Zadanie z matematyki: Różnice pomiędzy wersjami
Mr obornik (dyskusja • edycje) M (added Category:Matematyka using HotCat) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (redakcja, treść itd) Znacznik: edytor źródłowy |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{cytat|WTF?|Typowy [[uczeń]] po przeczytaniu treści '''zadania z matematyki'''}} |
{{cytat|WTF?|Typowy [[uczeń]] po przeczytaniu treści '''zadania z matematyki'''}} |
||
⚫ | |||
'''Zadanie z matematyki''' — zmora większości uczniów [[Szkoła podstawowa|podstawówek]], [[gimnazjum|gimnazjów]] i [[liceum|liceów]]. Zaczyna się dobrze, a wychodzi jak zawsze. |
'''Zadanie z matematyki''' — zmora większości uczniów [[Szkoła podstawowa|podstawówek]], [[gimnazjum|gimnazjów]] i [[liceum|liceów]]. Zaczyna się dobrze, a wychodzi jak zawsze. |
||
== Występowanie == |
== Występowanie == |
||
Zadania z matematyki chodzą zawsze parami: |
Zadania z matematyki chodzą zawsze parami: |
||
* w pracach domowych |
* w pracach domowych, |
||
* na egzaminach |
* na egzaminach, |
||
* po kartkówkach |
* po kartkówkach, |
||
* przy tablicy |
* przy tablicy, |
||
* w |
* w życiu codziennym (wersja [[nauczyciel]]i, nikt jeszcze nie spotkał się z zadaniem z matematyki w codziennym życiu oprócz [[szkoła|szkoły]]). |
||
== Rodzaje zadań == |
== Rodzaje zadań == |
||
[[Plik:Scan.png|200px|thumb|Trochę trudniejsze zadanie geometryczne]] |
|||
⚫ | |||
=== Tekstowe === |
|||
⚫ | |||
{{Cytat|Marysia poszła do [[sklep]]u. Kupiła dwie bułki i [[masło]]. Razem zapłaciła 3,20 zł. Ile będzie wynosić pole powierzchni nośnej noża? Oblicz cenę tłuszczu zawartego w maśle. Zastanów się czy margaryna byłaby wydajniejsza. Zastosuj działanie implikacji stożka wielotrzpieniowego uwzględniając zasadę spójności trilinearnej wiedząc, że:<br> a) nóż był wyprodukowany w [[ZSRR]] i był zakupiony w [[1987]] r. (uwzględnij dewaluację)<br> b) masło ma datę ważności 24/04/1996, a ekspedientka nie boi się kontroli|}} |
{{Cytat|Marysia poszła do [[sklep]]u. Kupiła dwie bułki i [[masło]]. Razem zapłaciła 3,20 zł. Ile będzie wynosić pole powierzchni nośnej noża? Oblicz cenę tłuszczu zawartego w maśle. Zastanów się czy margaryna byłaby wydajniejsza. Zastosuj działanie implikacji stożka wielotrzpieniowego uwzględniając zasadę spójności trilinearnej wiedząc, że:<br> a) nóż był wyprodukowany w [[ZSRR]] i był zakupiony w [[1987]] r. (uwzględnij dewaluację)<br> b) masło ma datę ważności 24/04/1996, a ekspedientka nie boi się kontroli|}} |
||
=== Algebraiczne === |
|||
Zupełnie abstrakcyjny ciąg liter i liczb poprzeplatanych różnymi krzaczkami. Przykład:<br /> |
|||
<math> \frac{\sum_{n=1}^N x^{\sqrt{Vbaltyku + 32^6 - ab(x^2+y^3)}}-x^{x^{2n}}}{(\ln(x)+2x^{4x+1289})^{\frac{1}{2}}} </math> |
<math> \frac{\sum_{n=1}^N x^{\sqrt{Vbaltyku + 32^6 - ab(x^2+y^3)}}-x^{x^{2n}}}{(\ln(x)+2x^{4x+1289})^{\frac{1}{2}}} </math> |
||
=== Geometryczne === |
|||
Treść zadania nakazuje <del>wątpliwą</del> zabawę z cyrklem i linijką. Zazwyczaj kończy się zamazaną [[Kartka|kartką]], z której jedyne co da się wywnioskować, to poziom frustracji rozwiązującego zadanie. |
