Nelson Ângelo Piquet: Różnice pomiędzy wersjami
M (poprawki) |
M (cytaty) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:NPJr1.jpg|thumb|right|200px|Nelson Piquet Jr we własnej osobie]] |
[[Grafika:NPJr1.jpg|thumb|right|200px|Nelson Piquet Jr we własnej osobie]] |
||
{{cytat|Muszę państwu w sekrecie powiedzieć, że my w środowisku komentatorskim na Piqueta mówimy |
{{cytat|Muszę państwu w sekrecie powiedzieć, że my w środowisku komentatorskim na '''Piqueta''' mówimy „piruet”|[[Andrzej Borowczyk]] o '''Nelsonie'''}} |
||
{{cytat|Widzimy świetnie zniszczony samochód |
{{cytat|Widzimy świetnie zniszczony samochód '''Piqueta'''|Andrzej Borowczyk o bolidzie '''Nelsona'''}} |
||
'''Nelson Piquet „Piruet” jr''' (ur. [[25 lipca]] [[1985]] w [[Heidelberg]], [[Niemcy]]) – brazylijski kierowca F1, mistrz świata w robieniu piruetów, znany crash-tester bolidów wyścigowych. Syn byłego, trzykrotnego mistrza świata [[Formuła 1|Formuły 1]], [[Nelson Piquet|Nelsona Piqueta]], po którym odziedziczył jedynie imię i nazwisko. |
'''Nelson Piquet „Piruet” jr''' (ur. [[25 lipca]] [[1985]] w [[Heidelberg]], [[Niemcy]]) – brazylijski kierowca F1, mistrz świata w robieniu piruetów, znany crash-tester bolidów wyścigowych. Syn byłego, trzykrotnego mistrza świata [[Formuła 1|Formuły 1]], [[Nelson Piquet|Nelsona Piqueta]], po którym odziedziczył jedynie imię i nazwisko. |
Wersja z 06:19, 2 lip 2009
Muszę państwu w sekrecie powiedzieć, że my w środowisku komentatorskim na Piqueta mówimy „piruet”
- Andrzej Borowczyk o Nelsonie
Widzimy świetnie zniszczony samochód Piqueta
- Andrzej Borowczyk o bolidzie Nelsona
Nelson Piquet „Piruet” jr (ur. 25 lipca 1985 w Heidelberg, Niemcy) – brazylijski kierowca F1, mistrz świata w robieniu piruetów, znany crash-tester bolidów wyścigowych. Syn byłego, trzykrotnego mistrza świata Formuły 1, Nelsona Piqueta, po którym odziedziczył jedynie imię i nazwisko.
Początek kariery
Jak większość kierowców, Nelson zaczynał swoją karierę w kartingu, w tym przypadku w roku 1993. Od początku wykazywał talent do „wyścigowej anihilacji”, kończąc większość wyścigów w żwirowych pułapkach na pierwszych zakrętach, zabierając przy tym kilkunastu innych kierowców. Wielu jego przeciwników z tych czasów kończyło swoje kariery, bo, jak sami mówili, boją się tego idioty, który powinien być odizolowany od społeczeństwa.
Przełomem dla Nelsona był rok 2001. Młody kierowca rozpoczął wtedy starty w Formule 3. Do roku 2003 siał postrach wśród kierowców w serii południowoamerykańskiej F3. Niestety, brak sukcesów i ciągłe niszczenie swojego samochodu spowodowały, że w 2003 roku został przez swój zespół wywalony na bruk. Z pomocą przyszedł ojczulek Nelsona. Stworzył w brytyjskiej F3 swój własny zespół, gdzie zatrudnił swojego synka. Dla brytyjskich kierowców brawurowy Brazylijczyk był prawdziwym szokiem. Destrukcyjny styl jazdy Nelsona spowodował, że wielu jego przeciwników specjalnie jechało wolniej, aby tylko zakwalifikować się za nim i nie być na celowniku Brazylijczyka.
Pierwsze sukcesy
Brak przeciwników, którzy mogliby być ewentualnymi celami dla Nelsona, oraz ekstremalnie bezpieczne, brytyjskie tory, na których nawet największe beztalencia nie mogły się rozbić, przyniosły pierwsze sukcesy dla Brazylijczyka. W pierwszym sezonie brytyjskiej F3 zajął 3. miejsce. W kolejnym pewnie zdobył mistrzostwo, głównie dzięki przeciwnikom, którzy ze strachu przed startem z lokaty wyższej, niż Piquet, nie przystępowali do kwalifikacji.
W roku 2006 „utalentowany” Brazylijczyk rozpoczął starty w GP2. Wygrałby i tę serię wyścigową, gdyby nie Lewis Hamilton – jedyny kierowca, który nie przestraszył się siejącego zagładę Nelsona. Brytyjczyk, dzięki nieprzeciętnym umiejętnościom, umykał Brazylijczykowi i w większości wyścigów udawało mu się dojechać w całości do mety.
Umiejętności Nelsona w testowaniu wytrzymałości bolidów oraz pieniądze jego ojca umożliwiły mu testowanie bolidów F1. W 2007 roku był oficjalnym kierowcą testowym Renault F1. Kilkakrotnie od swojego nowego zespołu dostawał szansę przetestowania bezpieczeństwa bolidów F1.
Formuła 1
Pod koniec roku 2007 Nelson Piquet Jr został oficjalnie zaprezentowany jako nowy kierowca zespołu Renault F1. Wywołało to panikę wśród kierowców F1. Odeszło kilku z nich, podawali oni sprzeczne informacje na ten temat. Tylko Ralf Schumacher przyznał się, że robi to, gdyż nie chce być kolejną ofiarą szalonego Brazylijczyka. Giancarlo Fisichella, po zmianie zespołu na najsłabszy w stawce Force India, powiedział, że zrobił to wyłącznie dlatego, żeby nie stać na celowniku nowego kierowcy Renault
Sezon 2008 był dla Nelsona całkiem udany. Kilka razy w efektowny sposób zniszczył wyścig innym kierowcom. Raz, podczas GP Niemiec, udało mu się zająć 2. miejsce. Sezon skończył na 12. pozycji z 19 punktami.