UAZ: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (ORT.)
M (linkfix, -lanie wody)
Linia 1: Linia 1:
{{popr|woda}}
[[Plik:UAZ.jpg|thumb|270px|Jeden z modeli UAZa]]
[[Plik:UAZ.jpg|thumb|270px|Jeden z modeli UAZa]]
'''UAZ''' (w [[Stany Zjednoczone Ameryki Północnej|USA]] znany także jako Łaazzaaa) – radziecki cud techniki, technologiczny majstersztyk zaprojektowany w odpowiedzi na [[Niemcy|niemieckie]] Mercedesy i BMW. Cechuje go bardzo zaawansowana i skomplikowana budowa. Dzięki temu jest jednak niezwykle nowoczesny i komfortowy.
{{t|UAZ}} radziecki cud techniki, technologiczny majstersztyk zaprojektowany w odpowiedzi na niemieckie [[Mercedes]]y i [[BMW]].


== Opinie kierowców ==
== Opinie kierowców ==
Nigdy nie sprawia problemów w obsłudze. Jest super oszczędny, posiada bardzo dynamiczny i niezawodny silnik, który zawsze od ręki zapala. Wnętrze uaza jest zimą doskonale ogrzewane, w lecie natomiast chłodne i przyjemne. Całe nadwozie posiada wspaniałe wyciszenie, dzięki czemu jazda jest cicha i przyjemna. Nic się nie trzęsie, nie z rzęzi, nie jęczy, nie jar moli, nie wibruje. Podczas ulewnych deszczy do wnętrza nie dostaje się ani kropla wody, szyby wcale się nie pocą. Dzięki doskonałemu zawieszeniu samochodem się po prostu "płynie" po drodze. Jazdę ułatwia wspomaganie układu kierowniczego, niespotykanie mały promień skrętu, wspaniale dopracowana skrzynia biegów, skuteczne, nowoczesne i niezawodne hamulce, panoramiczna szyba przednia oraz wiele innych perfekcyjnych rozwiązań technicznych. Niezniszczalne, drewnianogumowoazbestowe zbrojone opony zapewniają doskonałą przyczepność w każdych warunkach.
Nigdy nie sprawia problemów w obsłudze. Jest super oszczędny, posiada bardzo dynamiczny i niezawodny silnik, który zawsze od ręki zapala. Wnętrze uaza jest zimą doskonale ogrzewane, w lecie natomiast chłodne i przyjemne. Całe nadwozie posiada wspaniałe wyciszenie, dzięki czemu jazda jest cicha i przyjemna. Nic się nie trzęsie, nie z rzęzi, nie jęczy, nie wibruje. Podczas ulewnych deszczy do wnętrza nie dostaje się ani kropla wody, szyby wcale się nie pocą. Dzięki doskonałemu zawieszeniu samochodem się po prostu ''płynie'' po drodze. Jazdę ułatwia wspomaganie układu kierowniczego, niespotykanie mały promień skrętu, wspaniale dopracowana skrzynia biegów, skuteczne, nowoczesne i niezawodne hamulce, panoramiczna szyba przednia oraz wiele innych perfekcyjnych rozwiązań technicznych. Niezniszczalne, drewnianogumowoazbestowe zbrojone opony zapewniają doskonałą przyczepność w każdych warunkach.
:[[Plik:Info.png|20px]] ''Zobacz też: [[Propaganda]]''
:[[Plik:Info.png|20px]] ''Zobacz też: [[Propaganda]]''

==Historia==
W [[1956]] roku, car [[Rosja|Rosji]] [[Borys Jelcyn]], wydał rozkaz zbudowania samochodu, który byłby dynamiczny jak [[Fiat 126p|Maluch]] i luksusowy jak [[Polonez]]. Od tej chwili w całej [[Rosja|Rosji]] zaczęły się poszukiwania inżynierów gotowych do pracy nad tym projektem. Po 20 latach znaleziono 12 osób, które byłby gotowe rozpocząć pracę za flache spirytu. [[Borys Jelcyn|Jelcyn]] wysłał jednak wszystkich na obóz przygotowawczy na [[Syberia|Syberię]]. Na miejscu inżynierowie musieli wykonać takie zadania jak:
* znieść 15 jajek na twardo w 3 minuty
* zasadzić 200 hektarowy las
* przebiec maraton w temperaturze -45 stopni Celsjusza
Jak się później okazało nikt nie przeżył do końca obozu przygotowawczego. [[Borys Jelcyn]] jeszcze raz pokazał jakim jest wielkim geniuszem i do projektowania zatrudnił [[Mamut|mamuty]] i dzieci z II Przedszkola Specjalnego w [[Irkuck|Irkucku]].


