Użytkownik:FanZIKiT/Autobusy w Krakowie

Z Nonsensopedii, polskiej encyklopedii humoru
< Użytkownik:FanZIKiT
Wersja z dnia 21:43, 5 paź 2019 autorstwa FanZIKiT (dyskusja • edycje) (RiP 704, 708, 713 czekamy na pierwszy tramwaj si bronowic jej)
Takie autobusy jeźdzą po mieście
…i takie też

Niech pan się nie pcha, nie ma miejsca. Poczekaj pan na następny

Typowa sytuacja w większości autobusów i tramwajów

Jak się popieści to się zmieści

Motto pasażerów Mobilisa

Autobusy w Krakowie – sieć autobusów miejskich i podmiejskich (aglomeracyjnych) kursujących po Krakowie. O dziwo wszystkie autobusy są niskopodłogowe w przeciwieństwie do tramwajów. Linie są obsługiwane przez dwóch przewoźników. (MPK i Mobilis)

Spis

Linie miejskie „dzienne”

Linie „dzienne” kursują od około trzeciej rano do północy[1].

  • Linia 100 Najkrótsza linia autobusowa łącząca Kopiec Kościuszki z Salwatorem. Linia jest obciążona przez turystów, którym nie chce się wejść pod górę. Linie obsługują dziewięciometrowe autobusy.
  • Linia 101 Łączy Os Podwawelskie z Kopcem Kościiuszki. Linię obsługują dziewięciometrowe Autosany. Linię obsługuje ten sam autobus co linię 100 o numerze BA106
  • Linia 102
  • Linia 103
  • Linia 105
  • Linia 107
  • Linia 109
  • Linia 110
  • Linia 111 przykład tak zwanej linii okrężnej. Kursuje z Pleszewa przez Wolicę i wraca inną drogą. Jej przeciwieństwem jest linia 161. Niestety linia jest autobusem widmo z powodu niewielkiej ilości pasażerów. Średnio można na niej spotkać około 10 osób.
  • Linia 112 w autobusach tej linii można spotkać wiele podstarzałych pasażerek jeżdżących do klasztoru w Tyńcu. W autobusach zawsze można usiąść, z powodu osiemnastometrowych autobusów.
  • Linia 113
  • Linia 114
  • Linia 116
  • Linia 117
  • Linia 120
  • Linia 122
  • Linia 123
  • Linia 124
  • Linia 125
  • Linia 127
  • Linia 128
  • Linia 129
  • Linia 130 Linia łączy Azory z centrum. Wydaje się, że autobus jedzie co najmniej 30 minut. Ale po raz pierwszy w historii Krakowa urzędnicy poszli po rozum i całą trasę pokonuje w 20 min. Oczywiście urzędnocy uznali, że dwie brygady będą kursować na dwunastometrowych Solarkach i dziwntm trafem dwunaski są przepełnione a osiemnastki puste.
  • Linia 131
  • Linia 133 Można na jej spotkać wiele starszych osób jadących do Sanktuarium w Łagiewnikach. Kursuje po „ulicy”, której stan jest tak tragiczny, że została pierwszą w Polsce pseudoulicą. Łączy Bieżanów z w/w Łagiewnikami. Można na niej spotkać zaledwie dwunastometrowe autobusy. Zawsze sìę spóźnia [2]
  • Linia 134
  • Linia 137
  • Linia 138
  • Linia 139 najdłuższa najwięcej
  • Linia 140 przykład tak zwanej linii półokrężnej. Łączy ulicę Radzikowskiego z placem w Kleparzu. Obciążona przez babcię jeżdzące na plac. Mimo tego pasażer posiada 95% szans na znalezienie miejsca siedzącego.
  • Linia 141
  • Linia 142
  • Linia 143
  • Linia 144
  • Linia 149
  • Linia 151
  • Linia 152
  • Linia 154
  • Linia 158
  • Linia 159 Przykład linii, która podczas roku akademickiego jest przepełniona, a w wakacje jest pusta, istny paradoks. Oczywiście winni są wszytkim znani urzędnicy. Linię obsługuje Mobilis.[3]
  • Linia 160
  • Linia 161 Przeciwieństwo linii 111. Jeśli chcesz się o niej coś dowiedzieć przeczytaj tekst o linii 111.
  • Linia 162
  • Linia 163
  • Linia 164
  • Linia 166
  • Linia 168 Kolejny przykład tzw linii okrężnej. Większość trasy ma identyczną jak linia 138. Jeździ z nią na zamek co 20 min. W praktyce wygląda to inaczej jak 168 przyjedzie przed odjazdem z Azorów linii 138 jest co świętować. Łączy Krowodzę z Galerią Bronowice.
  • Linia 169
  • Linia 171
  • Linia 172 Jedna z najbardziej zatłoczonych linii, ponieważ według ZTP linie, na których autobusy spóźniają się powyżej dziesięciu minut, to częstotliwość kursów musi wynosić co dwadzieścia minut.
  • Linia 173
  • Linia 174
  • Linia 175
  • Linia 178
  • Linia 179
  • Linia 181
  • Linia 182
  • Linia 183
  • Linia 184
  • Linia 192 Linia powstała po „bitwie o 501”. Związku z skróceniem linii 501 do Czyżyn utworzono linię 452 kursującą z Alei Przyjaźni do Chełmu [4]. Oczywiście mieszkańcy Huty oburzyli się tym faktem i zaczęli protestować. ZIKiT uznał, że spróbuje rozwiązać problem przywracając 501 do Huty i likwidując 452, utworzył 192 kursującą praktycznie tak samo jak 452.
  • Linia 193 Linia utworzona właściwie nie wiadomo po co. Przepraszam wiadomo, żeby przemieszczać ludzi na cmentarz. Z miejsca zwanego Na Załęczu. Linie obsługuje Mobilis, więc na cmentarz jest krótka droga.
  • Linia 194

