Fiat 125p: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Fiat_125p.jpg|200px|thumb|right|Doskonały krążownik szos]]
[[Grafika:Fiat_125p.jpg|200px|thumb|right|Doskonały krążownik szos]]
'''Fiat 125p''' lub '''FSO 125p''', potocznie '''duży fiat''' - duża, bezpieczna limuzyna wykonana z 99% aluminium, stanowiąca konkurencję dla samochodów takich jak [[Garbus]] czy [[Fiat 126p|Maluch]]
'''Fiat 125p''' lub '''FSO 125p''', potocznie '''duży fiat''' lub '''bandzior'''- duża, bezpieczna limuzyna wykonana z 99% aluminium, stanowiąca konkurencję dla samochodów takich jak [[Garbus]] czy [[Fiat 126p|Maluch]]


==Historia==
==Historia==

Wersja z 20:15, 24 maj 2008

Plik:Fiat 125p.jpg
Doskonały krążownik szos

Fiat 125p lub FSO 125p, potocznie duży fiat lub bandzior- duża, bezpieczna limuzyna wykonana z 99% aluminium, stanowiąca konkurencję dla samochodów takich jak Garbus czy Maluch

Historia

Najlepsze zabezpieczenie limuzyny

W 1952 roku firma Fabryka Samochodów Obciachowych przedstawiła prototyp futurystycznej, dużej, komfortowej i bezpiecznej limuzyny. Pomysłodawcą tego projektu był Lenin. Dwa lata później Fabryka Samochodów Obciachowych pokazała swój projekt firmie Fiat i wyraziła zgodę na sprzedaż tej luksusowej limuzyny jako Fiat 125p. W 1960 roku, gdy Fiat 125p był już gotowy okazał się wolniejszy od takich samochodów jak Maluch czy VW Garbus, dlatego Roman Giertych myślał jak skonstruować go na nowo. Myślał aż do 1968 roku i wtedy też Fiat 125p trafił do seryjnej produkcji. Sprzedaż rozpoczęto 3 lata później.

Dane techniczne

Plik:Wrak.jpg
Fiat 125p po niewłaściwej eksploatacji

W Fiacie 125p montowano seryjnie silnik V6 doładowany kompresorem, co miało zapewnić osiągi znaczne lepsze od Malucha i Garbusa.

  • Wymiary (w metrach) - 5,5/1,8/1,5
  • Liczba drzwi - 4
  • Waga samochodu - 1300 kg
  • Liczba miejsc siedzących od 4 do 8
  • Bagażnik - 800 litrów (bez butli z podtlenkiem azotu N2O)
  • Pojemność skokowa silnika - 6 litrów
  • Moc maksymalna - 511 KM
  • Maksymalny moment obrotowy - 666 Nm
  • 0 - 100 km/h - 6 dni
  • 0 - 300 km/h - 2 godziny pchania pudziana
  • V-max - 350 km/h (z N20 )
  • Spalanie w cyklu miejskim - 1 butla gazu na 2 skrzyżowania
  • Spalanie w cyklu wiejskim - 1 kg obornika na 3 hektary
  • spalanie w cyklu mieszanym - 10 litrów etyliny 98 na 666 km
  • W standardzie ABS na jedno koło, schowek z ESP, bagażnik z klimatyzacją, fotele podgrzewane (ciepłem ludzkiego ciała) ,klucze do remontów silnika i linka do ciągania.

Sprzedaż

Fiat 125p okazał się wielkim bestsellerem. Sprzedawał się lepiej od Malucha i Garbusa. To była zasługa bardzo konkurencyjej ceny wynosząca zaledwie 10 tys ełro za podstawową wersję wyposażeniową. Wersje specjalne: Budowane na specjalne zamówienie silnik V8 7 litrów z dwoma turbosprężarkami na spirytus rektyfikowany ( niestety na skutek wprowadzenia kartek na alkohol wycofany z produkcji, produkowany chałupniczą metodą bimber nie miał takiej mocy na skutek dużej zawartości wody, lecz był także duzy plus zasilania bimbrem gdyż nie trzeba było stosować wtrysku wody do cylindrów jak przy zasilaniu spirytusem z Polmosu Zielona Góra) Moc ok. 1200 kW przy 5500 obr./min. \\moment obrotowy 1500 Nm

W planach była też wersja z ogniwami paliwowymi

Zobacz też

nn:Lada