Chińczyk: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 50 wersji utworzonych przez 36 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{sur| |
{{sur|gry planszowej|[[Chińczycy]]}} |
||
[[Plik:GO Tournament.jpg|250px|thumb|Dwóch Azjatów grających w chińczyka]] |
|||
⚫ | |||
'''Chińczyk''' – znana i lubiana gra planszowa. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. „Mistrza Chinola”. Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni – Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów! |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
Gra jest znana także pod nazwą: |
|||
⚫ | Najpierw należy wyjąć planszę |
||
* Chinol |
|||
⚫ | |||
* Człowieku, ogarnij się! |
|||
⚫ | Zaczyna się od rzutu |
||
* Człowieku nie irytuj się, bo żyłka pierdząca Ci pęknie! |
|||
⚫ | |||
* Ogarnij downa co w tobie drzemie zioom! |
|||
⚫ | Żeby pionki nie kręciły się w kółko |
||
* Andrzeju, nie denerwuj się! |
|||
[[Kategoria:Rozrywka]] [[Kategoria:Gry]] |
|||
Znana jest również ulepszona wersja gry pt. „Alkochińczyk”. Tego akurat nie wymyślili Indiańce, ale polscy studenci. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Pan Śrubka (czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty<ref>Albo i innego koloru</ref> pionek); |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* powietrze: zazwyczaj azot, ponad ¾ zawartości; |
|||
* instrukcja: po chińsku (nie zawsze po polsku, czasem jest po angielsku, niektóre egzemplarze mają więcej niż jeden język). |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | Najpierw należy wyjąć planszę (jeśli jest podzielona, to radzę połówki połączyć<ref>Nie zawsze są równe</ref>, można do tego użyć [[taśma klejąca|taśmy klejącej]] dostępnej w [[Biedronka|Biedronce]]) i pionki (po 4 jednego koloru dla jednego gracza (w przypadku 5 graczy, jednego gracza należy wykluczyć z gry<ref>Żadna wersja ''Chińczyka'' nie ma opcji pięciu graczy</ref>)). Pionki należy ustawić na tzw. bazach (np. pionki koloru '''{{c|green|#339900}}''' należy ustawić na bazie koloru '''{{c|green|#339900}}''', ale dosyć często odcień może się trochę różnić). Bazy to kwadraty będące blisko brzegu planszy, każda z nich jest podzielona na 4 mniejsze kwadraty, właśnie w tych kwadratach należy ustawić pionki (dla sprawdzenia czy dany kwadrat jest kwadratem należy użyć [[linijka|linijki]] również dostępnej w Biedronce). Problemy pojawiają się wówczas, gdy kwadraty okazują się być okrągłe. |
||
⚫ | |||
⚫ | Zaczyna się od rzutu sześcianopodobnym kawałkiem plastiku (zwanego kostką), a często kłótni o to, kto ma zacząć. Po ustaleniu i rzucie, jeżeli kostka nie zatrzyma się z 6 wgłębieniami do góry to gracz się zazwyczaj denerwuje i następny gracz wykonuje jego czynności. Jeżeli jednak wyrzuci 6 może „wyrzucić” swój pionek z bazy (ale najpierw musi się upewnić czy baza jest kwadratowa - musi użyć linijki; jeśli baza jest okrągła, gracz ma pecha i traci kolejkę). Musi postawić pionek na polu (na takim kwadraciku na [[wąż|wężu]] leżącym dookoła planszy) z kolorem bazy. Później znowu rzuca sześcianopodobnym kawałkiem plastiku i przesuwa się o tyle pól ile jest wgłębień na górnej ściance sześcianopodobnego... (wiesz czego) pomnożonych przez pierwiastek z <math>(3-2)^5</math>, zgodnie z ruchem wskazówek zegara (jeśli nie wiesz, w którym to kierunku, możesz patrzyć na [[zegar]]ek). Jeżeli gracz nie wyrzucił 6 (co uprawnia go do dodatkowego rzutu lub wyrzucenia pionka z bazy, co denerwuje innych graczy), to kolejny gracz powtarza (często kopiuje) jego ruchy. Jeżeli 2 pionki różnych graczy (czyli różnego koloru) spotkają się w jednym miejscu to pionek gracza, który rzucał zostaje, a 2-gi wraca do swojej bazy (co zazwyczaj powoduje poprawę/pogorszenie humoru danego gracza (w zależności czy „zbił”, czy jego pionek został „zbity”)). |
||
⚫ | |||
⚫ | Żeby pionki nie kręciły się w kółko, co może doprowadzić do [[choroba lokomocyjna|choroby lokomocyjnej]] i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale (niestety) w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek [[zegar]]a (znowu można spojrzeć na zegarek). Należy przejść prawie całego węża, aby znaleźć się w domu. Dla poprawy [[kondycja|kondycji]] i [[zdrowie|zdrowia]] pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[gra planszowa]] |
|||
* [[Eurobiznes]] |
|||
* [[ryzyko (gra)]] |
|||
* [[scrabble]] |
|||
* [[Twister]] |
|||
{{przypisy}} |
|||
[[Kategoria:Gry planszowe]] |
Aktualna wersja na dzień 22:50, 28 sie 2021
Ten artykuł dotyczy gry planszowej. Zobacz też Chińczycy. |
Chińczyk – znana i lubiana gra planszowa.
