Chińczyk: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
 
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 8 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{sur|'''gry planszowej'''|[[Chińczycy]]}}
{{sur|gry planszowej|[[Chińczycy]]}}
[[Plik:GO Tournament.jpg|250px|thumb|Dwóch Azjatów grających w chińczyka]]
'''Chińczyk''' – znana i lubiana gra planszowa.
'''Chińczyk''' – znana i lubiana gra planszowa.


Linia 5: Linia 6:
Chińczyka (znanego też jako chi'''n'''czyka) jak sama nazwa wskazuje wymyślili [[Hindus]]i (prawdopodobnie przebywających w [[Chiny|Chinach]]). Dokonali tego dawno temu....
Chińczyka (znanego też jako chi'''n'''czyka) jak sama nazwa wskazuje wymyślili [[Hindus]]i (prawdopodobnie przebywających w [[Chiny|Chinach]]). Dokonali tego dawno temu....


Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. "Mistrza Chinola". Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni- Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. „Mistrza Chinola”. Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!


Gra jest znana także pod nazwą:
Gra jest znana także pod nazwą:
Linia 12: Linia 13:
* Człowieku nie irytuj się, bo żyłka pierdząca Ci pęknie!
* Człowieku nie irytuj się, bo żyłka pierdząca Ci pęknie!
* Ogarnij downa co w tobie drzemie zioom!
* Ogarnij downa co w tobie drzemie zioom!
* Andrzeju, nie denerwuj się!


Znana jest również ulepszona wersja gry pt. "Alkochińczyk". Tego akurat nie wymyślili Indiańce, ale polscy studenci.
Znana jest również ulepszona wersja gry pt. „Alkochińczyk”. Tego akurat nie wymyślili Indiańce, ale polscy studenci.


== Zawartość pudełka ==
== Zawartość pudełka ==
* Pudełko;<br />
* Pudełko;<br />
* Plansza (czasami podzielona wzdłuż zgięcia na dwie części);<br />
* Plansza (czasami podzielona wzdłuż zgięcia na dwie części);<br />
* 16 pionków (4 jednego koloru np. 4 koloru #339900, 4 koloru #3366FF, 4 koloru #FFFF00 i 4 koloru #FF0000), czasami jednego brakuje;<br />
* 16 pionków (4 jednego koloru np. 4 koloru '''{{c|green|#339900}}''', 4 koloru '''{{c|blue|#3366FF}}''', 4 koloru '''{{c|red|#FF0000}}''' i 4 koloru '''{{c|yellow|#FFFF00}}'''), czasami jednego brakuje;<br />
* Pan Śrubka ( czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty pionek);
* Pan Śrubka (czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty<ref>Albo i innego koloru</ref> pionek);
* sześcianopodobny kawałek plastiku, z wgłębieniami na każdej ściance w ilości od 1 do 6, zazwyczaj wgłębienia są wypełnione czarnym kolorem ; <br />
* sześcianopodobny kawałek plastiku, z wgłębieniami na każdej ściance w ilości od 1 do 6, zazwyczaj wgłębienia są wypełnione czarnym kolorem (w zależności od koloru samej kostki, jeśli jest niebieska albo zielona – wgłębienia są głównie białe); <br />
* napis : "Made in China";
* napis ''Made in China'';
* powietrze : zazwyczaj azot;
* powietrze: zazwyczaj azot, ponad ¾ zawartości;
* instrukcja: po chińsku (nie zawsze po polsku, czasem jest po angielsku, niektóre egzemplarze mają więcej niż jeden język).
* instrukcja : po chińsku;


