Układ cyfrowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (→Zobacz też: delink szablonu) |
|||
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 19 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
⚫ | |||
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
== Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej == |
||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
* Jeśli jednak rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie. |
|||
⚫ | |||
* Jeżeli |
* Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny. |
||
⚫ | |||
* Jeżeli układ działa poprawnie, to znaczy że źle zakreśliłeś i układ jest nieoptymalny. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
⚫ | |||
== Bramki logiczne i podstawowe elementy == |
== Bramki logiczne i podstawowe elementy == |
||
* '''Bramka I''' (AND) |
* '''Bramka I''' (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia [[prąd elektryczny|prądem]]. |
||
* '''Bramka LUB''' (OR) |
* '''Bramka LUB''' (OR) – przykład zastosowania: „To be… or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu. |
||
* '''Bramka NIE''' (NOT) |
* '''Bramka NIE''' (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, gdy bramka nie będzie podłączona do kontaktu. |
||
* '''Bramka ALBO''' (XOR) |
* '''Bramka ALBO''' (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa. |
||
* ''' |
* '''Przerzutnik''' – służy do przerzucania gnoju lub siana. |
||
⚫ | |||
* '''Przerzutnik''' - służy do przerzucania, np. gnoju lub siana. |
|||
⚫ | |||
⚫ | |||
* '''Ciemna masa''' – studenci na [[kolokwium]] z elektroniki. |
|||
⚫ | |||
* ''' |
* '''Krzyż Fiftiego''' – do chowania [[ściąga|ściąg]] na [[kolokwium]] z teorii pola. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[mikrokontroler]] |
|||
* [[system dwójkowy]] |
|||
* [[algorytm]] |
|||
* [[procesor]] |
|||
{{stopka}} |
|||
[[Kategoria:Elektronika]] |
|||
[[Kategoria:Teoria obliczeń]] |
Aktualna wersja na dzień 10:40, 23 gru 2021
Układ cyfrowy – każdy mechanizm elektroniczno-zerojedynkowy dający się rozłożyć na mniejsze elementy zwane bramkami logicznymi.
Podstawowe zasady elektroniki cyfrowej[edytuj • edytuj kod]
- Jeżeli masz pomysł na układ cyfrowy, musisz rozwiązać tablicę Karnaugha.
- Nigdy nie uda Ci się rozwiązać tablicy Karnaugha.
- Jeśli jednak rozwiązałeś tablicę Karnaugha, to najprawdopodobniej źle zakreśliłeś i układ nie będzie działał poprawnie.
- Jeżeli układ działa poprawnie, najprawdopodobniej i tak źle zakreśliłeś, a układ jest nieoptymalny.
- Rozkładanie tranzystora na czynniki pierwsze to nie jest dobry pomysł.
- Zbudowanie każdego układu cyfrowego na zaliczenie przedmiotu na studiach wymaga zużycia kartek, gdzie to orientacyjna ilość użytych elementów z przewodami włącznie.
- Przez większość przewodów w stanie 0 płynie prąd o mocy 2W.
Bramki logiczne i podstawowe elementy[edytuj • edytuj kod]
- Bramka I (AND) – przykład zastosowania: „AND let there be light”. Podłączenie jednego wejścia do kontaktu i drugiego do użytkownika nie spowoduje porażenia prądem.
- Bramka LUB (OR) – przykład zastosowania: „To be… or not to be”. Podłączenie któregokolwiek wejścia do kontaktu spowoduje reakcję u użytkownika na wyjściu.
- Bramka NIE (NOT) – użytkownik zostanie porażony prądem, gdy bramka nie będzie podłączona do kontaktu.
- Bramka ALBO (XOR) – jeszcze nikt nie wie, jak działa.
- Przerzutnik – służy do przerzucania gnoju lub siana.
- Multiplekser – przez studentów traktowany jako czarna skrzynka do robienia czegoś. Robi coś z kilku wejść. Ma jeszcze takie coś z takim czymś, ale nie ma takiego czegoś.
- Źródło prądu – służy do bawienia się lampkami, palenia układów na laborkach oraz, w przypadku gdy jakiś student znowu wywali korki, świecenia przy pomocy diody LED.
- Ciemna masa – studenci na kolokwium z elektroniki.
- Krzyż Fiftiego – do chowania ściąg na kolokwium z teorii pola.
Zobacz też[edytuj • edytuj kod]
Zobacz więcej artykułów w portalu o informatyce.