Wolfenstein 3D: Różnice pomiędzy wersjami
(EK) |
(Nowy artykuł. Więcej dodam później.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Wolf3d.jpg|right|thumb|250px|right|Idzie. Pora na głupi kawał!]] |
|||
{{ek}} |
|||
'''Wolfenstein 3D''' - gra FPS wydana przez id Software w roku 1992 w celu wyżycia się na [[Niemcy|szwabach]]. Tytuł mówi nam o grafice 3D, ale w rzeczywistości jest to 2.5D (prawdopodobnie dlatego, że "Wolfenstein 2.5D" brzmiałoby głupio). Posiada ona niesłychaną liczbę 60 poziomów i aż 4 możliwości masakrowania pikselowatych wrogów. Jej fabuła jest niesłychanie skomplikowana, a to z powodu faktu, że była ona wymyślona na [[Sobór Watykański|Soborze Watykańskim]], tak jak gry [[Doom]]. |
|||
Twórcami gry są Artur Smigło i Ela Pysior. |
|||
== Przebieg gry == |
|||
Fabuła gry jest bardzo uproszczona: gracz wciela się w amerykańskiego żołnierza polskiego pochodzenia – Williama Josepha Blazkowicza, który niestety coś jak zwykle zawalił i został uwięziony w przerażającej twierdzy Wolfenstein. Słabo tam żywią, więc próbuje stamtąd zwiać, walcząc z zastępami <s>idiotów</s> wyszkolonych hitlerowców, a także psów strażniczych. W budynku ukryte są tajne przejścia i skrytki, o których istnieniu nie mają pojęcia nawet sami gospodarze zamku. |
|||
Pod koniec każdego epizodu musimy skopać tyłek jakiemuś współpracownikowi Hitlera (lub samemu [[Adolf Hitler|Hitlerowi]]). Najczęściej są to napakowani mięśniacy, którzy są w stanie udźwignąć 2 chainguny i strzelić z nich bez ryzyka zawału serca. |
|||
== Wrogowie == |
|||
* '''Attack Dog''' - prosty psiak, który został wyszkolony do zadawania nam niewielkich obrażeń. Ginie po jakiejkolwiek próbie zabicia go. |
|||
* '''Guard''' - tradycyjny, przydupiasty żołnierzyk, który ledwo umie korzystać z pistoletu. Najprawdopodobniej jest też głuchy, albowiem można przebiec obok niego i nie usłyszy. |
|||
* '''Gestapo''' - mocno ulepszona wersja tego poprzedniego, tyle że jest bardziej napakowany i nosi przy sobie machine gun. Najbardziej lubią go zabijać [[kibol]]e, a to głównie ze względu na jego policyjny mundur. |
|||
* '''Officer''' - prawdziwy twardziel, lata z białym mundurkiem i [[szpan]]uje pistolecikiem identycznym jak u Guarda (przynajmniej szybciej strzela). Ba, potrafi nawet otwierać drzwi. |
|||
* '''Mutant''' - wyjątkowo trudny przeciwnik, posługuje się machine gunem znacznie lepiej niż Gestapo, nosi podarty zielony mundur z Wariatkowa, jest cały blady i prawdopodobnie na jego podstawie został oparty [[Czesio]]. |
|||
* '''Hitler Ghost''' - [[satanista]] z łbem [[Adolf Hitler|Hitlera]], który puszcza fireballe zadające heavy damage. [[Emo (ludzie)|Emo]] starają się unikać zabijania tych potworów ze względu na ich emo-wygląd. |
|||
== Broń w Wolfie 3D == |
|||
# '''Knife (nóż)''' - Przyrząd dla chorych sadystów torturujących wrogów lub poważnych graczy, którym skończyło się ammo. Nadaje się tylko do zabijania psów i guardów. |
|||
# '''Pistol (pistolet)''' - z nim zaczynamy grę. Bardzo słaba broń, szybko trzeba znaleźć lepszą. Nadaje się tylko do usuwania najprostszych przeciwników. Lepiej nie używać jej w walce z [[Adolf Hitler|Hitlerem]] mówiąc "Stój, policja!", bo wiadomo, że zarobimy parę kulek w łepetynę. |
|||
# '''Machine gun (karabin maszynowy)''' - broń, dzięki której możemy załatwić większą liczbę oponentów. Ammo nie kończy się tak szybko, sprawnie zdejmuje wrogów...pełny serwis! Zabijanie nim guardów to czysta przyjemność (szczególnie dla sadystów). |
|||
# '''Chain Gun (CKM)''' - Broń, która szybko zabija, ale szybko się też marnuje amunicja. Powoduje długie cierpienie SS-Mannów, gdyż sporo naboi ich przedziurawia. Dobra maszyna do torturowania. Sześć luf. Dzięki tej broni nikt się do ciebie nie dobierze. A jak już, to będzie dziurawy. Świetna do szpanu. |
|||
Na koniec małą ciekawostka - każda broń korzysta z jednego rodzaju amunicji, czyli jeśli wytrzepiesz wszystko w Chain gunie - możesz się pożegnać z korzystaniem z pistoletu czy machine guna. |
Wersja z 16:26, 11 lis 2008
Wolfenstein 3D - gra FPS wydana przez id Software w roku 1992 w celu wyżycia się na szwabach. Tytuł mówi nam o grafice 3D, ale w rzeczywistości jest to 2.5D (prawdopodobnie dlatego, że "Wolfenstein 2.5D" brzmiałoby głupio). Posiada ona niesłychaną liczbę 60 poziomów i aż 4 możliwości masakrowania pikselowatych wrogów. Jej fabuła jest niesłychanie skomplikowana, a to z powodu faktu, że była ona wymyślona na Soborze Watykańskim, tak jak gry Doom.
