Program
"Zanim zaczniesz pisać program
pomyśl dwa razy
abyś nie musiał pisać trzy razy!"
~ Przysłowie sumeryjskie
Program – coś, co jest pisane przy użyciu komputera w jakimś prostym języku programowania jak PHP (Personal Hell Page, którego używanie może doprowadzić piszącego do szału), Turbo Pascal z dodatkiem nitrogliceryny czy c# w tonacji d-moll.
Innymi odmianami programu są program telewizyjny oraz program prania i populistyczny program naprawy państwa.
Typowy program
Typowy program napisany jest w języku programowania, tzw. składa się z losowo rozmieszczonych słów kluczowych danego języka (begin,{,while,:P) oraz słów wybranych przez kodera.
Typowy program w C ma postać:
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <math.h> #define _ ;double #define void x,x #define case(break,default) break[O]:default[O]: #define switch(bool) ;for(;x<bool; #define do(if,else) inIine(else)>int##if? #define true (--void++) #define false (++void--) char*O=" <60>!?\\\n"_ doubIe[010]_ int0,int1 _ Iong=0 _ inIine(int eIse){int O1O=!O _ l=!O;for(;O1O<010;++O1O)l+=(O1O[doubIe]*pow(eIse,O1O));return l;}int main(int booI,char*eIse[]){int I=1,x=-*O;if(eIse){for(;I<010+1;I++)I[doubIe-1] =booI>I?atof(I[eIse]):!O switch(*O)x++)abs(inIine(x))>Iong&&(Iong=abs(inIine(x )));int1=Iong;main(-*O>>1,0);}else{if(booI<*O>>1){int0=int1;int1=int0-2*Iong/0 [O]switch(5[O]))putchar(x-*O?(int0>=inIine(x)&&do(1,x)do(0,true)do(0,false) case(2,1)do(1,true)do(0,false)6[O]case(-3,6)do(0,false)6[O]-3[O]:do(1,false) case(5,4)x?booI?0:6[O]:7[O])+*O:8[O]),x++;main(++booI,0);}}}
Języki programowania bywają czasami stosowane do specjalistycznych zastosowań. Np. język VGB Systemu V7 do zastosowań amatorskich systemów ekspertowych, rozwijany od lat 80tych będący od wersji 1.0 Versją 7. Aktualnie ma się ukazać wersja 2007 z unowocześnionymi wymaganiami systemowymi. Przykładowy program w języku cVGB - mutacji VGB, w której to wyeliminowano prawie całkowicie stosowanie klawiatury alfabetycznej:
140 357 878 1440 862 54 572 8685<=32357 1432 140>477 140 320576 do 1402 386 if 572>607 140 357 140 357 572 140 357 607 140 357 685 140 140 RT 140 572 357 14032 47384 av 121
Fakty dotyczące tworzenia programów
- Pisanie programu to rozkosz. Kompilacja i testowanie programu to piekło.
- Prawa Murphyego są jedynymi pewnikami informatyki stosowanej, znaczy się programowania, pisania programów, no!
- Powodem generowania ogromnej liczby błędów przez system operacyjny Windows jest faktyczna nieznajomość języków programowania przez Big Geja (nie umiał napisać najprostszego skryptu).
- Potrzeby klienta nigdy nie pokrywają się z usługami dostępnymi w ramach wstępnego projektu, które są różne od tych zawartych w projekcie głównym, które znowu nie mają kompletnie nic wspólnego z usługami dostarczanymi przez gotowy program.
- Program jest jak talerz spagetti - gdy pociągniesz z jednej strony, z drugiej zacznie się sypać.
- Nie istnieje coś takiego, jak dobrze działający program - jest on co najwyżej za krótko testowany.
- Restart komputera, spryskanie monitora wodą święconą, stanie na głowie mogą sprawić, że zawierający do tej pory (według kompilatora) błędy tekst programu zostanie skompilowany.
- Jeżeli koder napisze autentycznie dobrze działającą klasę/funkcję/moduł to z powodu nie wykrytego w czasie testowania błędu kompilatora wygeneruje on zły kod maszynowy.
- Jeżeli nawet, dzięki milinom dolarów i pracy setek koderów powstanie niemal dobrze działający program, to z powodu wybuchu na słońcu płyta matrycowa zostanie wytłoczona z pozornie niezauważalnym błędem.