Malazańska Księga Poległych: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 45: Linia 45:
=== Ascendenty ===
=== Ascendenty ===
*{{t|14 Nieumarłych Jaghutów}}największa jaghucka armia wszech czasów wskrzeszona przez Kaptura do walki z Forkrul Assailami na kontynencie Assail. W czasie walki sprzymierzają się z T'lan Imassami, kładąc tym samym kres odwiecznemu konfliktowi.
*{{t|14 Nieumarłych Jaghutów}}największa jaghucka armia wszech czasów wskrzeszona przez Kaptura do walki z Forkrul Assailami na kontynencie Assail. W czasie walki sprzymierzają się z T'lan Imassami, kładąc tym samym kres odwiecznemu konfliktowi.
*{{t|Anomander Rake|właśc. Anomandaris Dragnipurake, także Syn Ciemności}}szef Tiste Andii z Odprysku Księżyca, posiadacz przeklętego miecza Dragnipura, którego zdobył, zabijając jego twórcę, niejakiego Draconusa. W Dragnipurze znajduje się Grota, w której przebywają wszyscy zaszlachtowani przez jego posiadacza, w tym sam Draconus. Mają oni za zadanie ciągnąć wóz, do którego są przykuci. Sytuacja ulega zmianie dopiero w dziewiątym tomie, gdy Rake zostaje zabity przez Tajemniczego Wędrowca. Wtedy Syn Ciemności niszczy Grotę wewnątrz miecza, uwalniając tym samym wszystkich uwięzionych, w tym Draconusa.
*{{t|Anomander Rake|właśc. Anomandaris Dragnipurake, także Syn Ciemności}}szef Tiste Andii z Odprysku Księżyca, posiadacz przeklętego miecza Dragnipura, którego zdobył, zabijając jego twórcę, niejakiego Draconusa. W Dragnipurze znajduje się Grota, w której przebywają wszyscy zaszlachtowani przez jego posiadacza, w tym sam Draconus. Mają oni za zadanie ciągnąć wóz, do którego są przykuci. Sytuacja ulega zmianie dopiero w dziewiątym tomie, gdy Rake zostaje zabity przez Tajemniczego Wędrowca. Wtedy Syn Ciemności niszczy Grotę wewnątrz miecza, uwalniając tym samym wszystkich uwięzionych, w tym Draconusa. Sam rusza potem na spotkanie Matki Ciemności, co doprowadza do ponownego zaistnienia Groty Kurald Galain.
*{{t|Apsal'ara}}Pani Złodziei. Znana z tego, że próbowała kiedyś ukraść księżyc. Prawie jak [[Bracia Kaczyńscy|pewni bracia]]... Większość czasu upływa jej na ciągnięciu wozu w Dragnipurze.
*{{t|Apsal'ara}}Pani Złodziei. Znana z tego, że próbowała kiedyś ukraść księżyc. Prawie jak [[Bracia Kaczyńscy|pewni bracia]]... Większość czasu upływa jej na ciągnięciu wozu w Dragnipurze.
*{{t|Caladan Brood}}jeden z walczących przeciwko Pannion Domin. Posiada młot, którego uderzeniem o ziemię mógłby obudzić Pożogę i zniszczyć życie na ziemi.
*{{t|Deragoth|także Dessimbelackis}}siedem Ogarów Ciemności, które były kiedyś cesarzem tzw. Pierwszego Imperium, które jednakowoż nie było pierwsze, ale liczy się inwencja nazywającego. Samo imperium zostało zniszczone przez T'lan Imassów, któremu nie spodobał się rytuał wywołujący zmiennokształtność u lokalnej ludności. Ogary spotkała śmierć z ręki Karsy Orlonga.
*{{t|Deragoth|także Dessimbelackis}}siedem Ogarów Ciemności, które były kiedyś cesarzem tzw. Pierwszego Imperium, które jednakowoż nie było pierwsze, ale liczy się inwencja nazywającego. Samo imperium zostało zniszczone przez T'lan Imassów, któremu nie spodobał się rytuał wywołujący zmiennokształtność u lokalnej ludności. Ogary spotkała śmierć z ręki Karsy Orlonga.
*{{t|Dessembrae|także Tajemniczy Wędrowiec, wcześniej Dassem Ultor, Pierwszy Miecz Imperium}}bóg rozpaczających. W zasadzie bogiem jest tylko jego połowa, bo druga połowa (wspomniany Tajemniczy Wędrowiec) szlaja się po świecie, nieświadomie realizując zamiary swojego cesarza.
*{{t|Dessembrae|także Tajemniczy Wędrowiec, wcześniej Dassem Ultor, Pierwszy Miecz Imperium}}bóg rozpaczających. W zasadzie bogiem jest tylko jego połowa, bo druga połowa (wspomniany Tajemniczy Wędrowiec) szlaja się po świecie, nieświadomie realizując zamiary swojego cesarza.
Linia 59: Linia 60:
*{{t|Olar Ethil}}najpotężniejsza z szamanów T'lan Imassów. Prowadzi własną grę, w wyniku której Zbłąkany ma być tylko marionetką w jej rękach. Zostaje jednak zabita przez którąś reinkarnację Toca Młodszego.
*{{t|Olar Ethil}}najpotężniejsza z szamanów T'lan Imassów. Prowadzi własną grę, w wyniku której Zbłąkany ma być tylko marionetką w jej rękach. Zostaje jednak zabita przez którąś reinkarnację Toca Młodszego.
*{{t|Pannion}}nieumarły Jaghut, który ubzdurał sobie zostać tyranem. Rządzi pod postacią starca. Zostaje jednak zabity przez Pierwszego Miecza T'lan Imassów Onosa T'oolana.
*{{t|Pannion}}nieumarły Jaghut, który ubzdurał sobie zostać tyranem. Rządzi pod postacią starca. Zostaje jednak zabity przez Pierwszego Miecza T'lan Imassów Onosa T'oolana.
*{{t|Pożoga}}śpiąca bogini. Znajduje się w jądrze ziemi. Jeśli zostanie przebudzona, zginie całe życie na planecie. Gdyby ją zabić, zniszczona zostanie cała ziemia.
*{{t|Raest}}jaghucki tyran, którego budzi przyboczna Lorn w Darudżystanie. Zostaje jednak umieszczony w świeżo powstałym domu Azath. Raest jest miłośnikiem zwierząt, posiada nawet martwego białego kota.
*{{t|Raest}}jaghucki tyran, którego budzi przyboczna Lorn w Darudżystanie. Zostaje jednak umieszczony w świeżo powstałym domu Azath. Raest jest miłośnikiem zwierząt, posiada nawet martwego białego kota.
*{{t|Silchas Ruin}}albinos Tiste Andii, brat Rake'a. Po wielkiej bitwie Tiste i K'Chain Che'Malle zostaje zagrzebany pod ziemią przed domem Azath w Letherze. Gdy dom umiera, Ruin wraz z pozostałymi jego więźniami wydostaje się na wolność. Od razu po wydostaniu się zabija Pięciu Bogów Toblakai. Właściwie to czterech, bo piątego ubił jeden z Toblakai.
*{{t|Silchas Ruin}}albinos Tiste Andii, brat Rake'a. Po wielkiej bitwie Tiste i K'Chain Che'Malle zostaje zagrzebany pod ziemią przed domem Azath w Letherze. Gdy dom umiera, Ruin wraz z pozostałymi jego więźniami wydostaje się na wolność. Od razu po wydostaniu się zabija Pięciu Bogów Toblakai. Właściwie to czterech, bo piątego ubił jeden z Toblakai.
Linia 67: Linia 69:
=== Imperium Malazańskie ===
=== Imperium Malazańskie ===
*{{t|Adiutant Chmura|także Tarcza Kowadło K'Chain Che'Malle}}wielki, rudobrody kumpel Geslera, degradowany i awansowany razem z nim. Na ''Silandzie'' dostaje na przechowanie krzemienny miecz T'lan Imassów. Doprowadza to do późniejszej interwencji T'lan Imassów w ogarniętym zamieszkami Malazie.
*{{t|Adiutant Chmura|także Tarcza Kowadło K'Chain Che'Malle}}wielki, rudobrody kumpel Geslera, degradowany i awansowany razem z nim. Na ''Silandzie'' dostaje na przechowanie krzemienny miecz T'lan Imassów. Doprowadza to do późniejszej interwencji T'lan Imassów w ogarniętym zamieszkami Malazie.
*{{t|Banaschar}}ostatni ocalały kapłan D'rek z rzezi, jaką zafundowała im bogini. Dzięki magii wykrada złoto ze wszystkich świątynnych skarbców, co pokrywa koszty utrzymania oddziałów przybocznej Tavore.
*{{t|Felisin Paran|także sha'ik}}siostra Ganoesa i Tavore. W ramach czystki, jaką zafundowała Laseen untańskiej szlachcie, została zesłana na Wyspę Otataralową do pracy w kopalni. Stamtąd jednak udało się jej uciec, co zaprowadziło ją na Raraku, gdzie w wyniku zbiegu okoliczności została uznana przez Leomana za sha'ik Odrodzoną, spełnienie starożytnego proroctwa, co staje się przyczyną rozpoczęcia Dryjhny – świętej wojny ludu Siedmiu Miast. Ostatecznie Felisin ginie zabita w pojedynku przez swoją siostrę. Tavore nigdy się jednak o tym nie dowiaduje.
