Nie śpię, bo trzymam kredens: Różnice pomiędzy wersjami
(dr.) |
M |
||
(Nie pokazano 30 wersji utworzonych przez 23 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Nie-spie-bo-trzymam-kredens.jpg|right| |
[[Plik:Nie-spie-bo-trzymam-kredens.jpg|right|300px]] |
||
'''Nie śpię, bo trzymam kredens''' – słynne stwierdzenie polskiego filozofa [[Andrzej (imię)|Andrzeja]] z [[XIII wiek]]u. |
|||
==Interpretacja== |
== Interpretacja == |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | Ów francuski matematyk i filozof w swoim dziele ''Essai pour les coniques'' (1639) stwierdził, że na jego życie filozofia Andrzeja wpłynęła znacząco, gdyż sprowokowała go do zastanawiania się nad istotą sentencji; poza tym, on sam nie mógł spać przez wiele nocy, ponieważ nie miał wystarczających danych, aby policzyć objętość kredensu. |
||
⚫ | |||
⚫ | Ów francuski matematyk i filozof w swoim dziele ''Essai pour les coniques'' (1639) stwierdził, że filozofia Andrzeja wpłynęła znacząco |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
Spinoza stwierdził, że po prostu Andrzej był skazany na trzymanie kredensu i niespanie, gdyż wszystko na świecie jest zdeterminowane. Krytycy zarzucają mu jednak, że Andrzej w końcu kiedyś zasnął. |
Spinoza stwierdził, że po prostu Andrzej był skazany na trzymanie kredensu i niespanie, gdyż wszystko na świecie jest zdeterminowane. Krytycy zarzucają mu jednak, że Andrzej w końcu kiedyś zasnął. |
||
===Immanuel Kant=== |
=== Immanuel Kant === |
||
⚫ | |||
=== Hegel === |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
=== |
=== Friedrich Nietzsche === |
||
⚫ | [[Fryderyk Nietzsche|Friedrich Nietzsche]] prawdopodobnie właśnie dzięki Andrzejowi został filozofem. Poświęcił mu swoje debiutanckie dzieło z roku 1867 ''Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung'' (''O trzymaniu kredensu podczas snu''). Głównym założeniem Nietzschego było to, iż człowiek, który trzyma kredens zamiast spać, umiera. Podobnie jest z Bogiem. Bóg nie spał, bo trzymał kredens i umarł. Poza tym filozof uznał, że Andrzej ma się dobrze i Nietzschego mu nie brakuje. |
||
⚫ | |||
===Friedrich Nietzsche=== |
|||
⚫ | [[Friedrich Nietzsche]] prawdopodobnie właśnie dzięki Andrzejowi został filozofem. Poświęcił mu swoje debiutanckie dzieło z roku 1867 ''Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung'' (''O trzymaniu kredensu podczas snu''). Głównym założeniem Nietzschego było to, iż człowiek, który trzyma kredens zamiast spać, umiera. Podobnie jest z Bogiem. Bóg nie spał, bo trzymał kredens i umarł. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
[[Karol Marks|Marks]] zauważył natomiast, że nie jest istotne co robi Andrzej, tylko należy się zastanowić ile osób z klasy robotniczej i jak długo ten burżuj wyzyskiwał, że dorobił się kredensu. |
[[Karol Marks|Marks]] zauważył natomiast, że nie jest istotne co robi Andrzej, tylko należy się zastanowić ile osób z klasy robotniczej i jak długo ten burżuj wyzyskiwał, że dorobił się kredensu. |
||
===Max Weber=== |
=== Max Weber === |
||
