FSO Polonez: Różnice pomiędzy wersjami
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
(Całkowita zmiana tekstu.) |
M (Przywrócono przedostatnią wersję, jej autor to 89.200.208.92. Autor wycofanej wersji to 83.142.222.163.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{sur|'''samochodu'''|[[polonez (taniec)]] i [[polonez (wódka)]]}} |
{{sur|'''samochodu'''|[[polonez (taniec)]] i [[polonez (wódka)]]}} |
||
[[Grafika:Polonez.jpg|thumb|300px|Nowy model poloneza]] |
|||
[[Grafika:sando.jpg|right|thumb|200px|Stary model poloneza]] |
|||
{{nonnews|[[NonNews:Plaga kradzieży Polonezów|Plaga kradzieży Polonezów]]}} |
|||
'''Polonez''' ''(właśc. Pomylonez)'' – coś, co powstało w [[1950]] na zlecenie [[Józef Stalin|Stalina]]. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę. Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF przejęła pracę nad tym pojazdem. W [[1958]] roku polonez trafił do seryjnej produkcji. OSF to skrót od Ożesz Super Fura. Była to fabryka powstała z inicjatywy [[Lech Wałęsa|Lecha Wałęsy]]. Wyprodukowała ona wiele samochodów, takich jak [[Fiat 126p]] – Fatalna Imitacja Auta Turystycznego, 1-osobowego, 2-drzwiowego, 6-razy przepłaconego. W latach 90. Polonezy z odzysku zostały wykorzystane do teleturnieju [[Koło Fortuny]]. |
|||
== Dane techniczne == |
|||
Polonez - polski samochód osobowy produkowany w latach 1977-2002 przez Fabrykę Samochodów Osobliwych stanowiący skrzyżowanie bolidu F1 z karetą. |
|||
* liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową; |
|||
* prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści); |
|||
* przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 h; |
|||
* maksymalny moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów; |
|||
* pojemność silnika: 7 litrów i 2 flaszki; |
|||
* pojemność bagażnika: 190 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika mamy nieskończenie dużą pojemność (co jest jedną z niewielu, jeśli nie jedyną zaletą tego wozu); |
|||
* segment: Premium |
|||
* '''w standardzie:0''' |
|||
** kieliszek benzyny do wyjechania za bramę salonu lub z pod drzewa, |
|||
** poduszka powietrzna dla kota, |
|||
** kołdra powietrzna dla psa, |
|||
** wiśniówkę z pobliskiego Monopolowego za 3,50 zł, |
|||
** silnik ze złomowca |
|||
** piec kaflowy na węgiel do ogrzewania, |
|||
** komplet opon dla jazdy po tundrze, |
|||
** samochód lub jego pozostałość, |
|||
** kluczyki w postaci śrubokręta lub widelca, |
|||
** kierownica(w częściach), |
|||
** przednia szyba w wersji dopłaconej patrz poniżej, |
|||
** książkę, gdzie będzie napisane, że to duży i bezpieczny samochód |
|||
* '''Po dopłacie można otrzymać:''' |
|||
** sokowirówkę, |
|||
** 4 dziurawe poduszki powietrzne, do tego pompka. |
|||
** przednią szybę niekoniecznie w całości, |
|||
** wycieraczki (ręczne), |
|||
** felgi z ornamentem w kształcie Sfinksa, |
|||
** karnet do klubu Go-Go Old Womans, |
|||
** '''elektryczną''' zapalniczkę która podpala tapicerkę |
|||
** pół litra, |
|||
** kierownicę obszytą skórą z królika, |
|||
** respirator pokładowy, |
|||
** dmuchaną prostytutkę do jazdy dziennej lub nocnej, |
|||
** szpachlówkę na bazie gipsu lub cementu, |
|||
** farbę podkładową na podkładzie spirytusu możliwą do wypicia, |
|||
** pól litra likieru/lakieru w kolorze podwozia, |
|||
** silnik (o ile nie skołujesz jakiegoś), |
|||
** komputer pokładowy z czarno-białym monitorem, |
|||
** radio lampowe Unitra, |
|||
** worek węgla do pieca kaflowego, |
|||
** rękawice ze świńskiej skóry, |
|||
** szpachelkę do zeskrobywania ptasich odchodów, |
|||
** samochód, |
|||
** i kolejne pół litra, |
|||
** alarm pokładowy w postaci jamnika, |
|||
** naleśnik z dżemem, |
|||
** trój-widłową kosiarkę do betonu, |
|||
** zestaw dziurek do durszlaka. |
|||