Historia[edytuj • edytuj kod]
Chińczyka (znanego też jako chinczyka) jak sama nazwa wskazuje wymyślili Hindusi (prawdopodobnie przebywających w Chinach). Dokonali tego dawno temu....
Gra cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Obecnie na terenie województwa łódzkiego odbywają się zawody o tytuł tzw. „Mistrza Chinola”. Zawody odbywają się od 2008 roku, kiedy to obecna mistrzyni – Katarzyna Pasikowska była w klasie maturalnej i nudziło jej się. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
Gra jest znana także pod nazwą:
- Chinol
- Człowieku, ogarnij się!
- Człowieku nie irytuj się, bo żyłka pierdząca Ci pęknie!
- Ogarnij downa co w tobie drzemie zioom!
- Andrzeju, nie denerwuj się!
Znana jest również ulepszona wersja gry pt. „Alkochińczyk”. Tego akurat nie wymyślili Indiańce, ale polscy studenci.
Zawartość pudełka[edytuj • edytuj kod]
- Pudełko;
- Plansza (czasami podzielona wzdłuż zgięcia na dwie części);
- 16 pionków (4 jednego koloru np. 4 koloru #339900, 4 koloru #3366FF, 4 koloru #FF0000 i 4 koloru #FFFF00), czasami jednego brakuje;
- Pan Śrubka (czarny koń, który zastępuje zagubiony żółty[1] pionek);
- sześcianopodobny kawałek plastiku, z wgłębieniami na każdej ściance w ilości od 1 do 6, zazwyczaj wgłębienia są wypełnione czarnym kolorem (w zależności od koloru samej kostki, jeśli jest niebieska albo zielona – wgłębienia są głównie białe);
- napis Made in China;
- powietrze: zazwyczaj azot, ponad ¾ zawartości;
- instrukcja: po chińsku (nie zawsze po polsku, czasem jest po angielsku, niektóre egzemplarze mają więcej niż jeden język).
Zasady gry[edytuj • edytuj kod]
Przygotowanie[edytuj • edytuj kod]
Najpierw należy wyjąć planszę (jeśli jest podzielona, to radzę połówki połączyć[2], można do tego użyć taśmy klejącej dostępnej w Biedronce) i pionki (po 4 jednego koloru dla jednego gracza (w przypadku 5 graczy, jednego gracza należy wykluczyć z gry[3])). Pionki należy ustawić na tzw. bazach (np. pionki koloru #339900 należy ustawić na bazie koloru #339900, ale dosyć często odcień może się trochę różnić). Bazy to kwadraty będące blisko brzegu planszy, każda z nich jest podzielona na 4 mniejsze kwadraty, właśnie w tych kwadratach należy ustawić pionki (dla sprawdzenia czy dany kwadrat jest kwadratem należy użyć linijki również dostępnej w Biedronce). Problemy pojawiają się wówczas, gdy kwadraty okazują się być okrągłe.
Początek i gra[edytuj • edytuj kod]
Zaczyna się od rzutu sześcianopodobnym kawałkiem plastiku (zwanego kostką), a często kłótni o to, kto ma zacząć. Po ustaleniu i rzucie, jeżeli kostka nie zatrzyma się z 6 wgłębieniami do góry to gracz się zazwyczaj denerwuje i następny gracz wykonuje jego czynności. Jeżeli jednak wyrzuci 6 może „wyrzucić” swój pionek z bazy (ale najpierw musi się upewnić czy baza jest kwadratowa - musi użyć linijki; jeśli baza jest okrągła, gracz ma pecha i traci kolejkę). Musi postawić pionek na polu (na takim kwadraciku na wężu leżącym dookoła planszy) z kolorem bazy. Później znowu rzuca sześcianopodobnym kawałkiem plastiku i przesuwa się o tyle pól ile jest wgłębień na górnej ściance sześcianopodobnego... (wiesz czego) pomnożonych przez pierwiastek z , zgodnie z ruchem wskazówek zegara (jeśli nie wiesz, w którym to kierunku, możesz patrzyć na zegarek). Jeżeli gracz nie wyrzucił 6 (co uprawnia go do dodatkowego rzutu lub wyrzucenia pionka z bazy, co denerwuje innych graczy), to kolejny gracz powtarza (często kopiuje) jego ruchy. Jeżeli 2 pionki różnych graczy (czyli różnego koloru) spotkają się w jednym miejscu to pionek gracza, który rzucał zostaje, a 2-gi wraca do swojej bazy (co zazwyczaj powoduje poprawę/pogorszenie humoru danego gracza (w zależności czy „zbił”, czy jego pionek został „zbity”)).
Zakończenie[edytuj • edytuj kod]
Żeby pionki nie kręciły się w kółko, co może doprowadzić do choroby lokomocyjnej i zawrotów głowy, dodano 4 pola (dla każdego z graczy) zwane domem lub niebem, które znajdują się w odległości kilku pól od pola z kolorem bazy, ale (niestety) w kierunku przeciwnym do kierunku wskazówek zegara (znowu można spojrzeć na zegarek). Należy przejść prawie całego węża, aby znaleźć się w domu. Dla poprawy kondycji i zdrowia pionek może wykonać dodatkowe okrążenia. Gracz, którzy jako pierwszy będzie miał wszystkie pionki w domu wygrywa i denerwuje innych graczy lub powoduje u nich depresję.