Linie aglomeracyjne

Powstały po tym jak lokalne PKS-y przestały kursować i łączą pobliskie miasta, które są biedne i nie stać ich na zakup autobusów. Autobusy kursują od około drugiej do dwudziestej trzeciej i gdy się spieszysz i wsiadasz na przystanku na żądanie, to autobus albo się na nim psuje albo mija go minutę przed twoim przyjściem.

  • Linia 201
  • Linia 202
  • Linia 203
  • Linia 204
  • Linia 207
  • Linia 208
  • Linia 209
  • Linia 210
  • Linia 211
  • Linia 212
  • Linia 213
  • Linia 214
  • Linia 217
  • Linia 218
  • Linia 219
  • Linia 220
  • Linia 221
  • Linia 222
  • Linia 223
  • Linia 224
  • Linia 225
  • Linia 226
  • Linia 227
  • Linia 229
  • Linia 230
  • Linia 232
  • Linia 233
  • Linia 234
  • Linia 235
  • Linia 237
  • Linia 238
  • Linia 239
  • Linia 240
  • Linia 242
  • Linia 243
  • Linia 244
  • Linia 245
  • Linia 247'
  • Linia 248
  • Linia 249
  • Linia 250
  • Linia 252
  • Linia 253
  • Linia 255
  • Linia 257
  • Linia 258
  • Linia 259
  • Linia 260
  • Linia 263
  • Linia 264
  • Linia 265
  • Linia 267
  • Linia 268
  • Linia 269
  • Linia 270
  • Linia 271
  • Linia 273
  • Linia 274
  • Linia 275
  • Linia 277
  • Linia 278
  • Linia 280
  • Linia 283
  • Linia 285
  • Linia 287 linia łączy Krowodzę z Zielonkami. Jest skróconą 267 i najkrótszą linią aglomeracyjną. Ptzejazd zajmuje około 20 min. Ku uciesze pasażerów wraz z majową "reformą" biletową mogą kupić 20 min bilet na II srefę. Kiedyś musieli kupować cały bilet lub jechać na gapę jeden przystanek.
  • Linia 297

