Pesa Acatus: Różnice pomiędzy wersjami
(nowa strona) |
Ostrzyciel (dyskusja • edycje) (na razie tyle) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Inkubator otwarty}} |
{{Inkubator otwarty}} |
||
[[Plik:ED59-01.jpg|thumb|200px|''Akutas'' [[Kutno|u Kazika]]]] |
[[Plik:ED59-01.jpg|thumb|200px|''Akutas'' [[Kutno|u Kazika]]]] |
||
{{Youtube|E7L6tkCWIck|width=300|''Acatus'' wyróżnia się szeroką gamą wydawanych przez siebie dźwięków}} |
|||
'''Pesa Acatus''' (właściwie ''Akutas'') – jeden z pierwszych (prawie) debiutanckich elektrycznych złomiastych trupków [[Pesa|pewnej bydgoskiej firmy]], skręcony naprędce na prośbę łódzkiego oddziału [[PolRegio|PeeRów]]. |
'''Pesa Acatus''' (właściwie ''Akutas'') – jeden z pierwszych (prawie) debiutanckich elektrycznych złomiastych trupków [[Pesa|pewnej bydgoskiej firmy]], skręcony naprędce na prośbę łódzkiego oddziału [[PolRegio|PeeRów]] w [[2006]] roku. Powstała dokładnie jedna sztuka. |
||
== Jak do tego doszło? == |
|||
Projekt ''Acatusa'' zaczął powstawać w mrocznych czeluściach biura projektowego [[Pesa|Pesy]] już w [[2004]] roku. Co ciekawe umowę kupna podpisano dopiero w [[2005]]. Mimo że łodzianie zamówili jednostkę trójczłonową, Pesa skleciła czteroczłona, żeby zaoszczędzić na homologowaniu późniejszych [[Pesa Bydgostia|Bydgostii]]<ref>W [[Polska|tym kraju]] homologowanie pociągu kosztuje więcej niż zbudowanie jednego członu. Zastanów się nad tym chwilę.</ref>. Podczas testów na CMK rozpędziło się to do 175 km/h, ale pociągiem tak telepało, że wstawiono ogranicznik do 140 km/h. Potem jeden człon wycięto, zmieniono nalepkę z ED74 na ED59 i oddano w łapy [[Polregio|pe-erów]]. Jednostka była tak oszołamiająco sprawna, że od [[2011]] do [[2014]] gniła w krzakach. Skład miał dumnie wyruszyć na tory 2 czerwca 2014 roku, ale zdążył się zepsuć zanim dojechał do peronu. W [[2016]] okazało się, że [[Nikt|nikomu]] nie przyszło do głowy zrobić przegląd i pociąg od tej pory dotrzymuje towarzystwa pokrzywom czy innemu zielsku. |
|||
{{Przypisy}} |
|||
[[Kategoria:Artykuły w inkubatorze – transport]] |
[[Kategoria:Artykuły w inkubatorze – transport]] |
Wersja z 21:09, 1 lis 2017
Pesa Acatus (właściwie Akutas) – jeden z pierwszych (prawie) debiutanckich elektrycznych złomiastych trupków pewnej bydgoskiej firmy, skręcony naprędce na prośbę łódzkiego oddziału PeeRów w 2006 roku. Powstała dokładnie jedna sztuka.
Jak do tego doszło?
Projekt Acatusa zaczął powstawać w mrocznych czeluściach biura projektowego Pesy już w 2004 roku. Co ciekawe umowę kupna podpisano dopiero w 2005. Mimo że łodzianie zamówili jednostkę trójczłonową, Pesa skleciła czteroczłona, żeby zaoszczędzić na homologowaniu późniejszych Bydgostii[1]. Podczas testów na CMK rozpędziło się to do 175 km/h, ale pociągiem tak telepało, że wstawiono ogranicznik do 140 km/h. Potem jeden człon wycięto, zmieniono nalepkę z ED74 na ED59 i oddano w łapy pe-erów. Jednostka była tak oszołamiająco sprawna, że od 2011 do 2014 gniła w krzakach. Skład miał dumnie wyruszyć na tory 2 czerwca 2014 roku, ale zdążył się zepsuć zanim dojechał do peronu. W 2016 okazało się, że nikomu nie przyszło do głowy zrobić przegląd i pociąg od tej pory dotrzymuje towarzystwa pokrzywom czy innemu zielsku.