Znak drogowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(nowa strona)
 
M (zmiana nazwy i podpisu)
 
(Nie pokazano 36 wersji utworzonych przez 24 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{sur|tych blach na drogach|[[znak|inne znaki]]}}
Naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak, nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.
{{galeria|Nazwa=Galeria|pozycja=right|Plik:Znak most.svg|Znak ostrzegawczy dotyczący upadku…|Plik:Znak drogowy.jpg|…i Chucka Norrisa|Plik:Znak_drogowy.JPG|Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki|Plik:Znak drogowy gwiazda.jpg|Nie rozglądaj się, patrz przed siebie!|Plik:ZnakCK.jpg|Orientuj się!|Plik:Koniec Dramy.jpg|Koniec dramy, patrz na drogę!|Plik:Poznański znak.jpg|Nakaz skrętu w lewo czy w prawo?|Plik:Wyjazd z budowy.jpg|Droga dla rowerów budowlanych|Plik:Przebieg drogi z pierwszeństwem.jpg|Przebieg drogi z pierwszeństwem.jpg|Plik:Rondo lewostronne.jpg|Znak zachęcający do poczucia się jak w Anglii}}
'''Znak drogowy''' – naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach [[droga publiczna|dróg publicznych]]. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.


'''Funkcje znaków drogowych'''
== Funkcje znaków drogowych ==
Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje:
* '''Funkcję wizualną''' ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę [[kierowcy|kierowców]] od złego stanu ich nawierzchni;
* '''Funkcję sportowo-artystyczną''' już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne przydatne w sportach siłowych i [[piłka nożna|piłce nożnej]] (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne, poprzez malowanie na nich niewielkich [[graffiti|dzieł sztuki]] wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.


== Typy znaków drogowych ==
Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego w jaki sposób powinni zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcję:
Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych:
* [[Kolor żółty|żółte]] z [[Kolor czerwony|czerwonymi]] paseczkami i czarnymi szlaczkami;
* [[Kolor niebieski|niebieskie]] z białymi paseczkami i białymi szlaczkami;
* [[Kolor biały|białe]] z czerwonymi paseczkami i [[Kolor czarny|czarnymi]] szlaczkami;
jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez [[piractwo drogowe|uczestników ruchu drogowego]].


== Historia ==
- '''funkcję wizualną''' - ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu nawierzchni
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich [[szlak handlowy|szlakach handlowych]]. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w [[XIX wiek]]u znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.


== Zobacz też ==
- '''funkcję sportowo-artystyczną''' - już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne, przydatne w sportach siłowych oraz piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne poprzez malowanie na nich małych dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.
* [[Ausfahrt]]


[[Kategoria:Symbole]]
'''Typy znaków drogowych'''


[[de:Bildtafel der Verkehrtzeichen in Deutschland]]
Rozróżniamy ponadto kilka rodzajów znaków drogowych:
[[en:Traffic sign]]

[[es:Señal de tránsito]]
-żółte z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami
[[it:Segnale stradale]]
-niebieskie z białymi paseczkami i białymi szlaczkami
-białe z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami,

jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji.

'''Historia'''

Znaki drogowe stosowano od wielu setek lat. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały drogę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem tworzyć znaków drogowych o ich kształcie. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX w. znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla odejścia od kwadratowych kół podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezieniem lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.

'''Przyszłość'''

Zarówno amerykańscy, jak i europejscy naukowcy twierdzą, iż znaki w Polsce niedługo znikną z naszych dróg. Przyczyną tej rewolucyjnej zmiany ma być wielka impreza sportowa, przepowiedziana przez Nostradamusa na rok 2012 o groźnie brzmiącej nazwie "Euro 2012".

Aktualna wersja na dzień 19:02, 10 sie 2020

Galeria
Znak ostrzegawczy dotyczący upadku…
…i Chucka Norrisa
Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki
Nie rozglądaj się, patrz przed siebie!
Orientuj się!
Koniec dramy, patrz na drogę!
Nakaz skrętu w lewo czy w prawo?
Droga dla rowerów budowlanych
Przebieg drogi z pierwszeństwem.jpg
Znak zachęcający do poczucia się jak w Anglii

Znak drogowy – naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.

Funkcje znaków drogowych[edytuj • edytuj kod]

Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje:

  • Funkcję wizualną – ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu ich nawierzchni;
  • Funkcję sportowo-artystyczną – już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne przydatne w sportach siłowych i piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne, poprzez malowanie na nich niewielkich dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.

Typy znaków drogowych[edytuj • edytuj kod]

Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych:

jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez uczestników ruchu drogowego.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX wieku znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]