Podręcznik językowy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(drup)
M (→‎Czytanki: literówka, dwie spacje mniej)
Linia 38: Linia 38:
* Bohaterowie podręczników mają wszystkie części ciała oprócz [[dupa|tyłka]] i narządów płciowych
* Bohaterowie podręczników mają wszystkie części ciała oprócz [[dupa|tyłka]] i narządów płciowych
* Bohaterowie nie mają kłopotów finansowych, jeśli pożyczają pieniądze to nigdy od kogoś a zawsze komuś
* Bohaterowie nie mają kłopotów finansowych, jeśli pożyczają pieniądze to nigdy od kogoś a zawsze komuś
* Policja istnieje głównie poo to, by informować, gdzie znajduje się dana ulica
* Policja istnieje głównie po to, by informować, gdzie znajduje się dana ulica
* Bohaterowie żyjący bez ślubu zdarzają się głównie w podręcznikach języka szwedzkiego, nigdy rosyjskiego
* Bohaterowie żyjący bez ślubu zdarzają się głównie w podręcznikach języka szwedzkiego, nigdy rosyjskiego
* [[Homoseksualizm|Homoseksualni]] bohaterowie nie zdarzają się
* [[Homoseksualizm|Homoseksualni]] bohaterowie nie zdarzają się
* Nie istnieje podręcznik, w którym pojawiają się słowa "orgazm", "wytrysk" i "erekcja". Seks występuje wyłącznie w postaci pytania: "What is your sex?". Odpowiedź "Very good, thank you" nie jest uznawana.
* Nie istnieje podręcznik, w którym pojawiają się słowa "orgazm", "wytrysk" i "erekcja". Seks występuje wyłącznie w postaci pytania: "What is your sex?". Odpowiedź "Very good, thank you" nie jest uznawana.
* Dzieci w podręcznikach obcych rodzą się bez zapłodnienia i ciąży
* Dzieci w podręcznikach obcych rodzą się bez zapłodnienia i ciąży
* Bohaterowie podręczników żyją wiecznie, żaden nie umiera na kartach książki
* Bohaterowie podręczników żyją wiecznie, żaden nie umiera na kartach książki

Wersja z 11:29, 13 mar 2019

Zjawiska występujące w podręcznikach do nauki obcych, głównie języka angielskiego, ale nie tylko. Ponieważ język obcy to nie matematyka, nie jest tak, że w każdym podręczniku 2+2 = 4 a już na pewno nie tak, że tego samego czasu używa się zawsze w tych samych okolicznościach. Niemniej jednak pewne elementy są wspólne nie tylko dla jednego języka.

Czytanki

Mr Smith zawsze mieszka w Londynie
Ciekawostki obyczajowe zdarzają się wyłącznie w językach skandynawskich
W podręcznikach do języka niemieckiego Niemcy składają się wyłącznie z Berlina. Austria i Szwajcaria nie istnieją
A pan Dupin w jakim mieście mieszka?

Zazwyczaj bohaterem podręcznika jest rodzinka 2+2 (której zawsze wychodzi 4) plus jakiś kotek i piesek i która ma życie jak w Madrycie. Zwykle problemy drugiego świata zwykle ich nie dotyczą: śpią na forsie, jedzą to co najlepsze itd. Osoba uczona języka na współczesnych podręcznikach przyjeżdża do Londynu i rzadko jest w stanie poradzić sobie z najprostszym problemem: od zawiązania buta (cholera, jak są sznurowadła po angielsku?) do przebukowania biletu na samolot. A już naprawdę tragedia, jeśli trafi do szpitala, aresztu czy w inne nieprzyjemne miejsce: w podręcznikach do nauki języka obcego jedyne problemy dotyczą ochrony środowiska. Potrafi za to wyrazić potrzebę posiadania chleba w czasie Future Perfect Continuous, obowiązkowo w stronie biernej a po francusku w odpowiedniej formie subjonctif. Pomysł, że podręcznik ma być przyjacielem ucznia, służyć mu także jako słownik i rozmówki, zarzucono w II połowie XX w. jako fanaberie metodyków.

