Unreal Tournament (seria gier)

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru

Unreal Tournament – seria gier komputerowych typu arena wydawanych w latach 1999–2007. Do dzisiaj gry tej serii są wykorzystywane jako dyscypliny e-sportowe.

250px|right|thumb|Głupi ma szczęście...

Fabuła

UT '99

Jest rok ok. 2391 wielka korporacja Liandri organizuje krwawy Turniej, wywodzący się z nielegalnych walk górników mających na celu rozładowanie agresji(XXIV wiek a porządnych środków uspokajających nie mają?). Turniej zdobywa niesłychaną popularność... Jesteś jednym ze śmiałków którzy chcą zdobyć sławę i pieniądze rozczłonkowując różnorakimi broniami pozostałych uczestników Turnieju.

UT 2k4

Patrz wyżej.

UT 3

Rasa Necris[1] nasyła na ludzką kolonię Bliźniacze dusze Krallów[2] celu pacyfikacji planety. Ty jesteś świadkiem tej masakry. Po ucieczce razem z drużyną postanawiacie zemścić się na Necrisach.

O co kaman?

W grze pojawia się kilka trybów gry. Ale w większości chodzi o zabijanie.

  • DM – standardowy deathmatch, podobny do tego z Kłejk 3 Arena
  • TDM – Jak wyżej, ale gracze są podzieleni na druzyny.
  • CTF – kolejny tryb z kłejka polegający na kradzieży wrogiej flagi i dostarczeniu do własnej. Po co? Nikt nie wie. Najbardziej popularny i najbardziej bzdurny zarazem tryb, aczkolwiek ciekawszy niż w wersji kłejkowej.
  • DOM – polega na zajęciu dwóch-trzech miejsc na mapie i utrzymaniu nad nimi kontroli. Wymaga ścisłej współpracy, dlatego nawet Pr0 nie wygra jeśli ma drużynę z samymi n00bami.
  • Assault – tryb polegający na wykonywaniu misji. Jedna drużyna wykonuje misję, druga stara się za wszelką cenę przeszkodzić agresorom. Po wygranej następuje zamiana ról. Jeśli obie wykonają misję wygrywa drużyna, która zrobiła to szybciej. Jeśli obie spartolą, to wygrywają ci, co wykonali więcej celów.
  • ONS/Warfare – pierwszy tryb gry z pojazdami. Polega na zajmowaniu węzłów energetycznych (Power node), by podłączyć się do wrogiego reaktora (Power core). Po Podłączeniu się do wrogiego reaktora mamy za zadanie wrogi reaktor zniszczyć. I jednocześnie pamiętać, że jak przeciwnicy podłączą się do naszego reaktora należy go bronić za wszelką cenę, bo nie można go naprawić spawarką...

Zabawki, czyli oręż w grze

W grze mamy do dyspozycji sporo fajnych broni, oto one:

