Citroën: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (zakochalëm sië w "ë" z umlautëm, rësztë dokonczë pozniëj - jëstëm padniëty.)
Linia 1: Linia 1:
'''Citroën''' jest to francuska marka samochodów maści wszëlakiëj. Od osobowych każdëgo sëgmëntu, przëz dostawczaki, do... no dobra, właściwië to tylë. Od jakiëgoś czasu współpracujë z [[Pegeot|Pëugëotëm]] dzięki czëmu ich samochody są podwójnië francuskië.
'''Citroën''' jëst to francuska marka samochodów maści wszëlakiëj. Od osobowych każdëgo sëgmëntu, przëz dostawczaki, do... no dobra, właściwië to tylë. Od jakiëgoś czasu współpracujë z [[Pegeot|Pëugëotëm]] dzięki czëmu ich samochody są podwójnië francuskië.


Marka nalëży do grupy „samochodów na f”, których nië nalëży kupować. Czyli [[Fiat]], [[Ford]] i francuski.
Marka nalëży do grupy „samochodów na f”, których nië nalëży kupować. Czyli [[Fiat]], [[Ford]] i francuski.


==Historia firmy==
==Historia firmy==
[[Grafika:441px-Gears large.jpg|thumb|A gdzie on tu widział jakieś daszki to ja nie wiem...]]
[[Grafika:441px-Gears large.jpg|thumb|A gdzië on tu widział jakieś daszki to ja nië wiëm...]]
===Początki===
===Początki===


Firmę założył André Gustave Citroën. Znaczek Citroëna przedstawia eee... „zazębienie koła zębatego daszkowego”. Jakkolwiek to wygląda. Ogólnie wybrał to sobie dlatego, że kiedyś przyjechał do Polski, dokładniej to do [[Łódź|Łodzi]], gdzie napatrzył się na kółka zębate w tamtejszych [[fabryka|fabrykach]]. Zadziwiły go niezmiernie, wykupił [[patent]] za flaszkę i zbijał miliony na zachodzie. Bo tak naprawdę to nie od początku produkował samochody, najpierw robił kółka zębate.
Firmę założył André Gustavë Citroën. Znaczek Citroëna przedstawia eee... „zazębiënië koła zębatëgo daszkowëgo”. Jakkolwiëk to wygląda. Ogólnie wybrał to sobië dlatëgo, że kiëdyś przyjëchał do Polski, dokładniej to do [[Łódź|Łodzi]], gdzie napatrzył się na kółka zębatë w tamtejszych [[fabryka|fabrykach]]. Zadziwiły go niezmiernië, wykupił [[patent|patënt]] za flaszkę i zbijał miliony na zachodzië. Bo tak naprawdę to nië od początku produkował samochody, najpiërw robił kółka zębatë.


W okolicach [[1905]] roku Andre rozbudował firmę i zwiększył wpływy. Produkował duuużo różnych kół zębatych, przekładni itp. rzeczy, [[klient]]ów też miał wielu gdyż jego produkty cieszyły się opinią niezawodnych. Nawet w sterze [[Titanic]]a były części Citroëna, chociaż nie wiem czy jest to dobry przykład niezawodności.
W okolicach [[1905]] roku André rozbudował firmę i zwiększył wpływy. Produkował duuużo różnych kół zębatych, przëkładni itp. rzëczy, [[klient|kliënt]]ów też miał wiëlu gdyż jëgo produkty ciëszyły się opinią niezawodnych. Nawet w stërze [[Titanic]]a były części Citroëna, chociaż nië wiëm czy jëst to dobry przykład niezawodności.


W końcu od [[1908]] zajął się produkcją samochodów. Ale jeszcze nie swoich, pomagał w jakieś innej firmie. Nawiązał znajomość z Henrym Fordem gdzie zapatrzył się w jego linię produkcyjną i pomyślał, że on też tak chce.
W końcu od [[1908]] zajął się produkcją samochodów. Ale jëszczë nië swoich, pomagał w jakiëjś innëj firmië. Nawiązał znajomość z Henrym Fordëm gdzie zapatrzył się w jëgo linię produkcyjną i pomyślał, że on tëż tak chcë.


Później była [[I wojna światowa]] i pan Andre poszedł zabijać.
Późniëj była [[I wojna światowa]] i pan André poszëdł zabijać.


