Nonsensopedia:Gra: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M |
M (Tu formatowanie i tak leży, a ja tu tylko aktualizuję. :F) |
||
Linia 5: | Linia 5: | ||
# Nowe strony twórz klikając w czerwone linki na innych stronach. W przeciwnym wypadku może okazać się, że stworzyłeś stronę, do której nic nie linkuje. Takie nielinkowane strony są całkowicie bezużyteczne, gdyż gracz nie może do nich dojść. |
# Nowe strony twórz klikając w czerwone linki na innych stronach. W przeciwnym wypadku może okazać się, że stworzyłeś stronę, do której nic nie linkuje. Takie nielinkowane strony są całkowicie bezużyteczne, gdyż gracz nie może do nich dojść. |
||
# Staraj się, żeby numery stron były jak najkrótsze (najmniej wymyślne). Zamiast [[Gra:Strona 32189473645545]] wystarczy [[Gra:Strona 32189]] (w momencie pisania jest wolne). |
# Staraj się, żeby numery stron były jak najkrótsze (najmniej wymyślne). Zamiast [[Gra:Strona 32189473645545]] wystarczy [[Gra:Strona 32189]] (w momencie pisania jest wolne). |
||
# Nazwy literowe i mieszane są dopuszczalne, jeżeli w symboliczny sposób nawiązują do tematyki (m.in. jako skrótowce) bądź kiedy strony powstają w ramach jednego wątku i warto zwrócić uwagę na ich związek logiczny. W innych przypadkach staraj się |
# Nazwy literowe i mieszane są dopuszczalne, jeżeli w symboliczny sposób nawiązują do tematyki (m.in. jako skrótowce) bądź kiedy strony powstają w ramach jednego wątku i warto zwrócić uwagę na ich związek logiczny. W innych przypadkach staraj się tego unikać. |
||
== Treść == |
== Treść == |
||
# Treść strony powinna być w miarę możliwości śmieszna, co nie znaczy (zwróć tu uwagę) żenująca i nudna. Bez żadnych rzeczy, które wszystkim się dawno przejadły |
# Treść strony powinna być w miarę możliwości śmieszna, co nie znaczy (zwróć tu uwagę) żenująca i nudna. Bez żadnych rzeczy, które wszystkim się dawno przejadły. |
||
# Oczywiście treść musi być zgodna z zasadami [[nonsensopedia|Nonsensopedii]]. [[Nonsensopedia: |
# Oczywiście treść musi być zgodna z zasadami [[nonsensopedia|Nonsensopedii]]. [[Nonsensopedia:Powody usuwania haseł|Tutaj możesz zobaczyć, czego pisać absolutnie nie wolno]]. |
||
# Nie buduj zbyt długich zdań i pamiętaj o interpunkcji. |
# Nie buduj zbyt długich zdań i pamiętaj o interpunkcji. |
||
# Staraj się zachować spójność stylistyczną. Próbuj wpasować się w konwencję trybu i wątku, które rozbudowujesz. |
# Staraj się zachować spójność stylistyczną. Próbuj wpasować się w konwencję trybu i wątku, które rozbudowujesz. |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
# Strony z umieraniem muszą istnieć, bez nich Gra byłaby nudna. Nie można jednak tworzyć ich za dużo, jak niektórzy lubią robić. W końcu chodzi o to, by grać jak najdłużej. Natomiast stron zwycięskich powinno być malutko, bardzo malutko. |
# Strony z umieraniem muszą istnieć, bez nich Gra byłaby nudna. Nie można jednak tworzyć ich za dużo, jak niektórzy lubią robić. W końcu chodzi o to, by grać jak najdłużej. Natomiast stron zwycięskich powinno być malutko, bardzo malutko. |
||
# Jeśli twoja strona nie jest żadną z wymienionych w poprzednim punkcie, powinna kończyć się akapitem (nagłówkiem drugiego stopnia) pt. ''Co robisz?'' lub czymś podobnym (można również wpisać krótkie pytanie zadane bezpośrednio przez rozmówcę). Napisz w nim, pod nagłówkiem, od punktów (które tworzy się wstawiając * na początku linijki) opisy dalszych twoich możliwych czynności wraz z linkami do nich. Oto zasady dotyczące tychże linków: |
# Jeśli twoja strona nie jest żadną z wymienionych w poprzednim punkcie, powinna kończyć się akapitem (nagłówkiem drugiego stopnia) pt. ''Co robisz?'' lub czymś podobnym (można również wpisać krótkie pytanie zadane bezpośrednio przez rozmówcę). Napisz w nim, pod nagłówkiem, od punktów (które tworzy się wstawiając * na początku linijki) opisy dalszych twoich możliwych czynności wraz z linkami do nich. Oto zasady dotyczące tychże linków: |
||