[[Mark Webber|Webber]] twierdził natomiast, że zdanie ''nie śpię, bo trzymam kredens'' rozumie się samo przez się, gdyż działanie (trzymanie) nadaje mu subiektywny sens, a w związku z tym jest samo przez się. |
[[Mark Webber|Webber]] twierdził natomiast, że zdanie ''nie śpię, bo trzymam kredens'' rozumie się samo przez się, gdyż działanie (trzymanie) nadaje mu subiektywny sens, a w związku z tym jest samo przez się. |
||
===Émile Durkheim=== |
=== Émile Durkheim === |
||
Po wielu latach badań Durkheim stwierdził, że uległ anomii i już nie obchodzi go kredens i cierpienie Andrzeja. W efekcie wymyślił [http://pl.wikipedia.org/wiki/Anomia_(stan_spo%C5%82eczny) teorię anomii]. |
Po wielu latach badań Durkheim stwierdził, że uległ anomii i już nie obchodzi go kredens i cierpienie Andrzeja. W efekcie wymyślił [http://pl.wikipedia.org/wiki/Anomia_(stan_spo%C5%82eczny) teorię anomii]. |
||
===Martin Heidegger=== |
=== Martin Heidegger === |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
[[Jean-Paul Sartre]] wysnuł teorię, jakoby człowiek jako samotna wyspa jest skazany na trzymanie kredensu i rola ta jest mu narzucona przez społeczeństwo. On, jako skazany na wolność i niewolę zarazem, może uwolnić się prawdziwie dopiero poprzez pocięcie się w długie pasy i śmierć. |
[[Jean-Paul Sartre]] wysnuł teorię, jakoby człowiek jako samotna wyspa jest skazany na trzymanie kredensu i rola ta jest mu narzucona przez społeczeństwo. On, jako skazany na wolność i niewolę zarazem, może uwolnić się prawdziwie dopiero poprzez pocięcie się w długie pasy i śmierć. |
||
=== |
=== Diogenes z Synopy === |
||
⚫ | [[Diogenes z Synopy|Diogenes]] wprawdzie nie miał możliwości poznać twierdzenia Andrzeja, ale bazując na jego filozofii, możemy stwierdzić, że najpewniej gardziłby kredensem jako niepotrzebnym przedmiotem psującym nasze naturalne „ja” i uważałby, że jest on niepotrzebny tak samo, jak [[dom]], [[toaleta|sedes]] czy [[sklep]]. |
||
⚫ | |||
[[Janusz Korwin-Mikke|JKM]] stwierdził, że przyczyną trzymania kredensu są socjalistyczne środki przymusu, tysiące dyrektyw [[Unia Europejska|UE]] dotyczących kredensów i konieczności ich podtrzymywania. Jedyną receptą jest wprowadzenie państwa wolnego rynku, gdzie obywatel sam może zdecydować, czy chce trzymać kredens, czy iść spać. |
|||
⚫ | |||
===Adolf Hitler=== |
|||
W swoich naukach [[Adolf Hitler|Onkel Adolf]] przekonywał, że całej sytuacji winni są [[Żydzi]], ponieważ robią oni niestabilne kredensy, które się wywracają. Jedynym wyjściem jest [[Holokaust|embargo na wyroby żydowskie]], by Aryjska Rasa Panów mogła produkować i trzymać w domach stabilne kredensy umożliwiające wypoczynek nocny. |
|||
===Diogenes z Synopy=== |
|||
⚫ | [[Diogenes z Synopy|Diogenes]] wprawdzie nie miał możliwości poznać twierdzenia Andrzeja, ale bazując na jego filozofii, możemy stwierdzić, że najpewniej gardziłby kredensem jako niepotrzebnym przedmiotem psującym nasze naturalne „ja” i uważałby, że jest on niepotrzebny tak samo, jak [[dom]], [[toaleta|sedes]] czy [[sklep]]. |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
Chcąc podkreślić rację swojego kolegi z fachu, Kaziu naskrobał cały wiersz: |
|||
{{cytat2|<poem><i>Evviva l’arte! Człowiek spać nie musi, |
|||
⚫ | |||