===W końcu swoje samochody===
===W końcu swoje samochody===
[[Grafika:Citroen 2cv.jpg|thumb|2 CV i jego niezwykle trwałe nadwozie]]
[[Grafika:Citroen 2cv.jpg|thumb|2 CV i jego niezwykle trwałe nadwozie]]
Na początku [[1917]] roku zaczął zbierać ludzi do biznesu. Posiedzieli trochę i stworzyli pierwszy wóz. Kosztował on 8 tysięcy franków, niestety nie wiem jak wtedy stały franki więc nie jestem pewien czy za tyle można było kupić dom czy pudełko kredek. Ale podobno to tanio było a w standardzie dostawało się to co w innych samochodach w opcji. I tak w [[1918]] roku Citroën Typ A zjechał z linii produkcyjnej. Sukces osiągnęli niesamowity, w ciągu 2 pierwszych tygodni sprzedano 16 tysięcy sztuk.
Na początku [[1917]] roku zaczął zbiërać ludzi do biznësu. Posiëdzieli trochę i stworzyli piërwszy wóz. Kosztował on 8 tysięcy franków, niëstëty nië wiëm jak wtëdy stały franki więc nië jëstëm pëwiën czy za tylë można było kupić dom czy pudëłko krëdëk. Alë podobno to tanio było a w standardzië dostawało się to co w innych samochodach w opcji. I tak w [[1918]] roku Citroën Typ A zjëchał z linii produkcyjnëj. Sukcës osiągnęli niësamowity, w ciągu 2 piërwszych tygodni sprzëdano 16 tysięcy sztuk.


Na to miała też wpływ kampania reklamowa Citroëna, który dał sobie spokój z ulotkami i po prostu zawiesił na [[Wieża Eiffla|wieży Eiffla]] 250 tysięcy ciężarówek układających się w napis Citroën. Miał facet rozmach. Po jakimś czasie otworzył też fabrykę zabawek gdzie sprzedawał Citroënowe resoraki.
Na to miała tëż wpływ kampania rëklamowa Citroëna, który dał sobië spokój z ulotkami i po prostu zawiësił na [[Wieża Eiffla|wieży Eiffla]] 250 tysięcy ciężarówëk układających się w napis Citroën. Miał facët rozmach. Po jakimś czasië otworzył tëż fabrykę zabawëk gdzië sprzëdawał Citroënowe rësoraki.


Ogólnie firma słynęła z dość nietypowych rozwiązań. Np. o ile inni robiąc samochody w trudny teren wsadzali najwyżej większe koła, to Citroën zamontował po prostu gąsienice. Hit w wojsku po prostu to był.
Ogólnië firma słynęła z dość niëtypowych rozwiązań. Np. o ilë inni robiąc samochody w trudny tërën wsadzali najwyżëj większë koła, to Citroën zamontował po prostu gąsienicë. Hit w wojsku po prostu to był.


Następnie zaczęły się inwestycje poza granicami Francji. Jako, że już raz naciągnął Polaków postanowił zrobić to jeszcze raz i pojechał wynegocjować tam linię montażową. Można się domyślić, że mu wyszło.
Następnië zaczęły się inwestycjë poza granicami Francji. Jako, żë już raz naciągnął Polaków postanowił zrobić to jëszczë raz i pojëchał wynëgocjować tam linię montażową. Można się domyślić, że mu wyszło.


Jeżeli kiedykolwiek narzekałeś na podsterowność przedniego napędu w swoim samochodzie, śmiało bluzgaj Citroëna bo to on wymyślił. Zresztą jak kupę innych rzeczy.<br>
Jeżëli kiëdykolwiëk narzëkałëś na podstërowność przëdniego napędu w swoim samochodzië, śmiało bluzgaj Citroëna bo to on wymyślił. Zrësztą jak kupę innych rzëczy.<br>
Około lat 30 zaczął się lekki kryzys, bo sprzedaż spadała. W ogóle źle się działo, ale uratował firmę [[Ludzik Michelin]]a wykupując właściwie wszystkie udziały. Aż w końcu zaczęła się [[II wojna światowa]]. Tutaj nie wiadomo wiele o firmie, jedynie szwaby zbombardowały fabrykę we Francji.
Około lat 30 zaczął się lëkki kryzys, bo sprzëdaż spadała. W ogólë źlë się działo, ale uratował firmę [[Ludzik Michelin|Ludzik Michëlin]]a wykupując właściwië wszystkië udziały. Aż w końcu zaczęła się [[II wojna światowa]]. Tutaj nië wiadomo wiëlë o firmië, jedynië szwaby zbombardowały fabrykę Francji.


