FSO Polonez: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(→Zalety) |
|||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* Zawieszenie na resorach dobrze znanych z parowozów i [[furmanka|furmanek]] - twój kowal je polubi. |
* Zawieszenie na resorach dobrze znanych z parowozów i [[furmanka|furmanek]] - twój kowal je polubi. |
||
* Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach. |
* Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach. |
||
* Brak przedniej klapy od komory silnikowej co zapewniało dobre chłodzenie silnika. |
|||
== Wady == |
== Wady == |
Wersja z 19:44, 29 kwi 2008
Ten artykuł dotyczy 'samochodu'. Zobacz też polonez (taniec) i polonez (wódka). |
Polonez (właśc. Pomylonez) – coś, co powstało w 1950 na zlecenie Stalina. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę. Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF przejęła pracę nad tym pojazdem. W 1958 roku polonez trafił do seryjnej produkcji. OSF to skrót od Ożesz Super Fura. Była to fabryka powstała z inicjatywy Lecha Wałęsy. Wyprodukowała ona wiele samochodów, takich jak Fiat 126p – Fatalna Imitacja Auta Turystycznego, 1-osobowego, 2-drzwiowego, 6-razy przepłaconego.
Dane techniczne
- liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową;
- prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści);
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 sek;
- maksymalny moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów;
- pojemność silnika: 7 litrów i 2 flaszki;
- pojemność bagażnika: 190 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika mamy nieskończenie dużą pojemność (co jest jedną z niewielu, jeśli nie jedyną zaletą tego wozu);
- w standardzie:
- poduszka powietrzna dla kota,
- kołdra powietrzna dla psa
- pół litra,
- piec kaflowy na węgiel do ogrzewania,
- komplet opon dla jazdy po tundrze,
- samochód;
- po dopłacie można otrzymać:
- sokowirówkę,
- przednią szybę,
- wycieraczki,
- felgi z ornamentem w kształcie Sfinksa,
- drzwi,
- karnet do klubu Go-Go,
- kolejne pół litra,
- kierownicę obszytą skórą z królika,
- funkcję taką, że samochód ten mógł skręcać.
- zestaw siedzeń tylnych,
- prostytutkę do jazdy dziennej lub nocnej,
- szpachlówkę,
- farbę podkładową,
- pól litra likieru/lakieru w kolorze nadwozia.
- silnik (o ile nie skolujesz jakiegos)
- komputer pokladowy z monitorem
- radio lampowe Unitra
- worek węgla do pieca kaflowego
- wycieraczki
Zalety
- Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1 400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej).
- Masz go wtedy, kiedy chcesz.
- W końcu to polski samochód.
- Zawieszenie na resorach dobrze znanych z parowozów i furmanek - twój kowal je polubi.
- Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach.
- Brak przedniej klapy od komory silnikowej co zapewniało dobre chłodzenie silnika.
Wady
- Spala 40 litrów wysokooktanowej benzyny i 5 oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim i o połowę mniej na trasie.
- Brak możliwości otwierania drzwi.
- Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie).
- Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa się jak u Flintstonów.
- Polonez przy prędkości 40 km/h wylatywał z zakrętu i dachował.
Ciekawostki
- Jak już jest wcześnie napisane każdy Polonez posiada do ogrzewania piec kaflowy na tani ruski węgiel. Z racji tego, że koniec komina znajdował się wewnątrz kabiny to samochód trzeba było prowadzić z otwartymi szybami.
- Polonez zrobił furore podczas zamieszek ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nieniszczył.
- Jego karoseria była silna ponieważ wykonana była z mieszanki brązowego kartonu z szarym paierem toaletowym, a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI.
Zaprzestanie produkcji
W 2005 roku zaprzestano produkcji z powodu:
- Wybuchów silnika.
- Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę pojazdu.
- Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać okien.