Klatki na sekundę
Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Klatki na sekundę (Frames per second, Framerate, FPS) – określenie używane w grach komputerowych, ew. filmach, używane do określenia płynności ruchu. Zazwyczaj masz ich mniej niż koledzy.
O co w tym chodzi?
Jak wiadomo, w każdym filmie coś się rusza. Aby wywołać wrażenie płynności ruchu, klatki muszą zasuwać tak szybko, żeby oko nie łapało każdej z osobna. Ludzie sprzeczają się, jaka ilość jest wystarczająca, a to oczywiście zależy od zastosowania:
- 2 fps – kursor w edytorze tekstu;
- 4 fps – Pacman, tetris, inicjator u epileptyków;
- 16 fps – kiepskie animacje, przedwojenne filmy;
- 24 fps – współczesne filmy. Od teraz, kiedy pójdziesz do kina i zauważysz migające plamy na ekranie, będziesz wiedzieć, że każda z nich ma swoją 1/24 sekundy!
- 24.9 fps – średni framerate gier komputerowych;
- 25 fps – telewizja i DVD w systemie PAL – tak, film w TV zapierdziela szybciej niż w kinie[1]!
- 29.97 fps – przez długi czas hamerykańska telewizja analogowa miała właśnie taki współczynnik[potrzebne źródło]. Czemu nie 30, zapytacie – otóż pewna grupa umiarkowanie mądrych panów ustandaryzowała taką rozdzielczość ekranu, że próby zaokrąglenia tej liczby powodowały wysypywanie się obrazu, efektem czego obliczono odpowiedni framerate do piętnastu miejsc po przecinku.
- 60 fps – tyle maksymalnie uciągnie większość współczesnych monitorów[2] – większe wartości służą jedynie do przedłużania męskich narządów płciowych u graczy.
- 90 fps – średni framerate campera, który się nie rusza, a jego procesor nadąża za generowaniem tyluż klatek.
- 320 fps – średni framerate pro, który ma sprzęt za kilka(naście) tysięcy, tylko po to by szpanować FPS-ami.
Przypisy
To jest tylko zalążek artykułu z dziedziny informatyki. Jeśli klikasz szybciej niż myślisz – rozbuduj go. Szablon:Informatyka