===Po II wojnie===
===Po II wojnië===
[[Grafika:Citroen lx.jpg|thumb|Czasami rozwiązania Citroëna były aż nazbyt ekscentryczne.]]
[[Grafika:Citroen lx.jpg|thumb|Czasami rozwiązania Citroëna były aż nazbyt ëkscentrycznë.]]
Citroën jednak żyje i dalej produkuje swoje wozy. Firma postawiła sobie teraz nowy cel, stworzyć po prostu hitowy samochód, że to mała bania. Co z tego, że każdy takie pomysły ma i chce je zrealizować. Trochę wybili się z kasiorą bo po wojnie trzeba było wielu samochodów dostawczych do wywozu gruzów, trupów i takich tam; i tak wstrzelili się w dobrym momencie i natrzepali kasiory.
Citroën jednak żyjë i dalej produkujë swojë wozy. Firma postawiła sobië tëraz nowy cël, stworzyć po prostu hitowy samochód, żë to mała bania. Co z tëgo, żë każdy takië pomysły ma i chcë zrëalizować. Trochę wybili się z kasiorą bo po wojnië trzëba było wiëlu samochodów dostawczych do wywozu gruzów, trupów i takich tam; i tak wstrzëlili się w dobrym momëncie i natrzëpali kasiory.


A teraz wracamy do hitowego wozu. Miał to być kurduplasty samochód miejski, taki też był. Zresztą miał małe wszystko co mogło być: [[silnik]], koła, nadwozie. A jak czegoś nie można było zmniejszyć to po prostu wywalano to co niepotrzebne i tak zamiast dwóch świateł było jedno. Mowa tu o Citroenie 2 CV. Zaczęto go produkować w [[1945]] i robiono do... [[1988]]. No nieźle. W tym modelu znowu mieliśmy nowinkę techniczną w postaci zawieszenia opartego na wahaczach. Znowu wiesz kogo bluzgać za to, że musisz je wymieniać co X kilometrów. Został też ochrzczony pieszczotliwą nazwą „kaczucha”, która jest niezwykle politycznie niepoprawna.
A tëraz wracamy do hitowëgo wozu. Miał to być kurduplasty samochód miëjski, taki tëż był. Zresztą miał małë wszystko co mogło być: [[silnik]], koła, nadwozië. A jak czëgoś nië można było zmniëjszyć to po prostu wywalano to co niëpotrzebnë i tak zamiast dwóch światëł było jëdno. Mowa tu o Citroënie 2 CV. Zaczęto go produkować w [[1945]] i robiono do... [[1988]]. No niëźlë. W tym modëlu znowu miëliśmy nowinkę tëchniczną w postaci zawiëszënia opartëgo na wahaczach. Znowu wiësz kogo bluzgać za to, żë musisz wymiëniać co X kilomëtrów. Został tëż ochrzczony piëszczotliwą nazwą „kaczucha”, która jëst niëzwyklë politycznië niëpoprawna.


[[1955]] roku zaprezentowano Citroena DS. Ten to dopiero namieszał. Był tak napakowany nowościami technicznymi i w ogóle dziwnymi rozwiązaniami, że właściwie wyprzedzało swoje czasy o 20 lat. Ludzie wsiadając do tego samochodu czuli się tak jakbyś dzisiaj miał odpalać samochód guzikiem znajdującym się pod siedzeniem, drążkiem [[skrzynia biegów|skrzyni biegów]] miałbyś skręcać, a zamiast pedałów miałbyś trzy [[śledź|śledzie]]. Taki to był szok.
[[1955]] roku zaprezentowano Citroena DS. Ten to dopiero namieszał. Był tak napakowany nowościami technicznymi i w ogóle dziwnymi rozwiązaniami, że właściwie wyprzedzało swoje czasy o 20 lat. Ludzie wsiadając do tego samochodu czuli się tak jakbyś dzisiaj miał odpalać samochód guzikiem znajdującym się pod siedzeniem, drążkiem [[skrzynia biegów|skrzyni biegów]] miałbyś skręcać, a zamiast pedałów miałbyś trzy [[śledź|śledzie]]. Taki to był szok.

