Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
SKM to największe w Europie metro jeżdżące nad ziemią wybudowane w Trójmieście za czasów PRL-u. Początkowo w jego zasięgu był tylko Gdańsk i Sopot, później - Gdynia, Rumia, Reda i Wejherowo, a przez pewien czas także Smętowo, Iława, Malbork i Elbląg. Zarząd SKM planował uruchomienie linii do Zakopanego i Nowego Jorku, jednak po zmianach personalnych w 2006 roku plany te zostały zaniechane. Nowy prezes wspomagany przez Urząd Marszałkowski zdecydował, że SKM może przewodzić pasażerów tylko w obrębie województwa pomorskiego, w związku z czym uruchomione zostaną połączenia do Słupska, a zaniechane te na południe od Tczewa.
Decyzje te wstrząsnęły mieszkańcami zwłaszcza Malborka i Smętowa, ponieważ dotąd myśleli oni, że mieszkają w województwie pomorskim, ale na szczęście nieomylny prezes SKM wyprowadził ich z błędu. Nadal nie wiedzą co prawda, w jakim żyją województwie, ale są już pewni, że nie w pomorskim.
Sposób przewozu
Aby jechać pociągiem SKM należy skasować bilet w kasowniku znajdującym się na peronie. Następnie należy poczekać na pociąg w odpowiednim kierunku i mieć nadzieję, że będą w nim wolne miejsca. Zaleca się stać możliwie daleko od drzwi, bo te lubią odpadać. Osoby, które nie skasowały biletu, proszone są o dopchanie się do najbliższej ubikacji. Pchanie to pomoże zidentyfikować gapowicza czujnemu kanarowi z Renomy. Paradoksalnie ubikacja jest zawsze nieczynna lub zaspawana. Jeżeli jakimś cudem jest otwarta okazuje siże w środku zamiast toalety znajduje się leciwa aparatura elektryczna pod napięciem 3000V. Za osikanie instalacji wysokiego napięcia SKM nie odpowiada.