== Zasady gry ==
== Zasady gry ==
=== Przygotowanie ===
=== Przygotowanie ===
Najpierw należy wyjąć planszę (jeśli jest podzielona, to radzę połówki połączyć, można do tego użyć [[taśma klejąca|taśmy klejącej]] dostępnej w [[Biedronka|Biedronce]]) i pionki (po 4 jednego koloru dla jednego gracza (w przypadku 5 graczy, jednego gracza należy wykluczyć z gry)). Pionki należy ustawić na tzw. bazach (np. pionki koloru #339900 należy ustawić na bazie koloru #339900, ale dosyć często odcień może się trochę różnić). Bazy to kwadraty będące blisko brzegu planszy, każda z nich jest podzielona na 4 mniejsze kwadraty, właśnie w tych kwadratach należy ustawić pionki (dla sprawdzenia czy dany kwadrat jest kwadratem należy użyć [[linijka|linijki]] również dostępnej w [[Biedronka|Biedronce]]). Problemy pojawiają się wówczas, gdy kwadraty okazują się być okrągłe.
Najpierw należy wyjąć planszę (jeśli jest podzielona, to radzę połówki połączyć<ref>Nie zawsze są równe</ref>, można do tego użyć [[taśma klejąca|taśmy klejącej]] dostępnej w [[Biedronka|Biedronce]]) i pionki (po 4 jednego koloru dla jednego gracza (w przypadku 5 graczy, jednego gracza należy wykluczyć z gry<ref>Żadna wersja ''Chińczyka'' nie ma opcji pięciu graczy</ref>)). Pionki należy ustawić na tzw. bazach (np. pionki koloru '''{{c|green|#339900}}''' należy ustawić na bazie koloru '''{{c|green|#339900}}''', ale dosyć często odcień może się trochę różnić). Bazy to kwadraty będące blisko brzegu planszy, każda z nich jest podzielona na 4 mniejsze kwadraty, właśnie w tych kwadratach należy ustawić pionki (dla sprawdzenia czy dany kwadrat jest kwadratem należy użyć [[linijka|linijki]] również dostępnej w Biedronce). Problemy pojawiają się wówczas, gdy kwadraty okazują się być okrągłe.


=== Początek i gra ===
=== Początek i gra ===
Zaczyna się od rzutu sześcianopodobnym kawałkiem plastiku (zwanego kostką), a często kłótni o to, kto ma zacząć. Po ustaleniu i rzucie, jeżeli kostka nie zatrzyma się z 6 wgłębieniami do góry to gracz się zazwyczaj denerwuje i następny gracz wykonuje jego czynności. Jeżeli jednak wyrzuci 6 może "wyrzucić" swój pionek z bazy (ale najpierw musi się upewnić czy baza jest kwadratowa - musi użyć linijki; jeśli baza jest okrągła, gracz ma pecha i traci kolejkę). Musi postawić pionek na polu (na takim kwadraciku na [[wąż|wężu]] leżącym dookoła planszy) z kolorem bazy. Później znowu rzuca sześćianopodobnym kawałkiem plastiku i przesuwa się o tyle pól ile jest wgłębień na górnej ściance sześcianopodobnego... (wiesz czego) pomnożonych przez pierwiastek z <math>(3-2)^5</math>, zgodnie z ruchem wskazówek zegara (jeśli nie wiesz, w którym to kierunku, możesz patrzyć na [[zegarek]]). Jeżeli gracz nie wyrzucił 6 (co uprawnia go do dodatkowego rzutu lub wyrzucenia pionka z bazy, co denerwuje innych graczy), to kolejny gracz powtarza (często kopiuje) jego ruchy. Jeżeli 2 pionki różnych graczy (czyli różnego koloru) spotkają się w jednym miejscu to pionek gracza, który rzucał zostaje, a 2-gi wraca do swojej bazy (co zazwyczaj powoduję poprawę/pogorszenie humoru danego gracza(w zależności czy "zbił", czy jego pionek został "zbity")).
Zaczyna się od rzutu sześcianopodobnym kawałkiem plastiku (zwanego kostką), a często kłótni o to, kto ma zacząć. Po ustaleniu i rzucie, jeżeli kostka nie zatrzyma się z 6 wgłębieniami do góry to gracz się zazwyczaj denerwuje i następny gracz wykonuje jego czynności. Jeżeli jednak wyrzuci 6 może „wyrzucić” swój pionek z bazy (ale najpierw musi się upewnić czy baza jest kwadratowa - musi użyć linijki; jeśli baza jest okrągła, gracz ma pecha i traci kolejkę). Musi postawić pionek na polu (na takim kwadraciku na [[wąż|wężu]] leżącym dookoła planszy) z kolorem bazy. Później znowu rzuca sześcianopodobnym kawałkiem plastiku i przesuwa się o tyle pól ile jest wgłębień na górnej ściance sześcianopodobnego... (wiesz czego) pomnożonych przez pierwiastek z <math>(3-2)^5</math>, zgodnie z ruchem wskazówek zegara (jeśli nie wiesz, w którym to kierunku, możesz patrzyć na [[zegar]]ek). Jeżeli gracz nie wyrzucił 6 (co uprawnia go do dodatkowego rzutu lub wyrzucenia pionka z bazy, co denerwuje innych graczy), to kolejny gracz powtarza (często kopiuje) jego ruchy. Jeżeli 2 pionki różnych graczy (czyli różnego koloru) spotkają się w jednym miejscu to pionek gracza, który rzucał zostaje, a 2-gi wraca do swojej bazy (co zazwyczaj powoduje poprawę/pogorszenie humoru danego gracza (w zależności czy „zbił”, czy jego pionek został „zbity”)).