** sprzęgło do neostrady |
|||
== Zalety == |
|||
Samochód skonstruowano w latach 70tych z myślą o bezpieczeństwie, szybkości i ekologii. Aby zapewnić odpowiednie prowadzenie z przodu zastosowano zawieszenie z bolidu F1, co spowodowało jednak drastyczny wzrost kosztów produkcji które zdecydowano się ograniczyć poprzez zastosowanie tylnego zawieszenia z karety króla Jana Kazimierza. Poloneza napędzać miały silniki produkowane nad kanałem Żerańskim ale wobec zatopienia fabryki zdecydowano się na silnika z traktora Perkins. W trosce o środowisko naturalne zastosowano łatwo i w pełni biodegradowalne nadwozie. Na wypadek inwazji zachodnich imperialistów tylny most skonstruowano tak aby wydawał dźwięk myśliwca MiG-29 co miało służyć zastraszaniu i dezinformacji wroga. |
|||
* Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1 400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej). |
|||
* Masz go wtedy, kiedy chcesz ale musisz wystać swoje. |
|||
* W końcu to polski [[samochód]]. |
|||
* Zawieszenie na resorach dobrze znanych z fiatów 125p, parowozów i [[furmanka|furmanek]] - twój kowal je polubi. |
|||
* Po stłuczce nakładamy 1kg szpachli aby wzmocnić pancerz o 20% |
|||
* Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach. |
|||
* Brak przedniej klapy od komory silnikowej zapewniał dobre chłodzenie silnika. |
|||
* Sprzęgło z genialnej konstrukcji, czyli Żuka |
|||
* Opancerzenie |
|||
* Dobrze idzie na złomie to części tanie |
|||
* Jak większość właścicieli Poldków mówi: Ach te ŚLICZNE Oczka!! |
|||
== Wady == |
|||
Polonez spełniał wszelkie oczekiwania co do bezpieczeństwa i umożliwiał szybkie przemieszczanie się w warunkach korków ulicznych ponieważ był w stanie staranować każdy samochód bez uszkodzeń własnych. |
|||
* Jest... |
|||
* Spala 40 litrów wysokooktanowej benzyny i 5 oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim, połowę mniej na trasie i około 3 litrów etyliny na godzine podczas postoju. |
|||
Z uwagi na słabe osiągi, w 1986 roku wprowadzono wersję doładowaną turbosprężarką z bolidu F1 Wolf WR5 ale rok później zarzucono produkcję ponieważ części wyrzucane podczas eksplozji silnika powodowały wiele ofiar śmiertelnych wśród przechodniów i kastrowały kierowców którzy w strachu o klejnoty rodzinne zakładali kolczugi przed każdą jazdą. |
|||
* Wypoczynkowe hamowanie |
|||
* Przy prędkości 40 km/h Polonez wypadał z zakrętu i dachował. |
|||
Polonez spełniał wszelkie oczekiwania co do bezpieczeństwa i umożliwiał szybkie przemieszczanie się w warunkach korków ulicznych ponieważ był w stanie staranować każdy samochód bez uszkodzeń własnych. |
|||
* Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie). |
|||
* W przypadku nie dożywiania alarmu jest możliwa jego utrata. |
|||
W 1993 roku próbowano rozwiązać kwestię niedostatecznych osiągów poprzez zastosowanie roweru jako jednostki napędowej w wersji GTI. Niestety z uwagi na plotki o zastosowaniu silnika z bolidu F1 Lotusa, sprzedaż tej wersji była niska w obawie przed kolejnymi eksplozjami silników i związaną z tym ewentualną katastrofą demograficzną. |
|||
* Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa się jak u Flintstonów. |
|||
* W przypadku awarii pieca pozostaje nam klasyczne nacieranie się laczami lub kaloszami. |
|||
==Dane Techniczne== |
|||
* Made in Poland (składane w chinach przy czym 90% śrub uznano za bezużyteczne) |
|||
(przedział wartości w zależności od wersji) |
|||
* Zbudowano go na płycie podłogowej Żuka |
|||
Moc maksymalna: 30(1.3)-1500KM(1.5Turbo) |
|||
Maksymalny moment obrotowy: 300(1.3)-1000Nm(2.0) |
|||
Prędkość maksymalna: niemierzalna(1.3)-zależna od odwagi kierowcy(1.5Turbo) |
|||
Przyspieszenie 0-100km/h: wieczność(1.3)-2.5 sekundy(1.5Turbo) |
|||
