Użytkownik:FanZIKiT/Autobusy w Krakowie

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
Takie autobusy jeźdzą po mieście
…i takie też

Niech pan się nie pcha, nie ma miejsca. Poczekaj pan na następny

Typowa sytuacja w większości autobusów i tramwajów

Jak się popieści to się zmieści

Motto pasażerów Mobilisa

Autobusy w Krakowie – sieć autobusów miejskich i podmiejskich (aglomeracyjnych) kursujących po Krakowie. O dziwo wszystkie autobusy są niskopodłogowe w przeciwieństwie do tramwajów. Linie są obsługiwane przez dwóch przewoźników. (MPK i Mobilis)

Spis

Linie miejskie „dzienne”

Linie „dzienne” kursują od około trzeciej rano do północy[1].

  • Linia 100 Najkrótsza linia autobusowa łącząca Kopiec Kościuszki z Salwatorem. Linia jest obciążona przez turystów, którym nie chce się wejść pod górę. Linie obsługują dziewięciometrowe autobusy.
  • Linia 101 Łączy Os Podwawelskie z Kopcem Kościuszki. Linię obsługują dziewięciometrowe Autosany. Linię obsługuje ten sam autobus co linię 100 o numerze BA106
  • Linia 102
  • Linia 103
  • Linia 105
  • Linia 107
  • Linia 109
  • Linia 110
  • Linia 111 przykład tak zwanej linii okrężnej. Kursuje z Pleszewa przez Wolicę i wraca inną drogą. Jej przeciwieństwem jest linia 161. Niestety linia jest autobusem widmo z powodu niewielkiej ilości pasażerów. Średnio można na niej spotkać około 10 osób.
  • Linia 112 w autobusach tej linii można spotkać wiele podstarzałych pasażerek jeżdżących do klasztoru w Tyńcu. W autobusach zawsze można usiąść, z powodu osiemnastometrowych autobusów.
  • Linia 113
  • Linia 114
  • Linia 116
  • Linia 117
  • Linia 120
  • Linia 122
  • Linia 123
  • Linia 124
  • Linia 125
  • Linia 127
  • Linia 128
  • Linia 129
  • Linia 130
  • Linia 131
  • Linia 133 Można na jej spotkać wiele starszych osób jadących do Sanktuarium w Łagiewnikach. Kursuje po „ulicy”, której stan jest tak tragiczny, że została pierwszym w Polsce wyrobem drogopodobnym. Łączy Bieżanów z w/w Łagiewnikami. Jest dość krótka ma zaledwie dwanaście metrów.
  • Linia 134
  • Linia 137
  • Linia 138
  • Linia 139 najdłuższa najwięcej
  • Linia 140
  • Linia 141
  • Linia 142
  • Linia 143
  • Linia 144
  • Linia 149
  • Linia 151
  • Linia 152
  • Linia 154
  • Linia 158
  • Linia 159
  • Linia 160
  • Linia 161 Przeciwieństwo linii 111. Jeśli chcesz się o niej coś dowiedzieć przeczytaj tekst o linii 111.
  • Linia 162
  • Linia 163
  • Linia 164
  • Linia 166
  • Linia 168
  • Linia 169
  • Linia 171
  • Linia 172 Jedna z najbardziej zatłoczonych linii, ponieważ według ZTP linie, na których autobusy spóźniają się powyżej dziesięciu minut, to częstotliwość kursów musi wynosić co dwadzieścia minut.
  • Linia 173
  • Linia 174
  • Linia 175
  • Linia 178
  • Linia 179
  • Linia 181
  • Linia 182
  • Linia 183
  • Linia 184
  • Linia 192 Linia powstała po „bitwie o 501”. Związku z skróceniem linii 501 do Czyżyn utworzono linię 452 kursującą z Alei Przyjaźni do Chełmu [2]. Oczywiście mieszkańcy Huty oburzyli się tym faktem i zaczęli protestować. ZIKiT uznał, że spróbuje rozwiązać problem przywracając 501 do Huty i likwidując 452, utworzył 192 kursującą praktycznie tak samo jak 452.
  • Linia 193
  • Linia 194

Linie aglomeracyjne

Powstały po tym jak lokalne PKS-y przestały kursować i łączą pobliskie miasta, które są biedne i nie stać ich na zakup autobusów. Autobusy kursują od około drugiej do dwudziestej trzeciej i gdy się spieszysz i wsiadasz na przystanku na żądanie, to autobus albo się na nim psuje albo mija go minutę przed twoim przyjściem.