==Wygląd==
==Wygląd==
Samochód marki '''UAZ''' wyróżnia się spośród innych samochodów nietuzinkowym wyglądem. Nadwozie wyraźnie nawiązuje do pierwszych modeli [[Ford|Forda]], natomiast podwozie jest identyczne jak w [[Autobus|autobusach]] marki [[Jelcz]]. Projektanci byli wyznawcami [[Kwadratyzm|kwadratyzmu]] tak więc nadali UAZowi wygląd wielkiego kloca. Cechę tę podkreślają szczególnie kanciaste wykończenie wnętrza i kwadratowa kierownica. Wnętrze jest wykonane ze skóry [[tygrys syberyjski|tygrysa syberyjskiego]] i kości słoniowej. Osoby latające [[Niemcy|niemieckimi]] samolotami Messerschmitt od razu zauważą identyczną deskę rozdzielczą. Samochód jest też ocieplany [[Azbest|azbestem]].
Samochód marki UAZ wyróżnia się spośród innych aut nietuzinkowym wyglądem. Nadwozie wyraźnie nawiązuje do pierwszych modeli [[Ford]]a, natomiast podwozie jest identyczne jak w autobusach marki [[Jelcz]]. Projektanci byli wyznawcami kwadratyzmu, tak więc nadali UAZowi wygląd wielkiego kloca. Cechę tę podkreślają szczególnie kanciaste wykończenie wnętrza i prostokątna kierownica. Wnętrze jest wykonane ze skóry [[Tygrys syberyjski|tygrysa syberyjskiego]] i kości słoniowej. Osoby latające [[Niemcy|niemieckimi]] samolotami Messerschmitt od razu zauważą identyczną deskę rozdzielczą. Samochód ocieplany jest [[azbest]]em.

== Technika ==
Projektanci UAZa w połowie roboty stanęli przed poważnym problemem. Otóż musieli zmniejszyć wagę samochodu z 20 ton do co najwyżej 10 ton. Wyjściem mogło być wypieprzenie 2-biegowej skrzyni z radzieckiego czołgu [[T-34]], jednak zrezygnowano z pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i popielniczek. Pozwoliło to zmniejszyć wagę do pół tony.


Samochód jeździ bardzo dynamicznie, co zapewnia 45 konny silnik z ciągnika Belarus. W silniku zastosowano nowoczesną technologię powodującą, że w samochodzie można tankować polską wodę, do której na stacjach często dodawana jest [[benzyna]]. Bagażnik umiejscowiono z przodu samochodu robiąc z tyłu miejsce dla [[Pies domowy|psa]] lub teściowej czy żony. Światła przednie zrobione są w technologii świateł [[rower]]owych, zaś niskie zużycie akumulatora powoduje zastosowanie rowerowego dynama. Odrobiny luksusu dodają też manualnie sterowane szyby i lusterka, szyberpodłoga oraz wbudowany telefon stacjonarny na korbę. W suficie zamontowano wyciągarki do wydobywania pijanych [[Rosyjski komandos|rosyjskich komandosów]] po akcji.
==Technika==
Projektanci UAZa w połowie roboty stanęli przed poważnym problemem. Otóż musieli zmniejszyć wagę samochodu z 20 ton do co najwyżej 10 ton. Wyjściem mogło być wypieprzenie 2-biegowej skrzyni z [[Rosja|radzieckiego]] czołgu T34, jednak zrezygnowano z pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i popielniczek. Pozwoliło to zmniejszyć wagę do 0.5 tony. Samochód jeździ bardzo dynamicznie, co zapewnia 45 konny silnik z ciągnika Belarus. W silniku zastosowano nowoczesną technologię powodującą, że w samochodzie można tankować polską wodę, do której na stacjach często dodawana jest [[benzyna]]. Bagażnik umiejscowiono z przodu samochodu robiąc z tyłu miejsce dla [[Pies domowy|psa]] lub teściowej/żony. Światła przednie zrobione są w technologii świateł [[Rower|rowerowych]], zaś niskie zużycie akumulatora powoduje zastosowanie [[Rower|rowerowego]] dynama. Odrobiny luksusu dodają też manualnie sterowane szyby i lusterka, szyberpodłoga oraz wbudowany telefon stacjonarny na korbę. W suficie zamontowano wyciągarki do wyciągania pijanych [[Rosyjski komandos|rosyjskich komandosów]] po akcji. Istniały plany budowy wersji eksportowej wyposażonej w silnik o napędzie jądrowym jednak nieudana próba odpalenia konstrukcji w roku 1986 na terenie Czarnobyla spowodowała zaniechanie tego jakże interesującego projektu. Należy wspomnieć, że w konstrukcji Uaza brali udział także Polacy jak np. mgr inż. Zdzisław Mięciwór czy Stefan Suszyząb.