  • Jeden z bohaterów czytanki zawsze będzie się nazywał Mr Smith
  • Mrs Smith najczęściej nie pracuje albo szuka pracy
  • Bohater mieszka zawsze w domu jednorodzinnym, nigdy nie w bloku
  • Najważniejszym problemem pana Smitha, który mu spędza sen z oczu, jest globalne ocieplenie
  • Bohater czytanki zawsze mieszka w stolicy i zawsze możliwie blisko centrum
  • Większość bohaterów pisze prawie wyłącznie ołówkiem
  • Pan Smith do pracy dojeżdża metrem do którego ma, z dowolnego punktu w mieście, najwyżej 50 m, obojętnie, gdzie mieszka
  • Żona pana Smitha nigdy się nie puszcza
  • Najważniejszym problemem pani Smith jest to, czy kupić sukienkę w kolorze niebieskim czy różowym
  • Dziewczyna w podręczniku reaguje pozytywnie na każdą próbę poderwania jej i przyjmuje natychmiast każde zaproszenie
  • Bohaterowie czytanek nigdy nie klną, najwyżej mówią "sorry"
  • Uczeń wychowany na podręczniku języka obcego nie da sobie rady w większości sytuacji kryzysowych, jako że nie przytrafiają się one bohaterom podręczników
  • Bohaterowie na śniadanie zawsze piją kawę
  • Obiady rzadko je się w domu, najczęściej w restauracjach, o którą należy obowiązkowo zapytać po drodze; kolacji nie wspomina się w ogóle
  • Każdego obowiązkowo należy zapytać się, czy słodzi swoją kawę/herbatę, mimo że się go zna od kołyski
  • Wyraz "śmieci" pojawia się w czwartym roku nauki języka, wcześniej jajka nie mają skorupek a butelki nigdy nie są puste i nie wywala się ich
  • Przed pójściem spać bohaterowie rzadko rozbierają się, a już na pewno żaden nie zdejmuje majtek by nałożyć spodnie od piżamy
  • Bohater czytanki zawsze czuje się dobrze i takoż odpowiada na pytanie "How are you"
  • Jedyną rzeką w Anglii jest Tamiza a we Francji Sekwana, o rzekach w Niemczech raczej się nie wspomina
  • Jeśli w zdaniu wystąpi pociąg, to najczęściej jako spóźniony bądź odwołany
  • Bohaterowie czytanek najczęściej grają w tenisa, czasem jeżdżą na rowerze
  • Jeśli bohater czytanki ma problem, zazwyczaj jest on rozwiązywalny w jednominutowej rozmowie
  • Bohaterowie czytanki zawsze są zdrowi, nigdy nie chce im się kupy i siku, a jeśli już zachorują, to zdrowieją w tym samym tekście
  • Dzieci w czytankach zawsze są grzeczne i prawie zawsze szczęśliwe, prawie nigdy nie są karcone przez rodziców
  • Dojrzewający chłopcy nie mają problemów z trądzikiem a dziewczęta z miesiączką
  • Wszystkie gotowane potrawy są wspaniale i żadna nie jest przypalona
  • Pan Schmidt w podręcznikach za komuny zawsze mówił "Sonnabend" a obecnie mówi tylko "Samstag"
  • Na lotniskach opisanych w podręcznikach nigdy nie giną walizki
  • Bohaterowie podręczników mają wszystkie części ciała oprócz tyłka i narządów płciowych
  • Bohaterowie nie mają kłopotów finansowych, jeśli pożyczają pieniądze to nigdy od kogoś a zawsze komuś
  • Policja istnieje głównie po to, by informować, gdzie znajduje się dana ulica
  • Bohaterowie żyjący bez ślubu zdarzają się głównie w podręcznikach języka szwedzkiego, nigdy rosyjskiego
  • Homoseksualni bohaterowie nie zdarzają się
  • Nie istnieje podręcznik, w którym pojawiają się słowa "orgazm", "wytrysk" i "erekcja". Seks występuje wyłącznie w postaci pytania: "What is your sex?". Odpowiedź "Very good, thank you" nie jest uznawana.
  • Dzieci w podręcznikach obcych rodzą się bez zapłodnienia i ciąży
  • Bohaterowie podręczników żyją wiecznie, żaden nie umiera na kartach książki
  • Jeśli bohaterowie sięgają po alkohol, zazwyczaj jest to piwo, przy wyjątkowych okazjach wino
  • Świat podręczników języków obcych jest całkowicie pozbawiony narkotyków; większość chorób leczy się aspiryną
  • Cudzoziemiec, niezależnie od rasy, zawsze uzyska szybką i fachową pomoc
  • Cudzoziemcy pojawiają się masowo głównie na dworcach kolejowych i lotniskach, gdzie nigdy nie mogą znaleźć swojego peronu/terminalu i zawracają d... komu tylko się da
  • Bohaterowie, gdy nie mają co robić, prawie zawsze idą do kina
  • Nastolatkowie w podręcznikach szybko przechodzą mutację i rozmawiają ze sobą głosami 30-letnich mężczyzn
  • Poza Europą świat jest kilkadziesiąt lat od przodu i wycieczka w te rejony to niesamowita przygoda
  • W Rosji nastolatkowie głównie piszą maile do znajomych z Europy, którzy nie mieszkają poza stolicami kraju
  • Każdego cudzoziemca należy skomplementować, że dobrze mówi w języku obcym
  • Nieuprzejmi urzędnicy, kasjerzy i konduktorzy nie zdarzają się
  • Bohaterowie do kościoła udają się wyłącznie w celach turystycznych
  • W podręcznikach łaciny Rzymianin zawsze jest bardzo dobry dla swoich niewolników a na końcu książki zawsze zwraca im wolność