Prędkość wznoszenia(2400 Racing): 1000m/min |
|||
Nota: Przyspieszenie 0-100km/h wersji 1.5 Turbo obliczono teoretycznie, natomiast nigdy nie zmierzono w praktyce ponieważ żaden sprawdzany egzemplarz nie ukończył próby z powodu eksplozji mostów napędowych. |
|||
==Ciekawostki== |
==Ciekawostki== |
||
*Polonez zrobił furorę podczas zamieszek ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nie niszczył. |
|||
*Jego karoseria była silna ponieważ wykonana była z mieszanki brązowego kartonu z szarym papierem toaletowym, a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI. |
|||
== Zaprzestanie produkcji == |
|||
Polonez miał rzekomo być eksperymentalnym, niezniszczalnym samochodem dla służb bezpieczeństwa chroniących sprawiedliwą, socjalistyczną Polskę przed siejącymi zamęt i zniszczenie krwiożerczymi kapitalistami ale na skutek pomyłki wszedł do produkcji jako samochód seryjny. |
|||
W 2002 roku zaprzestano produkcji z powodu: |
|||
*Wybuchów silnika, |
|||
Sołtys miejscowości Nowa Wieś zakazał wjazdu Polonezów Turbo do jego miejscowości po tym jak eksplozja silnika jednego z tych samochodów doprowadziła do wyludnienia. |
|||
*Wypadków spowodowanych poprzez spadnięcie alarmu (jamnika) pod pedał hamulców. |
|||
*Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę pojazdu. |
|||
Wywiad brytyjski używał Polonezów jako samochodów agentów z oznaczeniem 00 z uwagi na ich odporność na ostrzał. |
|||
*Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać okien. |
|||
*Zakończenia emisji [[Koło Fortuny|Koła Fortuny]]. |
|||
W Rajdzie Portugalii 1980 Polonez staranował 89 konkurencyjnych samochodów ale na skutek pomyłki pilota nie udało mu się zniszczyć pozostałych 9 gdyż stracił zbyt wiele czasu na przebijaniu tunelu pod Pirenejami. |
|||
*Częstych wypadków ponieważ kierowca często był zbyt zajęty prostytutką by prowadzić |
|||
[[Kategoria:Samochody]] |
|||
Zakazano importu Polonezów Turbo do całego Związku Radzieckiego po tym jak wybuch silnika takiego samochodu poważnie uszkodził jeden z reaktorów elektrowni atomowej w Czarnobylu w kwietniu 1986 roku. |
|||
Do 1985 roku prowadzono badania nad zastosowaniem zmodyfikowanego silnika z Ferrari zamiast tylnej kanapy. Odnotowano że Polonez z tym silnikiem jest zdolny to lotów stratosferycznych ale wysoka śmiertelność kierowców testowych oraz hałaśliwość pojazdu przyczyniła się do zarzucenia projektu. W związku z tym jedyny prototyp wysłano do muzeum. Niestety samochód musiał dotrzeć do niego samodzielnie, jadąc ulicami Warszawy co wywołało panikę i zawalenie kilku budynków. W stolicy odnotowano wtedy 60 tysięcy przypadków pęknięcia bębenków usznych. Tego samego dnia w Finlandii z okien powypadały szyby ,a w Turcji zanotowano trzęsienie ziemi. W Moskwie uznano to początkowo za atak nuklearny imperialistów amerykańskich na Warszawę i rozpoczęto przygotowania do globalnego kontruderzenia. |
|||
W 1995 roku przeprowadzono crashtest Poloneza ale nie przyznano mu żadnych gwiazdek gdyż całkowite unicestwienie ściany nie mieściło się w kryteriach oceniania. |
Wersja z 16:52, 13 paź 2009
Ten artykuł dotyczy 'samochodu'. Zobacz też polonez (taniec) i polonez (wódka). |
Polonez (właśc. Pomylonez) – coś, co powstało w 1950 na zlecenie Stalina. Miał być to pojazd łączący funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz wygodę. Ponieważ projekt upadł, polska firma OSF przejęła pracę nad tym pojazdem. W 1958 roku polonez trafił do seryjnej produkcji. OSF to skrót od Ożesz Super Fura. Była to fabryka powstała z inicjatywy Lecha Wałęsy. Wyprodukowała ona wiele samochodów, takich jak Fiat 126p – Fatalna Imitacja Auta Turystycznego, 1-osobowego, 2-drzwiowego, 6-razy przepłaconego. W latach 90. Polonezy z odzysku zostały wykorzystane do teleturnieju Koło Fortuny.