Wersja z 23:40, 12 maj 2007

Citroën jëst to francuska marka samochodów maści wszëlakiëj. Od osobowych każdëgo sëgmëntu, przëz dostawczaki, do... no dobra, właściwië to tylë. Od jakiëgoś czasu współpracujë z Pëugëotëm dzięki czëmu ich samochody są podwójnië francuskië.

Marka nalëży do grupy „samochodów na f”, których nië nalëży kupować. Czyli Fiat, Ford i francuski.

Historia firmy

Plik:441px-Gears large.jpg
A gdzië on tu widział jakieś daszki to ja nië wiëm...

Początki

Firmę założył André Gustavë Citroën. Znaczek Citroëna przedstawia eee... „zazębiënië koła zębatëgo daszkowëgo”. Jakkolwiëk to wygląda. Ogólnie wybrał to sobië dlatëgo, że kiëdyś przyjëchał do Polski, dokładniej to do Łodzi, gdzie napatrzył się na kółka zębatë w tamtejszych fabrykach. Zadziwiły go niezmiernië, wykupił patënt za flaszkę i zbijał miliony na zachodzië. Bo tak naprawdę to nië od początku produkował samochody, najpiërw robił kółka zębatë.

W okolicach 1905 roku André rozbudował firmę i zwiększył wpływy. Produkował duuużo różnych kół zębatych, przëkładni itp. rzëczy, kliëntów też miał wiëlu gdyż jëgo produkty ciëszyły się opinią niezawodnych. Nawet w stërze Titanica były części Citroëna, chociaż nië wiëm czy jëst to dobry przykład niezawodności.

W końcu od 1908 zajął się produkcją samochodów. Ale jëszczë nië swoich, pomagał w jakiëjś innëj firmië. Nawiązał znajomość z Henrym Fordëm gdzie zapatrzył się w jëgo linię produkcyjną i pomyślał, że on tëż tak chcë.

Późniëj była I wojna światowa i pan André poszëdł zabijać.

W końcu swoje samochody

2 CV i jego niezwykle trwałe nadwozie

Na początku 1917 roku zaczął zbiërać ludzi do biznësu. Posiëdzieli trochę i stworzyli piërwszy wóz. Kosztował on 8 tysięcy franków, niëstëty nië wiëm jak wtëdy stały franki więc nië jëstëm pëwiën czy za tylë można było kupić dom czy pudëłko krëdëk. Alë podobno to tanio było a w standardzië dostawało się to co w innych samochodach w opcji. I tak w 1918 roku Citroën Typ A zjëchał z linii produkcyjnëj. Sukcës osiągnęli niësamowity, w ciągu 2 piërwszych tygodni sprzëdano 16 tysięcy sztuk.

Na to miała tëż wpływ kampania rëklamowa Citroëna, który dał sobië spokój z ulotkami i po prostu zawiësił na wieży Eiffla 250 tysięcy ciężarówëk układających się w napis Citroën. Miał facët rozmach. Po jakimś czasië otworzył tëż fabrykę zabawëk gdzië sprzëdawał Citroënowe rësoraki.

Ogólnië firma słynęła z dość niëtypowych rozwiązań. Np. o ilë inni robiąc samochody w trudny tërën wsadzali najwyżëj większë koła, to Citroën zamontował po prostu gąsienicë. Hit w wojsku po prostu to był.

Następnië zaczęły się inwestycjë poza granicami Francji. Jako, żë już raz naciągnął Polaków postanowił zrobić to jëszczë raz i pojëchał wynëgocjować tam linię montażową. Można się domyślić, że mu wyszło.

Jeżëli kiëdykolwiëk narzëkałëś na podstërowność przëdniego napędu w swoim samochodzië, śmiało bluzgaj Citroëna bo to on wymyślił. Zrësztą jak kupę innych rzëczy.
Około lat 30 zaczął się lëkki kryzys, bo sprzëdaż spadała. W ogólë źlë się działo, ale uratował firmę Ludzik Michëlina wykupując właściwië wszystkië udziały. Aż w końcu zaczęła się II wojna światowa. Tutaj nië wiadomo wiëlë o firmië, jedynië szwaby zbombardowały fabrykę wë Francji.