Gramatyka i ćwiczenia

Idealna, uporządkowana i czytelna strona podręcznika języka obcego
Wszystko co powinieneś wiedzieć o drugim trybie warunkowym

Tłumaczenie gramatyki w przystępny sposób to cecha, której szczęśliwie wyzbyto się jeszcze w latach siedemdziesiątych, wprowadzając tzw. gramatykę funkcjonalną, która polega na tym by pokazać kilka zdań i oczojebną tabelkę. We współczesnych podręcznikach gramatyka występuje jedynie w ćwiczeniach i zadaniach. Tryumfy święci metoda komunikacyjna, która zakłada, że uczeń ma mówić – nieważne co, nieważne jak, bylem po angielsku (niemiecku, francusku). Tłumaczenia fonetyczne zredukowano do zera, tak samom podawanie transkrypcji fonemicznej – kto by zrozumiał te wszystkie robaczki? To nie starożytny Egipt. Uczeń wychowany na współczesnym podręczniku idzie do sklepu po bułki zastanawiając się, czy lepiej zapytać w Past Perfect czy w Future in the Past Perfect Progressive, bo w podręczniku mu nie wytłumaczono.

  • Najtrudniejsze zagadnienia są wytłumaczone w postaci druku na grafice, w wyniku czego tłumaczenie jest nieczytelne
  • Trudne zagadnienia tłumaczone są metodą łatwo zauważyć
  • Im trudniejsza lekcja, tym na stronie występuje większy chaos graficzny
  • Reguła gramatyczna podana w podręczniku A będzie zaprzeczona w podręczniku B
  • Jeśli już uda się zakupić dobry podręcznik gramatyki, będzie zawierał rozdziały w porządku alfabetycznym
  • Najbardziej zawiła reguła gramatyczna podana będzie w tabelce z dwoma kolumnami bez dodatkowych objaśnień
  • Im trudniejsze zagadnienie gramatyczne, tym krótsza i bardziej kolorowa tabelka
  • Po wyjaśnieniu trudnego zagadnienia następny rozdział zawiera dwa zagadnienia jeszcze trudniejsze.
  • Końcowe lekcje, jako te, których zazwyczaj się nie przerabia, zawierają najważniejsze tematy gramatyczne z całego kursu
  • Objaśnienie problemu gramatycznego zawsze zawiera nieznany termin
  • Co najmniej jedno zdanie w ćwiczeniu będzie zawierać słowo lub zwrot, którego nie ma w programie kursu
  • Słowo, które chcesz sprawdzić, najpewniej nie jest zamieszczone w słowniczku na końcu książki albo występuje w innym kontekście
  • Ćwiczenie, które chcesz zrobić sam, zawsze wymaga partnera
  • Podręcznik, który zakupiłeś nigdy nie zawiera rozwiązań zadań i ćwiczeń
  • Rozwiązania ćwiczeń nie zawierają nigdy wariantu, który uważasz za najlepszy
