Pociąg: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Tgv-icon.png|thumb|200px|Ikonka pociągu]]
[[Grafika:Tgv-icon.png|thumb|200px|Ikonka pociągu]]
[[Grafika:Baterie.jpg|thumb|200px|Bateryjny pociąg]]
[[Grafika:Baterie.jpg|thumb|200px|Bateryjny pociąg]]
'''Pociąg''' (prawidłowa, acz nieczęsto używana nazwa: ''ciapąg'') – środek transportu składający się z [[lokomotywa|lokomotywy]], [[wagon|wagonów]], [[maszynista|maszynisty]], [[kierownik pociągu|kierownika pociągu]] i [[konduktor|konduktorów]]. Został wymyślony w roku 1829, aby [[szyny]], [[rogatka|rogatki]], [[semafor]]y i [[dworzec kolejowy|dworce kolejowe]] miały jakieś zastosowanie.
'''Pociąg''' – środek transportu składający się z [[lokomotywa|lokomotywy]], [[wagon|wagonów]], [[maszynista|maszynisty]], [[kierownik pociągu|kierownika pociągu]] i [[konduktor|konduktorów]]. Został wymyślony w roku 1829, aby [[szyny]], [[rogatka|rogatki]], [[semafor]]y i [[dworzec kolejowy|dworce kolejowe]] miały jakieś zastosowanie. Pociągi dzielą się właściwie na trzy kategorie -
* pociągi - niewystępujące w [[Polska|Polsce]] ale np w [[Japonia|Japonii]] albo [[Niemcy|Niemczech]] szybkie, sprawne, zawsze dojadą na czas
* ciapągi - [[Polska|polskie]] na 90 % linii. Właściwie niepotrzebny jest rozkład jazdy bo i tak nigdy nie dojedzie na czas. Jego przeciętna prędkość to około 10 km/min.
* ciapociągi - szczególny rodzaj pociągu jeżdżący na linii [[Warszawa]]-[[Gdynia]], w czasie wakacji ciągnie ciapy jak sama nazwa wskazuje czyli matki z dziećmi/ojcami/kotami które w porywie nagłego przypływu emocji postanowiły pokazać dzieciom nasze piękne polskie [[Bałtyk|morze]]. Wkurzające...


Obecnie ze względów oszczędnościowych i ekologicznych rozważa się zredukowanie składu pociągów jedynie do konduktora i kierownika pociągu (być może w liczbie większej niż jeden). Zakłada się zastosowanie rowerokomotywy, czyli przekładni rowerowej, napędzanej przez [[pasażer]]ów; podobno nazywa się to również aktywną turystyką.
Obecnie ze względów oszczędnościowych i ekologicznych rozważa się zredukowanie składu pociągów jedynie do konduktora i kierownika pociągu (być może w liczbie większej niż jeden). Zakłada się zastosowanie rowerokomotywy, czyli przekładni rowerowej, napędzanej przez [[pasażer]]ów; podobno nazywa się to również aktywną turystyką.

Wersja z 10:29, 23 cze 2008

Ikonka pociągu
Bateryjny pociąg

Pociąg – środek transportu składający się z lokomotywy, wagonów, maszynisty, kierownika pociągu i konduktorów. Został wymyślony w roku 1829, aby szyny, rogatki, semafory i dworce kolejowe miały jakieś zastosowanie. Pociągi dzielą się właściwie na trzy kategorie -

  • pociągi - niewystępujące w Polsce ale np w Japonii albo Niemczech szybkie, sprawne, zawsze dojadą na czas
  • ciapągi - polskie na 90 % linii. Właściwie niepotrzebny jest rozkład jazdy bo i tak nigdy nie dojedzie na czas. Jego przeciętna prędkość to około 10 km/min.
  • ciapociągi - szczególny rodzaj pociągu jeżdżący na linii Warszawa-Gdynia, w czasie wakacji ciągnie ciapy jak sama nazwa wskazuje czyli matki z dziećmi/ojcami/kotami które w porywie nagłego przypływu emocji postanowiły pokazać dzieciom nasze piękne polskie morze. Wkurzające...

Obecnie ze względów oszczędnościowych i ekologicznych rozważa się zredukowanie składu pociągów jedynie do konduktora i kierownika pociągu (być może w liczbie większej niż jeden). Zakłada się zastosowanie rowerokomotywy, czyli przekładni rowerowej, napędzanej przez pasażerów; podobno nazywa się to również aktywną turystyką.

Pociąg często występuje w zadaniach z matematyki.

Zobacz też:

Szablon:Stubtrans