Ikarus: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(EK)
(nowa strona)
Linia 1: Linia 1:
[[plik:28autobusik.jpg|thumb|200px|Węgierska myśl techniczna]]
{{ek|Słabe}}
[[plik:Ikarus 415 022 Partyzantow.JPG|thumb|200px|piękny nieprawdaż?]]
'''Ikarus'''- Model samobieżnego pojazdu komunikacji miejskiej z napędem rodzaju Flinston. Zazwyczaj koloru żółtego, jest imitacją [[autobusu]]. Cechy charakterystyczne Ikarusa to:
{{Cytat|Chcesz klimatyzacje? to otwórz okno!|Znanie przysłowie o klimatyzacji w Ikarusach}}
* Wieczny brak miejsc siedzących;
{{Cytat|Skąd wytrzasnęli te zabytki?|Przeciętny komentarz o Ikarusach w XXI wieku}}
* Wieczny brak jakichkolwiek miejsc;
* Wieczny hałas niedający nawet myśleć o tym, jaki to w nim panuje wieczny hałas;
* Wiecznie popsute kasowniki, co akurat jest zaletą, ponieważ zawsze możemy się wykręcić od ewentualnej wizyty [[kanarka]];
* Jak widać, podstawową funkcją tych maszyn ze sklejki, plastiku, gumy i kilku śrubek jest wieczność;


'''Ikarus''' – [[Węgry|Orbanistyczna]] marka głównie wysokopodłogowych autobusów i trolejbusów. Produkowane są w mieścinie zwanej Székesfehérvár. Obiekt uwielbienia niektórych [[Miłośnik Komunikacji Miejskiej|MKM-ów]], głównie tych z gatunku miłośników zabytków i śmietników na kółkach. Obecnie firma podupadłą i produkuje tylko imitacje współczesnych autobusów. Autobusy tego producenta były kochane w polsce a to, że potrafiły wytrzymać na drogach więcej niż tydzień.
Ikarus też, z racji swojego nieustającego klekotu oraz wysokich stopni może jednoczyć babcie, które, jak wiadomo narzekają na wszystko.

