Nelson Ângelo Piquet: Różnice pomiędzy wersjami
(nowa strona) |
|||
Linia 8: | Linia 8: | ||
== Początek kariery == |
== Początek kariery == |
||
Jak większość kierowców, Nelson zaczynał swoją karierę w kartingu w 1993. Od początku wykazywał talent do "wyścigowej anihilacji", kończąc większość wyścigów w żwirowych pułapkach, zabierając przy tym kilkunastu innych kierowców. Wielu jego przeciwników z tych czasów kończyło swoje kariery, bo, jak sami mówili, boją się tego ''"idioty, który powinien być wyizolowany od społeczeństwa"''. |
Jak większość kierowców, Nelson zaczynał swoją karierę w kartingu w 1993. Od początku wykazywał talent do "wyścigowej anihilacji", kończąc większość wyścigów w żwirowych pułapkach na pierwszych zakrętach, zabierając przy tym kilkunastu innych kierowców. Wielu jego przeciwników z tych czasów kończyło swoje kariery, bo, jak sami mówili, boją się tego ''"idioty, który powinien być wyizolowany od społeczeństwa"''. |
||
Przełomem dla Nelsona był rok 2001. Młody kierowca rozpoczął wtedy starty w [[Formuła 3|Formule 3]]. Do roku 2003 siał postrach wśród kierowców w serii południowoamerykańskiej F3. Niestety, brak sukcesów i ciągłe niszczenie swojego samochodu spowodowały, że w 2003 roku został przez swój zespół wywalony na bruk. Z pomocą przyszedł [[Ojciec|ojczulek]] Nelsona. Stworzył w brytyjskiej F3 swój własny zespół, gdzie zatrudnił swojego synka. Dla brytyjskich kierowców brawurowy Brazylijczyk był prawdziwym szokiem. Destrukcyjny styl jazdy Nelsona spowodował, że wielu jego przeciwników specjalnie jechało wolniej, aby tylko zakwalifikować się za nim i nie być na celowniku Brazylijczyka. |
Przełomem dla Nelsona był rok 2001. Młody kierowca rozpoczął wtedy starty w [[Formuła 3|Formule 3]]. Do roku 2003 siał postrach wśród kierowców w serii południowoamerykańskiej F3. Niestety, brak sukcesów i ciągłe niszczenie swojego samochodu spowodowały, że w 2003 roku został przez swój zespół wywalony na bruk. Z pomocą przyszedł [[Ojciec|ojczulek]] Nelsona. Stworzył w brytyjskiej F3 swój własny zespół, gdzie zatrudnił swojego synka. Dla brytyjskich kierowców brawurowy Brazylijczyk był prawdziwym szokiem. Destrukcyjny styl jazdy Nelsona spowodował, że wielu jego przeciwników specjalnie jechało wolniej, aby tylko zakwalifikować się za nim i nie być na celowniku Brazylijczyka. |
Wersja z 22:05, 1 lip 2009
Muszę państwu w sekrecie powiedzieć, że my w środowisku komentatorskim na Piqueta mówimy "piruet"
- Andrzej Borowczyk o Nelsonie
Widzimy świetnie zniszczony samochód Piqeta.
- Andrzej Borowczyk o bolidzie Nelsona
Nelson Piquet "Piruet" jr (ur. 25 lipca 1985 w Heidelberg, Niemcy) – brazylijski kierowca F1, mistrz świata w robieniu piruetów, znany crash-tester bolidów wyścigowych. Syn byłego, trzykrotnego mistrza świata Formuły 1, Nelsona Piqueta, po którym odziedziczył jedynie imię i nazwisko.
Początek kariery
Jak większość kierowców, Nelson zaczynał swoją karierę w kartingu w 1993. Od początku wykazywał talent do "wyścigowej anihilacji", kończąc większość wyścigów w żwirowych pułapkach na pierwszych zakrętach, zabierając przy tym kilkunastu innych kierowców. Wielu jego przeciwników z tych czasów kończyło swoje kariery, bo, jak sami mówili, boją się tego "idioty, który powinien być wyizolowany od społeczeństwa".
Przełomem dla Nelsona był rok 2001. Młody kierowca rozpoczął wtedy starty w Formule 3. Do roku 2003 siał postrach wśród kierowców w serii południowoamerykańskiej F3. Niestety, brak sukcesów i ciągłe niszczenie swojego samochodu spowodowały, że w 2003 roku został przez swój zespół wywalony na bruk. Z pomocą przyszedł ojczulek Nelsona. Stworzył w brytyjskiej F3 swój własny zespół, gdzie zatrudnił swojego synka. Dla brytyjskich kierowców brawurowy Brazylijczyk był prawdziwym szokiem. Destrukcyjny styl jazdy Nelsona spowodował, że wielu jego przeciwników specjalnie jechało wolniej, aby tylko zakwalifikować się za nim i nie być na celowniku Brazylijczyka.
Pierwsze sukcesy
Brak przeciwników, którzy mogliby być ewentualnymi celami dla Nelsona, oraz ekstremalnie bezpieczne, brytyjskie tory, na których nawet największe beztalencia nie mogły się rozbić, przyniosły pierwsze sukcesy dla Brazylijczyka. W pierwszym sezonie brytyjskiej F3 zajął 3 miejsce. W kolejnym pewnie zdobył mistrzostwo, głównie dzięki przeciwnikom, którzy ze strachu by nie startować przed Nelsonem, nie przystępowali do kwalifikacji.
W roku 2006 utalentowany Brazylijczyk rozpoczął starty w GP2. Wygrałby i tą serię wyścigową, gdyby nie Lewis Hamilton - jedyny kierowca, który nie przestraszył się siejącego zagładę Nelsona. Brytyjczyk, dzięki nieprzeciętnym umiejętnościom, umykał Brazylijczykowi i w większości wyścigów udawało mu się dojechać w całości do mety.
Umiejętności Nelsona w testowaniu wytrzymałości bolidów oraz pieniądze jego ojca, umożliwiło mu testowanie bolidów F1. W 2007 roku był oficjalnym kierowcą testowym Renault F1. Kilkakrotnie od swojego nowego zespołu dostawał szansę przetestowania bezpieczeństwa bolidów F1.
Formuła 1
Pod koniec roku 2007 Nelson Piquet Jr został oficjalnie zaprezentowany jako nowy kierowca zespołu Renault F1. Wywołało to panikę wśród kierowców F1. Odeszło kilku z nich, podawali oni sprzeczne informację dlaczego odeszli. Tylko Ralf Schumacher przyznał się, że robi to, gdyż "nie chce by kolejną ofiarą szalonego Brazylijczyka". Giancarlo Fisichella, po zmianie zespołu na najsłabszy w stawce Force India, powiedział, że zrobił to wyłącznie dlatego, aby "nie stać na celowniku nowego kierowcy Renault"
Sezon 2008 był dla Nelsona całkiem udany. Kilka razy udało mu się zniszczyć wyścig innym kierowcom. Raz, podczas GP Niemiec udało mu się zająć 2 miejsce. Sezon skończył na 12 pozycji z 19 punktami.