Porsche: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to Milya0. Autor wycofanej wersji to 83.4.174.232.)
M (drobne)
Linia 5: Linia 5:


=== 356 ===
=== 356 ===
[[Grafika:Porsche 356 C GT silver vl EMS.jpg|thumb|right|200px|356, bez różnicy która, wszystkie są takie same]]
[[Plik:Porsche 356 C GT silver vl EMS.jpg|thumb|right|200px|356, bez różnicy która, wszystkie są takie same]]
Ale! W końcu, po wielu trudach, powstała [[Porsche 356|seria 356]]. Przez lata pokazywała, jak będzie wyglądać przyszłość firmy. Poroniony na owe czasy pomysł z silnikiem z tyłu (można to porównać z [[koń|koniem]], który ma pchać wóz do przodu zamiast ciągnąć) oraz, oczywiście, rewolucyjne zmiany stylistyczne opierające się jedynie na zmianie kształtu świateł. Przez <math>20</math> lat w samochodach tych zmieniała się ilość świateł z tyłu, kratka na klapie silnika i co najwyżej możliwość kupienia wersji cabrio. To musiało być pocieszające dla [[kierowca|właścicieli]], którzy nie musieli się martwić tym, że ich samochody będą wyglądać staro przy nowych – i tak nikt nie widział różnicy. Taktyka ta skutkuje do dzisiaj.
Ale! W końcu, po wielu trudach, powstała [[Porsche 356|seria 356]]. Przez lata pokazywała, jak będzie wyglądać przyszłość firmy. Poroniony na owe czasy pomysł z silnikiem z tyłu (można to porównać z [[koń|koniem]], który ma pchać wóz do przodu zamiast ciągnąć) oraz, oczywiście, rewolucyjne zmiany stylistyczne opierające się jedynie na zmianie kształtu świateł. Przez <math>20</math> lat w samochodach tych zmieniała się ilość świateł z tyłu, kratka na klapie silnika i co najwyżej możliwość kupienia wersji cabrio. To musiało być pocieszające dla [[kierowca|właścicieli]], którzy nie musieli się martwić tym, że ich samochody będą wyglądać staro przy nowych – i tak nikt nie widział różnicy. Taktyka ta skutkuje do dzisiaj.


=== 550 ===
=== 550 ===
[[Grafika:Porsche 550 Spyder.jpg|thumb|right|200px|Prawie jak ten Jamesa Deana, tyle że cały]]
[[Plik:Porsche 550 Spyder.jpg|thumb|right|200px|Prawie jak ten Jamesa Deana, tyle że cały]]
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania [[Porsche 550|Porsche 550 Spyder]]. Była to maszyna, stworzona głównie do [[wyścig]]ów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Chociaż po głębszym namyśle, trzeba stwierdzić, że stylistycznie 550 była po prostu spłaszczonym 356. Dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. Tyle różnic.
Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania [[Porsche 550|Porsche 550 Spyder]]. Była to maszyna, stworzona głównie do [[wyścig]]ów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Chociaż po głębszym namyśle, trzeba stwierdzić, że stylistycznie 550 była po prostu spłaszczonym 356. Dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. Tyle różnic.


Linia 56: Linia 56:


=== 914, 924, 928, 944, 968 ===
=== 914, 924, 928, 944, 968 ===
[[Grafika:Porsche 914 Spring2008.jpg|thumb|right|200px|Porsche 914, do niczego nie podobne]]
[[Plik:Porsche 914 Spring2008.jpg|thumb|right|200px|Porsche 914, do niczego nie podobne]]
Dziwne numerki oznaczające te modele porszaków, które są najczęściej Volkswagenami w przebraniu. Może i świetnymi od strony technicznej (no, może nie [[Porsche 914|914]]...), ale jednak VW.
Dziwne numerki oznaczające te modele porszaków, które są najczęściej Volkswagenami w przebraniu. Może i świetnymi od strony technicznej (no, może nie [[Porsche 914|914]]...), ale jednak VW.


