Free jazz: Różnice pomiędzy wersjami
M |
M (literówka) |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
{{cytat|...charakteryzuje się pełną swobodą harmoniczną, kolektywną improwizacją, olbrzymią intensywnością wyrazu, polirytmicznością, inkorporowaniem wpływów muzyki etnicznej z różnych części świata, rozszerzeniem palety dźwięków muzycznych na zgrzyty, szmery itp.|[[Wikipedia]] o '''free jazzie'''. Źródło mówi samo za siebie...}} |
{{cytat|...charakteryzuje się pełną swobodą harmoniczną, kolektywną improwizacją, olbrzymią intensywnością wyrazu, polirytmicznością, inkorporowaniem wpływów muzyki etnicznej z różnych części świata, rozszerzeniem palety dźwięków muzycznych na zgrzyty, szmery itp.|[[Wikipedia]] o '''free jazzie'''. Źródło mówi samo za siebie...}} |
||
'''Free jazz''' – odmiana [[jazz]]u, rozpoczęta we wczesnych latach sześćdziesiątych wraz z <s>beznadziejną</s> innowacyjną płytą saksofonisty [[Ornette Coleman]]a pod tym samym tytułem. Przez większość normalnych ludzi nie do odróżnienia od dźwięków |
'''Free jazz''' – odmiana [[jazz]]u, rozpoczęta we wczesnych latach sześćdziesiątych wraz z <s>beznadziejną</s> innowacyjną płytą saksofonisty [[Ornette Coleman]]a pod tym samym tytułem. Przez większość normalnych ludzi nie do odróżnienia od dźwięków wydawanych przez [[Orkiestra|szkolną orkiestrę]] w czasie strojenia. |
||
== Charakterystyka == |
== Charakterystyka == |
Wersja z 11:43, 28 cze 2013
Ten artykuł dotyczy nurtu w muzyce. Zobacz też Free Jazz (płyta). |
thumb|250px|right|Jedna z najlepszych solówek
free jazzowych
...charakteryzuje się pełną swobodą harmoniczną, kolektywną improwizacją, olbrzymią intensywnością wyrazu, polirytmicznością, inkorporowaniem wpływów muzyki etnicznej z różnych części świata, rozszerzeniem palety dźwięków muzycznych na zgrzyty, szmery itp.
- Wikipedia o free jazzie. Źródło mówi samo za siebie...
Free jazz – odmiana jazzu, rozpoczęta we wczesnych latach sześćdziesiątych wraz z beznadziejną innowacyjną płytą saksofonisty Ornette Colemana pod tym samym tytułem. Przez większość normalnych ludzi nie do odróżnienia od dźwięków wydawanych przez szkolną orkiestrę w czasie strojenia.
Charakterystyka
Free jazz daje taką swobodę grania, że w zespole free jazzowym może grać praktycznie każdy. Zbyteczne są takie idiotyczne utrudnienia jak metrum, tonacja czy tempo. Do wykonania utworu potrzeba jedynie paru ludzi wyposażonych w dziwne, nienastrojone instrumenty. Dobrze nadają się:
- dwumetrowy saksofon kontrabasowy,
- okaryna,
- skrzypce elektryczne,
- kazoo,
- tybetańskie piszczałki,
- harmonijka ustna,
- organy Hammonda,
- fletnia Pana,
- cokolwiek innego, byle dało się na tym grać szybko i głośno.