Pesa Acatus: Różnice pomiędzy wersjami
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (c++) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Inkubator otwarty}} |
{{Inkubator otwarty}} |
||
{{Galeria |
|||
⚫ | |||
|Nazwa=Dwie twarze Acatusa |
|||
⚫ | |||
|Plik:Pesa ED59 Acatus.jpg|W malowaniu [[EN57|łódzkokiblowym]] |
|||
}} |
|||
{{Youtube|E7L6tkCWIck|width=300|''Acatus'' wyróżnia się szeroką gamą wydawanych przez siebie dźwięków}} |
{{Youtube|E7L6tkCWIck|width=300|''Acatus'' wyróżnia się szeroką gamą wydawanych przez siebie dźwięków}} |
||
'''Pesa Acatus''' (właściwie ''Akutas'') – jeden z pierwszych (prawie) debiutanckich elektrycznych złomiastych trupków [[Pesa|pewnej bydgoskiej firmy]], skręcony naprędce na prośbę łódzkiego oddziału [[PolRegio|PeeRów]] w [[2006]] roku. Powstała dokładnie jedna sztuka. |
'''Pesa Acatus''' (właściwie ''Akutas'') – jeden z pierwszych (prawie) debiutanckich elektrycznych złomiastych trupków [[Pesa|pewnej bydgoskiej firmy]], skręcony naprędce na prośbę łódzkiego oddziału [[PolRegio|PeeRów]] w [[2006]] roku. Powstała dokładnie jedna sztuka. |
||
== Jak do tego doszło? == |
== Jak do tego doszło? == |
||
Projekt ''Akutasa'' zaczął powstawać w mrocznych czeluściach biura projektowego [[Pesa|Pesy]] już w [[2004]] roku. Co ciekawe umowę kupna podpisano dopiero w [[2005]]. Mimo że łodzianie zamówili jednostkę trójczłonową, Pesa skleciła czteroczłona, żeby zaoszczędzić na homologowaniu późniejszych [[Pesa Bydgostia|Bydgostii]]<ref>W [[Polska|tym kraju]] homologowanie pociągu kosztuje więcej niż zbudowanie jednego członu. Zastanów się nad tym chwilę.</ref>. Podczas testów na CMK rozpędziło się to do 175 km/h, ale pociągiem tak telepało, że wstawiono ogranicznik do 140 km/h. Potem jeden człon wycięto, zmieniono nalepkę z ED74 na ED59 i oddano w łapy [[PolRegio|Pe-eRów]]. Jednostka była tak oszołamiająco sprawna, że od [[2011]] do [[2014]] gniła w krzakach. Skład miał dumnie |
Projekt ''Akutasa'' zaczął powstawać w mrocznych czeluściach biura projektowego [[Pesa|Pesy]] już w [[2004]] roku. Co ciekawe umowę kupna podpisano dopiero w [[2005]]. Mimo że łodzianie zamówili jednostkę trójczłonową, Pesa skleciła czteroczłona, żeby zaoszczędzić na homologowaniu późniejszych [[Pesa Bydgostia|Bydgostii]]<ref>W [[Polska|tym kraju]] homologowanie pociągu kosztuje więcej niż zbudowanie jednego członu. Zastanów się nad tym chwilę.</ref>. Podczas testów na CMK rozpędziło się to do 175 km/h, ale pociągiem tak telepało, że wstawiono ogranicznik do 140 km/h. Potem jeden człon wycięto, zmieniono nalepkę z ED74 na ED59 i oddano w łapy [[PolRegio|Pe-eRów]]. Jednostka była tak oszołamiająco sprawna, że od [[2011]] do [[2014]] gniła w krzakach. Skład miał dumnie powrócić na tory 2 czerwca 2014 roku, ale zdążył się zepsuć zanim dojechał do peronu. W [[2016]] okazało się, że [[Nikt|nikomu]] nie przyszło do głowy odnowić tymczasowe dopuszczenie do ruchu i pociąg od tej pory dotrzymuje towarzystwa pokrzywom czy innemu zielsku. |
||
Na bazie ''Acatusa'' Pesa skleciła późniejszą [[Pesa Bydgostia|Bydgostię]], która odziedziczyła wszystkie negatywne i <del>pozytywne</del> cechy po poprzedniczce<ref>Pozytywnych nie było</ref>. Potem jeszcze powstały jeszcze ''Acatus II'' i ''Acatus Plus'', które kupili skąpi krakowiacy. Pociągi te nie miały z ''Akutasem'' nic wspólnego, to były po prostu biedniejsze wersje [[Pesa Elf|Elfa]]. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | Samo ''Acatus'' znaczy po [[Łacina|łacinie]] ''łódź''. Nie wiadomo co mieli na myśli inżynierowie z Pesy, gdy wymyślają tę nazwę, ale ''Akutas'' na pewno sprawdzałby lepiej się jako łódź niż pociąg. ''Akutas'' jest protoplastą Elfa, dlatego ma tak samo ściętą mordę<ref>Rzekomo, żeby lepiej się rozpędzać, ale wyniki testów mówią same za siebie</ref>. Nieco krótszy od [[EN57|kibelka]], a na dodatek pomieści mniej osób, bo tylko 350. |
||
{{Przypisy}} |
{{Przypisy}} |
Wersja z 17:06, 4 lis 2017
Pesa Acatus (właściwie Akutas) – jeden z pierwszych (prawie) debiutanckich elektrycznych złomiastych trupków pewnej bydgoskiej firmy, skręcony naprędce na prośbę łódzkiego oddziału PeeRów w 2006 roku. Powstała dokładnie jedna sztuka.
Jak do tego doszło?
Projekt Akutasa zaczął powstawać w mrocznych czeluściach biura projektowego Pesy już w 2004 roku. Co ciekawe umowę kupna podpisano dopiero w 2005. Mimo że łodzianie zamówili jednostkę trójczłonową, Pesa skleciła czteroczłona, żeby zaoszczędzić na homologowaniu późniejszych Bydgostii[1]. Podczas testów na CMK rozpędziło się to do 175 km/h, ale pociągiem tak telepało, że wstawiono ogranicznik do 140 km/h. Potem jeden człon wycięto, zmieniono nalepkę z ED74 na ED59 i oddano w łapy Pe-eRów. Jednostka była tak oszołamiająco sprawna, że od 2011 do 2014 gniła w krzakach. Skład miał dumnie powrócić na tory 2 czerwca 2014 roku, ale zdążył się zepsuć zanim dojechał do peronu. W 2016 okazało się, że nikomu nie przyszło do głowy odnowić tymczasowe dopuszczenie do ruchu i pociąg od tej pory dotrzymuje towarzystwa pokrzywom czy innemu zielsku.
Na bazie Acatusa Pesa skleciła późniejszą Bydgostię, która odziedziczyła wszystkie negatywne i pozytywne cechy po poprzedniczce[2]. Potem jeszcze powstały jeszcze Acatus II i Acatus Plus, które kupili skąpi krakowiacy. Pociągi te nie miały z Akutasem nic wspólnego, to były po prostu biedniejsze wersje Elfa.
Anatomia
Samo Acatus znaczy po łacinie łódź. Nie wiadomo co mieli na myśli inżynierowie z Pesy, gdy wymyślają tę nazwę, ale Akutas na pewno sprawdzałby lepiej się jako łódź niż pociąg. Akutas jest protoplastą Elfa, dlatego ma tak samo ściętą mordę[3]. Nieco krótszy od kibelka, a na dodatek pomieści mniej osób, bo tylko 350.