*{{t|Felisin Paran|także sha'ik}}siostra Ganoesa i Tavore. W ramach czystki, jaką zafundowała Laseen untańskiej szlachcie, została zesłana na Wyspę Otataralową do pracy w kopalni. Stamtąd jednak udało się jej uciec, co zaprowadziło ją na Raraku, gdzie w wyniku zbiegu okoliczności została uznana przez Leomana za sha'ik Odrodzoną, spełnienie starożytnego proroctwa, co staje się przyczyną rozpoczęcia Dryjhny – świętej wojny ludu Siedmiu Miast. Ostatecznie Felisin ginie zabita w pojedynku przez swoją siostrę. Tavore nigdy się jednak o tym nie dowiaduje.
*{{t|Kapitan Skrzypek}}saper, biegły znawca Talii Smoków. Po bitwie pod Darudżystanem udaje się do Malazu, gdzie zaciąga się ponownie. Po drodze napotyka Chodzącego z Duchami Tanno, który obiecuje ułożyć Pieśń o Podpalaczach Mostów, dzięki której cała kompania osiąga Ascendencję. Skrzypek trafia do armii przybocznej Tavore i bierze udział w kampanii na Raraku, a także w Letherze. Jest ostatnim żywym Podpalaczem Mostów i niespełnionym grajkiem. Na koniec wraca do Malazu, gdzie lokuje się w starej karczmie Kellanveda, w której co noc gra smutne suity.
*{{t|Kapitan Skrzypek}}saper, biegły znawca Talii Smoków. Po bitwie pod Darudżystanem udaje się do Malazu, gdzie zaciąga się ponownie. Po drodze napotyka Chodzącego z Duchami Tanno, który obiecuje ułożyć Pieśń o Podpalaczach Mostów, dzięki której cała kompania osiąga Ascendencję. Skrzypek trafia do armii przybocznej Tavore i bierze udział w kampanii na Raraku, a także w Letherze. Jest ostatnim żywym Podpalaczem Mostów i niespełnionym grajkiem. Na koniec wraca do Malazu, gdzie lokuje się w starej karczmie Kellanveda, w której co noc gra smutne suity.
Linia 76: Linia 79:
*{{t|Przyboczna Tavore Paran}}siostra Ganoesa Parana, zastąpiła Lorn. Podjęła się misji zduszenia buntu sha'ik na pustyni Raraku w Siedmiu Miastach. Następnie została wraz ze swoimi oddziałami skazana na banicję za sprawą zdrajców walczących po stronie buntowników – Korbolo Doma i Mallicka Rela, którzy przekonali cesarzową do swoich racji. Poprowadziła wtedy swoje oddziały na kontynent Assail, gdzie podbiła Imperium Letheryjskie i zwyciężyła Forkrul Assailów.
*{{t|Przyboczna Tavore Paran}}siostra Ganoesa Parana, zastąpiła Lorn. Podjęła się misji zduszenia buntu sha'ik na pustyni Raraku w Siedmiu Miastach. Następnie została wraz ze swoimi oddziałami skazana na banicję za sprawą zdrajców walczących po stronie buntowników – Korbolo Doma i Mallicka Rela, którzy przekonali cesarzową do swoich racji. Poprowadziła wtedy swoje oddziały na kontynent Assail, gdzie podbiła Imperium Letheryjskie i zwyciężyła Forkrul Assailów.
*{{t|Sierżant Sójeczka|także Sui Etkar}}był wielką pięścią, ale został zdegradowany, bo stanowił zagrożenie dla cesarzowej. W książce pełni rolę sierżanta w kompanii Podpalaczy Mostów. Ginie po oblężeniu Y'Ghatanu, stolicy Pannion Domin, zabity przez Wielkiego Króla Kallora. Po śmierci dowodzi kompanią Podpalaczy Mostów jako Sui Etkar.
*{{t|Sierżant Sójeczka|także Sui Etkar}}był wielką pięścią, ale został zdegradowany, bo stanowił zagrożenie dla cesarzowej. W książce pełni rolę sierżanta w kompanii Podpalaczy Mostów. Ginie po oblężeniu Y'Ghatanu, stolicy Pannion Domin, zabity przez Wielkiego Króla Kallora. Po śmierci dowodzi kompanią Podpalaczy Mostów jako Sui Etkar.
*{{t|Szybki Ben|właśc. Wielki Mag Ben Adaephon Delat}}były kapłan D'rek. Udało mu się uniknąć prześladowań, jakie miały miejsce podczas podboju Dal Hon przez Kellanveda tylko dlatego, że był najmłodszym kapłanem w świątyni. Uciekający przez pustynię starzy kapłani, gdy padali ze zmęczenia, powierzali jego opiece swoje fusze, dzięki czemu stał się największym z wielkich magów, władającym dwunastoma Grotami.
*{{t|Wielki Mag Tayschrenn}}największy spiskowiec w imperium do czasu pojawienia się Mallicka Rela. Stoi za zamordowaniem połowy imperialnych magów, tylko po to, aby stać się NAJWIĘKSZYM magiem imperium.
*{{t|Wielka pięść Dujek Jednoręki}}stary, siedemdziesięcioparoletni dziadyga, będący najlepszym żywym strategiem imperium. Po nieudanej kampanii zdobycia Darudżystanu zostaje wyjęty spod prawa i sprzymierza się z siłami Srebrnej Lisicy w walce z Pannion Domin, co okazuje się być spiskiem Laseen, mającym na celu pozbycie się zagrożenia tanim kosztem. Niedługo potem Dujek ginie zabity przez zarazę.
*{{t|Wielka pięść Dujek Jednoręki}}stary, siedemdziesięcioparoletni dziadyga, będący najlepszym żywym strategiem imperium. Po nieudanej kampanii zdobycia Darudżystanu zostaje wyjęty spod prawa i sprzymierza się z siłami Srebrnej Lisicy w walce z Pannion Domin, co okazuje się być spiskiem Laseen, mającym na celu pozbycie się zagrożenia tanim kosztem. Niedługo potem Dujek ginie zabity przez zarazę.
*{{t|Wielka pięść Ganoes Paran}}zaciągnął się do armii po ukończeniu szkoły oficerskiej. Uszczęśliwiono go stopniem kapitana w kompanii Podpalaczy Mostów. Nie miał jednak okazji nimi dowodzić, poza Darudżystanem, gdyż bogowie obrali go władcą Talii Smoków. Siedział więc w domach Azath i studiował talię. Gdy już mu się to znudziło, postanowił dołączyć do wyjętego spod prawa Zastępu Jednorękiego, walczącego u boku Srebrnej Lisicy. Okazuje się jednak, że armię zdziesiątkowała zaraza, będąca spiskiem Okaleczonego Boga i jego nowej małżonki, Poliel. Paran zagroził wtedy zabiciem Poliel i wymusił na niej ocalenie rannych. W podzięce ocalali dowódcy Zastępu mianowali go wielką pięścią. Paran poprowadził Zastęp na kontynent Assail, gdzie wspomógł swoją siostrę Tavore w walce z Assailami.
*{{t|Wielka pięść Ganoes Paran}}zaciągnął się do armii po ukończeniu szkoły oficerskiej. Uszczęśliwiono go stopniem kapitana w kompanii Podpalaczy Mostów. Nie miał jednak okazji nimi dowodzić, poza Darudżystanem, gdyż bogowie obrali go władcą Talii Smoków. Siedział więc w domach Azath i studiował talię. Gdy już mu się to znudziło, postanowił dołączyć do wyjętego spod prawa Zastępu Jednorękiego, walczącego u boku Srebrnej Lisicy. Okazuje się jednak, że armię zdziesiątkowała zaraza, będąca spiskiem Okaleczonego Boga i jego nowej małżonki, Poliel. Paran zagroził wtedy zabiciem Poliel i wymusił na niej ocalenie rannych. W podzięce ocalali dowódcy Zastępu mianowali go wielką pięścią. Paran poprowadził Zastęp na kontynent Assail, gdzie wspomógł swoją siostrę Tavore w walce z Assailami.
Linia 81: Linia 86:
*{{t|Wielka pięść Korbolo Dom}}jest jednym z żołnierzy sha'ik, byłym pięścią. Po upadku Dryjhny udaje się do Malazu, gdzie pertraktuje z cesarzową. Ta powierza mu dowództwo nad całą armią, co przypłaca śmiercią.
*{{t|Wielka pięść Korbolo Dom}}jest jednym z żołnierzy sha'ik, byłym pięścią. Po upadku Dryjhny udaje się do Malazu, gdzie pertraktuje z cesarzową. Ta powierza mu dowództwo nad całą armią, co przypłaca śmiercią.
*{{t|Żal|także Apsalar}}opętana przez Kotyliona rekrutka Podpalaczy Mostów. Po bitwie pod Darudżystanem udaje się wraz ze Skrzypkiem i Crocusem do Malazu. Po drodze decyduje się też odszukać swojego ojca, który okazuje się być sługą wielkiego kapłana Cienia, Iskarala Krosta. Krost w niewybredny sposób nakazuje Żal bronić Tronu Cienia (artefaktu, nie osoby) znajdującego się na Ławicy Awalii przed nadciągającymi Tiste Edur w zamian za wolność ojca. Jak sam tłumaczy, mógłby zrobić to za nią, niestety jego muł nie umie pływać.
*{{t|Żal|także Apsalar}}opętana przez Kotyliona rekrutka Podpalaczy Mostów. Po bitwie pod Darudżystanem udaje się wraz ze Skrzypkiem i Crocusem do Malazu. Po drodze decyduje się też odszukać swojego ojca, który okazuje się być sługą wielkiego kapłana Cienia, Iskarala Krosta. Krost w niewybredny sposób nakazuje Żal bronić Tronu Cienia (artefaktu, nie osoby) znajdującego się na Ławicy Awalii przed nadciągającymi Tiste Edur w zamian za wolność ojca. Jak sam tłumaczy, mógłby zrobić to za nią, niestety jego muł nie umie pływać.

