Niepewność: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Ktoś tu jakieś orty podobno poprawiał...)
(Literówki... jeszcze były)
Linia 3: Linia 3:
Owo dzieło [[sztuka|sztuki]] [[liryka|lirycznej]] zostało uczynione prawdopodobnie w wyniku jegoż to ([[Adam Mickiewicz|Adama]]) wielce [[miłość|miłosnego]] afektu do niezidentyfikowanej postaci [[kobieta|kobiecej]], która to spętała jego [[umysł]], a następnie wykorzystała go i porzuciła.
Owo dzieło [[sztuka|sztuki]] [[liryka|lirycznej]] zostało uczynione prawdopodobnie w wyniku jegoż to ([[Adam Mickiewicz|Adama]]) wielce [[miłość|miłosnego]] afektu do niezidentyfikowanej postaci [[kobieta|kobiecej]], która to spętała jego [[umysł]], a następnie wykorzystała go i porzuciła.


Autor, tj. Adam Mickiewicz, opisał w wierszu swoje przeżycia w chwili kontaktu oraz braku kontaktu z ukochaną kobietą.
Autor, tj. [[Adam Mickiewicz]], opisał w wierszu swoje przeżycia w chwili kontaktu oraz braku kontaktu z ukochaną kobietą.




==Analiza rzeczowa wiersza==
==Analiza rzeczowa wiersza==
Podmiotem lirycznym w wiersz jest mężczyzna, uogólniony [[symbol|symbol]] [[macho]] [[epoka|epoki]] [[romantyzm]]u. Podczas opisywania swoich uczuć prawdopodobnie znajdował się w stanie upojenia [[alkohol]]owego bądź był pod wpływem innych środków odurzających.
Podmiotem lirycznym w wierszu jest mężczyzna, uogólniony [[symbol|symbol]] [[macho]] [[epoka|epoki]] [[romantyzm]]u. Podczas opisywania swoich uczuć prawdopodobnie znajdował się w stanie upojenia [[alkohol]]owego bądź był pod wpływem innych środków odurzających.


Świadczy o tym jego niezdecydowanie oraz brak spójności w logicznym toku myślenia i wypowiedzi. Długie przebywanie w stanie jawnej [[nieświadomość|nieświadomości]], graniczące ze [[śmierć|śmiercią]] duchową [[bohater romantyczny|bohatera romantycznego]], jest charakterystyczne właśnie dla epoki romantyzmu i nazywane było w tamtym okresie ''byciem na haju''.
Świadczy o tym jego niezdecydowanie oraz brak spójności w logicznym toku myślenia i wypowiedzi. Długie przebywanie w stanie jawnej [[nieświadomość|nieświadomości]], graniczące ze [[śmierć|śmiercią]] duchową [[bohater romantyczny|bohatera romantycznego]], jest charakterystyczne właśnie dla epoki romantyzmu i nazywane było w tamtym okresie ''byciem na haju''.
Linia 16: Linia 16:
*'''Strofa I'''
*'''Strofa I'''


Bohater jest zakłopotany – gdy widzi ukochaną kobietę, czuje obojętność, jak gdyby miał zaraz puścić pawia; a gdy jej z kolei długo nie widzi, nie może o niej przestać myśleć, czuje wielką miłość do niej.
Bohater jest zakłopotany – gdy widzi ukochaną kobietę, czuje obojętność, jak gdyby miał zaraz "puścić pawia"; a gdy jej z kolei długo nie widzi, nie może o niej przestać myśleć, czuje wielką miłość do niej.


Po każdej zwrotce, w czasie przerywnika myślowego, gdy podmiot liryczny zbiera swe myśli do kupy, następuje [[refren]], który jest pytaniem retorycznym: ''Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?''
Po każdej zwrotce, w czasie przerywnika myślowego, gdy podmiot liryczny zbiera swe myśli do kupy, następuje [[refren]], który jest pytaniem retorycznym: ''Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?''

Wersja z 18:35, 14 sie 2006

"Niepewność" – jeden z mniej znanych wierszy Adama Mickiewicza.

Owo dzieło sztuki lirycznej zostało uczynione prawdopodobnie w wyniku jegoż to (Adama) wielce miłosnego afektu do niezidentyfikowanej postaci kobiecej, która to spętała jego umysł, a następnie wykorzystała go i porzuciła.

Autor, tj. Adam Mickiewicz, opisał w wierszu swoje przeżycia w chwili kontaktu oraz braku kontaktu z ukochaną kobietą.


Analiza rzeczowa wiersza

Podmiotem lirycznym w wierszu jest mężczyzna, uogólniony symbol macho epoki romantyzmu. Podczas opisywania swoich uczuć prawdopodobnie znajdował się w stanie upojenia alkoholowego bądź był pod wpływem innych środków odurzających.

Świadczy o tym jego niezdecydowanie oraz brak spójności w logicznym toku myślenia i wypowiedzi. Długie przebywanie w stanie jawnej nieświadomości, graniczące ze śmiercią duchową bohatera romantycznego, jest charakterystyczne właśnie dla epoki romantyzmu i nazywane było w tamtym okresie byciem na haju.


Interpretacja wiersza

  • Strofa I

Bohater jest zakłopotany – gdy widzi ukochaną kobietę, czuje obojętność, jak gdyby miał zaraz "puścić pawia"; a gdy jej z kolei długo nie widzi, nie może o niej przestać myśleć, czuje wielką miłość do niej.

Po każdej zwrotce, w czasie przerywnika myślowego, gdy podmiot liryczny zbiera swe myśli do kupy, następuje refren, który jest pytaniem retorycznym: Czy to jest przyjaźń? czy to jest kochanie?

  • Strofa II

Podmiot liryczny jest tak odurzony, że nie potrafi nawet przypomnieć sobie, jak wygląda jego ukochana, lecz czasami ma przebłyski świadomości i ten obraz powraca.

  • Strofa III

Gdy bohater cierpi, jest mu źle, a zawartość alkoholu w jego krwi wynosi 2,5‰, zastanawia się, jakim cudem zatoczył się do domu swej ukochanej o własnych siłach, nie myląc przy tym drogi ani razu. Zwrotka ta jest przełomowym fragmentem utworu, gdyż w niej już dowiadujemy się, że bohater jednak kocha adresata swych uczuć.

  • Strofa IV

Podmiot liryczny obiecuje swej ukochanej wieczną troskę i miłość, jednak z tym piekłem się pospieszył.

  • Strofa V

Zwrotka ta traktuje o intymnej sferze obydwu ludzi – bohatera oraz jego lubej; dotykają się dłońmi.

  • Strofa VI

Podmiot liryczny jest zaskoczony, że samodzielnie mógł dojść do tak mądrych wniosków, nie wierząc jednak swej inteligencji przypisuje je wieszczemu duchowi, cokolwiek by to miało znaczyć.


Wnioski

Utwór jest świetnym przykładem, do czego może doprowadzić miłość mężczyzny do kobiety; z wiersza wynika, że podmiot liryczny miłuje swą ukochaną, a o tym, czy uczucie jest odwzajemnione, nie ma najmniejszej wzmianki. Miłość bohatera jest szczera, prawdziwa i wiarołomna, czyli godna wiary.