C++: Różnice pomiędzy wersjami
M (kasacja) |
M (Do uzupełnienia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''C++''' – wieloparadygmatowy, wielofunkcyjny, uniwersalny, obiektowy, generyczny, niskopoziomowy, bezsensowny język programowania będący dla [[C (język programowania)|C]] tym, czym jest [[Nonsensopedia]] dla [[Wikipedia|Wikipedii]] (albo na odwrót). |
|||
{{kasacja}} |
|||
== Nowości == |
|||
{{Programowanie}} |
|||
W porównaniu z C, język posiada wiele nowych możliwości, które czynią składnię jeszcze bardziej zagmatwaną i trudniejszą do zrozumienia. |
|||
'''C++''' – nowoczesne, wielofunkcyjne rozszerzenie [[C (język programowania)|języka C]]. W odróżnieniu od [[C (język programowania)|C]] opiera się nie na [[funkcja|funkcjach]], lecz na [[programowanie obiektowe|obiektach]], co w połączeniu z typowymi dla C instrukcjami niskiego poziomu pozwala pisać [[program|programy]] 10E+5 do 10E+10 razy mniej czytelne niż w C. |
|||
Składnia C++ jest aż tak nieczytelna, że dużo łatwiej domyślić się, do czego służy program po jego kodzie binarnym niż w źródle, tzw. cepie. Mało osób zna C++, lecz wszyscy C. |
|||
=== Klasy === |
|||
==Czego potrzeba na początek?== |
|||
W związku z wszechobecną modą na programownaie obiektowe, w C++ wprowadzono klasy, które są dokładnie tym samym, co znane z C struktury. Jedyną różnicą jest to, że pola i metody struktur są domyślnie publiczne, a pola i metody klas są domyślnie prywatne, ale i tak nikt nie wie, co to znaczy. |
|||
Aby poznać trudy programowania (a przynajmniej podstawy), potrzeba następujących rzeczy: |
|||
* '''[[komputer|komputera]]''' – pisanie programów na kartce jest więcej niż niewygodne; |
|||
* '''[[kompilator|kompilatora]]''' – jest to program, który ''spróbuje'' przetłumaczyć nasze wypociny na język zrozumiały dla komputera; Początkujący nazywają go "komplikatorem", jest to błędna nazwa, chociaż oddaje wiele prawdy. |
|||
* '''świętej cierpliwości''' – przydatna, jeśli wciąż wyskakują nam błędy, a my nie potrafimy ich znaleźć. Jej brak skutkuje często zniszczeniem sprzętu przy pomocy głowy walącej w klawiaturę, nogi kopiącej jednostkę centralną, czy pięści rozbijającej monitor. |
|||
* '''znajomego [[informatyk|informatyka]]''' – przyda się, kiedy nam się uda zepsuć sprzęt lub system padnie dzięki naszym umiejętnościom programowania. |
|||
* '''[[pieniądze|pieniędzy]]''' – przydają się na honorarium dla znajomego informatyka, kiedy braknie nam świętej cierpliwości. |
|||
=== Przeciążanie operatorów === |
|||
==Początki nauki C++== |
|||
'''Przeciążanie operatorów''' – jak sama nazwa wskazuje, jest to rodzaj polimorfizmu pozwalający zdefiniować rożne zachowanie operatora w zależności od przyjętych operandów. |
|||
Koniecznie trzeba wtedy napisać program, który wyświetli nam w konsoli/terminalu napis ''Hello, world'' (opcjonalnie ''Spieprzaj, dziadu''). Oto jego [[kod źródłowy]] wraz z komentarzami: |
|||
#include <iostream> /*dołącza bibliotekę iostream. Nikt nie wie, do czego to właściwie służy |
|||
Mówiąc po ludzku: przeciążanie operatorów jest wtedy, gdzy „+” (plus) oznacza odejmowanie, „-” (minus) – dzielenie, a „/” (slesz) – wyświetlenie napisu „Hello, world!”. Dzięki temu nikt nie będzie w stanie zorientować się, co dany fragment kodu robi. |
|||
Ilość osób, która wie, do czego to służy jest liczbą ujemną.*/ |
|||
using namespace std; // prawdopodobnie służy to temu, byśmy mogli napisać program ''łatwo''<br> |
|||
<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> operator+(<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> a, <span style="color:#440088;"><b>int</b></span> b) <span style="color:#666666;">// plus oznacza odejmowanie</span> |
|||
int main() // to jest funkcja główna, czyli taki worek na wszystko. |
|||
{ |
{ |
||
<span style="color:#880044;"><b>return</b></span> a-b; |
|||
cout << "Hello world"; /* oto standardowy strumień wyjścia. Zapamiętaj tę nazwę i formułę!<br> |