== Typy ==
* '''Ikarus 556''' – protoplasta wszystkich autobusów tej marki. Obecnie totalnie zapomniany za sprawą nowszych, bardziej popularnych modelów.
* '''Ikarus 180''' – teoretycznie jest to tylko przegubowa wersja 556 choć w praktyce różni się znacząco wyglądem od mniejszego brata. Najstarsze modele mają już ponad pięćdziesiąt lat i są dosłownie na wagę złota, gdyż trudno taki model spotkać.
* '''[[Ikarus 260]]''' – następca wysłużonego modelu 556. W latach siedemdziesiątych były to wspaniałe, nowoczesne, niezawodne autobusy. Obecnie są totalnie znienawidzone za sprawą wysokich podłóg i braku ogrzewania. Obecnie jednak nadal jeżdżą te modele, takowy jeździ nadal w [[Autobusy w Czechowicach-Dziedzicach|PKM Czechowice-Dziedzice]] na górnym śląsku.
* '''Ikarus 263''' – praktycznie identyczny jak 260, jedyną różnicą jest fakt, że został stworzony głównie dla rynku NRD i ZSRR a co za tym idzie został wydłużony o równy jeden metr. Praktycznie to nic nie daje ale na papierze prezentuje się znakomicie.
[[plik:Bus line 11B, Salgótarján.jpg|thumb|200px|niskopodłogowy Ikar bez szyby z tyłu? Jak to możliwe?!]]
* '''[[Ikarus 280]]''' – obiekt pożądania wielu [[MKM]]ów. Jest to przegubowa wersja poprzednika i różni się głównie tym. Powstało pierdyliard wersje tego modelu różniących się głównie silnikiem, i skrzyniami biegów. Obecnie seria ta prawie całkowicie wymarła a jedyne miejsce w których można je spotkać to [[Autobusy w Bielsku-Białej|Bielsko-Biała]] i Częstochowa.
* '''Ikarus 280E''' – trolejbus zbudowany na bazie modelu 280. Do polski trafiło jedynie trzynaście sztuk tych maszyn a jedyny jaki pozostał znajduje się na stanie Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Można je jednak nadal spotkać na liniach trolejbusowych w Budapeszcie.
* '''Ikarus 284''' – model swojego brata w wersji średniopodłogowej. Powstał w skutek zjedzenia zjedzenia części podwozia przez rdze. Okazało się, że można w resztkach zamontować silnik a kratownica i tak wytrzyma. Model mimo tej wielkiej zalety nie został dobrze przyjęty i po dwóch latach produkcji został odstawiony do lamusa.
* '''Ikarus 405''' – zbrodnia przeciw ludzkości. Ikarus klasy MIDI który najpewniej miał być przykładem jak takiego autobusu nie robić. Na szczęście do polski trafiło zaledwie siedem sztuk z czego pięć do [[Autobusy w Warszawie|Warszawy]] i dwa do [[Autobusy w Bielsku-Białej|Bielska-Białej]] gdzie jeździ ostatni model.
* '''Ikarus 411''' – niskopodłogowy normalny Ikarus? jak to możliwe! a jednak. Wyróżniał się brakiem tylnej szyby gdyż nie było sensu jej montowania z powodu pionowo ustawionego silnika. Mimo ciekawego pomysłu do polski trawiły jeszcze mniej sztuk niż modelu 405. Po dwa do [[Autobusy w Warszawie|Warszawy]] i [[Autobusy w Bielsku-Białej|Bielska-Białej]]. Obecnie całkowicie wycofane z trasy ale [[MKM]]owie uratowali jeden model z Warszawy który został przeznaczony na zabytek.
* '''Ikarus 412''' – kontynuacja modelu 411. Tym razem stał się modelem średniopodłogowym i udało się w nim stawić tylną szybę za sprawą poprzecznie zamontowanego silnika. Ilość sprowadzonych sztuk do naszego pięknego kraju nie powala ale nie jest to tak mała liczba jak w przypadku poprzednich modeli.
[[Plik:DLA Ikarus bus.jpg|thumb|200px|Dawno temu we Wrocławiu…]]
* '''[[Ikarus 415]]''' – kontynuacja kontynuacji modelu 411. W przeciwieństwie do poprzedników został doceniony przez polaków i trafił do polski w liczbie sześćdziesięciu czterech sztuk. Najwięcej bo prawie 2/3 do [[Autobusy w Bielsku-Białej|MZK Bielsko-Biała]] którzy pokochali te maszyny za swoją wytrzymałość i silne silniki które świetnie sprawdzały się na dziurawych, górskich drogach. Ponadto zagościły jeszcze do Częstochowy, Bytomia i Kędzierzyna Koźla. Ostatnie sztuki tej serii nadal są używane.
* '''[[Ikarus 417]]''' – takie nie wiadomo co. Nazwa mówi, że jest to przegub modelu 415 choć faktycznie jest to dłuższa wersja modelu 411. Jedynym sensownym miejscem gdzie można było je spotkać był [[Autobusy we Wrocławiu|Wrocław]].
* '''Ikarus 435''' – przegubowa wersja modelu 405. Zostały pokochane przez mieszkańców [[Moskwa|Moskwy]] i to tam najwięcej modeli wyeksportowano. W Polsce nie zdobył zbytniej popularności i został głównie olany przez przewoźników. Ostatnia sztuka z Częstochowy została wycofana i przeznaczona na zabytek w [[2016]].
* '''Ikarus 256''' – jeden z najśmieszniejszych projektów marki. Autobus turystyczny na bazie modelu 260. Mimo przeciwności losu został doceniony i był produkowany przez prawie trzydzieści lat.

== Zalety ==
* '''Wytrzymały''' – nie każde, ale większość dawała sobie znakomicie radę na dziurawych drogach.
* '''Pojemny''' – duża przestrzenie i mocna kratownice, że do przegubowych modeli potrafiło wejść powyżej 200 osób.
* '''Tani''' – części zamienne nie droższe niż pięćdziesiąt złoty. W połączeniu z wytrzymałością daje niesamowity efekt.
[[plik:Ikarus 280 interior (3) SilesiaKomunikacja14.jpg|thumb|200px|Nienaganne wnętrze jednego z modeli 280.]]

== Wady ==
* Wysokopodłogowe, niesamowicie denerwuje starszych pasażerów doprowadzając ich na skraj wytrzymałości co sprawia zagrożenie dla innych ludzi.
* Głośne zamykanie się drzwi, nie dotyczy starszych modeli z [[Rosja|Rosji]] (nie ma w nich drzwi)
* Brak ogrzewania, sprawia problemy szczególnie zimą kiedy ręce przymarzają do rurek i siedzeń.
* Trzeszczący każdy element, sprawia wrażenie jakby jechało się pojazdem śmierci.