=== Imperium Letheryjskie ===
=== Imperium Letheryjskie ===
*{{t|Brys Beddict}}na początku kapitan straży pałacowej, największy szermierz imperium. Po dojściu jego brata Tehola do władzy zostaje dowódcą całej letheryjskiej armii.
*{{t|Hull Beddict}}spiskowiec, który zdradził Letther na rzecz Tiste Edur, umożliwiając im podbój imperium.
*{{t|Tehol Beddict|także król Tehol Jedyny}}wielki malwersant, mistrz defraudacji i komplikacji. Po doprowadzeniu do finansowego upadku Imperium Letheryjskiego rozdaje biedakom pieniądze, a ci z wdzięczności mianują go swoim królem.

=== Darudżystan ===
=== Darudżystan ===
*{{t|Baruk}}wielki alchemik i nekromanta, przyjaciel Anomandera Rake'a, członek koterii Torrud.
*{{t|Crocus|także Nożownik}}zakochany w Żal młodzieniec. W zamian za nią daje się opętać Kotylionowi i zostaje skrytobójcą.
*{{t|Kruppe}}niepozorny grubas, będący jednocześnie jednym z największych kombinatorów. Mówi o sobie w trzeciej osobie (jak [[Nonsensopedysta|nonsensopedyści]]). Za sprawą K'rula bierze udział w poczęciu Srebrnej Lisicy<ref>Nie, nie w [[seks|ten sposób</ref>Porusza się na nieodłącznym mule. Powstrzymuje Iskarala Krosta przed zdobyciem Dragnipura po śmierci Rake'a.