  • Impact Hammer/Shield gun – dostajemy go po respawnie. Broń do walki wręcz, odpowiednik CS'owego noża. Trzeba mieć sporo szczęścia by kogoś nim zabić w multi, boty natomiast można tym zgładzić bez wysiłku.
  • Enforcer/Assault rifle – tak jak Impact Hammer dostajemy go po respawnie. Często nazywany muchobojem, bo n00bki nie potrafią nim zabić nic innego.
  • GES Bio Rifle – broń rozrzucająca zielone gluty. N00by zwykle spamują nim w nadziei na łatwe fragi, a osobniki myślące korzystają z trybu alternatywnego pozwalającego na zrobienie wielkiej kuli z glutów i czekają na przeciwnika. Jeśli trafi – to umarł w butach!
  • ASMD (Shock Rifle) – jedna z ulubionych broni pr0. W podstawowym trybie strzela słabą wiązką laserową, w alternatywnym kulę energii. Jeśli wypuścimy kulę a potem trafimy nią wiązką to stanie się światłość. Lecz ta sztuka n00bkom nie wychodzi i zwykle jak najszybciej zmieniają broń.
  • Pulse/Link gun – ten karabin plazmowy w podstawowym trybie strzela pociskami o dobrej sile rażenia. W trybie alternatywnym strzela promieniem plazmowym zadającym Konkretne obrażenia. Przeciętny gracz nie korzysta z niego w walce w trybach z pojazdami, gdyż tryb alternatywny... naprawia je. Dodatkowo dzięki niemu możemy też budować power node w ONS.
  • Minigun – zwykły Ckm, ale bardzo silny. Niestety ma koszmarne zużycie amunicji.
  • Stinger – pojawia się w UT3, jeszcze lepszy od miniguna. W podstawowym trybie zalewa przeciwnika gradem ostrych kryształów, w trybie alternatywnym strzela dużymi kryształami, którymi można przyszpilić wroga do ściany, co jest dobre przeciw niezbyt inteligentnym przeciwnikom.
  • Ripper – pierwszy tryb był największą pomyłką w dziele unrealowego stworzenia. Strzela ostrymi, odbijającymi się od ścian dyskami, którymi n00by zabijają się sami. Umiejętni(czytaj: nieco bardziej rozgarnięci) gracze potrafią dobrze wykorzystać sprężystość dysków, ucinając czaszkę przy samej dupie jakiemuś n00bkowi. W trybie alternatywnym dyski wybuchają i odrzucają daleko przeciwnika. Szkoda, że broń wycofano, bo w UT 3 bardzo by się przydała (w UT 3 zalicza fragi za wepchnięcie do lawy czy też za zrzucenie z urwiska).
  • Flak Cannon – ulubiona broń większości graczy. W pierwszym trybie działa jak strzelba rozsmarowująca przeciwników po ścianach, a w drugim jak moździerz. To połączenie gwarantuje dużą ilość fragów.
  • Rocket Launcher – rakietnica. W UT ma bogatsze wyposażenie niż jej gówniana odpowiedniczka z kłejka. Ma potężne rakiety, auto naprowadzanie, możliwość wystrzelenia 3 rakiet na raz (6 w ut99) i funkcję granatnika. Brakuje tylko przenośnego sracza i dozownika browca.
  • Sniper Rifle - BOOM, HEADSHOT!!! Dalszy opis jest zbędny.
  • AVRiL – rakietnica przeciwpancerna, dobra broń na pojazdy. Nikt mądry nie walczy nim przeciw piechocie, bo ta broń się do tego nie nadaje.
  • Redeemer – najsilniejsza broń w grze. Niedoświadczeni gracze zwykle sami się nią zabijają. W podstawowym trybie po prostu strzela małym pociskiem nuklearnym, w alternatywnym to samo, ale możesz sterować wystrzelonym pociskiem.
  • Ion painter – snajperka, która nie strzela headshotów. Jeśli przez 3 sekundy przytrzymasz laserek w jednym miejscu, to wybucha różowe niewiadomoco i rozwala wszystko. N00bkowie zawsze wysadzają siebie i swoją bazę (w trybie ONS). Rzecz mało przydatna, ale dobrze pCenzura2.svg przeciwników, i explozja niewiadomoczego zajeCenzura2.svg wygląda. Dla tych co chcą go przetestować, kod jest: summon xweapons.painterpickup. Pamiętaj o enablecheats.
  • Mine Layer – wyrzutnia min-pająków. Każda mina(noobki out) potrafi zabić przeciwnika jednym strzałem. Nooby próbują skakać, co w efekcie powoduje, że sami się wysadzają\zabijają.

Pojazdy, czyli marzenie n00Bka.

W niektórych trybach gry są oddane na do użytku różniaste pojazdy:

Pojazdy AXIOM

  • Scorpion – mały samochodzik z granatnikiem na dachu, Z ostrzami przeciwpiechotnymi i Trybem kamikadze [który przy odpowiednim użyciu (n00bki out) potrafi rozwalić nawet Darkwalkera] . Newbie często biorą ten pojazd bo ma dopalacz. Niestety pojazd jadący w linii prostej jest łatwym celem dla ciężkich maszyn lub AVRiL.
  • Manta – mała, lekka i zwinna, Bardzo dobry pojazd na piechotę, i przeciw ciężkim czołgom. Na krótki Dystans Bez problemu zniszczy Goliata. Do tego Idealna przeciw piechocie. Ale Scorpion czy Nemezis łatwo ją rozwali.
  • Palladin – jego największym atutem jest Monstrualna Tarcza energetyczna która chroni przed każdym rodzajem ataku. Jest stosowany do obrony bazy, czy też jako pojazd przeciwlotniczy ze względu na dosyć zwinną wieżyczkę. Niedoświadczeni jednak nie wiedzą że tarcza nie jest niezniszczalna i często giną pod gradem ognia.
  • Goliat – newbie gdy go zobaczą, natychmiast do niego pędzą, Niestety gdy go dostaną, nie potrafią wykorzystać jego siły ognia. Jest niesamowicie wolny i ma powolną wieżyczkę, więc jeśli nikt nie obsadzi stanowiska karabinu maszynowego, będzie miał problemy ze zwinnymi pojazdami.
  • Raptor – przyzwoity pojazd latający, posiada miotacz plazmowy i rakiety namierzające. Tylko poduszkowce i inne latające. Ale i tak na polu bitwy jest bardzo przydatny.
  • Cicada – najbardziej beznadziejny pojazd latający, powolny i ciężko nim cokolwiek trafić gdyż pakiety są równie powolne co sama Cicada. Często zostaje zniszczona przez Nemezisa lub Palladina.
  • SPMA – mobilna artyleria, Zadaje potężne obrażenia i ma spory obszar rażenia, lecz zanim pocisk doleci do celu mijają wieki.
  • Lewiathan - najpotężniejszy pojazd ludzi. Jego działo po rozstawieniu zadaje obrażenia kilka razy większe niż Redeemer. Bardzo powolny, lecz posiadający 4 stanowiska CKM.
  • Ion tank – można go zdobyć tylko na kodach (chyba). Długo się ładuje, ale efekt jest podobny do Ion paintera. Dla tych co chcą go przetestować, kod jest: summon onslaughtfull.onshovertank_ionplasma. Pamiętaj o enablecheats.

