Baltona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Poprawki AutoEda)
M
Linia 3: Linia 3:


'''Baltona PHZ''' – przedsiębiorstwo handlowe, które w [[PRL]] umożliwiało zakupy towarów, których oficjalnie w [[Polska|Polsce]] nie udało się zdobyć. Symbol Bogactwa i przepychu [[PRL]].
'''Baltona PHZ''' – przedsiębiorstwo handlowe, które w [[PRL]] umożliwiało zakupy towarów, których oficjalnie w [[Polska|Polsce]] nie udało się zdobyć. Symbol Bogactwa i przepychu [[PRL]].

Oficjalnie z usług Baltony mogły korzystać tylko osoby zatrudnione zagranicą, które otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach. A więc marynarze, rybacy, pracownicy zatrudnieni na kontraktach dewizowych, dyplomaci oraz personel latający LOT-u. W rzeczywistości klientami Baltony była cała śmietanka [[PZPR|jednej słusznej partii]], artyści estradowi, aktorzy i tzw. ludzie ze znajomościami.
Oficjalnie z usług Baltony mogły korzystać tylko osoby zatrudnione zagranicą, które otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach, a więc marynarze, rybacy, pracownicy zatrudnieni na kontraktach dewizowych, dyplomaci oraz personel latający LOT-u. W rzeczywistości klientami Baltony była cała śmietanka [[PZPR|jednej słusznej partii]], artyści estradowi, aktorzy, [[Służba Bezpieczeństwa PRL|esbecy]] i tzw. ludzie ze znajomościami.

Towary kupowane w Baltonie cechowała wysoka jakość i długi okres trwałości. Półki sklepowe były zastawione po brzegi, w przeciwieństwie do zwykłych sklepów PRLowskich dla klasy robotniczej. Osoba kupująca w Baltonie była symbolem kultu, oddawano jej cześć i odnoszono się do niej z szacunkiem. Baltona była wizytówką [[PRL|Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej]] w [[Europa|Europie]]. Władze [[PZPR]] eksponowały Baltonę na rynkach zagranicznych, wmawiając jednocześnie, że wszystkie sklepy w Polsce są co najmniej tak zaopatrzone jak te Baltony.
Towary kupowane w Baltonie cechowała wysoka jakość i długi okres trwałości. Półki sklepowe były zastawione po brzegi, w przeciwieństwie do zwykłych sklepów PRLowskich dla klasy robotniczej. Osoba kupująca w Baltonie była symbolem kultu, oddawano jej cześć i odnoszono się do niej z szacunkiem. Baltona była wizytówką [[PRL|Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej]] w [[Europa|Europie]]. Władze [[PZPR]] eksponowały Baltonę na rynkach zagranicznych, wmawiając jednocześnie, że wszystkie sklepy w Polsce są co najmniej tak zaopatrzone jak te Baltony.

Stali klienci sklepów, po 5 latach zakupów, mogli się ubiegać o złotą kartę klienta, która była warta więcej niż szwajcarski zegarek marki [[Rolex]].
Stali klienci sklepów, po 5 latach zakupów, mogli się ubiegać o złotą kartę klienta, która była warta więcej niż szwajcarski zegarek marki [[Rolex]].

==Ciekawostki==
* Podobno znany [[dj|dysk dżokej]] [[Franek Kimono]] wyrywał [[dziewczyna|agregaty]] na złotą kartę Baltony.
* Podobno znany [[dj|dysk dżokej]] [[Franek Kimono]] wyrywał [[dziewczyna|agregaty]] na złotą kartę Baltony.



Wersja z 23:40, 14 sie 2013

200px|right|thumb|Reklama firmy Baltona

Baltona PHZ – przedsiębiorstwo handlowe, które w PRL umożliwiało zakupy towarów, których oficjalnie w Polsce nie udało się zdobyć. Symbol Bogactwa i przepychu PRL.

Oficjalnie z usług Baltony mogły korzystać tylko osoby zatrudnione zagranicą, które otrzymywały wynagrodzenie lub jego część w dewizach, a więc marynarze, rybacy, pracownicy zatrudnieni na kontraktach dewizowych, dyplomaci oraz personel latający LOT-u. W rzeczywistości klientami Baltony była cała śmietanka jednej słusznej partii, artyści estradowi, aktorzy, esbecy i tzw. ludzie ze znajomościami.

Towary kupowane w Baltonie cechowała wysoka jakość i długi okres trwałości. Półki sklepowe były zastawione po brzegi, w przeciwieństwie do zwykłych sklepów PRLowskich dla klasy robotniczej. Osoba kupująca w Baltonie była symbolem kultu, oddawano jej cześć i odnoszono się do niej z szacunkiem. Baltona była wizytówką Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej w Europie. Władze PZPR eksponowały Baltonę na rynkach zagranicznych, wmawiając jednocześnie, że wszystkie sklepy w Polsce są co najmniej tak zaopatrzone jak te Baltony.

Stali klienci sklepów, po 5 latach zakupów, mogli się ubiegać o złotą kartę klienta, która była warta więcej niż szwajcarski zegarek marki Rolex.

Ciekawostki