Grajek uliczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(lit., int., typog., +grafika)
Linia 1: Linia 1:
[[Plik:Waits-from-ILN.jpg|thumb|350px|Jak [[student|studenci]]...]]
'''Grajek uliczny''' – osoba płci dowolnej, posiadająca [[Instrumenty muzyczne|instrument muzyczny]]. Poza posiadaniem rzeczonego instrumentu rzadko posiada ona umiejętność gry na nim, a jeszcze rzadziej - talent do tego. Generalnie jest to osoba emitująca [[dźwięk]]i przy pomocy isntrumentu tudzież [[usta|otworu gębowego]] w miejscach publicznych. Dźwięki te czasami można nazwać [[muzyka|muzyką]].
'''Grajek uliczny''' – osoba płci dowolnej posiadająca [[Instrumenty muzyczne|instrument muzyczny]]. Poza posiadaniem rzeczonego instrumentu rzadko posiada umiejętność gry na nim, a jeszcze rzadziej talent do tego. Generalnie jest to osoba emitująca [[dźwięk]]i przy pomocy instrumentu tudzież [[usta|otworu gębowego]] w miejscach publicznych. Dźwięki te czasami można nazwać [[muzyka|muzyką]].


== Repertuar ==
== Repertuar ==
Grajek uliczny wykonuje zazwyczaj utwory z repertuaru ''kultowego-jak-chuj''. Cechuje go przy tym zupełna dowolność interpretacyjna oraz przerost form ekspresji (vibratta, jęczatta, szeptty etc.). Ostatecznie wykonywany utwór nie tylko nie jest podobny do oryginału, ale i do czegokolwiek znanego.W tej grupie najlepiej sprawdzają się utwory rzewne, w ktorych można zrobić efektowną, [[filozofia|filozoficzną]] pauzę, celem przewrocenia nogą kartki w śpiewniku.<br>
Grajek uliczny wykonuje zazwyczaj utwory z repertuaru ''kultowego-jak-chuj''. Cechuje go przy tym zupełna dowolność interpretacyjna oraz przerost form ekspresji (vibratta, jęczatta, szeptty etc.). Ostatecznie wykonywany utwór nie tylko nie jest podobny do oryginału, ale i do czegokolwiek znanego. W tej grupie najlepiej sprawdzają się utwory rzewne, w których można zrobić efektowną, [[filozofia|filozoficzną]] pauzę, celem przewrócenia nogą kartki w śpiewniku.

Istnieje grupa grajków ulicznych, którzy wykonują [[Bełkot pseudopoetycki|utwory własne]]. Co gorsza - utwory okraszają [[kakofonia|własną muzyką]]. Pomimo, że utwory te z pewnością posiadają głeboką warstwę treściową, ich odbiorcy zazwyczają przyspieszają kroku, by jak najprędzej znaleźć się poza polem rażenia owych awangardowych utworów. W najlepszym wypadku tacy twórcy mogą zostać [[Gwiazda (osoba)|gwiazdami]] reklam soków z "Hortexu".
Istnieje grupa grajków ulicznych, którzy wykonują [[Bełkot pseudopoetycki|utwory własne]]. Co gorsza utwory okraszają [[kakofonia|własną muzyką]]. Pomimo że utwory te z pewnością posiadają głęboką warstwę treściową, ich odbiorcy zazwyczaj przyspieszają kroku, by jak najprędzej znaleźć się poza polem rażenia owych awangardowych utworów. W najlepszym wypadku tacy twórcy mogą zostać [[Gwiazda (osoba)|gwiazdami]] reklam soków z Horteksu.


== Instrumentarium ==
== Instrumentarium ==
Podstawowym instrumentem grajka ulicznego jest [[gitara]]. Gitara rzadko jest nastrojona, bo co za sztuka grać na nastrojonej. Niekoniecznie musi też posiadać wszystkie struny. Najważniejsze, żeby była oblepiona nalepkami w stylu [[punk]]-[[emo]] i ozdobiona egzstencjonalnymi napisami.<br>
Podstawowym instrumentem grajka ulicznego jest [[gitara]]. Gitara rzadko jest nastrojona, bo co to za sztuka grać na nastrojonej. Niekoniecznie musi też posiadać wszystkie struny. Najważniejsze, żeby była oblepiona nalepkami w stylu [[punk]]-[[emo]] i ozdobiona egzystencjonalnymi napisami.

