Lokomotywa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (KAt.)
Linia 1: Linia 1:
'''Lokomotywa''' – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonuja w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy.
{{linki}}'''Lokomotywa''' – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonuja w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy.


* Parowozy - rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana.
* Parowozy - rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana.
Linia 11: Linia 11:
* Towarowe - zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów.
* Towarowe - zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów.
* Manewrowe - za słabe by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin - Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny.
* Manewrowe - za słabe by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin - Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny.

[[kategoria:technika]][[kategoria:transport]]

Wersja z 09:56, 29 sie 2008

Lokomotywa – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonuja w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy.

  • Parowozy - rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana.
  • Spalinowozy - zwykle miesiąc po wyprodukowaniu psuje się silnik spalinowy i lokomotywa idzie do kasacji.
  • Elektrowozy - złomowane są od razu po wyprodukowaniu.

Wyróżniamy następujący podział lokomotyw:

  • Uniwersalne - jak sama nazwa wskazuje nie nadają się do niczego i stoją w krzakach.
  • Pasażerskie - za słabe aby ciągnąc pociągi towarowe. Większość tych lokomotyw i tak stoi w krzakach.
  • Towarowe - zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów.
  • Manewrowe - za słabe by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin - Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny.