Silnik Wankla: Różnice pomiędzy wersjami
(sgp) |
(automatyczna podmiana) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Działanie == |
== Działanie == |
||
[[Plik:Wankel Cycle anim.gif|240px|right|thumb|Wiruje, kręci |
[[Plik:Wankel Cycle anim.gif|240px|right|thumb|Wiruje, kręci się…]] |
||
Mamy sobie tłok w kształcie [[trójkąt]]a Reuleaux<ref>Czyli trójkąta powstałego z trójkąta równobocznego, na którego każdym z boków umieszczono część okręgu o promieniu równym bokowi</ref> umieszczony w komorze spalania o kształcie prostokąta ze ściętymi rogami, tak aby była ona opisana na tym trójkącie. Jak wiemy z [[Matematyka|matematyki]]{{fakt}} gwarantuje powstanie to równolegle trzech komór, które w czasie obrotu trójkąta będą zmieniały swoją objętość. Odpowiada to ilości suwów w cyklu pracy – w jednym cyklu silnik wykonuje suw ssania, sprężania oraz wydechu. W czasie ruchu tłok nie posiada stałej osi obrotu, a za prowadnicę robi nieruchome koło zębate. Ruch mimośrodowy przenoszony jest na wał. |
Mamy sobie tłok w kształcie [[trójkąt]]a Reuleaux<ref>Czyli trójkąta powstałego z trójkąta równobocznego, na którego każdym z boków umieszczono część okręgu o promieniu równym bokowi</ref> umieszczony w komorze spalania o kształcie prostokąta ze ściętymi rogami, tak aby była ona opisana na tym trójkącie. Jak wiemy z [[Matematyka|matematyki]]{{fakt}} gwarantuje powstanie to równolegle trzech komór, które w czasie obrotu trójkąta będą zmieniały swoją objętość. Odpowiada to ilości suwów w cyklu pracy – w jednym cyklu silnik wykonuje suw ssania, sprężania oraz wydechu. W czasie ruchu tłok nie posiada stałej osi obrotu, a za prowadnicę robi nieruchome koło zębate. Ruch mimośrodowy przenoszony jest na wał. |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
=== Zalety silnika === |
=== Zalety silnika === |
||
Ładnie wygląda w ofercie dilerów samochodowych – ma relatywnie niewielką pojemność skokową w stosunku do mocy, np. 1.3 litra pojemności wyciąga nawet 250 KM mocy, spalając przy okazji 13 litrów na 100 km, ale o tym nieświadomemu [[klient]]owi nic się nie |
Ładnie wygląda w ofercie dilerów samochodowych – ma relatywnie niewielką pojemność skokową w stosunku do mocy, np. 1.3 litra pojemności wyciąga nawet 250 KM mocy, spalając przy okazji 13 litrów na 100 km, ale o tym nieświadomemu [[klient]]owi nic się nie wspomina… |
||
== Zastosowanie == |
== Zastosowanie == |
Wersja z 05:06, 24 gru 2014
Szablon:Trodzaj silnika, w którym tłok nie porusza się ruchem posuwistym, tylko obrotowym. Wymyślił go w latach trzydziestych XX wieku Niemiec, niejaki Felix Wankel, na polecenie proboszcza ze swojej parafii, któremu ruch posuwisty kojarzył się z czymś gorszącym.
Działanie
Mamy sobie tłok w kształcie trójkąta Reuleaux[1] umieszczony w komorze spalania o kształcie prostokąta ze ściętymi rogami, tak aby była ona opisana na tym trójkącie. Jak wiemy z matematyki[potrzebne źródło] gwarantuje powstanie to równolegle trzech komór, które w czasie obrotu trójkąta będą zmieniały swoją objętość. Odpowiada to ilości suwów w cyklu pracy – w jednym cyklu silnik wykonuje suw ssania, sprężania oraz wydechu. W czasie ruchu tłok nie posiada stałej osi obrotu, a za prowadnicę robi nieruchome koło zębate. Ruch mimośrodowy przenoszony jest na wał.
Wady silnika
- Ponieważ nic w przyrodzie nie jest idealne, rzadko kiedy poszczególne komory są szczelne, co oznacza, że często trzeba odwiedzać mechanika.
- Silnik ten jest niesamowicie paliwożerny ze względu na zbyt duża wielkość komór spalania i niską sprawność.
- Dodatkowo jest też nietrwały ze względu na powstające naprężenia od temperatury – z jednej strony tłoka mamy chłodną benzyn, z drugiej piekielnie gorące gazy. Gdy tłok pęknie nawet magik nie pomoże, o mechanikach nie wspominając.
- Jako posiadacz samochodu wyposażonego w taki silnik nie będziemy mogli zaszpanować przed lachonami, bo nie będą wiedziały o czym mowa.
Zalety silnika
Ładnie wygląda w ofercie dilerów samochodowych – ma relatywnie niewielką pojemność skokową w stosunku do mocy, np. 1.3 litra pojemności wyciąga nawet 250 KM mocy, spalając przy okazji 13 litrów na 100 km, ale o tym nieświadomemu klientowi nic się nie wspomina…
Zastosowanie
Jak do tej pory znanych jest pięć modeli samochodów, w których producent wpadł na chory pomysł wykorzystania tego silnika. Być może było ich więcej, ale żaden z produktów nie był w stanie nawet wyjechać za bramy fabryki. Pierwszym z nich jest nieistniejąca już[2] firma NSU, która wsadziła silnik Wankla do swoich luksusowych modeli: Spidera oraz późniejszego Ro 80. Co istotne Ro 80 było ostatnim modelem tej marki w ogóle.
Innym producentem wykorzystującym to ustrojstwo jest Mazda. Pierwszym pojazdem Japończyków z silnikiem Wankla był model 110 Sport, którego produkcja trwała całe trzy lata, po których zorientowano się, że to dupa jest, a nie samochód. Mimo to 6 lat później zaprezentowano światu model RX-7, a w czasach całkiem współczesnych RX-8, w których można spotkać to ustrojstwo. Mało tego, silnik z RX-8, chwytliwie nazwany Renesis, dostał nawet tytuł Silnika Roku, choć nie wiadomo, co musieli zrobić Japończycy, aby osiągnąć ten cel. Zwykłe przekupstwo by przecież nie wystarczyło.