Dane techniczne
- liczba miejsc: kierowca + 4 pasażerów + schowek na teściową;
- prędkość maksymalna: 350 km/h (z przepaści);
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h: w 2,0487 h;
- maksymalny moment obrotowy: 3000 zygmuntometrów;
- pojemność silnika: 7 litrów i 2 flaszki;
- pojemność bagażnika: 190 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy: 80 litrów, po otworzeniu klapy bagażnika mamy nieskończenie dużą pojemność (co jest jedną z niewielu, jeśli nie jedyną zaletą tego wozu);
- segment: Premium
- w standardzie:0
- kieliszek benzyny do wyjechania za bramę salonu lub z pod drzewa,
- poduszka powietrzna dla kota,
- kołdra powietrzna dla psa,
- wiśniówkę z pobliskiego Monopolowego za 3,50 zł,
- silnik ze złomowca
- piec kaflowy na węgiel do ogrzewania,
- komplet opon dla jazdy po tundrze,
- samochód lub jego pozostałość,
- kluczyki w postaci śrubokręta lub widelca,
- kierownica(w częściach),
- przednia szyba w wersji dopłaconej patrz poniżej,
- książkę, gdzie będzie napisane, że to duży i bezpieczny samochód
- Po dopłacie można otrzymać:
- sokowirówkę,
- 4 dziurawe poduszki powietrzne, do tego pompka.
- przednią szybę niekoniecznie w całości,
- wycieraczki (ręczne),
- felgi z ornamentem w kształcie Sfinksa,
- karnet do klubu Go-Go Old Womans,
- elektryczną zapalniczkę która podpala tapicerkę
- pół litra,
- kierownicę obszytą skórą z królika,
- respirator pokładowy,
- dmuchaną prostytutkę do jazdy dziennej lub nocnej,
- szpachlówkę na bazie gipsu lub cementu,
- farbę podkładową na podkładzie spirytusu możliwą do wypicia,
- pól litra likieru/lakieru w kolorze podwozia,
- silnik (o ile nie skołujesz jakiegoś),
- komputer pokładowy z czarno-białym monitorem,
- radio lampowe Unitra,
- worek węgla do pieca kaflowego,
- rękawice ze świńskiej skóry,
- szpachelkę do zeskrobywania ptasich odchodów,
- samochód,
- i kolejne pół litra,
- alarm pokładowy w postaci jamnika,
- naleśnik z dżemem,
- trój-widłową kosiarkę do betonu,
- zestaw dziurek do durszlaka.
- sprzęgło do neostrady
Zalety
- Niska cena (350 tys. w wersji podstawowej, 1 400 000 miesięcznie w wersji podrasowanej).
- Masz go wtedy, kiedy chcesz ale musisz wystać swoje.
- W końcu to polski samochód.
- Zawieszenie na resorach dobrze znanych z fiatów 125p, parowozów i furmanek - twój kowal je polubi.
- Po stłuczce nakładamy 1kg szpachli aby wzmocnić pancerz o 20%
- Skonstruowany z myślą o polskich drogach, szczególnie autostradach.
- Brak przedniej klapy od komory silnikowej zapewniał dobre chłodzenie silnika.
- Sprzęgło z genialnej konstrukcji, czyli Żuka
- Opancerzenie
- Dobrze idzie na złomie to części tanie
- Jak większość właścicieli Poldków mówi: Ach te ŚLICZNE Oczka!!
Wady
- Jest...
- Spala 40 litrów wysokooktanowej benzyny i 5 oleju (silnikowego) / 100 km w cyklu wiejskim, połowę mniej na trasie i około 3 litrów etyliny na godzine podczas postoju.
- Wypoczynkowe hamowanie
- Przy prędkości 40 km/h Polonez wypadał z zakrętu i dachował.
- Zewnętrzna toaleta (zimno jak w dupie).
- W przypadku nie dożywiania alarmu jest możliwa jego utrata.
- Brak hamulców klasycznych, hamowanie odbywa się jak u Flintstonów.
- W przypadku awarii pieca pozostaje nam klasyczne nacieranie się laczami lub kaloszami.
- Made in Poland (składane w chinach przy czym 90% śrub uznano za bezużyteczne)
- Zbudowano go na płycie podłogowej Żuka
Ciekawostki
- Polonez zrobił furorę podczas zamieszek ulicznych, gdyż przy rozjeżdżaniu demonstrantów wcale się nie niszczył.
- Jego karoseria była silna ponieważ wykonana była z mieszanki brązowego kartonu z szarym papierem toaletowym, a jej spoiwo stanowiła mąka ziemniaczana z pastą do butów KIWI.
Zaprzestanie produkcji
W 2002 roku zaprzestano produkcji z powodu:
- Wybuchów silnika,
- Wypadków spowodowanych poprzez spadnięcie alarmu (jamnika) pod pedał hamulców.
- Awarii sokowirówek, które mieliły całą załogę pojazdu.
- Częstych uduszeń się załogi pojazdu dymem wydobywającym się z pieca, gdyż załoga zapominała otwierać okien.
- Zakończenia emisji Koła Fortuny.
- Częstych wypadków ponieważ kierowca często był zbyt zajęty prostytutką by prowadzić