Linia 62: Linia 62:


Kolejnymi były [[Porsche 924|924]] i [[Porsche 928|928]]. Oba pojawiły się na rynku w podobnym czasie, w okolicach lat 80. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą był dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze dostępne używane Porsche, ponieważ każdy wie, że to nie są prawdziwe Porsche (tylko znowu Volkswageny). Zastąpiono je modelem [[Porsche 944|944]], w którym niewiele się zmieniło, a ten wymieniono na [[Porsche 968|968]], o którym i tak nikt nie pamięta.
Kolejnymi były [[Porsche 924|924]] i [[Porsche 928|928]]. Oba pojawiły się na rynku w podobnym czasie, w okolicach lat 80. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą był dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze dostępne używane Porsche, ponieważ każdy wie, że to nie są prawdziwe Porsche (tylko znowu Volkswageny). Zastąpiono je modelem [[Porsche 944|944]], w którym niewiele się zmieniło, a ten wymieniono na [[Porsche 968|968]], o którym i tak nikt nie pamięta.
[[Grafika:Porsche 959 silver at Auto Salon Singen.jpg|thumb|right|200px|959]]
[[Plik:Porsche 959 silver at Auto Salon Singen.jpg|thumb|right|200px|959]]


=== 959 ===
=== 959 ===

Wersja z 12:15, 20 lis 2010

Porsche – marka sportowych samochodów (no, powiedzmy... Ale o tym później) produkowanych przez Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG. Czy jakoś tak. Dobrze, że nie wypisują całej nazwy na znaczku. Siedziba firmy znajduje się w Zuffenhausen, gdzieś w Niemczech. Bardzo zabawny samochód lubiący sprawiać ludziom niespodzianki. Tam gdzie normalne samochody mają silnik ten ma bagażnik, a stacyjka jest po złej stronie kierownicy.

Historia, modele i w ogóle

Firma została założona przez Ferdynanda Porsche. Ale jaja, normalnie koleś nazywał się dokładnie tak jak firma, to dopiero trzeba mieć szczęście... A nie... Już nic. Enyłej, założył firmę w 1931. Wtedy zajmowali się jedynie projektowaniem rozwiązań konstrukcyjnych i samochodów. W tym Garbusa specjalnie dla Hitlera, tak samo jak wieżyczki do Tygrysów i parę innych machin wojennych. Ale wracajmy do samochodów, bo w 1939 Porsche skonstruowało swój pierwszy własny model! No tak jakby, w rzeczywistości był to jedynie inaczej opakowany Garbus. Nie mieli kasy na własne części, więc podkradli spod fabryki VW. W 1947 firma przeszła na syna – Ferry'ego Porsche. Ten w dalszym ciągu produkował VW w innych opakowaniach.

356

356, bez różnicy która, wszystkie są takie same

Ale! W końcu, po wielu trudach, powstała seria 356. Przez lata pokazywała, jak będzie wyglądać przyszłość firmy. Poroniony na owe czasy pomysł z silnikiem z tyłu (można to porównać z koniem, który ma pchać wóz do przodu zamiast ciągnąć) oraz, oczywiście, rewolucyjne zmiany stylistyczne opierające się jedynie na zmianie kształtu świateł. Przez lat w samochodach tych zmieniała się ilość świateł z tyłu, kratka na klapie silnika i co najwyżej możliwość kupienia wersji cabrio. To musiało być pocieszające dla właścicieli, którzy nie musieli się martwić tym, że ich samochody będą wyglądać staro przy nowych – i tak nikt nie widział różnicy. Taktyka ta skutkuje do dzisiaj.

550

Prawie jak ten Jamesa Deana, tyle że cały

Przełom stylistyczny nastąpił przy okazji wyprodukowania Porsche 550 Spyder. Była to maszyna, stworzona głównie do wyścigów, rozkładała wszystkie ówczesne samochody na łopatki. Chociaż po głębszym namyśle, trzeba stwierdzić, że stylistycznie 550 była po prostu spłaszczonym 356. Dostępnym jedynie w kolorze srebrnym, z bardziej wyłupiastymi reflektorami przednimi i całkowitym brakiem dachu. Tyle różnic.

Od wyników w sporcie bardziej rozsławił ten model fakt, że to w nim rozbił się największy buntownik kina James Dean.