## Musisz pisać je uważnie – bierz pod uwagę zasady tworzenia nazw z |
## Musisz pisać je uważnie – bierz pod uwagę zasady tworzenia nazw z pierwszej sekcji tego poradnika. |
||
## Nie krępuj się we wstawianiu czerwonych (nie mających pokrycia) linków. Oto w końcu chodzi, by stale je uzupełniać i tworzyć nowe. |
## Nie krępuj się we wstawianiu czerwonych (nie mających pokrycia) linków. Oto w końcu chodzi, by stale je uzupełniać i tworzyć nowe. |
||
## Uważaj by numer strony z twojego linku który miał być czerwony nie pokrył się numerem z istniejącą już stroną. |
## Uważaj, by numer strony z twojego linku który miał być czerwony, nie pokrył się numerem z istniejącą już stroną. |
||
## Staraj się nieoczekiwanie powiązywać ze sobą różne ''gałęzie'' Gry. Rób to jednak ostrożnie, gdyż niektóre wątki nie dają się ze sobą połączyć (np. jeśli gracz właśnie odciął sobie rękę, to nie możesz zalinkować do |
## Staraj się nieoczekiwanie powiązywać ze sobą różne ''gałęzie'' Gry. Rób to jednak ostrożnie, gdyż niektóre wątki nie dają się ze sobą połączyć (np. jeśli gracz właśnie odciął sobie rękę, to nie możesz zalinkować do wątku, w którym ma obie ręce). |
||
# Typy linków – zachowań (patrz poprzedni punkt) dzielimy na: |
# Typy linków – zachowań (patrz poprzedni punkt) dzielimy na: |
||
#* Łącze, którego etykietą jest akcja, np. „[[Gra:Gra|Rozpocznij grę]]” |
#* Łącze, którego etykietą jest akcja, np. „[[Gra:Gra|Rozpocznij grę]]” |
||
#* Tekst, a po nim nazwa strony będąca linkiem, np. „Aby rozpocząć grę, przejdź na [[Gra:Strona 1|stronę 1]]” ze wszystkimi wariacjami np. „biegnij na stronę”, „zapraszamy na stronę” itp. |
#* Tekst, a po nim nazwa strony będąca linkiem, np. „Aby rozpocząć grę, przejdź na [[Gra:Strona 1|stronę 1]]” ze wszystkimi wariacjami np. „biegnij na stronę”, „zapraszamy na stronę” itp. |
||
#: Którego typu będziesz używać, zależy od ciebie, pamiętaj jednak o zachowywaniu konsekwencji. Możesz |
#: Którego typu będziesz używać, zależy od ciebie, pamiętaj jednak o zachowywaniu konsekwencji przynajmniej w ramach jednej strony, a najlepiej również i kilku sąsiednich. Możesz też wymyślić coś oryginalniejszego. |
||
# Istnieje grupa „meta-stron” Gry, tzn. takich, których fabuła posiada element tego, że jest to właśnie Gra. W większości przypadków możesz je łączyć ze stronami nie-meta i nic się nie stanie. Nie musi być to zresztą cała strona, a np. tylko jedno zachowanie lub link. |
# Istnieje grupa „meta-stron” Gry, tzn. takich, których fabuła posiada element tego, że jest to właśnie Gra. W większości przypadków możesz je łączyć ze stronami nie-meta i nic się nie stanie. Nie musi być to zresztą cała strona, a np. tylko jedno zachowanie lub link. |
||
# Cierpliwi niech postępują według przykładu: |
# Cierpliwi niech postępują według przykładu: |
||
#: <code>Istnieją strony ''1'' i ''2''. Opowiadają o czym innym, ale obydwie linkują do nieutworzonej strony ''p''. Teraz chcesz utworzyć stronę ''p'' z myślą o stronie ''1'', ale strona ''2'' też będzie linkować do strony ''p'', co się równa bezsens.</code> Rozumiesz? To dobrze. Dlatego przed zrobieniem strony pod konkretnym numerem polecamy kliknąć ''narzędzia linkujące'' (po lewej pod wyszukiwarką) i sprawdzić dolinkowania. W przypadku strony ''2'' zmień link do strony np. ''o''. |
