Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Nikt tego żartu nie rozumie, bo to nawiązanie do starej reklamy) |
M (→Zobacz też: delink szablonu) |
||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
||
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę |
* Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę Karnaugha. |
||
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[Metoda Karnaugha|tablicy Karnaugha]]. |
* Nigdy nie uda Ci się rozwiązać [[Metoda Karnaugha|tablicy Karnaugha]]. |
||
* |
* Jeśli jednak rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie. |
||
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny. |
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny. |
||
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
* Rozkładanie [[tranzystor]]a na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł. |
||
* Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia n |
* Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia <math>n \cdot n!</math> kartek, gdzie <math>n</math> to orientacyjna ilość użytych elementów z [[kabel|przewodami]] włącznie. |
||
* Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W. |
* Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W. |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
* '''Bramka I''' (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia [[prąd elektryczny|prądem]]. |
* '''Bramka I''' (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia [[prąd elektryczny|prądem]]. |
||
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be… or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu. |
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be… or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu. |
||
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, |
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, gdy bramka nie będzie podłączona do kontaktu. |
||
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa. |
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa. |
||
* '''Przerzutnik''' – służy do przerzucania gnoju lub siana. |
* '''Przerzutnik''' – służy do przerzucania gnoju lub siana. |
||
* '''Multiplekser''' – przez [[student]]ów traktowany jako [[czarna skrzynka]] do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. |
* '''Multiplekser''' – przez [[student]]ów traktowany jako [[czarna skrzynka]] do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś. |
||
* '''Źródło prądu''' – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz, w przypadku gdy jakiś student znowu wywali [[korki]], świecenia przy pomocy diody LED. |
* '''Źródło prądu''' – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz, w przypadku gdy jakiś student znowu wywali [[korki]], świecenia przy pomocy diody LED. |
||
* '''Ciemna masa''' – studenci na kolokwium z elektroniki. |
* '''Ciemna masa''' – studenci na [[kolokwium]] z elektroniki. |
||
* '''Krzyż Fiftiego''' – do chowania [[ściąga|ściąg]] na [[kolokwium]] z teorii pola. |
* '''Krzyż Fiftiego''' – do chowania [[ściąga|ściąg]] na [[kolokwium]] z teorii pola. |
||
== Zobacz też == |
|||
{{Informatyka}} |
|||
* [[mikrokontroler]] |
|||
* [[system dwójkowy]] |
|||
* [[algorytm]] |
|||
* [[procesor]] |
|||
{{stopka}} |
|||
[[Kategoria:Elektronika]] |
[[Kategoria:Elektronika]] |
||
[[Kategoria:Teoria obliczeń]] |
[[Kategoria:Teoria obliczeń]] |
Aktualna wersja na dzień 10:40, 23 gru 2021
Układ cyfrowy – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej[edytuj • edytuj kod]
- Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę Karnaugha.
- Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy Karnaugha.
- Jeśli jednak rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
- Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
- Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
- Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia kartek, gdzie to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
- Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W.
Bramki logiczne i podstawowe elementy[edytuj • edytuj kod]
- Bramka I (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem.
- Bramka LUB (OR) – przykład zastosowania: „To be… or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
- Bramka NIE (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, gdy bramka nie będzie podłączona do kontaktu.
- Bramka ALBO (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
- Przerzutnik – służy do przerzucania gnoju lub siana.
- Multiplekser – przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
- Źródło prądu – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz, w przypadku gdy jakiś student znowu wywali korki, świecenia przy pomocy diody LED.
- Ciemna masa – studenci na kolokwium z elektroniki.
- Krzyż Fiftiego – do chowania ściąg na kolokwium z teorii pola.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Zobacz więcej artykułów w portalu o informatyce.