Znak drogowy: Różnice pomiędzy wersjami
KenbillBot (dyskusja • edycje) M (r2.7.3) (Robot dodał de:Bildtafel der Verkehrtzeichen in Deutschland i poprawił en:Traffic sign) |
M (kilka drobnych zmian) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{galeria|Nazwa=Galeria|pozycja=right|Plik:4w1.jpg|Po co stawiać wiele znaków? Wystarczy jeden!|Plik:Znak most.svg|Znak ostrzegawczy|Plik:118.jpg|...i Chucka Norrisa.|Plik:Niebezpieczeństwo.jpg|Uwaga! Niebezpieczeństwo!|Plik:Znak_drogowy.JPG|Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki}} |
{{galeria|Nazwa=Galeria|pozycja=right|Plik:4w1.jpg|Po co stawiać wiele znaków? Wystarczy jeden!|Plik:Znak most.svg|Znak ostrzegawczy|Plik:118.jpg|...i Chucka Norrisa.|Plik:Niebezpieczeństwo.jpg|Uwaga! Niebezpieczeństwo!|Plik:Znak_drogowy.JPG|Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki}} |
||
{{T}} naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach [[droga publiczna|dróg publicznych]]. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków. |
|||
== Funkcje znaków drogowych == |
== Funkcje znaków drogowych == |
||
Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje: |
Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje: |
||
* |
* {{T|Funkcję wizualną}} ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę [[kierowca|kierowców]] od złego stanu ich nawierzchni. |
||
* |
* {{T|Funkcję sportowo-artystyczną}} już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne przydatne w sportach siłowych i [[piłka nożna|piłce nożnej]] (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne, poprzez malowanie na nich niewielkich [[graffiti|dzieł sztuki]] wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach. |
||
== Typy znaków drogowych == |
== Typy znaków drogowych == |
||
Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych: |
Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych: |
||
* [[Kolor żółty|żółte]] z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami |
* [[Kolor żółty|żółte]] z [[Kolor czerwony|czerwonymi]] paseczkami i czarnymi szlaczkami, |
||
* [[Kolor niebieski]] |
* [[Kolor niebieski|niebieskie]] z białymi paseczkami i białymi szlaczkami, |
||
* [[Kolor biały|białe]] z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami |
* [[Kolor biały|białe]] z czerwonymi paseczkami i [[Kolor czarny|czarnymi]] szlaczkami. |
||
jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez uczestników ruchu drogowego. |
jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez [[Pirat drogowy|uczestników ruchu drogowego]]. |
||
== Historia == |
== Historia == |
Wersja z 16:38, 18 maj 2013
Szablon:T naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.
Funkcje znaków drogowych
Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje:
- Szablon:T ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu ich nawierzchni.
- Szablon:T już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne przydatne w sportach siłowych i piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne, poprzez malowanie na nich niewielkich dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.
Typy znaków drogowych
Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych:
- żółte z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami,
- niebieskie z białymi paseczkami i białymi szlaczkami,
- białe z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami.
jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez uczestników ruchu drogowego.
Historia
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX w. znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.
Przyszłość
Zarówno amerykańscy, jak i europejscy naukowcy twierdzą, iż znaki w Polsce niedługo znikną z naszych dróg. Przyczyną tej rewolucyjnej zmiany ma być wielka impreza sportowa, przepowiedziana przez Nostradamusa na rok 2012 o niepozornie brzmiącej nazwie Euro 2012.