Airbus: Różnice pomiędzy wersjami
(Modele) |
(+Airbus A370) |
||
Linia 12: | Linia 12: | ||
* [[Airbus A330]] - zrzynka z [[Boeing 767|Boeinga 767]]. Trochę dziwne rżnąć ze zrzynki z własnego samolotu, nie? |
* [[Airbus A330]] - zrzynka z [[Boeing 767|Boeinga 767]]. Trochę dziwne rżnąć ze zrzynki z własnego samolotu, nie? |
||
* [[Airbus A340]] - jak [[Airbus A330|A330]], tylko z czterema silnikami zamiast dwóch. |
* [[Airbus A340]] - jak [[Airbus A330|A330]], tylko z czterema silnikami zamiast dwóch. |
||
* [[Airbus A350]], [[Airbus A360]] - są jak [[Albania]]. Czyli nie istnieją. |
* [[Airbus A350]], [[Airbus A360]], [[Airbus A370]] - są jak [[Albania]]. Czyli nie istnieją. |
||
* [[Airbus A380]] - niekwestionowane osiągnięcie producenta. Duży, dwupiętrowy, nie jest zrzynką z niczego. Jest tak ogromny, że kiedy był projektowany, na całym świecie nie było ani jednego lotniska, na którym mógłby wylądować. Szczęśliwie dla producenta, zarządy kilku lotnisk były tak ambitne, że przedłużyły swoje pasy, a i sam samolot został trochę odchudzony, także wszystko już gra. |
* [[Airbus A380]] - niekwestionowane osiągnięcie producenta. Duży, dwupiętrowy, nie jest zrzynką z niczego. Jest tak ogromny, że kiedy był projektowany, na całym świecie nie było ani jednego lotniska, na którym mógłby wylądować. Szczęśliwie dla producenta, zarządy kilku lotnisk były tak ambitne, że przedłużyły swoje pasy, a i sam samolot został trochę odchudzony, także wszystko już gra. |
||
Wersja z 09:39, 5 maj 2012
Airbus (z ang. powietrzny autobus) – europejski ciężki pojazd lotniczy o napędzie silnikowym, który rywalizuje o palmę pierwszeństwa w przestworzach z amerykańskim Boeingiem. Airbus z reguły wygrywa tę rywalizację dzięki biegłości technicznej w pozyskiwaniu subwencji z Brukseli. Do perfekcji opanowano również technikę strącania sprzedanych maszyn do morza lub wywoływania pożarów na pokładzie, co zapewnia zbyt na nowe Airbusy i części do nich.
Nazwa
Według obiegowej opinii nazwa samolotu pochodzi od słowa arbuz, wywodzącego się z języka starocerkiewnosłowiańskiego i będącego alternatywną nazwą kawona. Nawiązuje ona do powszechnie znanych lotniczo-desantowych umiejętności Arbuza zwyczajnego, które twórcy samolotu z powodzeniem naśladują.
Według innej teorii, nazwa ta jest odniesieniem do zapewnianego pasażerom "komfortu" podróży, porównywalnego z autobusem podmiejskim w godzinach szczytu.
Modele
- Airbus A300 - pierwszy samolot firmy. Nieco późniejszy Boeing 767 jest do niego dziwnie podobny. Dodajmy, że prace nad 767 ruszyły wkrótce po wypuszczeniu A300.
- Airbus A310 - krótszy A300. Aerofłot rozbił jeden, bo piloci dali go piętnastolatkowi do zabawy.
- Airbus A320 - zrzynka z Boeinga 737.
- Airbus A330 - zrzynka z Boeinga 767. Trochę dziwne rżnąć ze zrzynki z własnego samolotu, nie?
- Airbus A340 - jak A330, tylko z czterema silnikami zamiast dwóch.
- Airbus A350, Airbus A360, Airbus A370 - są jak Albania. Czyli nie istnieją.
- Airbus A380 - niekwestionowane osiągnięcie producenta. Duży, dwupiętrowy, nie jest zrzynką z niczego. Jest tak ogromny, że kiedy był projektowany, na całym świecie nie było ani jednego lotniska, na którym mógłby wylądować. Szczęśliwie dla producenta, zarządy kilku lotnisk były tak ambitne, że przedłużyły swoje pasy, a i sam samolot został trochę odchudzony, także wszystko już gra.
Ciekawostki
- Czarne skrzynki Airbusa są bardziej czarne od najczarniejszej Czarnej Dziury i dlatego nigdy nie zostaną odnalezione.
- Symbolem samolotu Airbus jest nielot kiwi.
- Komputery pokładowe Airbusów pracują pod kontrolą systemu operacyjnego, którego symbolem jest inny nielot – pingwin.
- Producent samolotów Airbus jest oficjalnym sponsorem Trójkąta Bermudzkiego.