=== Tiste Andii ===
*{{t|Andarist}}brat Rake'a, przywódca Tiste Andii na wyspie Awalii, gdzie opiekuje się jego dziećmi i wnukami. Ginie zabity przez nadciągające siły Tiste Edur, chcące zdobyć Tron Cienia. Przed śmiercią każe zabrać Nimanderowi zabrać ocalałych Tiste Andii do Rake'a.
*{{t|Nimander Golit}}najstarszy z dzieci Rake'a na wyspie Awalii. Z polecenia Andarista zabiera ich do Czarnego Koralu, gdzie według informacji starca miał przebywać Rake. Nie udaje mu się jednak dotrzeć na czas. Gdy tylko przybywa na miejsce, następuje manifestacja Kurald Emurlahn w mitycznym mieście Kharkanas. Pozostali Tiste Andii obierają go swoim przywódcą i wyruszają do Kharkanas po drodze Ślepego Gallana, który zjadł własne oczy. Tam Nimander odbiera Sandalath Drukorlat Tron Ciemności i uwalnia smoczycę Silanah, dzięki której przepędza nacierających na Kharkanas Tiste Liosan.
*{{t|Sandalath Drukorlat}}wskrzeszona przez Okaleczonego Boga kobieta z czasów wojny z K'Chaain Che'Malle, małżonka Withala. Dociera do Kharkanas jako pierwsza, gdzie zostaje obwołana Królową Domu Ciemności. W wyniku dręczących ją wizji przeszłości popada w obłęd, przeżywając ciągle utratę syna. Oddaje władzę Nimanderowi, gdy ten podaje się za niego.
*{{t|Spinnock Durav}}przyjaciel Anomandera Rake'a, miłośnik szachów. Ginie u bram Y'Ghatanu, próbując powstrzymać Kallora przed wejściem do środka.

=== Tiste Edur ===


=== T'lan Imassowie ===

=== Pozostali ===


== Fabuła ==
== Fabuła ==

Wersja z 16:00, 15 sie 2013

Szablon:Tprzykład literatury ciężkiej[1], przybyły na nasz kontynent zza Oceanu Atlantyckiego. Jego autorem jest Steven Erikson, człowiek, który postanowił napisać największą serię literatury fantasy. Gdy jednak dobił do 10 tysięcy stron, urwało mu palce, a nosem pisać nie zamierza. Dlatego największym cyklem pozostaje Koło Czasu Roberta Jordana.

Historia powstania

Na początku lat dziewięćdziesiątych dwójka znudzonych archeologów, Steven Erikson i Ian Cameron Esslemont, siedziała na wykopaliska w południowej Syrii. Ponieważ nie było jeszcze wtedy internetu, a ich towarzysze rozumieli tylko słowa Allah Akbar!, zabawiali się, grając w gry RPG w wymyślonym przez siebie świecie. Traf chciał, że zeszło im w tej Syrii parę lat, przez co wykreowany świat osiągnął imponujące rozmiary.

Świat powieści

Geografia

Większość tomów powieści rozgrywa się w Imperium Malazańskim, którym włada zabójczyni jedynego słusznego cesarza Kellanveda oraz jego przydupasa Tancerza[2]. Imperium rozciąga się na kilku kontynentach o niemożliwych do wymówienia nazwach.

Stosunkowo ważną rolę odgrywa w powieści prowincja zwana Siedmioma Miastami wzorowane klimatem na wspomnianej wcześniej Syrii. Mają nawet własną wersję dżihadu, nazywaną Dryjhną. Oprócz tego w skład imperium wchodzi wyspa Malaz, na której mieści się miasto o tej samej nazwie, w którym Kellanved rozpoczął budowę imperium[3] oraz prowincja zwana Untą, wzorowana na południowej Francji, ewentualnie Izraelu[4]. Pozostałymi częściami imperium są: zamieszkane przez niebieskich murzynów Dal Hon, Równiny Wickańskie przypominające polskie Dzikie Pola i Wyspa Otataralowa.

Poza Imperium Malazańskim istnieje wolne miasto Darudżystan, które było wolne, ponieważ leżało na potężnych złożach gazu i ilekroć ktoś próbował je podbić, mieszkańcy grozili wysadzeniem wszystkiego w pizdu. Oprócz tego istnieją dwa konkurencyjne imperia: Letheryjskie leżące na kontynencie Assail, a którego mieszkańcy czują duchowe pokrewieństwo z tymi z Unty, oraz Pannion Domin położone na południe od Darudżystanu oraz kilka innych królestw, księstw i księstewek, których nazwy są kompletnie niemożliwe do zapamiętania. Warta odnotowania jest też pływająca wyspa nazywana Ławicą Avali bądź Avalii w zależności od humoru korekty.

Równolegle akcja toczy się także w świecie bogów, zwanych dla niepoznaki Ascendentami, który jednakowoż w sposób niekontrolowany przenika się z rzeczywistym, gdyż część bogów istnieje jednocześnie w obu światach. Czy nawet biorąc pod uwagę, że każdy bóg posiada własne królestwo będące osobnym światem, tzw. Grotą, przeszło kilkunastoma[5].