Pojazdy Necris

  • DarkWalker – jedna z najfajniejszych maszyn w grze. Wygląda jak mech z wojny światów, ale jego siła rażenia jest przepotężna a nawet jeśli jakiś noobek wejdzie mu pod nogi to może puścić powalającego bąka który zwala z nóg. Jedyne czego może się obawiać to Manta i Fury. Jego ciekawymi możliwościami są: wchodzenie na wyżej położone miejsca, gdzie inny pojazd poruszający się po ziemi nie dostanie oraz możliwość kucania, dzięki czemu może dostać się do budynków z szerszymi wejściami.
  • Fury – najlepszy pojazd latający w grze, Jego laser ma mały zasięg, ale potężne obrażenia. Jednak nie jest idealny, z odległości może go zniszczyć Raptor.
  • Viper – odpowiednik manty od Necrisów, jest szybsza i ma tryb kamikadze, ale nie jest tak zwinna jak Manta. W praktyce gdyby nie tryb kamikaze, nie miała by zastosowania. Potrafi wznieść się na większą wysokość niżeli Manta, jednak traci wtedy prędkość.
  • Nemezis – odpowiednik Goliata od Necris, ma słabszy pancerz ale jego działo dobrze sobie radzi ze pojazdami latającymi i ciężkimi. Jedynie Manta i Viper jest mu wstanie uciec, i to nie zawsze. Klikając klawisz skoku jego działo podniesie, pojazd będzie się wtedy poruszał dużo wolniej ale prędkość strzałów wzrośnie niemal dwukrotnie.
  • Scrawenger – mała kulka na pajęczych nogach. N00b ginie w nim, pr0 rozwala za jego pomocą Lewiathany. Można nim wskakiwać na średniej wysokości przeszkody oraz za pomocą energetycznej kuli, która krąży wokół niego atakować przeciwników. Ma także tryb kulki - jego ramiona się zwijają do wnętrza baniaka, który porusza się znacznie szybciej i miażdży wrogów.
  • Nightshade – niewidzialny muł, teoretyczne pojazd wsparcia. W praktyce nie nadaje się do niczego. Jeśli chcesz użyć pułapki, zostaniesz zniszczony przez pobliskiego Scorpiona lub Hellbendera. Kiedy zaś chcesz użyć spawarki, jesteś widoczny jak na dłoni. Placki

Announcer'y

Są to charakterystyczne dla UT komentarze nagradzające spektakularne wyczyny np. kilka zabójstw w krótkim czasie (double kill, Multi kill, Ultra kill, itp.), odstrzelenie głowy (Head Shot), Pokonanie tytana (Assassin![3]) czy też najbardziej pożądane, otrzymywane po serii zabójstw tą samą bronią (Head Hunter, Flak Monkey, HammerJack).

Mutatory

Są to niewielkie mody potrafiące zmienić zasady gry, czasami nieznacznie, a czasem drastycznie. Wymienimy tutaj kilka z nich:

  • Titan (UT 3) – za zdobywanie punktów za wykonywanie zadań, czy też za zabijanie wypełnia nam się pasek mocy. Jeśli się napełni możemy zmienić się w tytana. Tytan ma mocny pancerz i mocno ulepszoną rakietnicę (natychmiastowe namierzanie i potężniejsze rakiety). Dodatkowo potrafi wywołać falę uderzeniową która potrafi zabić w promieniu 15 metrów. Haczyk? Tytan nie może regenerować zdrowia i potrafi tylko zabijać, Flagi, Orbu, czy czaszki nie podniesie.
  • InstaGib – wszyscy dostają broń zabijającą jednym strzałem (zmodyfikowane AMSD) i na mapie nie ma żadnych bonusów. Jeden z najbardziej popularnych mutatorów.
  • Low Gravity – zmniejsza grawitację.
  • <Tu wstaw jakąś broń> Arena – na mapie jest dostępna tylko jedna broń.
  • Fatboy (UT99) – ludzie fragujący robią się grubsi, a jelenie szczuplejsi. Czyli obraz kapitalizmu.

Przypisy

  1. Rasa kosmitów pojawiająca się w każdej części Unreal Tournament, wyglądają jak Gothy.
  2. Rasa humanoidalnych jaszczurów będącymi podwładnymi Necris.
  3. Nie jesteś oryginalny, mnie też się z tym skojarzyło


Linki Zewnętrzne

[1] – Polska wikia o Unreal Tournament.