Cóż, kto kredensu nie trzyma, jest głuptasem. |
|||
Ciężar ogromny mnie męczy i dusi – |
|||
Padnąć, to padnąć jak pies, a tymczasem, |
|||
⚫ | |||
Evviva l’arte! |
|||
Evviva l’arte! Niech śpi na kanapie |
|||
⚫ | |||
Nędzny filistrów naród! My kredensowicze, |
|||
My, którym pot z czoła dzień i noc kapie, |
|||
My, którym krzywi się oblicze, |
|||
I tak wykrzykniem: gdy wszystko nic warte, |
|||
Evviva l’arte! |
|||
Evviva l’arte! Siła naszym bogiem, |
|||
{{cytat2|<poem><i>Sen dla mnie niczym, mam go we wzgardzie |
|||
Wytrzymałość nam słońcem, bo nie śpimy, |
|||
I dalej kredens trzymam uparcie! |
|||
Możemy uderzeni być kredensu rogiem |
|||
⚫ | |||
Ale jak orły, sprostać temu musimy... |
|||
⚫ | |||
Więc naprzód! Cóż jest prócz siły co warte? |
|||
Evviva l’arte! |
|||
Evviva l’arte! Sen jest dla frajerów, |
|||
⚫ | |||
Choć powieki nam same się zlepiają; |
|||
Nie potrzeba nam żadnych partnerów, |
|||
Choć mięśnie skurczy ciągle dostają... |
|||
I chociaż kredensy nasze nic niewarte: |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
''Zaprawdę, zaprawdę powiadam Wam |
''Zaprawdę, zaprawdę powiadam Wam – nie 7 razy będziecie w nocy trzymać kredens, a 77 razy, gdyż tylko ten, który przez 77 nocy będzie trzymał kredens dostąpi łaski przebaczenia. Nie 76 i nie 78, a 77, bo liczba 77 jest liczbą liczenia nocy trzymania kredensu.'' –– Mt 7,12 |
||
=== Budda === |
|||
{{Przypisy}} |
|||
Uczeń powiedział do Mistrza: ''„Mistrzu, nocami trzymam kredens.”''. Mistrz odpowiedział: ''„Kredens który trzymasz jest pusty. Trzymasz pustkę.”'' |
|||
[[Kategoria:Filozofia]] |
[[Kategoria:Filozofia]] |
Aktualna wersja na dzień 13:34, 29 mar 2021
Nie śpię, bo trzymam kredens – słynne stwierdzenie polskiego filozofa Andrzeja z XIII wieku.
Interpretacja[edytuj • edytuj kod]
Wielcy filozofowie tego świata przez stulecia próbowali zinterpretować to zdanie lub w jakiś sposób do niego nawiązać. Niestety, do dziś nie udało się nam uzyskać odpowiedzi objaśniającej, o co chodziło Andrzejowi. Oto kilka najważniejszych prób interpretacji:
Blaise Pascal[edytuj • edytuj kod]
Ów francuski matematyk i filozof w swoim dziele Essai pour les coniques (1639) stwierdził, że na jego życie filozofia Andrzeja wpłynęła znacząco, gdyż sprowokowała go do zastanawiania się nad istotą sentencji; poza tym, on sam nie mógł spać przez wiele nocy, ponieważ nie miał wystarczających danych, aby policzyć objętość kredensu.
Baruch Spinoza[edytuj • edytuj kod]
Spinoza stwierdził, że po prostu Andrzej był skazany na trzymanie kredensu i niespanie, gdyż wszystko na świecie jest zdeterminowane. Krytycy zarzucają mu jednak, że Andrzej w końcu kiedyś zasnął.
Immanuel Kant[edytuj • edytuj kod]
Immanuel Kant tylko raz podjął próbę interpretacji stwierdzenia Andrzeja. W dziele Kritik der reinen Vernunft (1781) napisał: Sorry Andrzej, but I kant…
Hegel[edytuj • edytuj kod]
Być może właśnie Hegel znalazł wyjaśnienie stwierdzenia Andrzeja – zawarł je w swoim dziele O trzymaniu kredensu. Dzieło ma 2760 stron żywego tekstu. Filozofowie od 1921 roku próbują przetłumaczyć ten tekst na zrozumiały język. W ciągu 90 lat pracy zdołali już przetłumaczyć 3 strony.