  • Linia 201
  • Linia 202
  • Linia 203
  • Linia 204
  • Linia 207
  • Linia 208
  • Linia 209
  • Linia 210
  • Linia 211
  • Linia 212
  • Linia 213
  • Linia 214
  • Linia 217
  • Linia 218
  • Linia 219
  • Linia 220
  • Linia 221
  • Linia 222
  • Linia 223
  • Linia 224
  • Linia 225
  • Linia 226
  • Linia 227
  • Linia 229
  • Linia 230
  • Linia 232
  • Linia 233
  • Linia 234
  • Linia 235
  • Linia 237
  • Linia 238
  • Linia 239
  • Linia 240
  • Linia 242
  • Linia 243
  • Linia 244
  • Linia 245
  • Linia 247'
  • Linia 248
  • Linia 249
  • Linia 250
  • Linia 252
  • Linia 253
  • Linia 255
  • Linia 257
  • Linia 258
  • Linia 259
  • Linia 260
  • Linia 263
  • Linia 264
  • Linia 265
  • Linia 267
  • Linia 268
  • Linia 269
  • Linia 270
  • Linia 271
  • Linia 273
  • Linia 274
  • Linia 275
  • Linia 277
  • Linia 278
  • Linia 280
  • Linia 283
  • Linia 285
  • Linia 287
  • Linia 297

Linie aglomeracyjne przyspieszone

Linie powstały po tym jak mieszkańcy okolicznych miejscowości chcieli w szybko dostać się do centrum miasta. Kursują między czwartą a dwudziestą drugą

  • Linia 301
  • Linia 304 - linia, na której w przeciągu dwudziestu minut można zostać poliglotą. Kanarzy jej nienawidzą z powodu turystów nie umiejących polskiego i jeżdżących bez biletów. Łączy centrum Krakowa z Wieliczką.
  • Linia 308
  • Linia 352

Linie miejskie wspomagające

Powstały po pocięciu linii matek. Większość trasy mają identyczną jak linia matka i najczęściej różnią się od jednego do siedmiu przystanków. Kursują od (4) do (23)

  • Linia 405
  • Linia 422
  • Linia 424
  • Linia 427
  • Linia 451
  • Linia 469
  • Linia 475
  • Linia 478
  • Linia 482
  • Linia 484 Jedyna linia łącząca połudnowo-wschodnią część miasta ze Swoszowicami. Jeśli na autostradzie A4 spotkacie tą linię to znaczy, że kierowca zamiast jechać prawą stroną pojechał lewą i wjechał na autostradę.

Linie miejskie przyspieszone

Linie nie zatrzymujące się na każdym przystanku. Najczęściej kursują po podobnych lub zbliżonych trasach do innych linii.

  • Linia 501
  • Linia 502
  • Linia 503
  • Linia 511
  • Linia 537
  • Linia 572

Linie miejskie nocne

Powstały po to, żeby umilić noc mieszkańcom aleji Mickiewicza, Słowackiego i Krasickiego lub aleji „Trzech Wieszczy”. Oczywiście kursuja na niej najstarsze autobusy.

Linie autobusowe zastępcze

Linie 704 i 713 Powstały po zamknięciu ulicy Królewskiej, Podchorążych i Kalwarykskiej. Linie mają tendencję do spóźniania się nawet gdy nie ma korków. Tłoki są w niech takie, że na pierwszym przystanku masz 20% szans na wejście do autobusów. 16 lipca 2019 roku linie stały się słynne na całą Polskę wraz z nagłowkiem w Fakcie.

Bilety

Bilety przed podwyżką
Bilet po podwyżce

Obecnie bilety[3] na przejazd poszły tak w górę, że nawet pana prezydenta tylko stać na bilet 20 minutowy.

Tabor

Tabor krakowskiej komunikacji autobusowej jest niski. Wszystkie autobusy mają silniki Euro 5, a niektóre kopcą tak jak stare Ikarusy. Stan techniczny wielu autobusów jest tragiczny. Plebiscyt na największy złom wygrał Autosan o numerze BA106, zwany "wibratorem" z powodu gigantycznych wibracji z silnika. Rywalizował z nim drugi Autosan, ale przeszedł on remont i jeździ po Krakowie jak nówka sztuka.

Oczywiście jak każde szanujące się miasto w Krakowie można spotkać tabor zabytkowy, przy czym autobus zabytkowy to autobus, który nie kursuje regularnie na liniach miejskich i podmiejskich.

Jedyny na świecie egzemplarz przegubowego ogórka

Przypisy

  1. Szczególnie linie Mobilisa
  2. Pętli w Krakowie, a nie miasta w Polsce
  3. Czyli od 1 maja 2019