Nonsensopedia:Gra: Różnice pomiędzy wersjami
(dopisałem o innych trybach) |
|||
Linia 81: | Linia 81: | ||
# Należy dodawać znaki, szablony (np. kierunkowskaz, numer drogi) i – jeśli są takie grafiki, tutaj was nie zmuszamy – mapkę okolic (tylko tryb M, Strony początkowe) i mapkę tego, co dzieje się na stronie (np. prosta, skrzyżowanie, węzeł, rondo, zawracanie). W przypadku postoju na przystanku, parkingu lub stacji benzynowej, dodajemy odpowiedni znak. |
# Należy dodawać znaki, szablony (np. kierunkowskaz, numer drogi) i – jeśli są takie grafiki, tutaj was nie zmuszamy – mapkę okolic (tylko tryb M, Strony początkowe) i mapkę tego, co dzieje się na stronie (np. prosta, skrzyżowanie, węzeł, rondo, zawracanie). W przypadku postoju na przystanku, parkingu lub stacji benzynowej, dodajemy odpowiedni znak. |
||
==Tryby Zamek i Flash== |
|||
# Nazwy stron do trybu Zamek mają się nazywać odpowiednio jak link, np. jeśli tworzysz stronę do redlinku [[Gra:Zamek/wschód|Na wschód]] na stronie głównej trybu (w momencie pisania zajęte) to strona ma się nazywać ''Gra:Zamek/wschód'' |
|||
# Strona Flash nie jest trybem gry, tylko stroną, na której można polecać ciekawe gry. |
|||
---- |
---- |
||
Wersja z 07:35, 21 gru 2014
Tutaj znajdziesz zasady budowania nowych stron do Gry.
Zalecenia techniczne
- Przede wszystkim musisz prawidłowo wpisać nazwę strony. Ma wyglądać tak: Gra:Strona X, gdzie X oznacza numer strony. Zwróć uwagę na wielkości liter oraz odstępy.
- Nowe strony twórz klikając w czerwone linki na innych stronach. W przeciwnym wypadku może okazać się, że stworzyłeś stronę, do której nic nie linkuje. Takie nielinkowane strony są całkowicie bezużyteczne, gdyż gracz nie może do nich dojść.
- Staraj się, żeby numery stron były jak najkrótsze (najmniej wymyślne). Zamiast Gra:Strona 32189473645545 wystarczy Gra:Strona 32189 (w momencie pisania jest wolne).
- Nazwy literowe i mieszane są dopuszczalne, jeżeli w symboliczny sposób nawiązują do tematyki (m.in. jako skrótowce) bądź kiedy strony powstają w ramach jednego wątku i warto zwrócić uwagę na ich związek logiczny. W innych przypadkach staraj się tego unikać.
- Używanie asterysku, tyldy, wykrzyknika bądź znaku zapytania na początku nazwy jest kategorycznie zabronione.
Treść
- Treść strony powinna być w miarę możliwości śmieszna, co nie znaczy (zwróć tu uwagę) żenująca i nudna. Bez żadnych rzeczy, które wszystkim się dawno przejadły.
- Oczywiście treść musi być zgodna z zasadami Nonsensopedii. Tutaj możesz zobaczyć, czego pisać absolutnie nie wolno.
- Nie buduj zbyt długich zdań i pamiętaj o interpunkcji.
- Staraj się zachować spójność stylistyczną. Próbuj wpasować się w konwencję trybu i wątku, które rozbudowujesz.
- Słoń z serem zamiast głowy jest dziki, zaś zwierzątko jest wściekłe. Nie myl tego.
Linkowanie
- Strony z umieraniem muszą istnieć, bez nich Gra byłaby nudna. Nie można jednak tworzyć ich za dużo, jak niektórzy lubią robić. W końcu chodzi o to, by grać jak najdłużej. Natomiast stron zwycięskich powinno być malutko, bardzo malutko.
- Jeśli twoja strona nie jest żadną z wymienionych w poprzednim punkcie, powinna kończyć się akapitem (nagłówkiem drugiego stopnia) pt. Co robisz? lub czymś podobnym (można również wpisać krótkie pytanie zadane bezpośrednio przez rozmówcę). Napisz w nim, pod nagłówkiem, od punktów (które tworzy się wstawiając * na początku linijki) opisy dalszych twoich możliwych czynności wraz z linkami do nich. Oto zasady dotyczące tychże linków:
- Musisz pisać je uważnie – bierz pod uwagę zasady tworzenia nazw z pierwszej sekcji tego poradnika.