  • W ćwiczeniach najmniej oczekiwana forma jest zawsze poprawna
  • Rozwiązanie może być prawidłowe i zrozumiałe, jednak niewłaściwe bo akurat nie ten czas ćwiczycie
  • Przyjmuje się z definicji, że uczeń zna właściwy rodzajnik i unika podawania go w słowniczkach
  • Idiomy występują wyłącznie w podręcznikach na szczeblu C1 i C2, w związku z czym większość uczniów nie spotyka się z nimi w ogóle

Inne

Podręczniki pod koniec nauki

Jakość podręczników zawsze była pod psem; producenci nie mogą zrozumieć, że jest to książka wielokrotnego użytku, otwierana kilkanaście razy w tygodniu, czego efektem jest jakość zbliżona do romansidła o przygodach pani Dupińskiej z drugiego piętra z jakiegoś Harlequina. Wprowadzenie DTP spowodowało orgazm u różnej maści grafików komputerowych, którzy nareszcie mogli nakurCenzura2.svg kilkanaście elementów na siebie, by koniecznie utrudnić korzystanie z podręcznika. Dodatkowe rozrywki pojawiły się wraz z powstaniem multimediów – zamiast ubywać, przybyło problemów, zwłaszcza z obsługą oprogramowania i stron internetowych.

  • Podręcznik języka obcego ma zawsze miękkie okładki, w wyniku czego już w miesiąc po użyciu jest wyświechtany
  • Ćwiczenia do podręcznika wydawane są na papierze kredowym, w wyniku czego zapisanie czegokolwiek ołówkiem jest niemożliwe
  • Wycieranie gumką wpisów ołówkiem dokonanych przez poprzedniego użytkownika powoduje w najlepszym wypadku czarne plamy na stronie
  • Użycie zakreślacza zamazuje pół strony albo przebija kilka kartek do tyłu
  • Im droższy podręcznik, tym większa szansa, że rozwiązania zadań będą w odrębnym tomie, który należy zakupić
  • Im nowszy jest podręcznik, tym mniej gramatyki zawiera; współczesne podręczniki (pozdrowienia dla pani Virginii Evans) składają się prawie wyłącznie z ćwiczeń i zadań
  • Każde pytanie do omówienia w grupie musi dotyczyć bardzo kontrowersyjnego tematu, najlepiej bez łatwej odpowiedzi, na przykład przymuszania ludzi do przejścia na emeryturę
  • Tematy do dyskusji pojawiają się na początku rozdziału, zanim pozna się przydatne wyrażenia i zwroty
  • Podręcznik elektroniczny lub oprogramowanie zazwyczaj ma błąd w najważniejszym miejscu
  • Płyta kompaktowa dołączona do podręcznika ma zawsze kłopoty z uruchomieniem na naszym komputerze
  • Strony z dodatkowymi ćwiczeniami do naszego podręcznika zazwyczaj nie przyjmują hasła podanego nam przez producenta