Innym ciekawym instrumentem grajka ulicznego jest [[bęben|bongos]], służący do grania, spania i siedzenia na nim (choć nie równocześnie).
Innym ciekawym instrumentem grajka ulicznego jest [[bęben|bongos]], służący do grania, spania i siedzenia na nim, choć nie równocześnie.


== Stosunek do wykonywanych utworów ==
== Stosunek do wykonywanych utworów ==
Linia 16: Linia 19:


== Typy grajków ulicznych ==
== Typy grajków ulicznych ==
* '''Lumpenbard''' – w reperetuarze [[Edward Stachura|Stachura]], [[Jacek Kaczmarski|Kaczmarski]] i pieśni z bezdroży. Wzrok dziki, suknia plugawa. Kolczyk - u [[mężczyzna|facetów]] w [[uszy|uchu]], u [[kobieta|kobiet]] - gdzieniegdzie indziej. Wrażenie na odbiorcach - 1... no 2 złote.
* '''Lumpenbard''' – w repertuarze [[Edward Stachura|Stachura]], [[Jacek Kaczmarski|Kaczmarski]] i pieśni z bezdroży. Wzrok dziki, suknia plugawa. Kolczyk u [[mężczyzna|facetów]] w [[uszy|uchu]], u [[kobieta|kobiet]] gdzieniegdzie indziej. Wrażenie na odbiorcach 1... no, 2 złote.
* '''Transowy bębniarz''' – w repertuarze ''łubudubudubudububudu''. Koniecznie bandama & bojówki. Przydatni niełubudubujący, zbierający datki od oszołmomionego audytorium. Wrażenie na odbiorcach - do 5 złotych.
* '''Transowy bębniarz''' – w repertuarze ''łubudubudubudububudu''. Koniecznie bandana & bojówki. Przydatni niełubudubujący, zbierający datki od oszołomionego audytorium. Wrażenie na odbiorcach do 5 złotych.
* '''Szalony wirtuoz''' – w repertuarze utwory własne lub klasyka w nieprawdopodobnie karkołomnych wersjach. Ma własne nagłośnienie. Zna nuty. Powoduje u mijających go uczniów [[szkoła|szkół]] muzycznych opad szczęk. Wrażenie na odbiorcach - nawet dycha!!!
* '''Szalony wirtuoz''' – w repertuarze utwory własne lub klasyka w nieprawdopodobnie karkołomnych wersjach. Ma własne nagłośnienie. Zna nuty. Powoduje u mijających go uczniów [[szkoła|szkół]] muzycznych opad szczęk. Wrażenie na odbiorcach nawet [[10 złotych|dycha]]!
* '''Zespół [[peru]]wiański''' – w repertuarze muzyka mechaniczna, odtwarzana z [[magentofon]]u, podczas gdy zespół zajmuje się jedzeniem [[zapiekanka|zapiekanek z keczapem]] lub handlem płytami z andyjską muzyką ludową. Wrażenie na odbiorcach - 2-3 płyty w miesiącu.
* '''Zespół [[peru]]wiański''' – w repertuarze muzyka mechaniczna, odtwarzana z magnetofonu, podczas gdy zespół zajmuje się jedzeniem [[zapiekanka|zapiekanek z keczupem]] lub handlem płytami z andyjską muzyką ludową. Wrażenie na odbiorcach 2-3 płyty w miesiącu.


== Zobacz też: ==
== Zobacz też: ==
* [[Gienek Loska]]
* [[Gienek Loska]]



{{stublud}}
{{stublud}}

Wersja z 09:05, 8 kwi 2012

Jak studenci...