- Nie krępuj się we wstawianiu czerwonych (nie mających pokrycia) linków. Oto w końcu chodzi, by stale je uzupełniać i tworzyć nowe.
- Uważaj, by numer strony z twojego linku który miał być czerwony, nie pokrył się numerem z istniejącą już stroną.
- Staraj się nieoczekiwanie powiązywać ze sobą różne gałęzie Gry. Rób to jednak ostrożnie, gdyż niektóre wątki nie dają się ze sobą połączyć (np. jeśli gracz właśnie odciął sobie rękę, to nie możesz zalinkować do wątku, w którym ma obie ręce).
- Typy linków – zachowań (patrz poprzedni punkt) dzielimy na:
- Łącze, którego etykietą jest akcja, np. „Rozpocznij grę”
- Tekst, a po nim nazwa strony będąca linkiem, np. „Aby rozpocząć grę, przejdź na stronę 1” ze wszystkimi wariacjami np. „biegnij na stronę”, „zapraszamy na stronę” itp.
- Którego typu będziesz używać, zależy od ciebie, pamiętaj jednak o zachowywaniu konsekwencji przynajmniej w ramach jednej strony, a najlepiej również i kilku sąsiednich. Możesz też wymyślić coś oryginalniejszego.
- Istnieje grupa „meta-stron” Gry, tzn. takich, których fabuła posiada element tego, że jest to właśnie Gra. W większości przypadków możesz je łączyć ze stronami nie-meta i nic się nie stanie. Nie musi być to zresztą cała strona, a np. tylko jedno zachowanie lub link.
- Cierpliwi niech postępują według przykładu:
Istnieją strony 1 i 2. Opowiadają o czym innym, ale obydwie linkują do nieutworzonej strony p. Teraz chcesz utworzyć stronę p z myślą o stronie 1, ale strona 2 też będzie linkować do strony p, co się równa bezsens.
Rozumiesz? To dobrze. Dlatego przed zrobieniem strony pod konkretnym numerem polecamy kliknąć narzędzia: linkujące (po lewej pod wyszukiwarką) i sprawdzić dolinkowania. W przypadku strony 2 zmień link do strony np. o.
- Nikt nie broni wstawiać linków wewnętrznych do normalnych artykułów Nonsensopedii. Pamiętaj, że musi być ich mniej niż w artykułach i jeśli występują jako opcje, nie mogą być jedynymi rozwiązaniami.
- Jeśli jest spory wybór czynności (poza umieraniem) i większość opcji odnosi się do tej samej sytuacji, to nie twórz kilku stron będącymi swoimi duplikatami, lepiej daj kilka linków do jednej strony. Przykłady: 304, -59.
Zaawansowane
- W niektórych stronach Gry można zauważyć wstawki <noinclude>Treść</noinclude>. Jest tak zwłaszcza przy kategoriach, chociaż niekiedy zdarza się przy zwykłym tekście. Oznacza to tyle, że strony można używać jako szablon, a treść wstawiona między te znaczniki nie będzie wyświetlana przy używaniu szablonu. Pamiętaj o tym, gdy sam chcesz stworzyć taki szablon.
- Jeśli chcesz skopiować tekst z innej strony, to nie kopiuj całego tekstu, tylko użyj tamtej strony jako szablonu. Dzięki temu wszelkie dalsze edycje żądanej przez Ciebie treści będą uwzględnione i wyświetlane. Przykład: Gra:Strona 11.11.
- Jeśli tworzysz odnośniki, do których dojść można tylko ze stron z wyświetlaną losowo treścią, użyj na tych stronach poniższego znacznika:
<span style="display:none;">
- i wymień raz jeszcze poszczególne cele, tworząc linki do nich,
- po czym zamknij listę za pomocą
.
- Pozwoli to na ponowne umieszczenie strony w linkujących i uniknięcie sytuacji, w których kolejne wątki zostają usunięte jako porzucone.
Tryby Multiplayer, RPG i RTS Gry
- Gry w Multiplayer tworzymy w formacie:
Gra:Strona!/Strona n
(rozpoczynając wielkimi literami i kończąc liczbą naturalną, ew. modyfikatorem występującym PO liczbie),- zgodnie z tymże kategoryzujemy
[[Kategoria:Gra – Multiplayer|Strona n]]
.