#: <code>Istnieją strony ''1'' i ''2''. Opowiadają o czym innym, ale obydwie linkują do nieutworzonej strony ''p''. Teraz chcesz utworzyć stronę ''p'' z myślą o stronie ''1'', ale strona ''2'' też będzie linkować do strony ''p'', co się równa bezsens.</code> Rozumiesz? To dobrze. Dlatego przed zrobieniem strony pod konkretnym numerem polecamy kliknąć ''narzędzia: linkujące'' (po lewej pod wyszukiwarką) i sprawdzić dolinkowania. W przypadku strony ''2'' zmień link do strony np. ''o''. |
||
# Nikt nie broni wstawiać linków wewnętrznych do normalnych artykułów Nonsensopedii. Pamiętaj, że musi być ich mniej niż w artykułach. |
# Nikt nie broni wstawiać linków wewnętrznych do normalnych artykułów Nonsensopedii. Pamiętaj, że musi być ich mniej niż w artykułach i jeśli występują jako opcje, nie mogą być jedynymi rozwiązaniami. |
||
# Jeśli jest spory wybór czynności (poza umieraniem) i większość opcji odnosi się do tej samej sytuacji, to nie twórz kilku stron będącymi swoimi duplikatami, lepiej daj kilka linków do jednej strony. Przykłady: [[Gra:Strona 304|304]], [[Gra:Strona -59|-59]]. |
# Jeśli jest spory wybór czynności (poza umieraniem) i większość opcji odnosi się do tej samej sytuacji, to nie twórz kilku stron będącymi swoimi duplikatami, lepiej daj kilka linków do jednej strony. Przykłady: [[Gra:Strona 304|304]], [[Gra:Strona -59|-59]]. |
||
Linia 34: | Linia 34: | ||
# W niektórych stronach Gry można zauważyć wstawki <nowiki><noinclude>Treść</noinclude></nowiki>. Jest tak zwłaszcza przy kategoriach, chociaż niekiedy zdarza się przy zwykłym tekście. Oznacza to tyle, że strony można używać jako szablon, a treść wstawiona między te znaczniki nie będzie wyświetlana przy używaniu szablonu. Pamiętaj o tym, gdy sam chcesz stworzyć taki szablon. |
# W niektórych stronach Gry można zauważyć wstawki <nowiki><noinclude>Treść</noinclude></nowiki>. Jest tak zwłaszcza przy kategoriach, chociaż niekiedy zdarza się przy zwykłym tekście. Oznacza to tyle, że strony można używać jako szablon, a treść wstawiona między te znaczniki nie będzie wyświetlana przy używaniu szablonu. Pamiętaj o tym, gdy sam chcesz stworzyć taki szablon. |
||
# Jeśli chcesz skopiować tekst z innej strony, to nie kopiuj całego tekstu, tylko użyj tamtej strony jako szablonu. Dzięki temu wszelkie dalsze edycje żądanej przez Ciebie treści będą uwzględnione i wyświetlane. Przykład: [[Gra:Strona 11.11]]. |
# Jeśli chcesz skopiować tekst z innej strony, to nie kopiuj całego tekstu, tylko użyj tamtej strony jako szablonu. Dzięki temu wszelkie dalsze edycje żądanej przez Ciebie treści będą uwzględnione i wyświetlane. Przykład: [[Gra:Strona 11.11]]. |
||
# Jeśli tworzysz |
# Jeśli tworzysz odnośniki, do których dojść można tylko ze stron z wyświetlaną losowo treścią, użyj na tych stronach poniższego znacznika: |
||
:::<code><nowiki><span style="display:none;"></nowiki></code> |
|||
:::i wymień raz jeszcze poszczególne cele, tworząc linki do nich, |
|||
:::po czym zamknij listę za pomocą <code></span></code>. |
|||
:Pozwoli to na ponowne umieszczenie strony w linkujących i uniknięcie sytuacji, w których kolejne wątki zostają usunięte jako porzucone. |
|||
== Tryby Multiplayer i RTS Gry == |
== Tryby Multiplayer i RTS Gry == |
||
Linia 64: | Linia 68: | ||
To by było chyba na tyle. Jeśli po tym wszystkim masz jeszcze ochotę pisać, to zapraszamy. |
To by było chyba na tyle. Jeśli po tym wszystkim masz jeszcze ochotę pisać, to zapraszamy. |
||
[[Kategoria:Pomoc |
[[Kategoria:Pomoc]] |
||
[[Kategoria:Gra| ]] |
[[Kategoria:Gra| ]] |
Wersja z 11:17, 8 lip 2013
Tutaj znajdziesz zasady budowania nowych stron do Gry.
