Psy (film): Różnice pomiędzy wersjami
M (→Fabuła) |
|||
Linia 8: | Linia 8: | ||
== Fenomen popkulturowy == |
== Fenomen popkulturowy == |
||
Film – jak to zwykle bywa – nie spodobał się krytykom, ale widzowie pokochali go miłością szczerą i czystą. Główną przyczyną była duża dawka akcji, trupów, ładnych babeczek w negliżu i przekleństw. Te ostatnie stanowią integralną część produkcji – po podliczeniu okazało się, że samo słowo „kur{{cenzura3}}a” pada tam aż 117 razy, nie wspominając o innych wyrażeniach powszechnie uważanych za wulgarne. Ponadto publiczność zaakceptowała [[Bogusław Linda|Bogusława Lindę]], dotychczas aktora bardzo-artystycznych-filmów-których-nikt-poza-krytykami-nie-chce-oglądać, w roli polskiego [[Terminator]] |
Film – jak to zwykle bywa – nie spodobał się krytykom, ale widzowie pokochali go miłością szczerą i czystą. Główną przyczyną była duża dawka akcji, trupów, ładnych babeczek w negliżu i przekleństw. Te ostatnie stanowią integralną część produkcji – po podliczeniu okazało się, że samo słowo „kur{{cenzura3}}a” pada tam aż 117 razy, nie wspominając o innych wyrażeniach powszechnie uważanych za wulgarne. Ponadto publiczność zaakceptowała [[Bogusław Linda|Bogusława Lindę]], dotychczas aktora bardzo-artystycznych-filmów-których-nikt-poza-krytykami-nie-chce-oglądać, w roli polskiego [[Terminator (film)|Terminatora]], który nosi fajoską kurtkę, ma szybkostrzelny karabin, żuje gumę, spotyka same złe kobiety i pięknie mówi: ''„Wypier{{cenzura3}}ać”''. Docenione zostały także aspekty filozoficzne wyrażane przez Franza i innych bohaterów w dialogach, które przeszły do historii, m.in.: |
||
* '''Franz''': Do szkoły trzeba by cię posłać.<br>'''Angela''': Znów mnie wszyscy będą pier{{cenzura3}}lić.<br>'''Franz''': No, to jest argument przeciwko szkole. |
|||
* '''Franz''': Do szkoły trzeba by cię posłać. |
|||
⚫ | |||
* '''Angela''': Znów mnie wszyscy będą pier{{cenzura3}}lić. |
|||
* '''Franz''': No, to jest argument przeciwko szkole. |
|||
* '''Barański''': Myślisz, że nie kłamał? |
|||
⚫ | |||
* '''Franz''': A kto umarł, ten nie żyje. |
* '''Franz''': A kto umarł, ten nie żyje. |
||
Na fali popularności dwa lata później powstał [[sequel]] pod tytułem ''„Psy 2: Ostatnia krew”'', ale to już nie było to, mimo udziału młodego podówczas [[Mateusz Żmigrodzki|Ojca Mateusza]], który zagrał jedną z głównych ról obok Bogusia. |
Na fali popularności dwa lata później powstał [[sequel]] pod tytułem ''„Psy 2: Ostatnia krew”'', ale to już nie było to, mimo udziału młodego podówczas [[Mateusz Żmigrodzki|Ojca Mateusza]], który zagrał jedną z głównych ról obok Bogusia. |
Wersja z 16:09, 24 sie 2013
Ten artykuł dotyczy 'kinematografii'. Zobacz też policja lub pies domowy. |
Szablon:Tpolski film, głównie akcji, z roku 1992. Pierwsza polska produkcja sensacyjna w amerykańskim stylu i trampolina do sławy dla Bogusia Lindy, który został czołowym twardzielem polskiego kina.
Fabuła
Rok 1990. Franciszek Maurer, zdrobniale zwany Franz, jest doświadczonym życiowo milicjantem. Żona zostawiła go i wraz z synem wyjechała do Ameryki, bo to zła kobieta była. Franz wraz z grupą kumpli ze Służby Bezpieczeństwa – Kazkiem, Jerzykiem, Młodym, Dziadkiem, Wawrem, Kaniewskim i Studentem – zostaje uznany za wciąż pożytecznego i przyjęty do raczkującej ciągle policji. Nie wszyscy mieli tyle szczęścia. Jego najlepszy kumpel, Olo Żwirski, nie przeszedł castingu i musiał szukać roboty po drugiej stronie barykady, w gangu narkotykowym u niejakiego Grossa. Franz, nie wiedząc o tym, próbuje załatwić przyjacielowi ciepłą posadkę. Poza tym wraz z kolegami urządza libacje alkoholowe i pieczenie kiełbasek na ogniskach rozpalanych starymi aktami, a po pracy spotyka się z 17-letnim ciałem Andżeli, która podobno ma ojca księdza. Jedynym problemem jest Waldek zwany Nowym, który ciągle donosi i któremu trzeba przypominać, że jak zaczyna od kapowania, to skończy na Powązkach. Jednak niedługo potem Franza i spółkę czeka pierwsze poważne rozczarowanie. Podczas akcji mającej na celu schwytanie szajki przemytników zagapił się, co wykorzystali przestępcy i poczęstowali całą gromadkę ołowiem. W wyniku tego Dziadek i Student zeszli, Młody i Jerzyk wylądowali w szpitalu, a Kazek zwariował. Po jakimś czasie Maurer odkrywa, że za jatką stoją Gross i Olo. Gdy Andżela informuje go, że zdradzała go ze Żwirskim i właśnie wyprowadza się do niego, bo jest dzięki narkotykowym biznesom bardziej dziany, Franz nie wytrzymuje. Zabija Olgierda w imię zasad, bo pierlił jego kobietę, a Andżelikę informuje, że nie chce mu się z nią gadać.
Fenomen popkulturowy
Film – jak to zwykle bywa – nie spodobał się krytykom, ale widzowie pokochali go miłością szczerą i czystą. Główną przyczyną była duża dawka akcji, trupów, ładnych babeczek w negliżu i przekleństw. Te ostatnie stanowią integralną część produkcji – po podliczeniu okazało się, że samo słowo „kura” pada tam aż 117 razy, nie wspominając o innych wyrażeniach powszechnie uważanych za wulgarne. Ponadto publiczność zaakceptowała Bogusława Lindę, dotychczas aktora bardzo-artystycznych-filmów-których-nikt-poza-krytykami-nie-chce-oglądać, w roli polskiego Terminatora, który nosi fajoską kurtkę, ma szybkostrzelny karabin, żuje gumę, spotyka same złe kobiety i pięknie mówi: „Wypierać”. Docenione zostały także aspekty filozoficzne wyrażane przez Franza i innych bohaterów w dialogach, które przeszły do historii, m.in.:
- Franz: Do szkoły trzeba by cię posłać.
- Angela: Znów mnie wszyscy będą pierlić.
- Franz: No, to jest argument przeciwko szkole.
- Barański: Myślisz, że nie kłamał?
- Gross: Z akumulatorem na jajach jeszcze nikt nie kłamał...
- Franz: A kto umarł, ten nie żyje.
Na fali popularności dwa lata później powstał sequel pod tytułem „Psy 2: Ostatnia krew”, ale to już nie było to, mimo udziału młodego podówczas Ojca Mateusza, który zagrał jedną z głównych ról obok Bogusia.