Jelonek Berkeleya: Różnice pomiędzy wersjami
M (lit., {{t}}, -powt.) |
M (Allah thumbright!) Znacznik: przez API |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{t}}ilustracja idei [[byt|bytu]] niepełnego lub niebytu zaistniałego wymyślona przez biskupa [[George Berkeley|G. Berkeleya]]. |
{{t}}ilustracja idei [[byt|bytu]] niepełnego lub niebytu zaistniałego wymyślona przez biskupa [[George Berkeley|G. Berkeleya]]. |
||
[[Plik:Jelen1.jpg|thumb |
[[Plik:Jelen1.jpg|thumb|200px|Pół jelonka Berkeleya]] |
||
Opiera się na słynnym twierdzeniu esse = percipi, czyli być znaczy być postrzeganym. Teoria ta pociąga za sobą daleko idące skutki, np. osoby niewidoczne na gadu-gadu nie istnieją, albo puszczenie (po cichu) bąka w autobusie jest złudzeniem psychosomatycznym, a smród uważany dotąd za konsekwencję puszczonego bąka jest tak naprawdę interwencją boskiej opatrzności. |
Opiera się na słynnym twierdzeniu esse = percipi, czyli być znaczy być postrzeganym. Teoria ta pociąga za sobą daleko idące skutki, np. osoby niewidoczne na gadu-gadu nie istnieją, albo puszczenie (po cichu) bąka w autobusie jest złudzeniem psychosomatycznym, a smród uważany dotąd za konsekwencję puszczonego bąka jest tak naprawdę interwencją boskiej opatrzności. |
||
Wersja z 15:35, 22 gru 2015
Szablon:Tilustracja idei bytu niepełnego lub niebytu zaistniałego wymyślona przez biskupa G. Berkeleya.
Opiera się na słynnym twierdzeniu esse = percipi, czyli być znaczy być postrzeganym. Teoria ta pociąga za sobą daleko idące skutki, np. osoby niewidoczne na gadu-gadu nie istnieją, albo puszczenie (po cichu) bąka w autobusie jest złudzeniem psychosomatycznym, a smród uważany dotąd za konsekwencję puszczonego bąka jest tak naprawdę interwencją boskiej opatrzności.
Jelonek to sztandarowa produkcja chorego umysłu filozofa, który nie ukrywa dumy ze swojego pomysłu. Jak sam raczył o nim mówić - Jest to moje szczytowe osiągnięcie, obawiam się że już nigdy nie uda mi się szczytować równie dobrze. Pomysł opiera się na fizycznym fakcie chowania przez jelonka dupki za drzewem, a więc zmuszaniu nas do postrzegania jedynie połowy jelonka, a co za tym idzie, racjonalnie konieczne jest uznanie za byt realny (istniejący) tylko 1/2 zwierzęcia.
Neoberkeleiści
Jak każdy wielki filozof Berkeley miał swoich wyznawców i oddanych uczniów. Głównym problemem współczesnych neoberkeleistów jest oszacowanie jaki procent jelonka jest bytem realnym z zależności od pory roku, lokalnego układu barycznego i kąta padania światła. Zauważyli oni bowiem zasadniczy błąd w rozumowaniu swojego mistrza: za niebyt musimy uznać nie tylko część jelonka ukrytą za drzewem, ale także drugą stronę jelonka, niedostrzegalną dla oczu patrzącego.
Dlatego obecnie przyjmuje się, że jelonki Berkeleya istnieją jedynie jako ćwierć-byty, a nie jak do tej pory uważano pół-byty.