Lokomotywa: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
M (KAt.) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Lokomotywa''' – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonuja w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy. |
{{linki}}'''Lokomotywa''' – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonuja w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy. |
||
* Parowozy - rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana. |
* Parowozy - rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana. |
||
Linia 11: | Linia 11: | ||
* Towarowe - zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów. |
* Towarowe - zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów. |
||
* Manewrowe - za słabe by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin - Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny. |
* Manewrowe - za słabe by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin - Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny. |
||
[[kategoria:technika]][[kategoria:transport]] |
Wersja z 09:56, 29 sie 2008
Ten artykuł wymaga dodania linków wewnętrznych. Jeśli możesz, umieść je. |
Lokomotywa – urządzenie zaprojektowane do ciągnięcia lub pchania wagonów kolejowych. Prawidłowo zbudowana lokomotywa składa się z kół, sprzęgów (czyli tego, czym pijani manewrowi zaczepiają wagony) oraz maszynisty. Lokomotywy zwykle stacjonuja w krzakach przy lokomotywowni (zwanej szopą). Lokomotywy dzielimy na parowozy, spalinowozy i elektrowozy.
- Parowozy - rok po wyprodukowaniu lokomotywa zaczyna przeciekać i jest złomowana.
- Spalinowozy - zwykle miesiąc po wyprodukowaniu psuje się silnik spalinowy i lokomotywa idzie do kasacji.
- Elektrowozy - złomowane są od razu po wyprodukowaniu.
Wyróżniamy następujący podział lokomotyw:
- Uniwersalne - jak sama nazwa wskazuje nie nadają się do niczego i stoją w krzakach.
- Pasażerskie - za słabe aby ciągnąc pociągi towarowe. Większość tych lokomotyw i tak stoi w krzakach.
- Towarowe - zgodnie ze swoją nazwą prowadzą pociągi pasażerskie, zwłaszcza w zimie, ponieważ nie mają możliwości ogrzewania wagonów.
- Manewrowe - za słabe by przesunąć choć jeden wagon, lecz z racji braku innych lokomotyw ciągną nawet expres Szczecin - Pekin. Charakteryzują się beznadziejną widocznością z kabiny.