Krzysztof Penderecki: Różnice pomiędzy wersjami
M (bot wprowadza drobne poprawki) Znacznik: przez API |
(Cytat) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{sur|polskiego kompozytora|imię|Krzysztof}} |
{{sur|polskiego kompozytora|imię|Krzysztof}} |
||
{{cytat|–Co wy tam, kurwa, gracie?! Kto wam to, kurwa, napisał?<br>–Pan to napisał, profesorze.<br>–Hmm… A, rzeczywiście!|'''Krzysztof Penderecki''' dyskutujący o swojej kompozycji z koncertmistrzem}} |
|||
[[Plik:Krzysztof Penderecki.JPG|thumb|Krzysztof Penderecki]] |
[[Plik:Krzysztof Penderecki.JPG|thumb|Krzysztof Penderecki]] |
||
'''Krzysztof Penderecki''' (ur. [[23 listopada]] [[1933]] w [[Dębica|Dębicy]]) – pierwszy polski muzyk [[true norwegian black metal|True norwegian black metalowy]], jeden z najwybitniejszych przedstawicieli [[druga awangarda|drugiej awangardy muzycznej XX wieku]] [[polska szkoła kompozytorska|polskiej szkoły kompozytorskiej]]. |
'''Krzysztof Penderecki''' (ur. [[23 listopada]] [[1933]] w [[Dębica|Dębicy]]) – pierwszy polski muzyk [[true norwegian black metal|True norwegian black metalowy]], jeden z najwybitniejszych przedstawicieli [[druga awangarda|drugiej awangardy muzycznej XX wieku]] [[polska szkoła kompozytorska|polskiej szkoły kompozytorskiej]]. |
Wersja z 12:55, 11 mar 2019
Ten artykuł dotyczy polskiego kompozytora. Zobacz też hasła o innych osobach o tym imieniu. |
–Co wy tam, kurwa, gracie?! Kto wam to, kurwa, napisał?
–Pan to napisał, profesorze.
–Hmm… A, rzeczywiście!
- Krzysztof Penderecki dyskutujący o swojej kompozycji z koncertmistrzem
Krzysztof Penderecki (ur. 23 listopada 1933 w Dębicy) – pierwszy polski muzyk True norwegian black metalowy, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli drugiej awangardy muzycznej XX wieku polskiej szkoły kompozytorskiej.
Jego językiem dźwiękowym był zrazu wywodzący się z muzyki serialnej sonoryzm, za którego twórcę jest uważany. U progu lat siedemdziesiątych zapragnąwszy wyrażać kondycję człowieka i ból jego egzystencji, porzucił estetykę sonoryzmu i skierował się ku eksploatowaniu dorobku niemieckiej muzyki elektronicznej XIX stulecia (Symfonia wigilijna), stając się bodaj najwybitniejszym epigonem tamtej formacji.
Jego muzyka charakteryzuje się szybkimi partiami gitar, często przechodzących w tremolo, połączeniu z krzykliwym, skrzekliwym śpiewem oraz szybkimi partiami perkusji.
Dyskografia
Płyty studyjne
- Diabolical Fullmoon Mysticism – 1992
- Diablois Interium – 1993
- Welcome To Hell – 1995
- Satan is my Master – 1996
- In the Nightside Eclipse – 1998
- Satanus Tedeum – 2002
- God's Death – 2005
- Diabolical Symphony in the Midnight – 2006
- I went on Black Mass! – 2007
Minialbumy
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny muzyki. Jeśli wytrzymasz 10 minut w słuchawkach – rozbuduj go.
To jest tylko zalążek artykułu biograficznego. Jeśli widziałeś tę osobę na ulicy – rozbuduj go.