Zalecenia techniczne
- Przede wszystkim musisz prawidłowo wpisać nazwę strony. Ma wyglądać tak: Gra:Strona X, gdzie X oznacza numer strony. Zwróć uwagę na wielkości liter oraz odstępy.
- Nowe strony twórz klikając w czerwone linki na innych stronach. W przeciwnym wypadku może okazać się, że stworzyłeś stronę, do której nic nie linkuje. Takie nielinkowane strony są całkowicie bezużyteczne, gdyż gracz nie może do nich dojść.
- Staraj się, żeby numery stron były jak najkrótsze (najmniej wymyślne). Zamiast Gra:Strona 32189473645545 wystarczy Gra:Strona 32189 (w momencie pisania jest wolne).
- Nazwy literowe i mieszane są dopuszczalne, jeżeli w symboliczny sposób nawiązują do tematyki (m.in. jako skrótowce) bądź kiedy strony powstają w ramach jednego wątku i warto zwrócić uwagę na ich związek logiczny. W innych przypadkach staraj się tego unikać.
Treść
- Treść strony powinna być w miarę możliwości śmieszna, co nie znaczy (zwróć tu uwagę) żenująca i nudna. Bez żadnych rzeczy, które wszystkim się dawno przejadły.
- Oczywiście treść musi być zgodna z zasadami Nonsensopedii. Tutaj możesz zobaczyć, czego pisać absolutnie nie wolno.
- Nie buduj zbyt długich zdań i pamiętaj o interpunkcji.
- Staraj się zachować spójność stylistyczną. Próbuj wpasować się w konwencję trybu i wątku, które rozbudowujesz.
- Słoń z serem zamiast głowy jest dziki, zaś zwierzątko jest wściekłe. Nie myl tego.
Linkowanie
- Strony z umieraniem muszą istnieć, bez nich Gra byłaby nudna. Nie można jednak tworzyć ich za dużo, jak niektórzy lubią robić. W końcu chodzi o to, by grać jak najdłużej. Natomiast stron zwycięskich powinno być malutko, bardzo malutko.
- Jeśli twoja strona nie jest żadną z wymienionych w poprzednim punkcie, powinna kończyć się akapitem (nagłówkiem drugiego stopnia) pt. Co robisz? lub czymś podobnym (można również wpisać krótkie pytanie zadane bezpośrednio przez rozmówcę). Napisz w nim, pod nagłówkiem, od punktów (które tworzy się wstawiając * na początku linijki) opisy dalszych twoich możliwych czynności wraz z linkami do nich. Oto zasady dotyczące tychże linków:
- Musisz pisać je uważnie – bierz pod uwagę zasady tworzenia nazw z pierwszej sekcji tego poradnika.
- Nie krępuj się we wstawianiu czerwonych (nie mających pokrycia) linków. Oto w końcu chodzi, by stale je uzupełniać i tworzyć nowe.
- Uważaj, by numer strony z twojego linku który miał być czerwony, nie pokrył się numerem z istniejącą już stroną.
- Staraj się nieoczekiwanie powiązywać ze sobą różne gałęzie Gry. Rób to jednak ostrożnie, gdyż niektóre wątki nie dają się ze sobą połączyć (np. jeśli gracz właśnie odciął sobie rękę, to nie możesz zalinkować do wątku, w którym ma obie ręce).
- Typy linków – zachowań (patrz poprzedni punkt) dzielimy na:
- Łącze, którego etykietą jest akcja, np. „Rozpocznij grę”
- Tekst, a po nim nazwa strony będąca linkiem, np. „Aby rozpocząć grę, przejdź na stronę 1” ze wszystkimi wariacjami np. „biegnij na stronę”, „zapraszamy na stronę” itp.
- Którego typu będziesz używać, zależy od ciebie, pamiętaj jednak o zachowywaniu konsekwencji przynajmniej w ramach jednej strony, a najlepiej również i kilku sąsiednich. Możesz też wymyślić coś oryginalniejszego.
- Istnieje grupa „meta-stron” Gry, tzn. takich, których fabuła posiada element tego, że jest to właśnie Gra. W większości przypadków możesz je łączyć ze stronami nie-meta i nic się nie stanie. Nie musi być to zresztą cała strona, a np. tylko jedno zachowanie lub link.
