UAZ
Szablon:T radziecki cud techniki, technologiczny majstersztyk zaprojektowany w odpowiedzi na niemieckie Mercedesy i BMW.
Opinie kierowców
Nigdy nie sprawia problemów w obsłudze. Jest super oszczędny, posiada bardzo dynamiczny i niezawodny silnik, który zawsze od ręki zapala. Wnętrze uaza jest zimą doskonale ogrzewane, w lecie natomiast chłodne i przyjemne. Całe nadwozie posiada wspaniałe wyciszenie, dzięki czemu jazda jest cicha i przyjemna. Nic się nie trzęsie, nie z rzęzi, nie jęczy, nie wibruje. Podczas ulewnych deszczy do wnętrza nie dostaje się ani kropla wody, szyby wcale się nie pocą. Dzięki doskonałemu zawieszeniu samochodem się po prostu płynie po drodze. Jazdę ułatwia wspomaganie układu kierowniczego, niespotykanie mały promień skrętu, wspaniale dopracowana skrzynia biegów, skuteczne, nowoczesne i niezawodne hamulce, panoramiczna szyba przednia oraz wiele innych perfekcyjnych rozwiązań technicznych. Niezniszczalne, drewnianogumowoazbestowe zbrojone opony zapewniają doskonałą przyczepność w każdych warunkach.
- Zobacz też: Propaganda
Wygląd
Samochód marki UAZ wyróżnia się spośród innych aut nietuzinkowym wyglądem. Nadwozie wyraźnie nawiązuje do pierwszych modeli Forda, natomiast podwozie jest identyczne jak w autobusach marki Jelcz. Projektanci byli wyznawcami kwadratyzmu, tak więc nadali UAZowi wygląd wielkiego kloca. Cechę tę podkreślają szczególnie kanciaste wykończenie wnętrza i prostokątna kierownica. Wnętrze jest wykonane ze skóry tygrysa syberyjskiego i kości słoniowej. Osoby latające niemieckimi samolotami Messerschmitt od razu zauważą identyczną deskę rozdzielczą. Samochód ocieplany jest azbestem.
Technika
Projektanci UAZa w połowie roboty stanęli przed poważnym problemem. Otóż musieli zmniejszyć wagę samochodu z 20 ton do co najwyżej 10 ton. Wyjściem mogło być wypieprzenie 2-biegowej skrzyni z radzieckiego czołgu T-34, jednak zrezygnowano z pasów bezpieczeństwa, poduszek powietrznych i popielniczek. Pozwoliło to zmniejszyć wagę do pół tony.
Samochód jeździ bardzo dynamicznie, co zapewnia 45 konny silnik z ciągnika Belarus. W silniku zastosowano nowoczesną technologię powodującą, że w samochodzie można tankować polską wodę, do której na stacjach często dodawana jest benzyna. Bagażnik umiejscowiono z przodu samochodu robiąc z tyłu miejsce dla psa lub teściowej czy żony. Światła przednie zrobione są w technologii świateł rowerowych, zaś niskie zużycie akumulatora powoduje zastosowanie rowerowego dynama. Odrobiny luksusu dodają też manualnie sterowane szyby i lusterka, szyberpodłoga oraz wbudowany telefon stacjonarny na korbę. W suficie zamontowano wyciągarki do wydobywania pijanych rosyjskich komandosów po akcji.