911

Ale spokojnie, jeszcze będzie dużo śmierci za kierownicą Porsche, gdyż właśnie powstaje kultowe 911. W swojej formie niezmieniona prawie od samego początku. Taki większy, trochę rozciągnięty na wszystkie strony Garbus. Oczywiście, za każdym razem inżynierowie z Porsche chwalą się, ile to tysięcy nowych części zostało użytych w nowym modelu. No, w takim radiu na pewno jest ich dużo. Po latach 911 stała się sztandarowym modelem Porsche. Cechowała się... ciekawymi właściwościami jezdnymi. Silnik z tyłu oraz napęd na tylną oś sprawiały, że nawet na parkingu przy 10km/h zarzucało tyłem.

Samochód zachowywał się na zakrętach jak gigantyczne wahadło. Tak więc w normalnym samochodzie wypadając na wirażu uderzasz w drzewo przodem i giniesz, natomiast w Porsche wypadasz tyłem i giniesz nie widząc nawet w co uderzyłeś. Ale trzeba powiedzieć, że inżynierowie Porsche idą w zaparte. Normalni ludzie zrezygnowaliby z tak kłopotliwego napędu, ale nie! Oni spędzali 40 lat nad dostrajaniem zawieszenia i dodawaniem coraz to nowych spojlerów czy cięższych zderzaków z przodu. Zaowocowało to tym, że dzisiejsze modele Porsche dają się prowadzić! Chociaż i tak jest to ulubiony samochód Śmierci. Obecnie kupowany przez piłkarzy, bogatych stylistów oraz średnio znane gwiazdy estrady.

Można rozróżnić kilka wersji 911:

  • Carrera;
  • Carrera S;
  • Carrera 4;
  • Carrera 4S;
  • Targa 4;
  • Targa 4S;
  • Carrera Cabrio;
  • Carrera S Cabrio;
  • Carrera 4 Cabrio;
  • Carrera 4S Cabrio;
  • Turbo;
  • Turbo Cabrio;
  • Turbo S;
  • Turbo S Cabrio;
  • GT2;
  • GT2 RS;
  • GT3;
  • GT3RS.
  • SportClassic

Uff... I tak każde różni się jedynie innymi rurami wydechowymi bądź rodzajem dachu. Jednakowoż, każdy z nich może w najmniej spodziewanej chwili urwać ci głowę.

No dobra, różnią się jeszcze zawieszeniem oraz silnikami, ale kogo by to obchodziło. Ciekawostką jest co najwyżej GT3RS, gdyż jest to właściwie samochód torowy z homologacją na ulice. Wywalono z wnętrza absolutnie wszystko, co się dało zmniejszając wagę samochodu. Polakierowano go cieńszą warstwą lakieru, a zamiast znaczka na masce dali naklejkę. Jak powiedział Jeremy Clarkson: „Czuję się winny wsiadając do niego w ubraniu”. Samochód idealny na podryw lasek, które lecą na klatkę bezpieczeństwa w samochodzie.

914, 924, 928, 944, 968

Porsche 914, do niczego nie podobne

Dziwne numerki oznaczające te modele porszaków, które są najczęściej Volkswagenami w przebraniu. Może i świetnymi od strony technicznej (no, może nie 914...), ale jednak VW.

Na początku lat 70. wypuszczono 914, które wyglądało jak projektowane jedynie przy użyciu linijki. Koła również rysowano od ekierki, bo bryka do najszybszych nie należała. Brzydki, stosunkowo tani i szpanowałeś, że masz Porsche w garażu.

Kolejnymi były 924 i 928. Oba pojawiły się na rynku w podobnym czasie, w okolicach lat 80. Nadwozie to typowe coupe z, o Matko Boska, silnikiem z przodu. Toż to herezja herezji, którą był dotychczasowy silnik z tyłu. Były to całkiem przyjemne wozy, obecnie najtańsze dostępne używane Porsche, ponieważ każdy wie, że to nie są prawdziwe Porsche (tylko znowu Volkswageny). Zastąpiono je modelem 944, w którym niewiele się zmieniło, a ten wymieniono na 968, o którym i tak nikt nie pamięta.

959

959

Wyglądający jak 911 na sterydach. Przy tym piekielnie szybki, bo śmigający w 3,6s do setki i ponad 300km/h maksymalnie. 20 lat temu. W oszalałych na punkcie mocy latach 80. razem z Ferrari F40 stało się pionierem ery supersamochodów. Trochę zdetronizowany przez Jaguara XJ220, ale w przeciwieństwie do Porsche, kotek nie jeździł w rajdzie Paryż-Dakar.