- Cierpliwi niech postępują według przykładu:
Istnieją strony 1 i 2. Opowiadają o czym innym, ale obydwie linkują do nieutworzonej strony p. Teraz chcesz utworzyć stronę p z myślą o stronie 1, ale strona 2 też będzie linkować do strony p, co się równa bezsens.
Rozumiesz? To dobrze. Dlatego przed zrobieniem strony pod konkretnym numerem polecamy kliknąć narzędzia: linkujące (po lewej pod wyszukiwarką) i sprawdzić dolinkowania. W przypadku strony 2 zmień link do strony np. o.
- Nikt nie broni wstawiać linków wewnętrznych do normalnych artykułów Nonsensopedii. Pamiętaj, że musi być ich mniej niż w artykułach i jeśli występują jako opcje, nie mogą być jedynymi rozwiązaniami.
- Jeśli jest spory wybór czynności (poza umieraniem) i większość opcji odnosi się do tej samej sytuacji, to nie twórz kilku stron będącymi swoimi duplikatami, lepiej daj kilka linków do jednej strony. Przykłady: 304, -59.
Zaawansowane
- W niektórych stronach Gry można zauważyć wstawki <noinclude>Treść</noinclude>. Jest tak zwłaszcza przy kategoriach, chociaż niekiedy zdarza się przy zwykłym tekście. Oznacza to tyle, że strony można używać jako szablon, a treść wstawiona między te znaczniki nie będzie wyświetlana przy używaniu szablonu. Pamiętaj o tym, gdy sam chcesz stworzyć taki szablon.
- Jeśli chcesz skopiować tekst z innej strony, to nie kopiuj całego tekstu, tylko użyj tamtej strony jako szablonu. Dzięki temu wszelkie dalsze edycje żądanej przez Ciebie treści będą uwzględnione i wyświetlane. Przykład: Gra:Strona 11.11.
- Jeśli tworzysz odnośniki, do których dojść można tylko ze stron z wyświetlaną losowo treścią, użyj na tych stronach poniższego znacznika:
<span style="display:none;">
- i wymień raz jeszcze poszczególne cele, tworząc linki do nich,
- po czym zamknij listę za pomocą
.
- Pozwoli to na ponowne umieszczenie strony w linkujących i uniknięcie sytuacji, w których kolejne wątki zostają usunięte jako porzucone.
Tryby Multiplayer i RTS Gry
Większość zasad jest właściwie niezmieniona. Oto różnice:
- Wpisanie tytułu już nie jest takie proste. Trzeba konsekwentnie wpisywać wszystko: Gra:Strona!/strona mocy/postać/ew. plansza gry/dopiero teraz Strona X. Przykład: Gra:Strona!/Szatan/Tadeusz/Dno Piekieł/Strona 666.
- Podobnie jest z trybem RTS, gdzie wpisuje się strony według takiego schematu: Gra:Strona./scenariusz/ew. dalsze informacje/strona X.
- To samo przy linkach.
- Odnośnie czerwonych linków panują nieco lżejsze zasady niż w Grze klasycznej, jednak cały czas funkcjonuje zasada zdrowego rozsądku.
- Próbuj tak samo nieoczekiwanie przechodzić między stronami (poprzedni akapit, punkt 5., podpunkt 5.), ale rób to tylko między stronami tej samej planszy tego samego bohatera.
- !UWAGA! Podział na plansze mają tylko nieliczni bohaterowie.
Drogówka
Tak jak wyżej – większość zasad się nie zmienia. Różnice:
- Tutaj giniemy tylko w wypadku samochodowym spowodowanym tylko i wyłącznie przez nas (czyli gracza), czasem dopuszczamy kłopoty z paliwem i str. 84 oraz powrót do strony głównej.
- Zużycie paliwa jest zawsze takie same, 0,1 l na 0,5 km.
- Punkty: 5 na 0,1 km, w M(iędzynarodowym) 10 na 0,1 km.
- Silnik zawsze jest dieslem.
- Prędkość jest dostosowana do maksymalnej dozwolonej.
- Należy dodawać znaki, szablony (np. kierunkowskaz, numer drogi) i – jeśli są takie grafiki, tutaj was nie zmuszamy – mapkę okolic (tylko tryb M, Strony początkowe) i mapkę tego, co dzieje się na stronie (np. prosta, skrzyżowanie, węzeł, rondo, zawracanie). W przypadku postoju na przystanku, parkingu lub stacji benzynowej, dodajemy odpowiedni znak.
To by było chyba na tyle. Jeśli po tym wszystkim masz jeszcze ochotę pisać, to zapraszamy.