Krakowski Szybki Tramwaj: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Linia 15: Linia 15:


== Tunel ==
== Tunel ==
Z założenia sluży zarówno do przejeżdzania pomiędzy [[rondem Mogiła]] a politechnika lub do zwiedzania go z dachu wlokącego się tramwaju
Z założenia sluży zarówno do przejeżdzania pomiędzy przystankiem [[rondo Mogiła]] a politechnika lub do zwiedzania go z dachu wlokącego się tramwaju
Zaczyna się na Rondzie Mogilskim, kończy przy Politechnice. Został oddany do użytku z wielką pompą 11 grudnia 2008, w rekordowym czasie 34 lata po rozpoczęciu budowy!<ref>Nawet Metro Warszawskie zbudowano krócej</ref>. W 1974 roku budowano ten obiekt z myślą o metrze, które miało dalej być poprowadzone pod centrum miasta. Niestety, czas przekreślił ten wspaniałomyślny plan.
Zaczyna się na Rondzie Mogilskim, kończy przy Politechnice. Został oddany do użytku z wielką pompą 11 grudnia 2008, w rekordowym czasie 34 lata po rozpoczęciu budowy!<ref>Nawet Metro Warszawskie zbudowano krócej</ref>. W 1974 roku budowano ten obiekt z myślą o metrze, które miało dalej być poprowadzone pod centrum miasta. Niestety, czas przekreślił ten wspaniałomyślny plan.



Wersja z 16:29, 21 maj 2009

Plik:Tramwajkonny.jpg
Najnowszy tramwaj do obsługi KST

Krakowski Szybki Tramwaj (KST) – inwestycja mająca na celu utrudnienia życia krakowiakom. Tramwaj ma poruszać się w żółwim tempie, a pasażerowie mają rozmawiać w tłoku. Linie obsługują tramwaje niskopodłogowe, w których jest strasznie duszno. Część trasy przebiega w ciemnym tunelu, który nie wiadomo po co zbudowali.

Do wnerwiania ludzi zamontowano głosowe zapowiadanie przystanków i skrzynki z odjazdami tramwajów, które nigdy nie działają. Tramwaje posiadają klimatyzację używaną w zimie oraz ogrzewanie stosowane w lecie. Największym sukcesem było stworzenie systemu, który powoduje, że zwykłe tramwaje mają pierwszeństwo.

Niektórzy uważają, iż nazwę „szybki“ zawdzięcza temu, że ma pełno szybek dookoła.

Atrakcje

Na trasie KST przygotowano dla pasażerów wiele niespodzianek, które w założeniu mają spowolnić przejazd tramwaju i odstraszyć pasażerów:

  • Zamontowane co kilkadziesiąt metrów światła, dzięki którym tramwaj co chwilę musi hamować i znowu się rozpędzać (niektóre światła zamontowano na kompletnych odludziach lub przecięciach z wąską dróżką dojazdową do działek)
  • Zmodernizowane ronda i skrzyżowania, gdzie na światło tramwaj musi czekać co kilka minut
  • Tunel, w których nazwa "szybki" jest szczególnie wymowna dzięki ograniczeniu prędkości do 30 km/h
  • Specjalne listki na Moście Powstańców Śląskich, mające zabezpieczyć torowisko przed wjazdem na nie samochodów[1]
  • Dworzec przesiadkowy autobusowy na Krowodrzej Górce który oprócz pięciu linii pełni wyłącznie rolę parkingu dla odstawionych w godzinach tzw. międzyszczytu pojazdów

Tunel

Z założenia sluży zarówno do przejeżdzania pomiędzy przystankiem rondo Mogiła a politechnika lub do zwiedzania go z dachu wlokącego się tramwaju Zaczyna się na Rondzie Mogilskim, kończy przy Politechnice. Został oddany do użytku z wielką pompą 11 grudnia 2008, w rekordowym czasie 34 lata po rozpoczęciu budowy![2]. W 1974 roku budowano ten obiekt z myślą o metrze, które miało dalej być poprowadzone pod centrum miasta. Niestety, czas przekreślił ten wspaniałomyślny plan.

W tunelu znajdują się dwa przystanki:

Dworzec Główny tunel

Właściwie, to nie wiadomo, jak nazywa się ten przystanek. Na tablicy widnieje napis "Dworzec Główny" a na rozkładzie "Dworzec Główny Tunel". Przystanek jest zbudowany w przeciągu, więc jest naturalnie klimatyzowany latem, ale też zimą. I nikt za to nie płaci!

Politechnika

Zaletą tego przystanku jest antresola z której można pooglądać dach tramwaju. Poza tym stacja świeci pustkami, bo wszystkim wygodniej jest skorzystać z przystanku na powierzchni.

Linie

Linia 90

Specjalna linia, która kursowała w dniu otwarcia tunelu. Miała zapoznać pasażerów z obiektem. Jej pierwszy kurs był zapewne najbardziej zapełnionym w całej historii tunelu.[3] Nie wszyscy chętni do jazdy zmieścili się w środku. Obecnie raczej to nie grozi na liniach KST.

Linia 50

Sztandarowa linia KST. Łączy Kurdwanów z Krowodrzą Górką. Zastąpiła linię 34. Właściwie na większości trasy pokrywa się z poprzedniczką. Szkoda tylko, że nie pokrywa tego jej fragmentu, który przebiega w centrum miasta, okrążając je niby obwodnica.

Linia 51

Linia szczytowa uruchomiona w marcu 2009. Kursuje z Nowego Bieżanowa. Jej druga końcówka to Dworzec Towarowy. Znajduje się ona na terenie wolnym od wszelakich zabudowań mieszkalnych[4], w rezultacie i tak wszyscy, którzy tam dojadą, przesiadają się do tramwaju jadącego na Krowodrzą Górkę.

Przypisy

  1. Już po kilku dniach większość z nich była zgnieciona
  2. Nawet Metro Warszawskie zbudowano krócej
  3. Zapewne wpływ na to miał również fakt, że linia 90 była darmowa
  4. Ale nie od świateł spowalniających szybki tramwaj

Szablon:Stubtrans