Boxster, Carrera GT, Cayenne, Cayman, Panamera

I tak właściwie dochodzimy do współczesności, czasu, gdy oprócz projektantów i inżynierów, do głosu dochodzą również księgowi. W taki sposób do życia powoływane są dziwne monstra, jak Porsche Cayenne, które dla fana motoryzacji jest szczytem złego smaku, a dla firmy sposobem na zarobek. Siedzi w podobnej klasie jak Cadillac Escalade albo Hummer H2 i H3. Bryki domorosłych raperów / gangsterów, piłkarzy oraz osób, które są ślepe, dzięki czemu nie widzą, jak brzydkie jest to do czego wsiadają. Dodatkowo tym Porsche można straszyć małe dzieci, które widząc zaparkowane przed domem Cayenne przybiegają z płaczem i krzyczą Tato, tato! Na dworze jest potwór!.

Inne modele Porsche
Cayenne – Brzyyydal
Plik:800px-Porsche Boxster front 20080612.jpg
Boxster – Porsche dla ubogich
Cayman – Porsche dla mniej ubogich, ale nadal zbyt biednych na 911
Carrera GT – No dobra, z tego się nie śmiejemy, bo fajny

Innym wozem jest Boxster. Z silnikiem umieszczonym centralnie, ale odpowiednio słabszym tu i tam, żeby był wolniejszy od topowej 911. Bryka dla tych, którzy chcą mieć Porsche, ale nie stać ich na 911 i są gejami. Nie można zapomnieć, oczywiście, o niedawnym tworze księgowych. Czymś pomiędzy 911 i Boxsterem, niewyrodnym synem – Caymanem. Tak stylistycznie, jak i technicznie, znajduje się pomiędzy Boxsterem a 911. Oczywiście odpowiednio go popsuli, żeby nie był za dobry i szybszy od 911. Również coś dla tych, których nie stać na droższe 911.

Właściwie jest to trochę dziwna rzecz. Jeżeli nie stać cię na nowe 911, to zamiast kupować wyroby pośrednie (jak Cayman i Boxster), można po prostu kupić używaną dziewięćset jedenastkę z lat 90. Wtedy nikt nie mówi, że cię nie było stać, tylko po prostu lubisz klasyki. Dzięki temu nie wychodzisz w oczach innych na geja i giniesz rozwalając się tyłem o drzewo rosnące przy zakręcie.

Ale nie wszystkie nowe Porsche to gnioty, nie można zapomnieć o prawdziwym supercarze – Carrerze GT, który był nader udany. Aczkolwiek samo auto na papierze i z wyglądu wydawało się szybsze niż było w rzeczywistości. Bo jak to jest, że samochód o mocy ponad 600KM i jakby wyjęty z toru Le Mans, osiąga maksymalnie 330km/h, podczas gdy 10 lat wcześniej McLaren F1 przy tej samej mocy mógł pojechać 380 na godzinę.

W mej szklanej kuli natomiast widzę jeszcze Porsche Panamera – dziwne wydłużone 911, przerobione na luksusowego sedana / coupe / pokrakę, z tyłem przypominającym Renault Megane rocznik 2009. Ma być konkurencją dla Mercedesa CLS (może da radę uszczknąć mu trochę rynku piłkarzy), Maserati Quattroporte (z którym może konkurować swoją brzydotą) oraz będącymi dopiero w planach tworami pokroju Lamborghini Estoque.

A i tak każdy wie, że wszystkie zostaną zjedzone przez Astona Rapide.

Porsche Design

Od jakiegoś czasu Porsche zarabia dodatkową kasiorę na projektowaniu telefonów komórkowych, zegarków, kranów, ciuchów, sprzętu kuchennego, rowerków dziecięcych, tosterów, kufrów podróżnych, nowych butelek Tigera, kosmetyków i w ogóle masy badziewia, na które daje znaczek Porsche, przez co wartość danej rzeczy mnoży się przez 1000.

Rzeczy takowe to najczęściej klocki ze szczotkowanego aluminium i szklanymi elementami. No przynajmniej elektronika, z ciuchami byłoby trudniej.

Dla ciekawskich – strona Porsche Design Studio.

Medal.svg