- zgodnie z tymże kategoryzujemy
- Gry w RPG tworzymy w formacie:
Gra:RPG/poziom trudności/strona n
(rozpoczynając małymi literami i kończąc liczbą naturalną, ew. modyfikatorem występującym PO liczbie),- zgodnie z tymże kategoryzujemy
[[Kategoria:Gra – RPG – poziom trudności|n]]
.
- zgodnie z tymże kategoryzujemy
- Gry w RTS tworzymy w formacie:
Gra:Strona./Plansza/Strona n
(rozpoczynając wielkimi literami i kończąc liczbą naturalną, ew. modyfikatorem występującym PO liczbie),- zgodnie z tymże kategoryzujemy
[[Kategoria:Gra – RTS|Plansza/Strona n]]
.
- zgodnie z tymże kategoryzujemy
- Odnośnie czerwonych linków panują nieco lżejsze zasady niż w Grze klasycznej, jednak cały czas funkcjonuje zasada zdrowego rozsądku.
Tryb Fantasy
Nazwa strony
Prawidłowa Nazwa wygląda tak: Gra:Fantasy/strona X
. Zaleca się, aby strony miały cyfrowe, oparte na zależnych od gildii prefiksach. Na chwilę obecną używa się zakresów: 1–99 – brak gildii, 101-199 – kult Nieznanego Boga, 201-299 i 401-499 – straż miejska, 301-399 – rebelianci, 500-599 – magik. Wyjątkiem jest strona Gra:Fantasy/strona 86, która jest przekierowaniem na stronę śmierć oraz sama strona śmierć.
W wypadku zapełnienia jednego z zakresów lub wprowadzenia kolejnej gildii wyznacza się kolejny. W wypadku zapełnienia zakresów trzycyfrowych wyznacza się zakresy czterocyfrowe itd.
Tworzenie strony
W trybie Fantasy do tworzenia stron używa się szablonów gildii – listę można znaleźć tutaj pod asteryskiem (*). W ogólności gotowy do użycia szablon wygląda tak:
{{nazwa szablonu
|kat=
|tekst=
}}
Parametr kat=
jest opcjonalny, aczkolwiek zaleca się jego stosowanie, gdy jest to możliwe. Służy do półautomatycznego kategoryzowania stron Wystarczy wpisać tylko jej numer (tzn. 1
zamiast Gra:Fantasy/strona 1
). W parametrze tekst=
wpisujemy tekst strony.
Nowe szablony gildii tworzy się w oparciu o szablon {{Navtable}}
.
Tryb Telefon
Ten tryb nie wymaga tworzenia nowych stron.
Tryb Drogówka
Tak jak wyżej – większość zasad się nie zmienia. Różnice:
- Tutaj giniemy tylko w wypadku samochodowym spowodowanym tylko i wyłącznie przez nas (czyli gracza), czasem dopuszczamy kłopoty z paliwem i str. 84 oraz powrót do strony głównej.
- Zużycie paliwa jest zawsze takie same, 0,1 l na 0,5 km.
- Punkty: 5 na 0,1 km, w M(iędzynarodowym) 10 na 0,1 km.
- Silnik zawsze jest dieslem.
- Prędkość jest dostosowana do maksymalnej dozwolonej.
- Należy dodawać znaki, szablony (np. kierunkowskaz, numer drogi) i – jeśli są takie grafiki, tutaj was nie zmuszamy – mapkę okolic (tylko tryb M, Strony początkowe) i mapkę tego, co dzieje się na stronie (np. prosta, skrzyżowanie, węzeł, rondo, zawracanie). W przypadku postoju na przystanku, parkingu lub stacji benzynowej, dodajemy odpowiedni znak.
Tryby Zamek i Flash
- Nazwy stron do trybu Zamek mają się nazywać odpowiednio jak link, np. jeśli tworzysz stronę do redlinku Na wschód na stronie głównej trybu (w momencie pisania zajęte) to strona ma się nazywać Gra:Zamek/wschód
- Strona Flash nie jest trybem gry, tylko stroną, na której można polecać ciekawe gry.
To by było chyba na tyle. Jeśli po tym wszystkim masz jeszcze ochotę pisać, to zapraszamy.