Friedrich Nietzsche[edytuj • edytuj kod]
Friedrich Nietzsche prawdopodobnie właśnie dzięki Andrzejowi został filozofem. Poświęcił mu swoje debiutanckie dzieło z roku 1867 Zur Geschichte der Theognideischen Spruchsammlung (O trzymaniu kredensu podczas snu). Głównym założeniem Nietzschego było to, iż człowiek, który trzyma kredens zamiast spać, umiera. Podobnie jest z Bogiem. Bóg nie spał, bo trzymał kredens i umarł. Poza tym filozof uznał, że Andrzej ma się dobrze i Nietzschego mu nie brakuje.
Karol Marks[edytuj • edytuj kod]
Marks zauważył natomiast, że nie jest istotne co robi Andrzej, tylko należy się zastanowić ile osób z klasy robotniczej i jak długo ten burżuj wyzyskiwał, że dorobił się kredensu.
Max Weber[edytuj • edytuj kod]
Webber twierdził natomiast, że zdanie nie śpię, bo trzymam kredens rozumie się samo przez się, gdyż działanie (trzymanie) nadaje mu subiektywny sens, a w związku z tym jest samo przez się.
Émile Durkheim[edytuj • edytuj kod]
Po wielu latach badań Durkheim stwierdził, że uległ anomii i już nie obchodzi go kredens i cierpienie Andrzeja. W efekcie wymyślił teorię anomii.
Martin Heidegger[edytuj • edytuj kod]
Martin Heidegger natomiast stwierdził, że nie można się bezpośrednio odnieść do stwierdzenia o trzymaniu kredensu, gdyż nie jest w stanie stwierdzić, czy kredens istnieje.
Jean-Paul Sartre[edytuj • edytuj kod]
Jean-Paul Sartre wysnuł teorię, jakoby człowiek jako samotna wyspa jest skazany na trzymanie kredensu i rola ta jest mu narzucona przez społeczeństwo. On, jako skazany na wolność i niewolę zarazem, może uwolnić się prawdziwie dopiero poprzez pocięcie się w długie pasy i śmierć.
Diogenes z Synopy[edytuj • edytuj kod]
Diogenes wprawdzie nie miał możliwości poznać twierdzenia Andrzeja, ale bazując na jego filozofii, możemy stwierdzić, że najpewniej gardziłby kredensem jako niepotrzebnym przedmiotem psującym nasze naturalne „ja” i uważałby, że jest on niepotrzebny tak samo, jak dom, sedes czy sklep.
Stanisław Przybyszewski[edytuj • edytuj kod]
Ojciec krakowskiej cyganerii artystycznej powiedział ponoć „kredensy, które się nie przewracają, są dla filistrów, istotą sztuki jako bytu absolutnego i misterium artysty jest podtrzymywanie niestabilnego kredensu”.
Kazimierz Przerwa-Tetmajer[edytuj • edytuj kod]
Chcąc podkreślić rację swojego kolegi z fachu, Kaziu naskrobał cały wiersz:
Evviva l’arte! Człowiek spać nie musi, |
||
— Kazimierz Przerwa-Tetmajer na temat twierdzenia |
Jezus Chrystus[edytuj • edytuj kod]
Zaprawdę, zaprawdę powiadam Wam – nie 7 razy będziecie w nocy trzymać kredens, a 77 razy, gdyż tylko ten, który przez 77 nocy będzie trzymał kredens dostąpi łaski przebaczenia. Nie 76 i nie 78, a 77, bo liczba 77 jest liczbą liczenia nocy trzymania kredensu. –– Mt 7,12
Budda[edytuj • edytuj kod]
Uczeń powiedział do Mistrza: „Mistrzu, nocami trzymam kredens.”. Mistrz odpowiedział: „Kredens który trzymasz jest pusty. Trzymasz pustkę.”