== Ciekawostki ==
* W [[Warszawa|Warszafce]] model 280 zyskał tytuł „Węgierski król Warszawskich dróg”.
* Najstarsze modele mają ponad trzydzieści pięć lat a dalej jeżdżą.
* W [[Bielsko-Biała|Bielsku-Białej]] modele 411 zyskały wątpliwy tytuł „zamiatarek”.
[[plik:Zielony autobus.jpg|thumb|200px|Zielonogórskie cudo]]
* Największą zaletą modelu 280 są duże otwierane okna które potrafią rdzewieć lub pachnąć pleśnią.
* Drzwi starszych modeli strasznie piszczą przy zamykaniu się. Nie ważne czy są harmonijkowe czy płatowe.
* Obsługa jest tak banalnie prosta, że nawet najgłupsza blondynka jest w stanie je prowadzić.
* Pasażerowie wiecznie narzekają na brak ogrzewania w starszych, wysokich modelach. Producent odpiera te oskarżenia tłumacząc, że gorące opary silnika idą do góry tworząc ciepłe powietrze.
* Brak tylnej szyby w modelu 411 jest podobno podyktowany temu aby kierowcy nie widzieli auta które chcą ich wyprzedzić.
* Modele serii 200 są znane z niskiego spalania, najmniej palą kiedy nie jeżdżą.

[[Kategoria:Autobusy]]

Wersja z 23:04, 29 lis 2017

Węgierska myśl techniczna
piękny nieprawdaż?

Chcesz klimatyzacje? to otwórz okno!

Znanie przysłowie o klimatyzacji w Ikarusach

Skąd wytrzasnęli te zabytki?

Przeciętny komentarz o Ikarusach w XXI wieku

IkarusOrbanistyczna marka głównie wysokopodłogowych autobusów i trolejbusów. Produkowane są w mieścinie zwanej Székesfehérvár. Obiekt uwielbienia niektórych MKM-ów, głównie tych z gatunku miłośników zabytków i śmietników na kółkach. Obecnie firma podupadłą i produkuje tylko imitacje współczesnych autobusów. Autobusy tego producenta były kochane w polsce a to, że potrafiły wytrzymać na drogach więcej niż tydzień.

Typy

  • Ikarus 556 – protoplasta wszystkich autobusów tej marki. Obecnie totalnie zapomniany za sprawą nowszych, bardziej popularnych modelów.
  • Ikarus 180 – teoretycznie jest to tylko przegubowa wersja 556 choć w praktyce różni się znacząco wyglądem od mniejszego brata. Najstarsze modele mają już ponad pięćdziesiąt lat i są dosłownie na wagę złota, gdyż trudno taki model spotkać.
  • Ikarus 260 – następca wysłużonego modelu 556. W latach siedemdziesiątych były to wspaniałe, nowoczesne, niezawodne autobusy. Obecnie są totalnie znienawidzone za sprawą wysokich podłóg i braku ogrzewania. Obecnie jednak nadal jeżdżą te modele, takowy jeździ nadal w PKM Czechowice-Dziedzice na górnym śląsku.
  • Ikarus 263 – praktycznie identyczny jak 260, jedyną różnicą jest fakt, że został stworzony głównie dla rynku NRD i ZSRR a co za tym idzie został wydłużony o równy jeden metr. Praktycznie to nic nie daje ale na papierze prezentuje się znakomicie.
niskopodłogowy Ikar bez szyby z tyłu? Jak to możliwe?!
  • Ikarus 280 – obiekt pożądania wielu MKMów. Jest to przegubowa wersja poprzednika i różni się głównie tym. Powstało pierdyliard wersje tego modelu różniących się głównie silnikiem, i skrzyniami biegów. Obecnie seria ta prawie całkowicie wymarła a jedyne miejsce w których można je spotkać to Bielsko-Biała i Częstochowa.
  • Ikarus 280E – trolejbus zbudowany na bazie modelu 280. Do polski trafiło jedynie trzynaście sztuk tych maszyn a jedyny jaki pozostał znajduje się na stanie Lubelskiego Towarzystwa Ekologicznej Komunikacji. Można je jednak nadal spotkać na liniach trolejbusowych w Budapeszcie.
  • Ikarus 284 – model swojego brata w wersji średniopodłogowej. Powstał w skutek zjedzenia zjedzenia części podwozia przez rdze. Okazało się, że można w resztkach zamontować silnik a kratownica i tak wytrzyma. Model mimo tej wielkiej zalety nie został dobrze przyjęty i po dwóch latach produkcji został odstawiony do lamusa.
  • Ikarus 405 – zbrodnia przeciw ludzkości. Ikarus klasy MIDI który najpewniej miał być przykładem jak takiego autobusu nie robić. Na szczęście do polski trafiło zaledwie siedem sztuk z czego pięć do Warszawy i dwa do Bielska-Białej gdzie jeździ ostatni model.
  • Ikarus 411 – niskopodłogowy normalny Ikarus? jak to możliwe! a jednak. Wyróżniał się brakiem tylnej szyby gdyż nie było sensu jej montowania z powodu pionowo ustawionego silnika. Mimo ciekawego pomysłu do polski trawiły jeszcze mniej sztuk niż modelu 405. Po dwa do Warszawy i Bielska-Białej. Obecnie całkowicie wycofane z trasy ale MKMowie uratowali jeden model z Warszawy który został przeznaczony na zabytek.
  • Ikarus 412 – kontynuacja modelu 411. Tym razem stał się modelem średniopodłogowym i udało się w nim stawić tylną szybę za sprawą poprzecznie zamontowanego silnika. Ilość sprowadzonych sztuk do naszego pięknego kraju nie powala ale nie jest to tak mała liczba jak w przypadku poprzednich modeli.
Dawno temu we Wrocławiu…
  • Ikarus 415 – kontynuacja kontynuacji modelu 411. W przeciwieństwie do poprzedników został doceniony przez polaków i trafił do polski w liczbie sześćdziesięciu czterech sztuk. Najwięcej bo prawie 2/3 do MZK Bielsko-Biała którzy pokochali te maszyny za swoją wytrzymałość i silne silniki które świetnie sprawdzały się na dziurawych, górskich drogach. Ponadto zagościły jeszcze do Częstochowy, Bytomia i Kędzierzyna Koźla. Ostatnie sztuki tej serii nadal są używane.
  • Ikarus 417 – takie nie wiadomo co. Nazwa mówi, że jest to przegub modelu 415 choć faktycznie jest to dłuższa wersja modelu 411. Jedynym sensownym miejscem gdzie można było je spotkać był Wrocław.
  • Ikarus 435 – przegubowa wersja modelu 405. Zostały pokochane przez mieszkańców Moskwy i to tam najwięcej modeli wyeksportowano. W Polsce nie zdobył zbytniej popularności i został głównie olany przez przewoźników. Ostatnia sztuka z Częstochowy została wycofana i przeznaczona na zabytek w 2016.
  • Ikarus 256 – jeden z najśmieszniejszych projektów marki. Autobus turystyczny na bazie modelu 260. Mimo przeciwności losu został doceniony i był produkowany przez prawie trzydzieści lat.

