Zaporożec

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Jeden z bardziej zadbanych modeli

ZAZ Zaporożec (ur. 1960, zm 1969)– ukraiński radziecki traktor samochód zbudowany w ZSRR przez bandę Kozaków w fabryce ZAZ. Podróba Fiata 600, a potem NSU Prinza. W czasach Breżniewa marzenie ludu pracującego, a w obecnych czasach zabytek chodzący za cenę dobrego Maybacha[1]. W niektórych kręgach Zaporożec rywalizuję z takimi rodzynkami jak Polonez czy Zastava o tytuł największego rupiecia, który zjechał z taśmy produkcyjnej.

Historia

Pod koniec lat 50. inżynierowie z fabryki ZAZ wpadli na pomysł zrobienia auta dla biedaków (ale i tak większości rusków nie było na niego stać). W 1960 po przetestowaniu go przez Breżniewa i Chruszczowa uznali, że Józio byłby zadowolony. Po skończeniu testów auto było gotowe do produkcji. Obecnie jest to pojazd-symbol dla Ukraińców, jak kaszlak dla polaków. Podobnie jak malczan symbolizuje biedę, nędzy i słabe wykonanie.

Zalety

Duże zagęszczenie Zaporożców
  • Nie posiadasz go.
  • Części nie droższe niż butelka spirytusu.
  • Łatwy tuning, wystarczy zamontować mu pantograf i będzie robił za tramwaj.
  • Ma dziurę w podłodze, dzięki czemu można nim zaparkować na zamarzniętym jeziorze i łowić w nim ryby.
  • Ma mocniejszy silnik od malucha.
  • Po odrąbaniu rury wydechowej jednocześnie ryczy jak traktor i ferrari.
  • Jest jak Porsche 911 – ma silnik z tyłu.
  • Luksusowe wyposażenie, w wersji rozszerzonej dostajemy nawet szyby do własnego montażu.
  • Koszty amortyzacji nie są duże, części można równie dobrze zespawać z szwagrem w piwnicy.
  • Kiedy przebije się opona nie trzeba kupować nowej, bo wystarczą od typowej taczki.
  • W czasie nieużytku można wyjąć mu silnik i zamontować w wentylatorze.
  • Niczym Ikarus jest odporny na dziurawe drogi.
  • W przeciwieństwie do trabanta nie jest wykonany z plastiku, więc nie gnije tak szybko.
  • Bagażnik z przodu chroni przed zderzeniem w tył.
  • Nie dostaniesz w nim mandatu za nadmierną prędkość.
  • Ogrzewanie w czasie zimy potrafi zachwycić nawet największych zmarzluchów świata.
  • Kiedy nawali klakson można zamontować takowy od przeciętnego Kraza.
  • Bez problemu można przewieść w nim całą brygadę wojskową.
  • Nie trzeba przejmować się płynem chłodzącym…
  • …Instalacją elektryczną zresztą też.
  • Odstrasza blachary niczym legendarna Multipla

Wady

  • Drzwi mają tendencje do wypadania z zawiasów.
  • Nie ma kluczyka, silnik odpala się przy pomocy widelców i łyżek.
  • Posiada hamulce, które najpewniej są wykonane z drewna.
  • Nigdy nie wiesz co w nim nawali.
  • Silnik ma tendencje do samozapłonu.
  • Chłodzenie powietrzem działa odwrotnie niż pierwotnie zamierzano.
  • Nie dasz radę wjechać w nim na jakąkolwiek górkę.
  • Jazda Zaporożcem po autostradzie jest równoznaczne z otrzymaniem mandatu za za małą prędkość.
  • W bagażniku nie zmieści się nawet jedna butelka wódki.
  • Koroduje szybciej niż Omega.
  • Jest bardziej awaryjny niż Fiat Coupe, a ten psuje się nawet w warsztacie.

Przypisy

  1. Ale Tadek i tak nie chciałby przerzucić się na Zaporożca