Grajek uliczny – osoba płci dowolnej posiadająca instrument muzyczny. Poza posiadaniem rzeczonego instrumentu rzadko posiada umiejętność gry na nim, a jeszcze rzadziej – talent do tego. Generalnie jest to osoba emitująca dźwięki przy pomocy instrumentu tudzież otworu gębowego w miejscach publicznych. Dźwięki te czasami można nazwać muzyką.

Repertuar

Grajek uliczny wykonuje zazwyczaj utwory z repertuaru kultowego-jak-chuj. Cechuje go przy tym zupełna dowolność interpretacyjna oraz przerost form ekspresji (vibratta, jęczatta, szeptty etc.). Ostatecznie wykonywany utwór nie tylko nie jest podobny do oryginału, ale i do czegokolwiek znanego. W tej grupie najlepiej sprawdzają się utwory rzewne, w których można zrobić efektowną, filozoficzną pauzę, celem przewrócenia nogą kartki w śpiewniku.

Istnieje grupa grajków ulicznych, którzy wykonują utwory własne. Co gorsza – utwory okraszają własną muzyką. Pomimo że utwory te z pewnością posiadają głęboką warstwę treściową, ich odbiorcy zazwyczaj przyspieszają kroku, by jak najprędzej znaleźć się poza polem rażenia owych awangardowych utworów. W najlepszym wypadku tacy twórcy mogą zostać gwiazdami reklam soków z Horteksu.

Instrumentarium

Podstawowym instrumentem grajka ulicznego jest gitara. Gitara rzadko jest nastrojona, bo co to za sztuka grać na nastrojonej. Niekoniecznie musi też posiadać wszystkie struny. Najważniejsze, żeby była oblepiona nalepkami w stylu punk-emo i ozdobiona egzystencjonalnymi napisami.

Innym ciekawym instrumentem grajka ulicznego jest bongos, służący do grania, spania i siedzenia na nim, choć nie równocześnie.

Stosunek do wykonywanych utworów

Stosunek grajka ulicznego do wykonywanych utworów jest głęboki, osobisty i zakotwiczony gdzieś w nim. Grajek przeżywa wykonywane utwory w sposób niezrozumiały dla odbiorców, co czyni jego pozycję nader dramatyczną. Na zewnątrz przejawia to ruchami, będącymi połączeniem choroby sierocej z tańcem św. Wita. Artykulacja werbalna wykonywanych utworów wymyka się wszelkim muzycznym klasyfikacjom, czerpiąc z jakichś marsjańskich gam oraz dawno wymarłych języków prehistorycznych ludów Oceanii.

Cel istnienia

Celem istnienia grajka ulicznego jest zebranie przez niego jak największej ilości forsy na piwo. Czyli o jak wzniosłych rzeczach by nie śpiewał, chodzi i tak o kasę.

Typy grajków ulicznych

  • Lumpenbard – w repertuarze Stachura, Kaczmarski i pieśni z bezdroży. Wzrok dziki, suknia plugawa. Kolczyk – u facetów w uchu, u kobiet gdzieniegdzie indziej. Wrażenie na odbiorcach – 1... no, 2 złote.
  • Transowy bębniarz – w repertuarze łubudubudubudububudu. Koniecznie bandana & bojówki. Przydatni niełubudubujący, zbierający datki od oszołomionego audytorium. Wrażenie na odbiorcach – do 5 złotych.
  • Szalony wirtuoz – w repertuarze utwory własne lub klasyka w nieprawdopodobnie karkołomnych wersjach. Ma własne nagłośnienie. Zna nuty. Powoduje u mijających go uczniów szkół muzycznych opad szczęk. Wrażenie na odbiorcach – nawet dycha!
  • Zespół peruwiański – w repertuarze muzyka mechaniczna, odtwarzana z magnetofonu, podczas gdy zespół zajmuje się jedzeniem zapiekanek z keczupem lub handlem płytami z andyjską muzyką ludową. Wrażenie na odbiorcach – 2-3 płyty w miesiącu.

Zobacz też:

Szablon:Stublud Szablon:Ludzie