Baltona: Różnice pomiędzy wersjami
M (drobne) |
(zamiana ^ VIDEO) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Video:Baltona WTF|200px|right|thumb|Reklama firmy Baltona]] |
|||
[[Plik:Bon_baltonowski1.jpg|right|200px]] |
[[Plik:Bon_baltonowski1.jpg|right|200px]] |
||
Wersja z 08:28, 2 lip 2011
200px|right|thumb|Reklama firmy Baltona
Baltona PHZ – przedsiębiorstwo handlowe, które w PRL umożliwiało zakupy towarów, których oficjalnie w Polsce nie udało się zdobyć. Symbol Bogactwa i przepychu PRL. Oficjalnie z usług Baltony mogły korzystać tylko osoby zatrudnione zagranicą, które otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach. A więc marynarze, rybacy, pracownicy zatrudnieni na kontraktach dewizowych, dyplomaci oraz personel latający LOT-u. W rzeczywistości klientami Baltony była cała śmietanka jednej słusznej partii, artyści estradowi, aktorzy i tzw. ludzie ze znajomościami. Towary kupowane w Baltonie cechowała wysoka jakość i długi okres trwałości. Półki sklepowe były zastawione po brzegi, w przeciwieństwie do zwykłych sklepów PRLowskich dla klasy robotniczej. Osoba kupująca w Baltonie była symbolem kultu, oddawano jej cześć i odnoszono się do niej z szacunkiem. Baltona była wizytówką Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w Europie. Władze PZPR eksponowały Baltonę na rynkach zagranicznych, wmawiając jednocześnie, że wszystkie sklepy w Polsce są co najmniej tak zaopatrzone jak te Baltony. Stali klienci sklepów, po 5 latach zakupów, mogli się ubiegać o złotą kartę klienta, która była warta więcej niż szwajcarski zegarek marki Rolex.
- Podobno znany dysk dżokej Franek Kimono wyrywał agregaty na złotą kartę Baltony.