|||
} |
|||
W cudzysłowie można napisać co się chce, w tym wspomniane wcześniej ''spieprzaj dziadu''.*/ |
|||
<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> operator-(<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> a, <span style="color:#440088;"><b>int</b></span> b) <span style="color:#666666;">// minus oznacza dzielenie</span> |
|||
cin.get(); // to jest po to, by program w windowsowskiej konsoli się wyświetlił, a nie mignął. |
|||
{ |
|||
return 0; // Program zwraca takie samo zero, jakim sam jest od początku. |
|||
<span style="color:#880044;"><b>return</b></span> a/b; |
|||
} |
|||
<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> operator/(<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> a, <span style="color:#440088;"><b>int</b></span> b) <span style="color:#666666;">// slesz powoduje wypisanie "Hello world!"</span> |
|||
<span style="color:#666666;">// i zawsze daje wynik 7</span> |
|||
{ |
|||
<span style="color:#aa0011;">std::cout</span> << "<b><i>Hello, world!</i></b>" << <span style="color:#aa0011;">std::endl</span>; |
|||
<span style="color:#880044;"><b>return</b></span> 7; |
|||
} |
} |
||
<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> main() |
|||
Jak widać, choćby nie wiadomo, jak się człowiek starał, kod zawsze będzie zupełnie nieczytelny.<br> |
|||
A oto program istoty grajacej w [[Tibia|Tibię]] [[kod źródłowy]]: |
|||
#include<iostream><br> |
|||
using namespace std;<br> |
|||
int main() |
|||
{ |
{ |
||
<span style="color:#440088;"><b>int</b></span> a,b,c; |
|||
const unsigned long long w=36000000000000000000;//stała w ma wart. 36 miliardow miliardow(za duzo zeby napisac slownie). |
|||
<span style="color:#666666;">// przypisujemy liczbom "a" i "b" wartosc "2"</span> |
|||
double tablica [w];//daje zeby bylo 36 miliardow miliardow zmiennych ok. 260000 pb(1pb=1024tb, 1tb=1024gb) :}. |
|||
a=2; |
|||
tablica[1]=1;//zabiera z tego 1 zmienna i daje jej wartosc 1 |
|||
b=2; |
|||
double tablica2[w];//druga liczba |
|||
<span style="color:#666666;">// przypisujemy liczbie "c" wartosc "a+b"</span> |
|||
tablica2[1]=0;//to samo |
|||
c=a+b; |
|||
double wynik[w];//wynik |
|||
<span style="color:#666666;">// wypisujemy wartosc "c" na ekran</span> |
|||
wynik[1]=tablica2[1]+tablica[1];//oblicza dzialanie 1+1 bo sam nie umie |
|||
<span style="color:#aa0011;">std::cout</span> << c << <span style="color:#aa0011;">std::endl</span>; |
|||
cout<<wynik[1]; |
|||
<span style="color:#666666;">// jak latwo sie domyslic, program wypisuje "0"</span> |
|||
system("start c:/tibia");//rozpoczyna fascynujaca gre |
|||
return 0; |
|||
/*tibiak nie potrzebuje cin.get bo on to zobaczy tak czy siak bo w tibi przyzwyczjil swe oczy do <br> |
|||
znikajacych cyferek*/ |
|||
} |
} |
||
Na koniec program ma ok. 780000 pb. |
|||
jak ktos chce |
|||
== |
=== Szablony === |
||
Twórca C++, pragnąc wyzwolić programistów od złego Doktora Preprocesora, stworzył coś, co nazwał systemem szablonów. Szablony umożliwiają napisanie tego, co dawniej zajmowało jedną linię, w pięciu liniach. |
|||
Schody w programowaniu C++ zaczynają się szybko, można wyróżnić wiele z nich, m.in.: |
|||
* '''funkcje''' – dziwne twory umieszczane po ''dyrektywach preprocesora'' używane później w ''funkcji głównej '''main'''''. |
|||
* '''tablice''' – przez [[lamer|specjalistów]] zwane fachowo tabelami. Przechowują wiele ''zmiennych tego samego typu''. |
|||
* '''typy zmiennych''' – w C++ istnieje wiele typów zmiennych, a każda służy do czego innego. Większość osób, które porwały się na naukę tego języka poprzestaje na zmiennej typu ''int'', ale i tak nie wie dokładnie, jaki ma ona zakres. Zaawansowani cepiarze znają typ float, jednak nie da się go opisać w kilku zdaniach, niektóre tysiąc-stronnicowe książki nie potrafią tego dobrze wytłumaczyć. |
|||