=== Zakończenie ===
=== Zakończenie ===
Żeby pionki nie kręciły się w kółko. Co może doprowadzić do [[choroba lokomocyjna|choroby lokomocyjnej]] i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale (niestety]) w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek [[zegar]]a (znowu można spojrzeć na zegarek). Należy przejść prawie całego węża, aby znaleźć się w domu. Dla poprawy [[kondycja|kondycji]] i [[zdrowie|zdrowia]] pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję.
Żeby pionki nie kręciły się w kółko, co może doprowadzić do [[choroba lokomocyjna|choroby lokomocyjnej]] i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale (niestety) w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek [[zegar]]a (znowu można spojrzeć na zegarek). Należy przejść prawie całego węża, aby znaleźć się w domu. Dla poprawy [[kondycja|kondycji]] i [[zdrowie|zdrowia]] pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję.

== Zobacz też ==
* [[gra planszowa]]
* [[Eurobiznes]]
* [[ryzyko (gra)]]
* [[scrabble]]
* [[Twister]]

{{przypisy}}


[[Kategoria:Gry planszowe]]
[[Kategoria:Gry planszowe]]

Aktualna wersja na dzień 22:50, 28 sie 2021

Dwóch Azjatów grających w chińczyka

Chińczyk – znana i lubiana gra planszowa.

Historia[edytuj • edytuj kod]

Chińczyka (znanego też jako chinczyka) jak sama nazwa wskazuje wymyślili Hindusi (prawdopodobnie przebywających w Chinach). Dokonali tego dawno temu....

Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. „Mistrza Chinola”. Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni – Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!

Gra jest znana także pod nazwą:

  • Chinol
  • Człowieku, ogarnij się!
  • Człowieku nie irytuj się, bo żyłka pierdząca Ci pęknie!
  • Ogarnij downa co w tobie drzemie zioom!
  • Andrzeju, nie denerwuj się!

Znana jest również ulepszona wersja gry pt. „Alkochińczyk”. Tego akurat nie wymyślili Indiańce, ale polscy studenci.