==Zobacz też==
==Zobacz też==

Wersja z 15:30, 22 sie 2011

Jeden z modeli UAZa

Szablon:T radziecki cud techniki, technologiczny majstersztyk zaprojektowany w odpowiedzi na niemieckie Mercedesy i BMW.

Opinie kierowców

Nigdy nie sprawia problemów w obsłudze. Jest super oszczędny, posiada bardzo dynamiczny i niezawodny silnik, który zawsze od ręki zapala. Wnętrze uaza jest zimą doskonale ogrzewane, w lecie natomiast chłodne i przyjemne. Całe nadwozie posiada wspaniałe wyciszenie, dzięki czemu jazda jest cicha i przyjemna. Nic się nie trzęsie, nie z rzęzi, nie jęczy, nie wibruje. Podczas ulewnych deszczy do wnętrza nie dostaje się ani kropla wody, szyby wcale się nie pocą. Dzięki doskonałemu zawieszeniu samochodem się po prostu płynie po drodze. Jazdę ułatwia wspomaganie układu kierowniczego, niespotykanie mały promień skrętu, wspaniale dopracowana skrzynia biegów, skuteczne, nowoczesne i niezawodne hamulce, panoramiczna szyba przednia oraz wiele innych perfekcyjnych rozwiązań technicznych. Niezniszczalne, drewnianogumowoazbestowe zbrojone opony zapewniają doskonałą przyczepność w każdych warunkach.

Info.png Zobacz też: Propaganda

Wygląd

Samochód marki UAZ wyróżnia się spośród innych aut nietuzinkowym wyglądem. Nadwozie wyraźnie nawiązuje do pierwszych modeli Forda, natomiast podwozie jest identyczne jak w autobusach marki Jelcz. Projektanci byli wyznawcami kwadratyzmu, tak więc nadali UAZowi wygląd wielkiego kloca. Cechę tę podkreślają szczególnie kanciaste wykończenie wnętrza i prostokątna kierownica. Wnętrze jest wykonane ze skóry tygrysa syberyjskiego i kości słoniowej. Osoby latające niemieckimi samolotami Messerschmitt od razu zauważą identyczną deskę rozdzielczą. Samochód ocieplany jest azbestem.

Technika

Projektanci UAZa w połowie roboty stanęli przed poważnym problemem. Otóż musieli zmniejszyć wagę samochodu z 20 ton do co najwyżej 10 ton. Wyjściem mogło być wypieprzenie 2-biegowej skrzyni z radzieckiego czołgu T-34, jednak zrezygnowano z pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i popielniczek. Pozwoliło to zmniejszyć wagę do pół tony.

Samochód jeździ bardzo dynamicznie, co zapewnia 45 konny silnik z ciągnika Belarus. W silniku zastosowano nowoczesną technologię powodującą, że w samochodzie można tankować polską wodę, do której na stacjach często dodawana jest benzyna. Bagażnik umiejscowiono z przodu samochodu robiąc z tyłu miejsce dla psa lub teściowej czy żony. Światła przednie zrobione są w technologii świateł rowerowych, zaś niskie zużycie akumulatora powoduje zastosowanie rowerowego dynama. Odrobiny luksusu dodają też manualnie sterowane szyby i lusterka, szyberpodłoga oraz wbudowany telefon stacjonarny na korbę. W suficie zamontowano wyciągarki do wydobywania pijanych rosyjskich komandosów po akcji.

Zobacz też