Rasy

  • Szablon:Tjak to ludzie. Budują sobie imperia, a reszta mieszkańców świata spokojnie się temu przygląda i czeka aż sami się wybiją. Ich magowie mają do dyspozycji kilka Grot takich jak Śmierć, Cień, Mockra (iluzja), Rashan (ciemność), Denul (leczenie) czy Ruse (woda).
  • Szablon:Twysokie, czarne jak noc pierwsze dzieci Matki Ciemności. Jak sami twierdzą Matka Ciemność poczęła ich sama z siebie, dlatego są mroczniejsi nawet od Nergala. Przeczy temu jednak ich zachowanie, godne rasowych emo. Ich przywódcą jest Anomander Rake, jeden z największych koksów w całej powieści. Na początku zamieszkują latającą fortecę, Odprysk Księżyca, która jednak rozpada się w pewnym momencie. Matka Ciemność wypięła się na nich po tym jak Anomander odrzucił jej krew, zabijając wraz z kilkoma innymi Andii, Edur i Liosan smoczycę, która była matką wszystkich smoków i pijąc jej krew, dzięki czemu zyskał nieśmiertelność.
  • Szablon:Tdzieci drugiego miotu Matki Ciemności, powstałe ze związku z Ojcem Światło. W odróżnieniu od od Andii mają szarą skórę i mentalność zbliżoną bardziej do chłopa zza Buga[6]. Jako jedyna rasa oprócz ludzi nie mają własnej Groty, gdyż należąca do nich Kurald Emurlahn została ona strzaskana podczas Przykucia Okaleczonego Boga, a największy fragment złośliwie zagarnął sobie Kellanved ze swoim przydupasem.
  • Szablon:Tdzieci z trzeciego miotu, również z Ojcem Światłem. Również wyrzekli się Matki Ciemności, dzięki czemu mają białą skórę i charakter idealnego średniowiecznego rycerza pomieszanego z moherowym beretem. W wyniku tego są zagrożeni wyginięciem. Korzystają z Groty Kurald Thyrllan
  • Szablon:Tobdarzeni chorym poczuciem humoru władcy lodowej Groty Omtose Phellack. Obecnie wymarli, gdyż zostali wybici przez T'lan Imassów. Nieliczne niedobitki unikają się na każdy możliwy sposób, aby oszczędzić innym swojego śmiechu.
  • Szablon:Tmiłośnicy sprawiedliwości i równowagi. Ich ciała posiadają kilkanaście stawów więcej niż u innych ras, co sugeruje, że pochodzą od owadów. Jak na miłośników sprawiedliwości przystało, zostali wybici do nogi przez sojusz pozostałych ras. Władają Grotą Ankhrast Korvalain. A raczej władaliby, gdyby z żądzy czynienia sprawiedliwości nie zamordowali własnego boga.
  • Szablon:Tpierwotnie Imassowie, wzorowani na neandertalczykach władcy Groty Ognia. Gdy jednak Jaghuci postanowili ich styranizować, poddali się Rytuałowi Tellan, który utworzył Grotę Tellan (Pyłu), a samych Imassów zamienił w obdarzonych telepatią martwiaków. Ruszyli oni na świętą wojnę z Jaghutami, która toczy się ponad 300 tysięcy lat.
  • Szablon:Tbarbarzyńcy mający kilka narządów za dużo. W zależności od miejsca zamieszkania nazywani też Barghastami, Toblakai, Teblorami, Tarthenalami i Trellami. Prawdopodobnie mają jakąś Grotę, ale są zbyt głupi, aby jej używać.
  • Szablon:Tjak to smoki – wredne, ziejące ogniem latające jaszczurki. Zostały zamknięte we własnej Grocie Starvald Demalain, gdyż stanowiły za duże zagrożenie dla bogów.
  • Szablon:Tdwunogie jaszczurki z kosmosu. Ich hierarchia zbliżona jest do mrówczej – w danym gnieździe jest tylko jedna zdolna do rozmnażania królowa oraz kilka kast robotników i wojowników. K'Chain Che'Malle porozumiewają się telepatycznie za pomocą tzw. posmaków. Za pomocą tychże potrafią też modyfikować własne ciała. Mieszkają w latających fortecach i mają kompleks niższości wobec Eleintów.

Gildie, organizacje i takie tam

  • Szablon:Tsaperzy, największe łajzy z całej malazańskiej armii, znani z tego, że zabijają swoich kapitanów, jeśli nie uznają ich za godnych. Rzecz jasna czyni to ich idealnymi głównymi bohaterami powieści.
  • Szablon:Tsiatka szpiegów i skrytobójców założona przez obecną cesarzową Laseen.
  • Szablon:Tkonkurencja stworzona przez Tancerza. Po zabiciu cesarza przez Laseen, spotkał ich podobny los.
  • Szablon:Tfanatyczny zakon z Siedmiu Miast wierzący w potęgę Imperium Malazańskiego. Jeśli masz co do niej jakieś wątpliwości – masz wpierdol.
  • Szablon:Tkolejny nawiedzony zakon, tym razem czczący Fenera, jednego z bogów wojny.
  • Szablon:Tto samo, co wyżej, z tym, że zamiast Fenera czczą Wilki Zimy.
  • Szablon:Tdowodzeni przez księcia Kazza D'Avore strażnicy, którzy przysięgli walczyć dotąd aż ich pan nie odzyska tronu D'Avore odebranego mu przez Kellanveda. Aby było to możliwe, osiągnęli nieśmiertelność.
  • Szablon:Ttajemniczy kult. Tak tajemniczy, że nawet sami do końca nie wiedzą, po co istnieją i kim są.
  • Szablon:Tgildia skupiająca magów z Darudżystanu, pełniąca rolę grupy trzymającej władzę.
  • Szablon:Tinna gildia, mająca siedzibę w Darudżystanie. Zajmują się transportem towarów przez Groty, na czym trzepią nieprzyzwoite kokosy. Wśród akcjonariuszy jest rewelacyjnie niska śmiertelność – aż co drugi przeżywa więcej niż jedną wyprawę!
  • Szablon:Tgildia mająca siedzibę w Letherze, stolicy Imperium Letheryjskiego. Zajmują się... wszystkim, w tym skrytobójstwami.
  • Szablon:Tkanibalistyczna armia fanatyków religijnych z Pannion Domin. Specyficzną jej grupą są tzw. Dzieci Martwego Nasienia, które powstały w sposób... a zresztą, domyśl się sam.

Postacie

Pełna lista postaci występujących w Malazańskiej Księdze Poległych zawiera około tysiąca imion, nazwisk, tytułów, określeń, dopowiedzeń, synonimów, zaprzeczeń oraz antonimów, dlatego my przedstawiamy jedynie jej skróconą wersję.