Po II wojnië

Czasami rozwiązania Citroëna były aż nazbyt ëkscentrycznë.

Citroën jednak żyjë i dalej produkujë swojë wozy. Firma postawiła sobië tëraz nowy cël, stworzyć po prostu hitowy samochód, żë to mała bania. Co z tëgo, żë każdy takië pomysły ma i chcë jë zrëalizować. Trochę wybili się z kasiorą bo po wojnië trzëba było wiëlu samochodów dostawczych do wywozu gruzów, trupów i takich tam; i tak wstrzëlili się w dobrym momëncie i natrzëpali kasiory.

A tëraz wracamy do hitowëgo wozu. Miał to być kurduplasty samochód miëjski, taki tëż był. Zresztą miał małë wszystko co mogło być: silnik, koła, nadwozië. A jak czëgoś nië można było zmniëjszyć to po prostu wywalano to co niëpotrzebnë i tak zamiast dwóch światëł było jëdno. Mowa tu o Citroënie 2 CV. Zaczęto go produkować w 1945 i robiono do... 1988. No niëźlë. W tym modëlu znowu miëliśmy nowinkę tëchniczną w postaci zawiëszënia opartëgo na wahaczach. Znowu wiësz kogo bluzgać za to, żë musisz jë wymiëniać co X kilomëtrów. Został tëż ochrzczony piëszczotliwą nazwą „kaczucha”, która jëst niëzwyklë politycznië niëpoprawna.

1955 roku zaprezentowano Citroena DS. Ten to dopiero namieszał. Był tak napakowany nowościami technicznymi i w ogóle dziwnymi rozwiązaniami, że właściwie wyprzedzało swoje czasy o 20 lat. Ludzie wsiadając do tego samochodu czuli się tak jakbyś dzisiaj miał odpalać samochód guzikiem znajdującym się pod siedzeniem, drążkiem skrzyni biegów miałbyś skręcać, a zamiast pedałów miałbyś trzy śledzie. Taki to był szok.

W następnych latach nie było już tak wielkich ekstrawagancji. W 1974 znowu się zadłużyli, tym razem weszli w spółę z Peugeotem. PSA to nazwali, jest to skrót od jakiś tam francuskich słów, ale nikogo to nie obchodzi.

Z kolejnych dziwnych samochodów to co najwyżej Citroën XM z 1989 się wyróżniał. Tylne zawieszenie miał pneumatyczne co owocowało tym, że gdy samochód stał to tyłek mu charakterystycznie siadał, a po odpaleniu sru, i się podnosił. Taki lowrider dla emerytów. To był raczej ostatni naprawdę dziwny Citroën, teraz wchodzimy w końcówkę XX wieku.

Po prostu samochody

No, Citroën zerwał ze swoimi tradycjami, przestał udziwniać samochody i te stały się dość miałkimi wozidełkami. Np. taki C5 został mianowany najlepszym samochodem do popełniania przestępstw. Jeżeli policja spytałaby się jak wyglądał samochód, każdy odpowiadałby po prostu, że... no, tak samochodowo. Jego sylwetka była sylwetką jakiegoś samochodu, osiągi miał jakieś, z każdej strony wyglądał jak jakiś samochód, po prostu był jakiś. A raczej samo był. Nudniejszego wozu trudno szukać. Przynajmniej w standardzie, bo w WRC się trochę postarali i albo samochód był naprawdę dobry, albo mieli zarąbistego kierowcę bo wygrywali masowo.

No i jeszcze w 1999 roku kupili podpis Picassa i sprejowali go na ich minivanie. Niestety panowie z zarządu mocno się zdziwili gdy jednak ich samochód nie zamienił się przez to w dzieło sztuki.

Ostatnimi czasy trochę podciągnęli się jednak w sprawie designu i nareszcie zaczęły się wyróżniać z tłumu. Nie robią już tak kosmicznych rzeczy jak kiedyś, ale jednak całkiem fajnie wyglądają.

Szablon:Marki