Zawartość pudełka[edytuj • edytuj kod]

  • Pudełko;
  • Plansza (czasami podzielona wzdłuż zgięcia na dwie części);
  • 16 pionków (4 jednego koloru np. 4 koloru #339900, 4 koloru #3366FF, 4 koloru #FF0000 i 4 koloru #FFFF00), czasami jednego brakuje;
  • Pan Śrubka (czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty[1] pionek);
  • sześcianopodobny kawałek plastiku, z wgłębieniami na każdej ściance w ilości od 1 do 6, zazwyczaj wgłębienia są wypełnione czarnym kolorem (w zależności od koloru samej kostki, jeśli jest niebieska albo zielona – wgłębienia są głównie białe);
  • napis Made in China;
  • powietrze: zazwyczaj azot, ponad ¾ zawartości;
  • instrukcja: po chińsku (nie zawsze po polsku, czasem jest po angielsku, niektóre egzemplarze mają więcej niż jeden język).

Zasady gry[edytuj • edytuj kod]

Przygotowanie[edytuj • edytuj kod]

Najpierw należy wyjąć planszę (jeśli jest podzielona, to radzę połówki połączyć[2], można do tego użyć taśmy klejącej dostępnej w Biedronce) i pionki (po 4 jednego koloru dla jednego gracza (w przypadku 5 graczy, jednego gracza należy wykluczyć z gry[3])). Pionki należy ustawić na tzw. bazach (np. pionki koloru #339900 należy ustawić na bazie koloru #339900, ale dosyć często odcień może się trochę różnić). Bazy to kwadraty będące blisko brzegu planszy, każda z nich jest podzielona na 4 mniejsze kwadraty, właśnie w tych kwadratach należy ustawić pionki (dla sprawdzenia czy dany kwadrat jest kwadratem należy użyć linijki również dostępnej w Biedronce). Problemy pojawiają się wówczas, gdy kwadraty okazują się być okrągłe.

Początek i gra[edytuj • edytuj kod]

Zaczyna się od rzutu sześcianopodobnym kawałkiem plastiku (zwanego kostką), a często kłótni o to, kto ma zacząć. Po ustaleniu i rzucie, jeżeli kostka nie zatrzyma się z 6 wgłębieniami do góry to gracz się zazwyczaj denerwuje i następny gracz wykonuje jego czynności. Jeżeli jednak wyrzuci 6 może „wyrzucić” swój pionek z bazy (ale najpierw musi się upewnić czy baza jest kwadratowa - musi użyć linijki; jeśli baza jest okrągła, gracz ma pecha i traci kolejkę). Musi postawić pionek na polu (na takim kwadraciku na wężu leżącym dookoła planszy) z kolorem bazy. Później znowu rzuca sześcianopodobnym kawałkiem plastiku i przesuwa się o tyle pól ile jest wgłębień na górnej ściance sześcianopodobnego... (wiesz czego) pomnożonych przez pierwiastek z , zgodnie z ruchem wskazówek zegara (jeśli nie wiesz, w którym to kierunku, możesz patrzyć na zegarek). Jeżeli gracz nie wyrzucił 6 (co uprawnia go do dodatkowego rzutu lub wyrzucenia pionka z bazy, co denerwuje innych graczy), to kolejny gracz powtarza (często kopiuje) jego ruchy. Jeżeli 2 pionki różnych graczy (czyli różnego koloru) spotkają się w jednym miejscu to pionek gracza, który rzucał zostaje, a 2-gi wraca do swojej bazy (co zazwyczaj powoduje poprawę/pogorszenie humoru danego gracza (w zależności czy „zbił”, czy jego pionek został „zbity”)).

Zakończenie[edytuj • edytuj kod]

Żeby pionki nie kręciły się w kółko, co może doprowadzić do choroby lokomocyjnej i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale (niestety) w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek zegara (znowu można spojrzeć na zegarek). Należy przejść prawie całego węża, aby znaleźć się w domu. Dla poprawy kondycji i zdrowia pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję.

Zobacz też[edytuj • edytuj kod]

Przypisy

  1. Albo i innego koloru
  2. Nie zawsze są równe
  3. Żadna wersja Chińczyka nie ma opcji pięciu graczy