Znak drogowy: Różnice pomiędzy wersjami
AmoniakBOT (dyskusja • edycje) M (+plik) |
Grzeeesiek (dyskusja • edycje) M (zmiana nazwy i podpisu) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{sur|tych blach na drogach|[[znak|inne znaki]]}} |
{{sur|tych blach na drogach|[[znak|inne znaki]]}} |
||
{{galeria|Nazwa=Galeria|pozycja=right|Plik:Znak most.svg|Znak ostrzegawczy dotyczący upadku…|Plik:Znak drogowy.jpg|…i Chucka Norrisa|Plik:Znak_drogowy.JPG|Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki|Plik:ZnakCK.jpg|Orientuj się!|Plik:Koniec Dramy.jpg|Koniec dramy, patrz na drogę!|Plik: |
{{galeria|Nazwa=Galeria|pozycja=right|Plik:Znak most.svg|Znak ostrzegawczy dotyczący upadku…|Plik:Znak drogowy.jpg|…i Chucka Norrisa|Plik:Znak_drogowy.JPG|Widok na polskiej drodze – na szczęście – rzadki|Plik:Znak drogowy gwiazda.jpg|Nie rozglądaj się, patrz przed siebie!|Plik:ZnakCK.jpg|Orientuj się!|Plik:Koniec Dramy.jpg|Koniec dramy, patrz na drogę!|Plik:Poznański znak.jpg|Nakaz skrętu w lewo czy w prawo?|Plik:Wyjazd z budowy.jpg|Droga dla rowerów budowlanych|Plik:Przebieg drogi z pierwszeństwem.jpg|Przebieg drogi z pierwszeństwem.jpg|Plik:Rondo lewostronne.jpg|Znak zachęcający do poczucia się jak w Anglii}} |
||
'''Znak drogowy''' – naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach [[droga publiczna|dróg publicznych]]. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków. |
'''Znak drogowy''' – naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach [[droga publiczna|dróg publicznych]]. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków. |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
== Historia == |
== Historia == |
||
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich [[szlak handlowy|szlakach handlowych]]. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w [[XIX wiek]]u znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków. |
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich [[szlak handlowy|szlakach handlowych]]. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w [[XIX wiek]]u znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[Ausfahrt]] |
|||
[[Kategoria:Symbole]] |
[[Kategoria:Symbole]] |
Aktualna wersja na dzień 18:02, 10 sie 2020
Ten artykuł dotyczy tych blach na drogach. Zobacz też inne znaki. |
Znak drogowy – naukowa nazwa dużego lizaka wkopywanego patyczkiem do dołu na poboczach dróg publicznych. Co ciekawe jednak nie różnią się one smakiem, a jedynie kolorem, kształtem i ilością patyczków.
Funkcje znaków drogowych[edytuj • edytuj kod]
Władze utrzymują, że owe lizaczki mają za zadanie informować uczestników ruchu drogowego, jak zachowywać się w danym miejscu, jednak powszechnie wiadomo, iż spełniają one dwie zasadnicze funkcje:
- Funkcję wizualną – ich mnogość pozwala ożywić szarą rzeczywistość polskich dróg i odciągnąć uwagę kierowców od złego stanu ich nawierzchni;
- Funkcję sportowo-artystyczną – już od najmłodszych lat dzieci, a potem młodzież i dorośli ćwiczą na nich swoje zdolności manualne przydatne w sportach siłowych i piłce nożnej (łamanie, gięcie, kopanie) oraz umiejętności artystyczne, poprzez malowanie na nich niewielkich dzieł sztuki wyrażających stosunek ich twórców do ludzi odpowiedzialnych za sprawowanie władzy, bądź rozmieszczanie tych właśnie lizaczków przy drogach.
Typy znaków drogowych[edytuj • edytuj kod]
Rozróżniamy kilka rodzajów znaków drogowych:
- żółte z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami;
- niebieskie z białymi paseczkami i białymi szlaczkami;
- białe z czerwonymi paseczkami i czarnymi szlaczkami;
jednak ich ubarwienie nie wpływa zasadniczo na różnice w ich interpretacji przez uczestników ruchu drogowego.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Znaki drogowe stosowano od wielu stuleci. Początkowo jednak nie miały one takiego kształtu. Były to wówczas tzw. słupy drogowe, które wyznaczały trasę na dalekich szlakach handlowych. Ich inna forma związana była z tym, iż kilka, a nawet kilkanaście wieków temu zwyczajnie nie było lizaków. Nie można było zatem budować znaków drogowych w oparciu o kształt lizaczków. Z czasem jednak sytuacja ulegała zmianom i już w XIX wieku znaki drogowe nabrały bardziej realnych kształtów. Stały się one prostokątnymi tablicami, co miało stanowić hołd dla kwadratowych kół, z których zrezygnowano podczas przemian związanych z wynalezieniem pierwszych pojazdów mechanicznych. Po upływie kilkudziesięciu lat uznano jednak, iż wystarczy już hołdu dla kwadratowych kół i z momentem wynalezienia lizaczków o różnych kształtach zaczęto używać takich właśnie form jako bazy dla nowych znaków.