Ascendenty

  • Szablon:Tnajwiększa jaghucka armia wszech czasów wskrzeszona przez Kaptura do walki z Forkrul Assailami na kontynencie Assail. W czasie walki sprzymierzają się z T'lan Imassami, kładąc tym samym kres odwiecznemu konfliktowi.
  • Szablon:Tszef Tiste Andii z Odprysku Księżyca, posiadacz przeklętego miecza Dragnipura, którego zdobył, zabijając jego twórcę, niejakiego Draconusa. W Dragnipurze znajduje się Grota, w której przebywają wszyscy zaszlachtowani przez jego posiadacza, w tym sam Draconus. Mają oni za zadanie ciągnąć wóz, do którego są przykuci. Sytuacja ulega zmianie dopiero w dziewiątym tomie, gdy Rake zostaje zabity przez Tajemniczego Wędrowca. Wtedy Syn Ciemności niszczy Grotę wewnątrz miecza, uwalniając tym samym wszystkich uwięzionych, w tym Draconusa. Sam rusza potem na spotkanie Matki Ciemności, co doprowadza do ponownego zaistnienia Groty Kurald Galain.
  • Szablon:TPani Złodziei. Znana z tego, że próbowała kiedyś ukraść księżyc. Prawie jak pewni bracia... Większość czasu upływa jej na ciągnięciu wozu w Dragnipurze.
  • Szablon:Tjeden z walczących przeciwko Pannion Domin. Posiada młot, którego uderzeniem o ziemię mógłby obudzić Pożogę i zniszczyć życie na ziemi.
  • Szablon:Tsiedem Ogarów Ciemności, które były kiedyś cesarzem tzw. Pierwszego Imperium, które jednakowoż nie było pierwsze, ale liczy się inwencja nazywającego. Samo imperium zostało zniszczone przez T'lan Imassów, któremu nie spodobał się rytuał wywołujący zmiennokształtność u lokalnej ludności. Ogary spotkała śmierć z ręki Karsy Orlonga.
  • Szablon:Tbóg rozpaczających. W zasadzie bogiem jest tylko jego połowa, bo druga połowa (wspomniany Tajemniczy Wędrowiec) szlaja się po świecie, nieświadomie realizując zamiary swojego cesarza.
  • Szablon:Ttwórca Dragnipura i jego pierwsza ofiara. Wyjątkowo nie ciągnie wozu, lecz jedynie popędza pozostałych, bo wiedział jak się ustawić. Po uwolnieniu łazi sobie bez celu po świecie, chwaląc się jakim to jest koksem.
  • Szablon:Tjeden z bogów wojny, Dzik Lata. Zostaje strącony do świata śmiertelników przez ręce byłego kapłana Heborica[7], które po niesłusznym odcięciu od samego kapłana, poszły szukać pomsty u samego boga.
  • Szablon:Tjako się rzekło przydupas Tronu Cienia, patron skrytobójców. Jest prawdopodobnie najlepszym skrytobójcą na całym świecie. W finale zabija Okaleczonego Boga.
  • Szablon:Tpan śmierci, spiskuje razem z Tronem Cienia. Jest Jaghutem. Gdy zostaje zabity przez Anomandera Rake'a zmartwychwstaje wraz z armią 14 Nieumarłych Jaghutów.
  • Szablon:TPradawny Bóg, przeklęty przez Wiecznego Króla Kallora i skazany przez niego na zapomnienie. Z krwi K'rula powstały Groty.
  • Szablon:Tinny Pradawny Bóg, tym razem od mórz. Prywatnie jest lokajem Tehola Beddicta. A także jego inżynierem, kanclerzem, wielkim magiem, królem[8].
  • Szablon:Tto samo, co Ogary Ciemności, z tym, że zabijane regularnie przez kilka tomów. Teoretycznie podlegają pod Tron Cienia, ale wolą swoich dawnych panów – Tiste Edur.
  • Szablon:Tprzybysz z kosmosu, który umyślił sobie zostać panem świata. Został jednak dziesięć tysięcy lat przed akcją powieści przykuty przez K'rula, Draconusa i kilka smoków. Jego ciało zostało rozerwane na strzępy i powstały z niego Wielkie Kruki, spiskujące z Anomanderem Rakem. Po tychże dziesięciu tysiącach lat wprowadza w życie inny plan, polegający na zatruciu Pożogi i Grot, co jednak zostaje udaremnione przez barghasckie duchy. Postanawia więc zająć miejsce wśród normalnym bogów, zanim jednak mu się to udaje, zostaje zabity przez Kotyliona. Po tym wydarzeniu, z nieba spadają kawałki jego ciała (znowu), które łamią moc rytuału Tellan i przywracają życie T'lan Imassom.
  • Szablon:Tnajpotężniejsza z szamanów T'lan Imassów. Prowadzi własną grę, w wyniku której Zbłąkany ma być tylko marionetką w jej rękach. Zostaje jednak zabita przez którąś reinkarnację Toca Młodszego.
  • Szablon:Tnieumarły Jaghut, który ubzdurał sobie zostać tyranem. Rządzi pod postacią starca. Zostaje jednak zabity przez Pierwszego Miecza T'lan Imassów Onosa T'oolana.
  • Szablon:Tśpiąca bogini. Znajduje się w jądrze ziemi. Jeśli zostanie przebudzona, zginie całe życie na planecie. Gdyby ją zabić, zniszczona zostanie cała ziemia.
  • Szablon:Tjaghucki tyran, którego budzi przyboczna Lorn w Darudżystanie. Zostaje jednak umieszczony w świeżo powstałym domu Azath. Raest jest miłośnikiem zwierząt, posiada nawet martwego białego kota.
  • Szablon:Talbinos Tiste Andii, brat Rake'a. Po wielkiej bitwie Tiste i K'Chain Che'Malle zostaje zagrzebany pod ziemią przed domem Azath w Letherze. Gdy dom umiera, Ruin wraz z pozostałymi jego więźniami wydostaje się na wolność. Od razu po wydostaniu się zabija Pięciu Bogów Toblakai. Właściwie to czterech, bo piątego ubił jeden z Toblakai.
  • Szablon:Tpierwotnie członek Szponu i malazańskiej armii. W wyniku pewnego zamieszania trafia jednak do Pannion Domin, gdzie zostaje zabity w uściskach (przed)ostatniej matrony K'Chain Che'Malle, która nie mogła się pogodzić z tym, że nie ma własnych dzieci[9]. Następnie zostaje wskrzeszony przez Wilki Zimy w ciele Anastera, pierwszego Dziecka Martwego Nasienia i wysłany do plemienia Awli, najeżdżającego Lether. Tam zostaje zabity, po czym zostaje wskrzeszony przez Kaptura jako Herold Śmierci. Wtedy zabija Olar Ethil, ale sam ginie. Ostatecznie zostaje wskrzeszony i dołącza do Podpalaczy Mostów.
  • Szablon:Tosobnik, który założył Imperium Malazańskie. Jak sam twierdzi, zrobił to, aby zaimponować mamusi. Bez skutku. Po osiągnięciu Ascendencji zagarnia fragment strzaskanej Kurald Emurlahn, co sprawia, że wywołuje pianę na ustach wszystkich Tiste Edur. Próbuje się przypodobać mamusi zostając najważniejszym z bogów.
  • Szablon:Tjeszcze jeden Pradawny Bóg. Podziela ambicje Tronu Cienia, ale zostaje wyrolowany przez Olar Ethil, najpotężniejszą szamankę T'lan Imassów.