Linie aglomeracyjne przyspieszone

Linie powstały po tym jak mieszkańcy okolicznych miejscowości chcieli w szybko dostać się do centrum miasta. Kursują między czwartą a dwudziestą drugą

  • Linia 301
  • Linia 304 - linia, na której w przeciągu dwudziestu minut można zostać poliglotą. Kanarzy jej nienawidzą z powodu turystów nie umiejących polskiego i jeżdżących bez biletów. Łączy centrum Krakowa z Wieliczką.

Linie miejskie wspomagające

Powstały po pocięciu linii matek. Większość trasy mają identyczną jak linia matka i najczęściej różnią się od jednego do siedmiu przystanków. Kursują od (4) do (23)

  • Linia 405
  • Linia 422
  • Linia 424
  • Linia 427
  • Linia 451
  • Linia 469
  • Linia 475
  • Linia 478
  • Linia 482
  • Linia 484 Jedyna linia łącząca połudnowo-wschodnią część miasta ze Swoszowicami. Jeśli na autostradzie A4 spotkacie tą linię to znaczy, że kierowca zamiast jechać prawą stroną pojechał lewą i wjechał na autostradę.

Linie miejskie przyspieszone

Linie nie zatrzymujące się na każdym przystanku. Najczęściej kursują po podobnych lub zbliżonych trasach do innych linii.

  • Linia 501
  • Linia 502 linia łącząca Plac Centralny ze stadionem Cracovii. Jest ulubioną linią fanów "Pasów", a jest znienawidzona przez kibiców Wisły Kraków.
  • Linia 503
  • Linia 511
  • Linia 537
  • Linia 572 Bardzo pospieszna linia. Omija 6 przystanków na raz. Jeżdżą nią tylko wybrańcy, którzy mieli szczęście i na nią zdążyli. Ale oczywiście jest wolniejsza[5] od swojej matki, czyli linii 172.

Linie miejskie nocne

Powstały po to, żeby umilić noc mieszkańcom alei Mickiewicza, Słowackiego i Krasickiego lub alei „Trzech Wieszczy”. Oczywiście kursują na niej najstarsze autobusy.

Linie autobusowe zastępcze

  • Linia 752 kolejna linia powstała po rozkopaniu całego miasta. Utoworzona po zamknięciu dla tramwajów ul Dietla. Jak każda linia bije rekordy opóźnień. Najwyższe zarejestrowane wynosiło niecała godzinę. Pasażer posiada 10% szans na wejście do pojazdu i zajęcie miejsca siedzącego.

Bilety

Bilety przed podwyżką
Bilet po podwyżce

Obecnie bilety[6] na przejazd poszły tak w górę, że nawet pana prezydenta tylko stać na bilet 20 minutowy.

Tabor

Tabor krakowskiej komunikacji autobusowej jest niski. Wszystkie autobusy mają silniki Euro 5, a niektóre kopcą tak jak stare Ikarusy. Stan techniczny wielu autobusów jest tragiczny. Plebiscyt na największy złom wygrał Autosan o numerze BA106, zwany "wibratorem" z powodu gigantycznych wibracji z silnika. Rywalizował z nim drugi Autosan, ale przeszedł on remont i jeździ po Krakowie jak nówka sztuka.

Oczywiście jak każde szanujące się miasto w Krakowie można spotkać tabor zabytkowy, przy czym autobus zabytkowy to autobus, który nie kursuje regularnie na liniach miejskich i podmiejskich.

Jedyny na świecie egzemplarz przegubowego ogórka

Przypisy

  1. Szczególnie linie Mobilisa
  2. nawet w niedzielę
  3. To dużo wyjaśnia
  4. Pętli w Krakowie, a nie miasta w Polsce
  5. jak zwykle
  6. Czyli od 1 maja 2019