Zalety

  • Wytrzymały – nie każde, ale większość dawała sobie znakomicie radę na dziurawych drogach.
  • Pojemny – duża przestrzenie i mocna kratownice, że do przegubowych modeli potrafiło wejść powyżej 200 osób.
  • Tani – części zamienne nie droższe niż pięćdziesiąt złoty. W połączeniu z wytrzymałością daje niesamowity efekt.
Nienaganne wnętrze jednego z modeli 280.

Wady

  • Wysokopodłogowe, niesamowicie denerwuje starszych pasażerów doprowadzając ich na skraj wytrzymałości co sprawia zagrożenie dla innych ludzi.
  • Głośne zamykanie się drzwi, nie dotyczy starszych modeli z Rosji (nie ma w nich drzwi)
  • Brak ogrzewania, sprawia problemy szczególnie zimą kiedy ręce przymarzają do rurek i siedzeń.
  • Trzeszczący każdy element, sprawia wrażenie jakby jechało się pojazdem śmierci.

Ciekawostki

  • W Warszafce model 280 zyskał tytuł „Węgierski król Warszawskich dróg”.
  • Najstarsze modele mają ponad trzydzieści pięć lat a dalej jeżdżą.
  • W Bielsku-Białej modele 411 zyskały wątpliwy tytuł „zamiatarek”.
Zielonogórskie cudo
  • Największą zaletą modelu 280 są duże otwierane okna które potrafią rdzewieć lub pachnąć pleśnią.
  • Drzwi starszych modeli strasznie piszczą przy zamykaniu się. Nie ważne czy są harmonijkowe czy płatowe.
  • Obsługa jest tak banalnie prosta, że nawet najgłupsza blondynka jest w stanie je prowadzić.
  • Pasażerowie wiecznie narzekają na brak ogrzewania w starszych, wysokich modelach. Producent odpiera te oskarżenia tłumacząc, że gorące opary silnika idą do góry tworząc ciepłe powietrze.
  • Brak tylnej szyby w modelu 411 jest podobno podyktowany temu aby kierowcy nie widzieli auta które chcą ich wyprzedzić.
  • Modele serii 200 są znane z niskiego spalania, najmniej palą kiedy nie jeżdżą.