Daewoo Matiz
Dawny Daweoo to Chevrolet[1]
- Hasło prowadzące do zguby Chevroleta
Wiesz? Ja mam matiza Co nie? I gliny mnie goniły, co nie? I mnie złapały, co nie? I mandata mi dały, co nie? I wódki nie będzie. O nie!
- Żul o Matizie
A ja mam matiza. Czaisz? I nawet pięćdziesiątkę rozwija. Czaisz? Zapier, czaisz?
- Dres o Matizie
Daewoo Matiz – nowoczesny, przestronny samochód, posiadający ogrom wyposażenia dodatkowego takiego jak np. karoseria, podwozie, szyby, a nawet lusterka. Jest on często spotykany w bogatych dzielnicach Łodzi (Bałuty, Polesie) oraz na Warszawskiej Pradze. Auto to produkowane jest w Polsce (przez Chińczyków). Oficjalnym miejscem produkcji jest Żerań, jednak wiele Matizów powstaje w przydomowych garażach, gdzie pozyskiwane są z Fiatów 126p. Dzięki temu obecnie jest ok. 100 tyś. egzemplarzy tego czegoś, rozproszonych po całym trzecim świecie (w tym Polsce).
Osiągi
Samochody wyprodukowane na Żeraniu (ok. 30 sztuk) rozpędzają się do prędkość rzędu 20 – 25km/h, lecz te z przydomowych garaży, dzięki mocniejszemu silnikowi o mocy 23 KM oraz pojemności 594 cm³, potrafią uzyskać maksymalną prędkość 30km/h. Dzięki temu Matizy są najbezpieczniejszymi samochodami na świecie. Ba, w galaktyce! Jedno jest pewne: Jeśli spotkasz to auto na drodze, na pewno spóźnisz się do pracy, szkoły, lub na randkę.
Historia
Kiedy Henry Ford w 1907 roku zaczął produkować Forda T, nie śmiał nawet marzyć o tak pięknym samochodzie jak Matiz. Jednak w 2000 roku to wizjonerstwo techniki opuściło fabrykę, głównie dzięki zatrudnieniu japońskich projektantów, japońskich informatyków oraz techników, którymi byli nauczyciele obróbki skrawania w warszawskich szkołach.
Provided ID could not be validated.
Matiz od razu stał się polskim hitem eksportowym. Z kraju wytachała się ponad połowa „Maluchów” przerobionych na Daewoo, a 30 samochodów wyprodukowanych na Żeraniu wyjechało do naszych sojuszników w wierze, czyt. na Słowację lub na Litwę. Niedaleko w każdym bądź razie.
Funkcja Closet
Samochód ten posiada również funkcję Closet (pol. klozet), która włącza tryb łodzi podwodnej. Niestety, system ten działa tylko w jedną stronę. Do wody wjedziesz, ale wypłynąć – nie dasz rady. Funkcja ta spotkała się ze sporą krytyką ze strony Euro NCAP, które z jej powodu rozważa odebranie Matizowi statusu najbezpieczniejszego samochodu. Mimo wszystko nikt nie rezygnuje z podawania w danych tego auta faktu, że jest amfibią[2].
Użytkownicy „Matizów”
Matizem jeżdżą dresy oraz stare starsze panie. Rozbieżność użytkowników jest zatem dość duża. Rozróżnić ich jest prosto: Gdy zobaczymy grubo tuningowany samochód z wystającym, klekoczącym silnikiem i ogromnym SiateXem, który jest w stanie rozwinąć prędkość 40km/h, jest to samochód dresa; gdy wylookamy zwykłego, przeciętnego, obtartego z boku Matiza, jest to zapewne samochód kobiety. W tym przypadku nie należy wciskać klaksonu, bo dotychczas jadące 20km/h auto zatrzyma się na środku jezdni, wysiądzie z niego bardzo zła pani i nie uchronisz się przed obrażeniami obuchowymi. Ty albo szyba twojego auta.
Oczywiście zdarzają się wyjątki. Matizy są też idealnymi samochodami dla pedałów, oraz, z powodu niskiej ceny, dla stosunkowo bogatych żuli. Nie zdziw się więc, gdy jadący przed tobą Matiz zacznie się „zataczać”.
Zalety i wady
Zalety
- Karoseria;
- lusterka;
- podwozie;
- siedzenia;
- kierownica.
- szyby
Wady
- Absolutny brak bagażnika;
- absolutny brak wyposażenia dodatkowego;
- absolutny brak komfortu;
- absolutny brak stylu;
- absolutny brak technologi;
- absolutny brak.... a sam se pisz...