* '''pętle''' – jak sama nazwa wskazuje, służy do zapętlania programu, by robił jedno i to samo do pewnego momentu. W praktyce wychodzi często, że do nieskończoności, tzn. aż komputer się zawiesi. |
|||
* '''struktury''' – twory, których nikt nie potrafi stosować, a z założenia zbierają kilka informacji jednocześnie. |
|||
* '''tablice struktur''' – połączenie tablic i struktur. Większość nie pojmuje nawet tych pierwszych, toteż nie ma sensu opisywać tego zagadnienia. |
|||
* '''Klasy''' – bardziej zaawansowane struktury, w których wszystko jest domyślnie prywatne ( cokolwiek to znaczy ) |
|||
* '''Wskaźnik''' - w założeniu miał na coś wskazywać. W efekcie doprowadza przeciętnego użytkownika do szewskiej pasji. |
|||
Funkcja „min” w stylu C (makro preprocesora): |
|||
==Wykorzystanie== |
|||
#define min(a,b) ((a) > (b) ? (b) : (a)) |
|||
* Torturowanie uczniów w liceach z poszerzonym programem informatyki. |
|||
* Zabawy w [[hacker|hackera]]. |
|||
* Imponowanie nieoświeconym osobom płci żeńskiej umiejętnością programowania (u mężczyzn). |
|||
* Odstraszanie nieoświeconych osobników płci męskiej umiejętnością programowania (u kobiet). |
|||
Funkcja „max” w stylu C++ (szablon funkcji): |
|||
template <typename typ> |
|||
typ min(typ a, typ b) |
|||
{ |
|||
return ((a) > (b) ? (b) : (a)); |
|||
} |
|||
Niestety, nie udało się wyeliminować preprocesora z C++, bo wciąż jest on potrzebny do łączenia plików źródłowych (<code>#include</code>). |
|||
[[en:C++]] |
|||
[[es:C--]] |
|||
[[fr:C++]] |
|||
[[nn:C++]] |
|||
[[pt:C++]] |
|||
[[ru:Си плюс минус]] |
|||
{{stubinf}} |
|||
Ten program ubustwia pyton! (godola) |
|||
[[Kategoria:Języki programowania]] |
[[Kategoria:Języki programowania]] |
Wersja z 16:23, 7 mar 2010
C++ – wieloparadygmatowy, wielofunkcyjny, uniwersalny, obiektowy, generyczny, niskopoziomowy, bezsensowny język programowania będący dla C tym, czym jest Nonsensopedia dla Wikipedii (albo na odwrót).
Nowości
W porównaniu z C, język posiada wiele nowych możliwości, które czynią składnię jeszcze bardziej zagmatwaną i trudniejszą do zrozumienia.
Klasy
W związku z wszechobecną modą na programownaie obiektowe, w C++ wprowadzono klasy, które są dokładnie tym samym, co znane z C struktury. Jedyną różnicą jest to, że pola i metody struktur są domyślnie publiczne, a pola i metody klas są domyślnie prywatne, ale i tak nikt nie wie, co to znaczy.
Przeciążanie operatorów
Przeciążanie operatorów – jak sama nazwa wskazuje, jest to rodzaj polimorfizmu pozwalający zdefiniować rożne zachowanie operatora w zależności od przyjętych operandów.
Mówiąc po ludzku: przeciążanie operatorów jest wtedy, gdzy „+” (plus) oznacza odejmowanie, „-” (minus) – dzielenie, a „/” (slesz) – wyświetlenie napisu „Hello, world!”. Dzięki temu nikt nie będzie w stanie zorientować się, co dany fragment kodu robi.
int operator+(int a, int b) // plus oznacza odejmowanie { return a-b; } int operator-(int a, int b) // minus oznacza dzielenie { return a/b; } int operator/(int a, int b) // slesz powoduje wypisanie "Hello world!" // i zawsze daje wynik 7 { std::cout << "Hello, world!" << std::endl; return 7; } int main() { int a,b,c; // przypisujemy liczbom "a" i "b" wartosc "2" a=2; b=2; // przypisujemy liczbie "c" wartosc "a+b" c=a+b; // wypisujemy wartosc "c" na ekran std::cout << c << std::endl; // jak latwo sie domyslic, program wypisuje "0" }
Szablony
Twórca C++, pragnąc wyzwolić programistów od złego Doktora Preprocesora, stworzył coś, co nazwał systemem szablonów. Szablony umożliwiają napisanie tego, co dawniej zajmowało jedną linię, w pięciu liniach.
Funkcja „min” w stylu C (makro preprocesora):
#define min(a,b) ((a) > (b) ? (b) : (a))
Funkcja „max” w stylu C++ (szablon funkcji):
template <typename typ> typ min(typ a, typ b) { return ((a) > (b) ? (b) : (a)); }
Niestety, nie udało się wyeliminować preprocesora z C++, bo wciąż jest on potrzebny do łączenia plików źródłowych (#include
).