Przebieg gry
Fabuła gry jest bardzo uproszczona: gracz wciela się w amerykańskiego żołnierza polskiego pochodzenia – Williama Josepha Blazkowicza, który niestety coś jak zwykle zawalił i został uwięziony w przerażającej twierdzy Wolfenstein. Słabo tam żywią, więc próbuje stamtąd zwiać, walcząc z zastępami idiotów wyszkolonych hitlerowców, a także psów strażniczych. W budynku ukryte są tajne przejścia i skrytki, o których istnieniu nie mają pojęcia nawet sami gospodarze zamku.
Pod koniec każdego epizodu musimy skopać tyłek jakiemuś współpracownikowi Hitlera (lub samemu Hitlerowi). Najczęściej są to napakowani mięśniacy, którzy są w stanie udźwignąć 2 chainguny i strzelić z nich bez ryzyka zawału serca.
Wrogowie
- Attack Dog - prosty psiak, który został wyszkolony do zadawania nam niewielkich obrażeń. Ginie po jakiejkolwiek próbie zabicia go.
- Guard - tradycyjny, przydupiasty żołnierzyk, który ledwo umie korzystać z pistoletu. Najprawdopodobniej jest też głuchy, albowiem można przebiec obok niego i nie usłyszy.
- Gestapo - mocno ulepszona wersja tego poprzedniego, tyle że jest bardziej napakowany i nosi przy sobie machine gun. Najbardziej lubią go zabijać kibole, a to głównie ze względu na jego policyjny mundur.
- Officer - prawdziwy twardziel, lata z białym mundurkiem i szpanuje pistolecikiem identycznym jak u Guarda (przynajmniej szybciej strzela). Ba, potrafi nawet otwierać drzwi.
- Mutant - wyjątkowo trudny przeciwnik, posługuje się machine gunem znacznie lepiej niż Gestapo, nosi podarty zielony mundur z Wariatkowa, jest cały blady i prawdopodobnie na jego podstawie został oparty Czesio.
- Hitler Ghost - satanista z łbem Hitlera, który puszcza fireballe zadające heavy damage. Emo starają się unikać zabijania tych potworów ze względu na ich emo-wygląd.
Broń w Wolfie 3D
- Knife (nóż) - Przyrząd dla chorych sadystów torturujących wrogów lub poważnych graczy, którym skończyło się ammo. Nadaje się tylko do zabijania psów i guardów.
- Pistol (pistolet) - z nim zaczynamy grę. Bardzo słaba broń, szybko trzeba znaleźć lepszą. Nadaje się tylko do usuwania najprostszych przeciwników. Lepiej nie używać jej w walce z Hitlerem mówiąc "Stój, policja!", bo wiadomo, że zarobimy parę kulek w łepetynę.
- Machine gun (karabin maszynowy) - broń, dzięki której możemy załatwić większą liczbę oponentów. Ammo nie kończy się tak szybko, sprawnie zdejmuje wrogów...pełny serwis! Zabijanie nim guardów to czysta przyjemność (szczególnie dla sadystów).
- Chain Gun (CKM) - Broń, która szybko zabija, ale szybko się też marnuje amunicja. Powoduje długie cierpienie SS-Mannów, gdyż sporo naboi ich przedziurawia. Dobra maszyna do torturowania. Sześć luf. Dzięki tej broni nikt się do ciebie nie dobierze. A jak już, to będzie dziurawy. Świetna do szpanu.
Na koniec małą ciekawostka - każda broń korzysta z jednego rodzaju amunicji, czyli jeśli wytrzepiesz wszystko w Chain gunie - możesz się pożegnać z korzystaniem z pistoletu czy machine guna.