Sens: Różnice pomiędzy wersjami
M (→Idąc dalej=: - =) |
M (Poprawa po edycji imć .....) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Sens''' |
'''Sens''' – [[słowo]] zaczerpnięte z [[język polski|języka polskiego]], obecnie w [[język angielski|angielskim]] w [[liczba mnoga|liczbie mnogiej]] (sen – '''sens'''). Pierwotnie pojęcie ''sens'' oznaczało bloki [[podświadomość|podświadomych]] zespołów [[wrażenie|wrażeniowych]] i [[znaczenie|znaczeniowych]], doznawanych podczas spoczynku ([[sen|snu]]). W trakcie dalszego rozwoju [[człowieczeństwo|człowieczeństwa]] sens zaczął konkretyzować się jako [[koszmar]]y, majaki i zwidy. |
||
Sens stał się przedmiotem badań [[medycyna|medycznych]], jako główna przyczyna tzw. [[moczenie nocne| |
Sens stał się przedmiotem badań [[medycyna|medycznych]], jako główna przyczyna tzw. [[moczenie nocne|moczeń nocnych]], a w trakcie postępu badań udowodniono, że intensywne doznawanie sensu prowadzi do kształtowania świadomości w formy [[schizofrenia|schizoidalne]], [[paranoja|paranoidalne]] i [[depresja|depresyjne]]. |
||
Sens został wprowadzony do funkcjonowania w [[społeczeństwo| |
Sens został wprowadzony do funkcjonowania w [[społeczeństwo|organizmie społecznym]] równolegle przez [[dyktatura|dyktaturę]] i [[profesura|profesurę]], jako narzędzie [[terror]]u w procesie likwidacji źródeł [[kreatywność|myślenia kreatywnego]]. |
||
Dyktatura (czyli [[klasa polityczna]] jako taka) słusznie przypisała atrybuty sensu wszystkim formom sprawowania [[władza|władzy]] |
Dyktatura (czyli [[klasa polityczna]] jako taka) słusznie przypisała atrybuty sensu wszystkim formom sprawowania [[władza|władzy]] – od plemiennej [[rada starszych|rady starszych]], poprzez [[autorytaryzm|systemy autorytarne]] po formy [[demokracja|demokratyczne]]. |
||
Profesura analogicznie przypisała atrybut sensu procesom tzw. [[dydaktyka|dydaktycznym]] i [[proces poznawczy|poznawczym]], zaś w tzw. [[literatura fachowa|literaturze naukowej]] [[kategoria]] sensu jako majaku i zwidu jest [[dominanta|decydująca]]. |
Profesura analogicznie przypisała atrybut sensu procesom tzw. [[dydaktyka|dydaktycznym]] i [[proces poznawczy|poznawczym]], zaś w tzw. [[literatura fachowa|literaturze naukowej]] [[kategoria]] sensu jako majaku i zwidu jest [[dominanta|decydująca]]. |
||
===Niektóre zwroty i znaczenia potoczne z objaśnieniami:=== |
===Niektóre zwroty i znaczenia potoczne z objaśnieniami:=== |
||
* ''sens stricto'' |
* ''sens stricto'' – [[delirium tremens]]; |
||
* '' mówić bez sensu'' |
* '' mówić bez sensu'' – [[mowa|mówić]] [[radość|radośnie]], co się chce; |
||
* ''mówić sensownie'' |
* ''mówić sensownie'' – mówić to, czego inni wymagają, na ogół pod [[groźba|groźbą]]; |
||
* ''postępować bez sensu/ |
* ''postępować bez sensu/bezsensownie'' – [[analogia|analogicznie]] do mówienia; |
||
* ''[[ |
* ''[[Sens_życia|sens istnienia]]'' – koszmary, majaki i zwidy narzucone przez dyktaturę i profesurę (również coś bez sensu); |
||
⚫ | |||
* sens życia = coś bezsensu; |
|||
⚫ | |||
===Idąc dalej=== |
===Idąc dalej=== |
||
Sens jest tym, do czego ''' |
Sens jest tym, do czego '''nie''' odnosi się [[Nonsensopedia|niniejsza encyklopedia]]. |
||
{{stubfil}} |
{{stubfil}} |
Wersja z 02:11, 22 sie 2006
Sens – słowo zaczerpnięte z języka polskiego, obecnie w angielskim w liczbie mnogiej (sen – sens). Pierwotnie pojęcie sens oznaczało bloki podświadomych zespołów wrażeniowych i znaczeniowych, doznawanych podczas spoczynku (snu). W trakcie dalszego rozwoju człowieczeństwa sens zaczął konkretyzować się jako koszmary, majaki i zwidy.
Sens stał się przedmiotem badań medycznych, jako główna przyczyna tzw. moczeń nocnych, a w trakcie postępu badań udowodniono, że intensywne doznawanie sensu prowadzi do kształtowania świadomości w formy schizoidalne, paranoidalne i depresyjne.
Sens został wprowadzony do funkcjonowania w organizmie społecznym równolegle przez dyktaturę i profesurę, jako narzędzie terroru w procesie likwidacji źródeł myślenia kreatywnego.
Dyktatura (czyli klasa polityczna jako taka) słusznie przypisała atrybuty sensu wszystkim formom sprawowania władzy – od plemiennej rady starszych, poprzez systemy autorytarne po formy demokratyczne.
Profesura analogicznie przypisała atrybut sensu procesom tzw. dydaktycznym i poznawczym, zaś w tzw. literaturze naukowej kategoria sensu jako majaku i zwidu jest decydująca.
Niektóre zwroty i znaczenia potoczne z objaśnieniami:
- sens stricto – delirium tremens;
- mówić bez sensu – mówić radośnie, co się chce;
- mówić sensownie – mówić to, czego inni wymagają, na ogół pod groźbą;
- postępować bez sensu/bezsensownie – analogicznie do mówienia;
- sens istnienia – koszmary, majaki i zwidy narzucone przez dyktaturę i profesurę (również coś bez sensu);
- coś bez sensu – patrz: mowić bez sensu.
Idąc dalej
Sens jest tym, do czego nie odnosi się niniejsza encyklopedia.