Indeks Big Maka: Różnice pomiędzy wersjami
M (:P) |
|||
(Nie pokazano 5 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Plik:Big-mac-index-2008.jpg|thumb|220px|Też nie wiemy, co oznaczają te paski... Ale sądząc po minie tego gościa, chyba mamy kryzys]] |
[[Plik:Big-mac-index-2008.jpg|thumb|220px|Też nie wiemy, co oznaczają te paski... Ale sądząc po minie tego gościa, chyba mamy kryzys]] |
||
{{cytat|A może frytki do tego?|Absolwent ekonomii o '''indeksie Big Maka'''}} |
{{cytat|A może frytki do tego?|Absolwent ekonomii o '''indeksie Big Maka'''}} |
||
'''Indeks Big Maka |
'''Indeks Big Maka, Indeks Big Maca''' ([[Język angielski|ang.]] ''Big Mac Index'') – jedno z podstawowych narzędzi we współczesnej ekonometrii, które (jak nazwa wskazuje) za podstawę obliczeń przyjmuje cenę hamburgera w [[McDonald’s]]. |
||
== Do czego to służy? == |
== Do czego to służy? == |
||
Indeks Big Maka pozwala ekonomistom mierzyć parytet siły nabywczej, czyli mówiąc po ludzku: określać, które waluty są niedowartościowane, a które przewartościowane. Wyszło im, że złoty jest niedowartościowany, co oznacza, że [[10 |
Indeks Big Maka pozwala ekonomistom mierzyć parytet siły nabywczej, czyli mówiąc po ludzku: określać, które waluty są niedowartościowane, a które przewartościowane. Wyszło im, że złoty jest niedowartościowany, co oznacza, że [[10 złotych|dziesięć złotych]], które masz w kieszeni, to tak naprawdę jedenaście. Niestety nie wymyślili jeszcze sposobu, by zamienić tę dziesiątkę w jedenastkę, a nawet jakby wymyślili, to i tak nie powiedzą, więc nie podniecaj się zbytnio. |
||
== Podstawa teoretyczna == |
== Podstawa teoretyczna == |
||
Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście [[gówno]] i [[hamburger]], a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa |
Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście [[gówno]] i [[hamburger]], a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa McDonald’s. |
||
== Skutki stosowania == |
== Skutki stosowania == |
||
Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, |
Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, McDonald’s ma kluczowy wpływ na rozwój światowej gospodarki, bowiem podnosząc lub obniżając ceny hamburgerów w poszczególnych [[państwo|krajach]], może wpływać na ich PKB (obliczone metodą parytetu siły nabywczej z wykorzystaniem Indeksu Big Maca). I tak np. podnosząc cenę hamburgera o 9000% w Polsce, McDonald’s mógłby zdegradować nas do poziomu [[Zimbabwe]], przez co oczywiście poumieralibyśmy z głodu, gdyż nie byłoby nas stać na głupią syntetyczną kanapkę. |
||
== Zobacz też == |
|||
* [[McDonald’s]] |
|||
[[Kategoria:Ekonomia]] |
[[Kategoria:Ekonomia]] |
Aktualna wersja na dzień 23:00, 9 lut 2022
A może frytki do tego?
- Absolwent ekonomii o indeksie Big Maka
Indeks Big Maka, Indeks Big Maca (ang. Big Mac Index) – jedno z podstawowych narzędzi we współczesnej ekonometrii, które (jak nazwa wskazuje) za podstawę obliczeń przyjmuje cenę hamburgera w McDonald’s.
Do czego to służy?[edytuj • edytuj kod]
Indeks Big Maka pozwala ekonomistom mierzyć parytet siły nabywczej, czyli mówiąc po ludzku: określać, które waluty są niedowartościowane, a które przewartościowane. Wyszło im, że złoty jest niedowartościowany, co oznacza, że dziesięć złotych, które masz w kieszeni, to tak naprawdę jedenaście. Niestety nie wymyślili jeszcze sposobu, by zamienić tę dziesiątkę w jedenastkę, a nawet jakby wymyślili, to i tak nie powiedzą, więc nie podniecaj się zbytnio.
Podstawa teoretyczna[edytuj • edytuj kod]
Aby móc wiarygodnie mierzyć parytet za pomocą ceny, trzeba wybrać towar, który jest powszechnie dostępny, nie podlega handlowi międzynarodowemu i w każdym kraju produkuje się go tak samo. Najpoważniejszymi kandydatami były oczywiście gówno i hamburger, a wyboru dokonano dzięki łapówce od prezesa McDonald’s.
Skutki stosowania[edytuj • edytuj kod]
Odkąd Indeks Big Maka stał się powszechnie uznawanym wskaźnikiem, McDonald’s ma kluczowy wpływ na rozwój światowej gospodarki, bowiem podnosząc lub obniżając ceny hamburgerów w poszczególnych krajach, może wpływać na ich PKB (obliczone metodą parytetu siły nabywczej z wykorzystaniem Indeksu Big Maca). I tak np. podnosząc cenę hamburgera o 9000% w Polsce, McDonald’s mógłby zdegradować nas do poziomu Zimbabwe, przez co oczywiście poumieralibyśmy z głodu, gdyż nie byłoby nas stać na głupią syntetyczną kanapkę.