|||
== Przebieg == |
== Przebieg == |
||
* '''Stadium 1''' – uważne przeczytanie treści zadania. Nauczyciele mówią często, że przez nieuważne czytanie uczniowie dostają złe oceny. Prawda jest taka, że zadania są specjalnie zawiłe żeby ciężko się je rozszyfrowywało. |
|||
* '''Stadium 2''' – przepisanie zadania. Faza kluczowa, zdarza się, że za samo wypisanie danych dostaje się marnego punkta. |
|||
⚫ | |||
* '''Stadium 3''' – rozpoczęcie zadania, to już wyższa szkoła jazdy. Wymaga chociaż minimalnej wiedzy o tym, czego dotyczy zadanie. |
|||
⚫ | |||
'''Stadium 1 - zapoznanie się z zadaniem'''<br> |
|||
Zapoznanie zadaniem polega na uważnym przeczytaniu jego treści. Nauczyciele mówią często, że przez nieuważne czytanie uczniowie dostają złe oceny. |
|||
'''Stadium 2 - przepisanie zadania'''<br> |
|||
'''Stadium 3 - rozpoczęcie zadania'''<br> |
|||
'''Stadium 4 - wynik '''<br> |
|||
⚫ | |||
[[Kategoria:Matematyka]] |
[[Kategoria:Matematyka]] |
Wersja z 20:58, 3 wrz 2017
WTF?
- Typowy uczeń po przeczytaniu treści zadania z matematyki
Zadanie z matematyki — zmora większości uczniów podstawówek, gimnazjów i liceów. Zaczyna się dobrze, a wychodzi jak zawsze.
Występowanie
Zadania z matematyki chodzą zawsze parami:
- w pracach domowych,
- na egzaminach,
- po kartkówkach,
- przy tablicy,
- w życiu codziennym (wersja nauczycieli, nikt jeszcze nie spotkał się z zadaniem z matematyki w codziennym życiu oprócz szkoły).
Rodzaje zadań
Tekstowe
Zadanie opisujące sytuację wziętą prosto z życia. Przykład:
Marysia poszła do sklepu. Kupiła dwie bułki i masło. Razem zapłaciła 3,20 zł. Ile będzie wynosić pole powierzchni nośnej noża? Oblicz cenę tłuszczu zawartego w maśle. Zastanów się czy margaryna byłaby wydajniejsza. Zastosuj działanie implikacji stożka wielotrzpieniowego uwzględniając zasadę spójności trilinearnej wiedząc, że:
a) nóż był wyprodukowany w ZSRR i był zakupiony w 1987 r. (uwzględnij dewaluację)
b) masło ma datę ważności 24/04/1996, a ekspedientka nie boi się kontroli
Algebraiczne
Zupełnie abstrakcyjny ciąg liter i liczb poprzeplatanych różnymi krzaczkami. Przykład:
Geometryczne
Treść zadania nakazuje wątpliwą zabawę z cyrklem i linijką. Zazwyczaj kończy się zamazaną kartką, z której jedyne co da się wywnioskować, to poziom frustracji rozwiązującego zadanie.
Przebieg
- Stadium 1 – uważne przeczytanie treści zadania. Nauczyciele mówią często, że przez nieuważne czytanie uczniowie dostają złe oceny. Prawda jest taka, że zadania są specjalnie zawiłe żeby ciężko się je rozszyfrowywało.
- Stadium 2 – przepisanie zadania. Faza kluczowa, zdarza się, że za samo wypisanie danych dostaje się marnego punkta.
- Stadium 3 – rozpoczęcie zadania, to już wyższa szkoła jazdy. Wymaga chociaż minimalnej wiedzy o tym, czego dotyczy zadanie.
- Stadium 4 – otrzymanie rezultatu. Poprawny wynik zdarza się bardzo rzadko. Zazwyczaj poprawne rozwiązanie jest efektem spisania od mądrego kolegi lub z końca książki od matmy. Wynikiem zadania z matematyki jest często ocena niedostateczna.