Imperium Malazańskie

  • Szablon:Twielki, rudobrody kumpel Geslera, degradowany i awansowany razem z nim. Na Silandzie dostaje na przechowanie krzemienny miecz T'lan Imassów. Doprowadza to do późniejszej interwencji T'lan Imassów w ogarniętym zamieszkami Malazie.
  • Szablon:Tostatni ocalały kapłan D'rek z rzezi, jaką zafundowała im bogini. Dzięki magii wykrada złoto ze wszystkich świątynnych skarbców, co pokrywa koszty utrzymania oddziałów przybocznej Tavore.
  • Szablon:Tsiostra Ganoesa i Tavore. W ramach czystki, jaką zafundowała Laseen untańskiej szlachcie, została zesłana na Wyspę Otataralową do pracy w kopalni. Stamtąd jednak udało się jej uciec, co zaprowadziło ją na Raraku, gdzie w wyniku zbiegu okoliczności została uznana przez Leomana za sha'ik Odrodzoną, spełnienie starożytnego proroctwa, co staje się przyczyną rozpoczęcia Dryjhny – świętej wojny ludu Siedmiu Miast. Ostatecznie Felisin ginie zabita w pojedynku przez swoją siostrę. Tavore nigdy się jednak o tym nie dowiaduje.
  • Szablon:Tsaper, biegły znawca Talii Smoków. Po bitwie pod Darudżystanem udaje się do Malazu, gdzie zaciąga się ponownie. Po drodze napotyka Chodzącego z Duchami Tanno, który obiecuje ułożyć Pieśń o Podpalaczach Mostów, dzięki której cała kompania osiąga Ascendencję. Skrzypek trafia do armii przybocznej Tavore i bierze udział w kampanii na Raraku, a także w Letherze. Jest ostatnim żywym Podpalaczem Mostów i niespełnionym grajkiem. Na koniec wraca do Malazu, gdzie lokuje się w starej karczmie Kellanveda, w której co noc gra smutne suity.
  • Szablon:Ttwórczyni Szponu, jeden z bardziej diabolicznych umysłów. Zostaje jednak zamordowana przez spiskowców w ósmym tomie.
  • Szablon:Tzdradziecki kapłan i agent sha'ik przy pięści Pormqualu. Po upadku Dryjhny poświęca się infiltracji Szponu, którego ostatecznie niszczy. Zwieńczeniem spisku jest śmierć cesarzowej.
  • Szablon:Tpięść, któremu powierzono uratowanie możliwie dużej ilości mieszkańców Siedmiu Miast pochodzenia malazańskiego. Ostatecznie udaje mu się dostarczyć obywateli do portowego miasta Arenu, sam ginie jednak u bram za sprawą rad udzielanych areńskiemu pięści Pormqualowi przez Mallicka Rela. Pormqual odmawia jakiejkolwiek pomocy żołnierzom Coltaina masakrowanym przez siły Korbolo Doma. Wreszcie jednak, gdy giną ostatni z ludzi Coltaine'a, decyduje się negocjować z Domem. Ten nakazuje siłom Pormquala się rozbroić, a gdy żołnierze wykonują rozkaz, Dom zabija wszystkich.
  • Szablon:Tlekko psychopatyczny saper. Uwielbia bawić się pociskami. Ginie pod Y'Ghatanem, zostaje jednak wysłany przez Sójeczkę z powrotem, aby pomagać Skrzypkowi i Tavore. W Letherze tworzy nowych Podpalaczy Mostów, wszyscy bez wyjątku giną w walce z Forkrul Assailami.
  • Szablon:Tprzyboczna cesarzowej, wysłana w celu podbicia Darudżystanu. Ginie rozszarpana przez Raesta.
  • Szablon:Tsiostra Ganoesa Parana, zastąpiła Lorn. Podjęła się misji zduszenia buntu sha'ik na pustyni Raraku w Siedmiu Miastach. Następnie została wraz ze swoimi oddziałami skazana na banicję za sprawą zdrajców walczących po stronie buntowników – Korbolo Doma i Mallicka Rela, którzy przekonali cesarzową do swoich racji. Poprowadziła wtedy swoje oddziały na kontynent Assail, gdzie podbiła Imperium Letheryjskie i zwyciężyła Forkrul Assailów.
  • Szablon:Tbył wielką pięścią, ale został zdegradowany, bo stanowił zagrożenie dla cesarzowej. W książce pełni rolę sierżanta w kompanii Podpalaczy Mostów. Ginie po oblężeniu Y'Ghatanu, stolicy Pannion Domin, zabity przez Wielkiego Króla Kallora. Po śmierci dowodzi kompanią Podpalaczy Mostów jako Sui Etkar.
  • Szablon:Tbyły kapłan D'rek. Udało mu się uniknąć prześladowań, jakie miały miejsce podczas podboju Dal Hon przez Kellanveda tylko dlatego, że był najmłodszym kapłanem w świątyni. Uciekający przez pustynię starzy kapłani, gdy padali ze zmęczenia, powierzali jego opiece swoje fusze, dzięki czemu stał się największym z wielkich magów, władającym dwunastoma Grotami.
  • Szablon:Tnajwiększy spiskowiec w imperium do czasu pojawienia się Mallicka Rela. Stoi za zamordowaniem połowy imperialnych magów, tylko po to, aby stać się NAJWIĘKSZYM magiem imperium.
  • Szablon:Tstary, siedemdziesięcioparoletni dziadyga, będący najlepszym żywym strategiem imperium. Po nieudanej kampanii zdobycia Darudżystanu zostaje wyjęty spod prawa i sprzymierza się z siłami Srebrnej Lisicy w walce z Pannion Domin, co okazuje się być spiskiem Laseen, mającym na celu pozbycie się zagrożenia tanim kosztem. Niedługo potem Dujek ginie zabity przez zarazę.
  • Szablon:Tzaciągnął się do armii po ukończeniu szkoły oficerskiej. Uszczęśliwiono go stopniem kapitana w kompanii Podpalaczy Mostów. Nie miał jednak okazji nimi dowodzić, poza Darudżystanem, gdyż bogowie obrali go władcą Talii Smoków. Siedział więc w domach Azath i studiował talię. Gdy już mu się to znudziło, postanowił dołączyć do wyjętego spod prawa Zastępu Jednorękiego, walczącego u boku Srebrnej Lisicy. Okazuje się jednak, że armię zdziesiątkowała zaraza, będąca spiskiem Okaleczonego Boga i jego nowej małżonki, Poliel. Paran zagroził wtedy zabiciem Poliel i wymusił na niej ocalenie rannych. W podzięce ocalali dowódcy Zastępu mianowali go wielką pięścią. Paran poprowadził Zastęp na kontynent Assail, gdzie wspomógł swoją siostrę Tavore w walce z Assailami.
  • Szablon:Tbył pięścią przez całe dwa dni. Został jednak zdegradowany do rangi kapitana, po tym jak poddał Dujeka swojemu testowi. Test polegał na uderzeniu dowódcy pięścią w twarz. Jeśli ten oddał, znaczyło, że będzie dobrym dowódcą. Tym sposobem Gesler doczekał się degradacji aż do stopnia sierżanta i upchnięty w garnizonie straży przybrzeżnej. W pewnym momencie dochodzi jednak do starcia z Tiste Edur, w wyniku którego Gesler trafia do Groty, w której odnajduje dawno zaginiony imperialny okręt, Silandę. Przez lata Silanda dorobiła się wielu bajerów, między innymi obsługiwanej gwizdkiem załogi złożonej z martwych Tiste Andii. Dzięki Silandzie transportuje ocalonych przez Coltaine'a ludzi do Arenu. Następnie udaje się z przyboczną Tavore do Letheru, gdzie zostaje porwany przez K'Chian Che'Malle i uczyniony ich wielkim kapłanem. Geslerowi udaje się przekonać ostatnią matronę, Gunth Mach, do wzięcia udziału w wojnie z Assailami. Po powrocie do armii przybocznej, jako posiadacz najsilniejszej armii zostaje obrany wielką pięścią. Ginie jednak w walce.
  • Szablon:Tjest jednym z żołnierzy sha'ik, byłym pięścią. Po upadku Dryjhny udaje się do Malazu, gdzie pertraktuje z cesarzową. Ta powierza mu dowództwo nad całą armią, co przypłaca śmiercią.
  • Szablon:Topętana przez Kotyliona rekrutka Podpalaczy Mostów. Po bitwie pod Darudżystanem udaje się wraz ze Skrzypkiem i Crocusem do Malazu. Po drodze decyduje się też odszukać swojego ojca, który okazuje się być sługą wielkiego kapłana Cienia, Iskarala Krosta. Krost w niewybredny sposób nakazuje Żal bronić Tronu Cienia (artefaktu, nie osoby) znajdującego się na Ławicy Awalii przed nadciągającymi Tiste Edur w zamian za wolność ojca. Jak sam tłumaczy, mógłby zrobić to za nią, niestety jego muł nie umie pływać.

Imperium Letheryjskie

  • Szablon:Tna początku kapitan straży pałacowej, największy szermierz imperium. Po dojściu jego brata Tehola do władzy zostaje dowódcą całej letheryjskiej armii.
  • Szablon:Tspiskowiec, który zdradził Letther na rzecz Tiste Edur, umożliwiając im podbój imperium.
  • Szablon:Twielki malwersant, mistrz defraudacji i komplikacji. Po doprowadzeniu do finansowego upadku Imperium Letheryjskiego rozdaje biedakom pieniądze, a ci z wdzięczności mianują go swoim królem.

Darudżystan

  • Szablon:Twielki alchemik i nekromanta, przyjaciel Anomandera Rake'a, członek koterii Torrud.
  • Szablon:Tzakochany w Żal młodzieniec. W zamian za nią daje się opętać Kotylionowi i zostaje skrytobójcą.
  • Szablon:Tniepozorny grubas, będący jednocześnie jednym z największych kombinatorów. Mówi o sobie w trzeciej osobie (jak nonsensopedyści). Za sprawą K'rula bierze udział w poczęciu Srebrnej Lisicy[10]Porusza się na nieodłącznym mule. Powstrzymuje Iskarala Krosta przed zdobyciem Dragnipura po śmierci Rake'a.

Tiste Andii

  • Szablon:Tbrat Rake'a, przywódca Tiste Andii na wyspie Awalii, gdzie opiekuje się jego dziećmi i wnukami. Ginie zabity przez nadciągające siły Tiste Edur, chcące zdobyć Tron Cienia. Przed śmiercią każe zabrać Nimanderowi zabrać ocalałych Tiste Andii do Rake'a.
  • Szablon:Tnajstarszy z dzieci Rake'a na wyspie Awalii. Z polecenia Andarista zabiera ich do Czarnego Koralu, gdzie według informacji starca miał przebywać Rake. Nie udaje mu się jednak dotrzeć na czas. Gdy tylko przybywa na miejsce, następuje manifestacja Kurald Emurlahn w mitycznym mieście Kharkanas. Pozostali Tiste Andii obierają go swoim przywódcą i wyruszają do Kharkanas po drodze Ślepego Gallana, który zjadł własne oczy. Tam Nimander odbiera Sandalath Drukorlat Tron Ciemności i uwalnia smoczycę Silanah, dzięki której przepędza nacierających na Kharkanas Tiste Liosan.
  • Szablon:Twskrzeszona przez Okaleczonego Boga kobieta z czasów wojny z K'Chaain Che'Malle, małżonka Withala. Dociera do Kharkanas jako pierwsza, gdzie zostaje obwołana Królową Domu Ciemności. W wyniku dręczących ją wizji przeszłości popada w obłęd, przeżywając ciągle utratę syna. Oddaje władzę Nimanderowi, gdy ten podaje się za niego.
  • Szablon:Tprzyjaciel Anomandera Rake'a, miłośnik szachów. Ginie u bram Y'Ghatanu, próbując powstrzymać Kallora przed wejściem do środka.

Tiste Edur

T'lan Imassowie

Pozostali

Fabuła

Opowieść posiada milion krzyżujących się wzajemnie wątków. Przytoczenie ich wszystkich zapchałoby serwery Wikii, dlatego zawrzemy tylko te najistotniejsze.

Druga Armia malazańska wyrusza, aby podbić Darudżystan. W tym samym czasie do wojska zaciąga się szlachcic z Unty, Ganoes Paran. Zostaje on wybrany do zbadania tajemniczej masakry w Itko Kan. Okazuje się, że całą sprawę zaplanowali Tron Cienia i Kella


Przypisy

  1. Cała seria waży około 15 kg
  2. Ci dwaj zrobili jej psikusa i postanowili po śmierci zostać bogami
  3. Zaczął od prowadzenia karczmy
  4. Bo wszyscy bohaterowie stamtąd są mentalnymi Żydami
  5. Magowie, wespół z tabunami kapłanów tego całego tałatajstwa, w powieści spekulują jednak, że liczba Grot dąży do nieskończoności
  6. Chłop żywemu nie przepuści
    nie pożyje se a juści
  7. Tak dobrze widzisz, nie przez kapłana tylko jego ręce
  8. Nie, tym zajmuje się sam Tehol
  9. Też byś pewnie chciał zostać uściskany przez wielką jaszczurkę, co?
  10. Nie, nie w [[seks|ten sposób